Nieuw kerkelijk belijden nodig?
Geplaatst: 10 dec 2018, 15:37
Zie https://goo.gl/Vu5wvm Dit stuk vraagt minimaal om er even goed over na te denken. Wat vinden jullie?
Ik heb in al die weken dat er over Dordt werd geschreven weinig goeds gelezen. Helaas ook niet in het RD. Wel veel geprezen, maar de praktijk kennen en willen de meesten niet. Sorry, maar zo kwam het toch wel over. Het lijkt dat we niet meer met de DL goed overweg kunnen.Ditbenik schreef:Zie https://goo.gl/Vu5wvm Dit stuk vraagt minimaal om er even goed over na te denken. Wat vinden jullie?
Beste DIA,-DIA- schreef:Ik heb in al die weken dat er over Dordt werd geschreven weinig goeds gelezen. Helaas ook niet in het RD. Wel veel geprezen, maar de praktijk kennen en willen de meesten niet. Sorry, maar zo kwam het toch wel over. Het lijkt dat we niet meer met de DL goed overweg kunnen.Ditbenik schreef:Zie https://goo.gl/Vu5wvm Dit stuk vraagt minimaal om er even goed over na te denken. Wat vinden jullie?
Als dit mij ter val wordt gevraagd: Het zij zo. Het is niet anders. Ik zou kunnen citeren uit de Toetssteen van v.d. Groe, Comrie, Luther, (wat heeft die man geprobeerd uit de werken God te bewegen!) uit de DL uit de Bijbel, maar het zal niet baten. Vrees ik.J.C. Philpot schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Ik heb in al die weken dat er over Dordt werd geschreven weinig goeds gelezen. Helaas ook niet in het RD. Wel veel geprezen, maar de praktijk kennen en willen de meesten niet. Sorry, maar zo kwam het toch wel over. Het lijkt dat we niet meer met de DL goed overweg kunnen.Ditbenik schreef:Zie https://goo.gl/Vu5wvm Dit stuk vraagt minimaal om er even goed over na te denken. Wat vinden jullie?
Geld jouw kwalificatie van de artikelen in het RD over de Dortse leerregels, ook voor wat onder anderen Ds. J. M. J. Kieviet, Ds. M. A. Kempeneers, Ds. J. J. van Eckeveld, Ds. D. Heemskerk en Ds. C. Sonnevelt in het RD hebben gezegt over de Dortse Leerregels?
Je krijgt alle ruimte om de citaten van Luther cs te plaatsen.-DIA- schreef:Als dit mij ter val wordt gevraagd: Het zij zo. Het is niet anders. Ik zou kunnen citeren uit de Toetssteen van v.d. Groe, Comrie, Luther, (wat heeft die man geprobeerd uit de werken God te bewegen!) uit de DL uit de Bijbel, maar het zal niet baten. Vrees ik.J.C. Philpot schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Ik heb in al die weken dat er over Dordt werd geschreven weinig goeds gelezen. Helaas ook niet in het RD. Wel veel geprezen, maar de praktijk kennen en willen de meesten niet. Sorry, maar zo kwam het toch wel over. Het lijkt dat we niet meer met de DL goed overweg kunnen.Ditbenik schreef:Zie https://goo.gl/Vu5wvm Dit stuk vraagt minimaal om er even goed over na te denken. Wat vinden jullie?
Geld jouw kwalificatie van de artikelen in het RD over de Dortse leerregels, ook voor wat onder anderen Ds. J. M. J. Kieviet, Ds. M. A. Kempeneers, Ds. J. J. van Eckeveld, Ds. D. Heemskerk en Ds. C. Sonnevelt in het RD hebben gezegt over de Dortse Leerregels?
Ja, en een belijdenis over de betekenis van Israël. Wat zou daarvoor als input kunnen dienen?J.C. Philpot schreef:Ik zou het van harte toejuichen als er een eenstemmig antwoord komt vanuit de bijbelgetrouwe kerken over bijvoorbeeld dit onderwerp. Wat mij betreft kan het CGK rapport als input dienen voor een kernachtig nieuw belijdend document over Gender, Seksualiteit en Huwelijk.
Wat mij betreft is een document over "Gender, Seksualiteit en Huwelijk" het meest actueel, omdat de dwalingen op dit vlak op een directe wijze van invloed zijn op het leven naar Gods geboden in deze tijd.ZWP schreef:Ja, en een belijdenis over de betekenis van Israël. Wat zou daarvoor als input kunnen dienen?J.C. Philpot schreef:Ik zou het van harte toejuichen als er een eenstemmig antwoord komt vanuit de bijbelgetrouwe kerken over bijvoorbeeld dit onderwerp. Wat mij betreft kan het CGK rapport als input dienen voor een kernachtig nieuw belijdend document over Gender, Seksualiteit en Huwelijk.
-DIA- schreef:[
Als dit mij ter val wordt gevraagd: Het zij zo. Het is niet anders. Ik zou kunnen citeren uit de Toetssteen van v.d. Groe, Comrie, Luther, (wat heeft die man geprobeerd uit de werken God te bewegen!) uit de DL uit de Bijbel, maar het zal niet baten. Vrees ik.
Idem mijn mening.J.C. Philpot schreef:Ik zou het van harte toejuichen als er een eenstemmig antwoord komt vanuit de bijbelgetrouwe kerken over bijvoorbeeld dit onderwerp. Wat mij betreft kan het CGK rapport als input dienen voor een kernachtig nieuw belijdend document over Gender, Seksualiteit en Huwelijk.
Ik las zojuist in het RD:J.C. Philpot schreef:Maar ook op het gebied van de positie van Israel is er inderdaad een hiaat. Hierover is echter zoveel verschil van visie, dat ik tot mijn spijt vrees dat een eenparige verklaring hierover niet haalbaar is. Een boek als Gans Israel van dr. van Campen zou als input kunnen dienen (de consensus van de visies hierin verwoord), maar ook daarin zal niet iedereen het met mij eens zijn.
Ik ben geen voorstander van toevoegingen aan de Heidelbergse Catechismus, omdat dit een historisch document is.RD schreef:„Israël verdient een plek in de Heidelbergse Catechismus. Maak er zondag 53 van.” Dat zei ds. M. Messemaker, hervormd predikant te Nijkerk, zaterdag.
In het programma ”Pastorale Vragen” bij de Reformatorische Omroep reageerde hij samen met ds. R. van de Kamp, hersteld hervormd predikant te Putten, op een brief van een kerkganger die aangaf dat de plaats van Israël weinig aandacht krijgt in leerdiensten.
Een goede vraag die je hier stelt. Ik denk hardop na.Herman schreef:Het is de vraag of je daar iets extra's over zou moeten willen belijden?
Is de Schrift niet voldoende? Of, wat zijn de ketterijen die bestreden moeten worden?
Het gaat hier om een profetie en een verwachting. De theologische discussies zitten zo muurvast, dat ik me afvraag om dat nader in te willen kleuren.
J.C. Philpot schreef:Ik zou het van harte toejuichen als er een eenstemmig antwoord komt vanuit de bijbelgetrouwe kerken over bijvoorbeeld dit onderwerp. Wat mij betreft kan het CGK rapport als input dienen voor een kernachtig nieuw belijdend document over Gender, Seksualiteit en Huwelijk.
Hoe zien jullie dit? Is dit gereformeerd, is dit Bijbels? Moeten we niet wat opnemen in de belijdenis om dit soort gedachten tegen te gaan (of te promoten)? Hoor het graag.Gods Koninkrijk
Volgens het verslag van de lezing over Gods Koninkrijk die ds. W. Visscher hield tijdens een Zin-In 21+ avond (RD 17-12) stelde een jongere hem een vraag over het duizendjarig rijk, dat „volgens sommigen” door Christus persoonlijk zal worden gesticht. Dit „volgens sommigen” was een understatement, want het gaat wereldwijd toch minstens om een heel grote minderheid van de wedergeboren christenen.
Het vermelde antwoord („die visie berust op een letterlijke interpretatie van een profetie die zinnebeeldig moet worden opgevat”) vind ik verontrustend. Het geloof in een toekomstig duizendjarig rijk, een vrederijk op aarde, is namelijk gebaseerd op tientallen, zo niet honderden profetieën.
In heel de Bijbel lezen we over een komend aards koninkrijk van vrede en gerechtigheid. Om een paar zegeningen te noemen: Daarin zal Christus Koning zijn op Davids troon (Ps. 47; Jes. 24:19-24; Jer. 33:17-21; Luk. 1:32). Het gelovige overblijfsel van Israël wordt hersteld tot hoofd van de natiën (Jes. 2:1-5; 61:5-6; Jer. 3:17). Israël zal een zegen zijn voor de volkeren (Jes. 27:6; Zach. 2:10-12). Jeruzalem zal herbouwd zijn (Zach. 12:6; Zach. 14), evenals de tempel (Ez. 40-48). De natuur zal bijna paradijselijk zijn geworden (Jes. 11:6-8, 65:25).
Omdat mensen dan nog zullen zondigen en sterven (Jes. 65:20) en er dus nog rechtspraak nodig is (Ps. 67:5; Ps. 72; Ps. 97, Jes. 11:1-5), kan het in deze profetieën niet gaan om de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die eeuwig en volmaakt zijn (Openb. 21-22). Petrus roept ons op om ernst te maken met het profetische Woord, als een lamp die schijnt in een duistere plaats (2 Petr. 1:19). Deze onvervulde profetieën als zinnebeeldige taal beschouwen (tot symboliek verklaren is kenmerkend voor de vervangingstheologie), maakt ze onleesbaar.
Wat mij betreft was de jongeren op z’n minst de mogelijkheid voorgehouden om deze profetieën net zo te lezen als verreweg de meeste Bijbelteksten: letterlijk.
Harry Honigh
Doetinchem
Ik vermoed dat het ons zou verbazen als we een lijst onder ogen zouden krijgen van chiliastische oudvaders of in ieder geval puriteinen. Ook in de vroege kerk was deze visie wijdverbreid. In reformatorische kring hebben we ds van Campen en ds Koppelaar.ZWP schreef: Hoe zien jullie dit? Is dit gereformeerd, is dit Bijbels? Moeten we niet wat opnemen in de belijdenis om dit soort gedachten tegen te gaan (of te promoten)? Hoor het graag.