Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Vraagje:
In mijn herinnering was er een keer een draadje over het sterven, de hemel en de wederkomst en wanneer dan het oordeel...
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden. Wie helpt?
Heb onlangs een preek gehoord waar dit aan de orde kwam. En wilde het graag nog eens teruglezen wat hierover gezegd was.
In mijn herinnering was er een keer een draadje over het sterven, de hemel en de wederkomst en wanneer dan het oordeel...
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden. Wie helpt?
Heb onlangs een preek gehoord waar dit aan de orde kwam. En wilde het graag nog eens teruglezen wat hierover gezegd was.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Bedoel je deze?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... it=Oordeel
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... it=Oordeel
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Nee. Het ging erover wanneer nu het oordeel. Direct bij het sterven of bij wederkomst. Maar bedankt voor het meedenken..
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Ik denk dat je dit bedoelt:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... lt#p789775
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... lt#p789775
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Ja dat is hem...
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Ik dacht dat ik misschien antwoord vond in dit topic. Maar dat is niet gelukt. En stel de vraag toch maar hier. Ik kom er niet helemaal uit...
Onlangs in een preek zei een predikant nl. dit naar aanleiding van ee preek over openbaringen 6 : 9,10,11 dit;
De martelaren in de hemel zuchten vol heilig ongeduld. Heere hoelang nog?
Bij het sterven is er het oordeel direct. Er is dan het persoonlijk oordeel. En bij de wederkomst is er het openbare oordeel.
De martelaren, kinderen van God zijn zalig bij hun sterven. Ze zijn persoonlijk vrijgesproken van de eeuwige dood. Verkeren daar niet in onzekerheid over . Weten dat de hoop werkelijk is geworden. Maar wachten nog op de nieuwe hemel en aarde /wederkomst. Waarin God en Zijn recht tot recht komt. Daarom het zuchten (heilig ongeduld) in de hemel van hen die al vrijgesproken zijn. Want tot die tijd gaat het doden en martelen op aarde door. Ze bidden gericht op Gods eer. Laat zien dat U de allerhoogste bent. Tot aan de wederkomst hebben ze nog wel de herinnering aan het onrecht op de aarde, maar zo dat het hun gelukzaligheid niet in de weg staat, maar tegelijkertijd doet het hen verlangen naar de wederkomst, vol heilig ongeduld. Ze dragen de witte klederen ( teken van onschuld en overwinning) maar de kroon pas bij de wederkomst.
Wie weet waar ik deze verklaring zo kan vinden? Kanttekeningen, calvijn, verklaring openbaringen door dr van Kooten. Ik lees er niets over. Dus ben nieuwsgierig.
En kan je dan wel spreken van volle zaligheid bij het sterven?als er nog herinnering aan onrecht zijn? Zijn dan werkeljjk alle tranen gewist?
Onlangs in een preek zei een predikant nl. dit naar aanleiding van ee preek over openbaringen 6 : 9,10,11 dit;
De martelaren in de hemel zuchten vol heilig ongeduld. Heere hoelang nog?
Bij het sterven is er het oordeel direct. Er is dan het persoonlijk oordeel. En bij de wederkomst is er het openbare oordeel.
De martelaren, kinderen van God zijn zalig bij hun sterven. Ze zijn persoonlijk vrijgesproken van de eeuwige dood. Verkeren daar niet in onzekerheid over . Weten dat de hoop werkelijk is geworden. Maar wachten nog op de nieuwe hemel en aarde /wederkomst. Waarin God en Zijn recht tot recht komt. Daarom het zuchten (heilig ongeduld) in de hemel van hen die al vrijgesproken zijn. Want tot die tijd gaat het doden en martelen op aarde door. Ze bidden gericht op Gods eer. Laat zien dat U de allerhoogste bent. Tot aan de wederkomst hebben ze nog wel de herinnering aan het onrecht op de aarde, maar zo dat het hun gelukzaligheid niet in de weg staat, maar tegelijkertijd doet het hen verlangen naar de wederkomst, vol heilig ongeduld. Ze dragen de witte klederen ( teken van onschuld en overwinning) maar de kroon pas bij de wederkomst.
Wie weet waar ik deze verklaring zo kan vinden? Kanttekeningen, calvijn, verklaring openbaringen door dr van Kooten. Ik lees er niets over. Dus ben nieuwsgierig.
En kan je dan wel spreken van volle zaligheid bij het sterven?als er nog herinnering aan onrecht zijn? Zijn dan werkeljjk alle tranen gewist?
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Mij komt het vreemd over deze verklaring. Heeft een predikant dit ergens geschreven? Dit kon ik niet uit je post opmerken.Lilian1975 schreef:Ik dacht dat ik misschien antwoord vond in dit topic. Maar dat is niet gelukt. En stel de vraag toch maar hier. Ik kom er niet helemaal uit...
Onlangs in een preek zei een predikant nl. dit naar aanleiding van ee preek over openbaringen 6 : 9,10,11 dit;
De martelaren in de hemel zuchten vol heilig ongeduld. Heere hoelang nog?
Bij het sterven is er het oordeel direct. Er is dan het persoonlijk oordeel. En bij de wederkomst is er het openbare oordeel.
De martelaren, kinderen van God zijn zalig bij hun sterven. Ze zijn persoonlijk vrijgesproken van de eeuwige dood. Verkeren daar niet in onzekerheid over . Weten dat de hoop werkelijk is geworden. Maar wachten nog op de nieuwe hemel en aarde /wederkomst. Waarin God en Zijn recht tot recht komt. Daarom het zuchten (heilig ongeduld) in de hemel van hen die al vrijgesproken zijn. Want tot die tijd gaat het doden en martelen op aarde door. Ze bidden gericht op Gods eer. Laat zien dat U de allerhoogste bent. Tot aan de wederkomst hebben ze nog wel de herinnering aan het onrecht op de aarde, maar zo dat het hun gelukzaligheid niet in de weg staat, maar tegelijkertijd doet het hen verlangen naar de wederkomst, vol heilig ongeduld. Ze dragen de witte klederen ( teken van onschuld en overwinning) maar de kroon pas bij de wederkomst.
Wie weet waar ik deze verklaring zo kan vinden? Kanttekeningen, calvijn, verklaring openbaringen door dr van Kooten. Ik lees er niets over. Dus ben nieuwsgierig.
En kan je dan wel spreken van volle zaligheid bij het sterven?als er nog herinnering aan onrecht zijn? Zijn dan werkeljjk alle tranen gewist?
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Nee het was tijdens de kerkdienst.Piet Puk schreef:Mij komt het vreemd over deze verklaring. Heeft een predikant dit ergens geschreven? Dit kon ik niet uit je post opmerken.Lilian1975 schreef:Ik dacht dat ik misschien antwoord vond in dit topic. Maar dat is niet gelukt. En stel de vraag toch maar hier. Ik kom er niet helemaal uit...
Onlangs in een preek zei een predikant nl. dit naar aanleiding van ee preek over openbaringen 6 : 9,10,11 dit;
De martelaren in de hemel zuchten vol heilig ongeduld. Heere hoelang nog?
Bij het sterven is er het oordeel direct. Er is dan het persoonlijk oordeel. En bij de wederkomst is er het openbare oordeel.
De martelaren, kinderen van God zijn zalig bij hun sterven. Ze zijn persoonlijk vrijgesproken van de eeuwige dood. Verkeren daar niet in onzekerheid over . Weten dat de hoop werkelijk is geworden. Maar wachten nog op de nieuwe hemel en aarde /wederkomst. Waarin God en Zijn recht tot recht komt. Daarom het zuchten (heilig ongeduld) in de hemel van hen die al vrijgesproken zijn. Want tot die tijd gaat het doden en martelen op aarde door. Ze bidden gericht op Gods eer. Laat zien dat U de allerhoogste bent. Tot aan de wederkomst hebben ze nog wel de herinnering aan het onrecht op de aarde, maar zo dat het hun gelukzaligheid niet in de weg staat, maar tegelijkertijd doet het hen verlangen naar de wederkomst, vol heilig ongeduld. Ze dragen de witte klederen ( teken van onschuld en overwinning) maar de kroon pas bij de wederkomst.
Wie weet waar ik deze verklaring zo kan vinden? Kanttekeningen, calvijn, verklaring openbaringen door dr van Kooten. Ik lees er niets over. Dus ben nieuwsgierig.
En kan je dan wel spreken van volle zaligheid bij het sterven?als er nog herinnering aan onrecht zijn? Zijn dan werkeljjk alle tranen gewist?
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
En wat is dan nu concreet je vraag. Ik kan het niet helemaal volgen.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
De tekst is toch verder niet onduidelijk? De kanttekeningen voegen er inderdaad weinig aan toe, maar de tekst is mijns inziens heel helder.
Een uitleg waarin mensen beweren dat de gelovigen in de hemel geen leed zien, lijkt me trouwens ook in strijd met de geschiedenis van de rijke man en Lazarus. Maar dat is een discussie apart, omdat er ook uitleggers zijn die beweren dat deze geschiedenis verzonnen zou zijn.
Een uitleg waarin mensen beweren dat de gelovigen in de hemel geen leed zien, lijkt me trouwens ook in strijd met de geschiedenis van de rijke man en Lazarus. Maar dat is een discussie apart, omdat er ook uitleggers zijn die beweren dat deze geschiedenis verzonnen zou zijn.
- Lilian1975
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
De uitleg op zich kan ik wel volgen...Piet Puk schreef:En wat is dan nu concreet je vraag. Ik kan het niet helemaal volgen.
Maar met deze uitlleg zegt deze predikant dat in de hemel herinneringen zijn aan onrecht/pijn. En dat brengt toch pijn=leed met zich mee? En dat zou er juist niet zijn in de hemel.
@DDD arme Lazarus en de rijke man is een gelijkenis.
In die gelijkenis staat dat de rijke man Lazarus ziet in de schoot van Abraham. Maar niet andersom.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Er staat nergens bij dat dit een gelijkenis is. Dat hebben mensen er bij verzonnen. Nu is er natuurlijk een zekere vrijheid van exegese, en er zijn veel gereformeerde verklaarders die deze geschiedenis niet letterlijk nemen, maar de Bijbeltekst biedt daar mijns inziens geen aanleiding voor.
En verder staat er duidelijk dat Abraham/Lazarus de rijke man zag. Overigens zou je je standpunt best mogen onderbouwen.
En ik ben benieuwd waar in de Bijbel staat dat in de hemel geen kennis is van pijn. Dat zou ik zo snel niet kunnen opnoemen, in ieder geval.
En verder staat er duidelijk dat Abraham/Lazarus de rijke man zag. Overigens zou je je standpunt best mogen onderbouwen.
En ik ben benieuwd waar in de Bijbel staat dat in de hemel geen kennis is van pijn. Dat zou ik zo snel niet kunnen opnoemen, in ieder geval.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Ik betwijfel of dit in Gods woord staat. Wel zullen de rechtvaardigen de onrechtvaardigen oordelen op de laatste oordeelsdag.Lilian1975 schreef:De uitleg op zich kan ik wel volgen...Piet Puk schreef:En wat is dan nu concreet je vraag. Ik kan het niet helemaal volgen.
Maar met deze uitlleg zegt deze predikant dat in de hemel herinneringen zijn aan onrecht/pijn. En dat brengt toch pijn=leed met zich mee? En dat zou er juist niet zijn in de hemel.
@DDD arme Lazarus en de rijke man is een gelijkenis.
In die gelijkenis staat dat de rijke man Lazarus ziet in de schoot van Abraham. Maar niet andersom.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Volgens mij is het belangrijker om éérst de tekst uit de Openbaring als uitgangspunt te nemen, en daarna pas wat wij denken te moeten zeggen over de hemel (zoals: "daar is geen leed"). We belijden toch dat de Schrift in alles het laatste woord heeft?
De tekst is inderdaad niet onduidelijk. Er is voor Gods troon onder de verloste zielen (zij die 'ontbonden zijn en met Christus') een besef van het voortdurende onrecht op de aarde. Zij verlangen naar recht, én naar de volle openbaring van Gods heerlijkheid, én naar de aanneming tot kinderen, dat is de verlossing van hun lichaam (Rom. 8). Daarmee draagt hun bestaan dus nog een onvolmaaktheid in zich.
Volgens mij heeft de predikant dat vervolgens helder genoeg uitgelegd: die onvolmaaktheid hoeft niet in spanning te staan met de heerlijkheid van de hemel. Deze zielen vinden hun volkomen vervulling in God. Sterker nog, zij delen (als ik het zo mag uitdrukken) met Hem ditzelfde verlangen naar recht.
Anders gezegd: zelfs de Heere weet van deze spanning. Enerzijds is er Zijn belofte van een spoedige komst, anderzijds vertraagt Hij die uit lankmoedigheid, omdat Hij niet wil dat er enigen verloren zullen gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (schrijft Petrus). Ook Christus kent een onvervuld verlangen in de heerlijkheid van de hemel in Zijn verhoging: "Vader, Ik wil dat die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt."
Je moet ervoor waken één dogma als uitgangspunt te nemen ("In de hemel is geen onvolmaaktheid"), waarvoor vervolgens alle Schriftwoorden (en uitleg daarvan) moet buigen. Het moet andersom. De Bijbel is het uitgangspunt, laten we daardoor onze beelden over de hemel en de eeuwigheid maar corrigeren.
Dit zegt het Woord. Let er overigens op dat deze biddende gezaligden rust wordt geschonken - ondanks (en te midden van) hun nog onvervulde verlangen.
De tekst is inderdaad niet onduidelijk. Er is voor Gods troon onder de verloste zielen (zij die 'ontbonden zijn en met Christus') een besef van het voortdurende onrecht op de aarde. Zij verlangen naar recht, én naar de volle openbaring van Gods heerlijkheid, én naar de aanneming tot kinderen, dat is de verlossing van hun lichaam (Rom. 8). Daarmee draagt hun bestaan dus nog een onvolmaaktheid in zich.
Volgens mij heeft de predikant dat vervolgens helder genoeg uitgelegd: die onvolmaaktheid hoeft niet in spanning te staan met de heerlijkheid van de hemel. Deze zielen vinden hun volkomen vervulling in God. Sterker nog, zij delen (als ik het zo mag uitdrukken) met Hem ditzelfde verlangen naar recht.
Anders gezegd: zelfs de Heere weet van deze spanning. Enerzijds is er Zijn belofte van een spoedige komst, anderzijds vertraagt Hij die uit lankmoedigheid, omdat Hij niet wil dat er enigen verloren zullen gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (schrijft Petrus). Ook Christus kent een onvervuld verlangen in de heerlijkheid van de hemel in Zijn verhoging: "Vader, Ik wil dat die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt."
Je moet ervoor waken één dogma als uitgangspunt te nemen ("In de hemel is geen onvolmaaktheid"), waarvoor vervolgens alle Schriftwoorden (en uitleg daarvan) moet buigen. Het moet andersom. De Bijbel is het uitgangspunt, laten we daardoor onze beelden over de hemel en de eeuwigheid maar corrigeren.
Dit zegt het Woord. Let er overigens op dat deze biddende gezaligden rust wordt geschonken - ondanks (en te midden van) hun nog onvervulde verlangen.
9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
11 En aan een iegelijk werden lange witte klederen gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een kleinen tijd rusten zouden, totdat ook hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden, gelijk als zij.
Re: Vraag. Hemel wederkomst en oordeel
Overigens: als 'In de hemel is geen onvolmaaktheid' een dogma zou zijn, dan is de aanleiding voor het boek Job ook fictief.
Nu vind ik er literair/exegetisch meer voor te zeggen om het boek Job als een gelijkenis te zien dan de geschiedenis van de rijke man en Lazarus, maar er zijn ook genoeg gereformeerde uitleggers die het boek Job juist als geschiedenis beschouwen. In dat geval kun je onmogelijk volhouden dat er in de hemel geen onvolmaaktheid is. De duivel in eigen persoon is immers de geestgeworden onvolmaaktheid, en het boek Job vertelt ons duidelijk dat hij in de hemel in discussie gaat met God.
Nu vind ik er literair/exegetisch meer voor te zeggen om het boek Job als een gelijkenis te zien dan de geschiedenis van de rijke man en Lazarus, maar er zijn ook genoeg gereformeerde uitleggers die het boek Job juist als geschiedenis beschouwen. In dat geval kun je onmogelijk volhouden dat er in de hemel geen onvolmaaktheid is. De duivel in eigen persoon is immers de geestgeworden onvolmaaktheid, en het boek Job vertelt ons duidelijk dat hij in de hemel in discussie gaat met God.