Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17497
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:En weer probeert dr. Van den Brink de GG in een kwaad daglicht te stellen. Nu door de leeruitspraken van 1931 volledig uit het verband te rukken:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... en-vallen/
Ik heb ook vragen bij “1931” maar dat richt zich op de leer der verbonden. De wijze waarop dr van den Brink deze leeruitspraak uitlegt is wel erg eenzijdig en oneerlijk.
Zo is hij geen serieus gesprekspartner meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door DDD »

Nooit bedacht dat je de leeruitspraken zo kunt uitleggen. Het lijkt mij dat dr. Van den Brink eerst wel eens mag nagaan of er bij het formuleren voor is gekozen om de evangelie-bediening in het kader van de wet te plaatsen.

Mijns inziens zou het logischer zijn om te veronderstellen dat de leeruitspraken niet gaan over het aanbod van genade, maar dat de zin wel aan de leeruitspraken is toegevoegd, om ieder mogelijk misverstand daarover te voorkomen.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En weer probeert dr. Van den Brink de GG in een kwaad daglicht te stellen. Nu door de leeruitspraken van 1931 volledig uit het verband te rukken:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... en-vallen/
Ik heb ook vragen bij “1931” maar dat richt zich op de leer der verbonden. De wijze waarop dr van den Brink deze leeruitspraak uitlegt is wel erg eenzijdig en oneerlijk.
Zo is hij geen serieus gesprekspartner meer.
Ik weet niet of iemand de preek van ds. Verschuure heeft gehoord die hij in de GGiN in Gouda uitsprak? Daarin gaf hij ook wat opmerkingen over dr. v.d. Brink en ook de leeruitspraken van 1931. Hij merkte toen op: Dat is hetgeen ons verbindt. En ik denk ook dat dit zo is. Als het gaat over de behoudend-bevindelijke GG-kant en de GGiN.
Hij waarschuwde daarin ook ernstig tegen de verleiding van de geloofstoerustingsavonden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 jan 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door -DIA- »

Ik vindt dit verschrikkelijk. Hoe durft hij!
Eenvoudiger gezegd: het aanbod van genade hoort volgens de Gereformeerde Gemeenten niet bij het evangelie maar bij de wet. Christus moet aan de hoorders worden aangeboden, maar niet met het doel dat zij Hem aannemen. Gods intentie achter het aanbod is om ons als hoorders des te schuldiger te stellen.
Of zo:
Nog korter gezegd: je moet geloven maar je kunt niet geloven. Je hoort een goede boodschap maar het dient tot je verdoemenis. God biedt ons Zijn vriendschap (Ps. 103), maar de bedoeling van Zijn aanbod is dat je leert dat je een vijand bent.

Voor de duidelijkheid een link naar de preek van ds. Verschuure (te vinden op 20 september 2022):
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 9500001180
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Online
Bertiel
Berichten: 4676
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Bertiel »

Het is toch wel een wat scholastische manier van kijken naar de uitspraken maar het staat er inderdaad toch echt.
Maar ik wil de discussie niet aan. Ben van mening dat de 3 geloofsbelijdenissen en Desiree formulieren genoeg gezegd hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door DDD »

Ik vind niet dat het er staat. Waar leid jij dat dan uit af?

@DIA: het is tamelijk duister wat je nu wilt zeggen.
Online
Bertiel
Berichten: 4676
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Bertiel »

3 werkverbond met Adam en 6 verantwoordelijkheid uit de schepping wordt vergroot door de aanbieding
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door DDD »

Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
Ik kan u wel aanraden om de preek van ds Verschuure te beluisteren. Het is echt een tijdwoord, waar we kunnen zien in welke tijd we nu leven; opdat onze ogen open mogen zijn, of geopend mogen worden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Piet Puk
Berichten: 5490
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef:Het is toch wel een wat scholastische manier van kijken naar de uitspraken maar het staat er inderdaad toch echt.
Maar ik wil de discussie niet aan. Ben van mening dat de 3 geloofsbelijdenissen en Desiree formulieren genoeg gezegd hebben
Wat heeft Desiree hier mee te maken? :D
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
Ik kan u wel aanraden om de preek van ds Verschuure te beluisteren. Het is echt een tijdwoord, waar we kunnen zien in welke tijd we nu leven; opdat onze ogen open mogen zijn, of geopend mogen worden.
Daar is een ander draadje voor. Het gaat hier over de leeruitspraken en als daarover iets belangwekkends is gezegd, dan kun je dat hier ook vermelden. Nu is ds. Verschuure niet iemand die op het onderwerp van het verbond typerend is voor de GG. Voor wat betreft het aanbod van genade wel meer.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
Ik kan u wel aanraden om de preek van ds Verschuure te beluisteren. Het is echt een tijdwoord, waar we kunnen zien in welke tijd we nu leven; opdat onze ogen open mogen zijn, of geopend mogen worden.
Daar is een ander draadje voor. Het gaat hier over de leeruitspraken en als daarover iets belangwekkends is gezegd, dan kun je dat hier ook vermelden. Nu is ds. Verschuure niet iemand die op het onderwerp van het verbond typerend is voor de GG. Voor wat betreft het aanbod van genade wel meer.
Maar zo leert u ook helemaal niets... Met iemand spreken die niet weet waarover het gaat, of die geheel anders denkt, lijkt me vruchteloos. Ik weet het wel, dit soort prediking is niet naar de mens, dat weet ik ook wel.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
GerefGemeente-lid
Berichten: 6716
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
Ik kan u wel aanraden om de preek van ds Verschuure te beluisteren. Het is echt een tijdwoord, waar we kunnen zien in welke tijd we nu leven; opdat onze ogen open mogen zijn, of geopend mogen worden.
Daar is een ander draadje voor. Het gaat hier over de leeruitspraken en als daarover iets belangwekkends is gezegd, dan kun je dat hier ook vermelden. Nu is ds. Verschuure niet iemand die op het onderwerp van het verbond typerend is voor de GG. Voor wat betreft het aanbod van genade wel meer.
Maar zo leert u ook helemaal niets... Met iemand spreken die niet weet waarover het gaat, of die geheel anders denkt, lijkt me vruchteloos. Ik weet het wel, dit soort prediking is niet naar de mens, dat weet ik ook wel.
Nee. Onzin. Dat heeft er hier helemaal niets mee te maken. Je hebt de preek eerder al ergens anders aangedragen. En er bestaat een speciaal draadje voor. Je kunt niet in elk draadje met een preek schermen. Graag inhoudelijk reageren op het onderwerp van het draadje!!! Ik begin in het draadje van het beroepingswerk ook niet over het weer van vandaag.
Online
Bertiel
Berichten: 4676
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Bertiel »

Als joegen geopend worden ga je het ook helemaal niet hierover hebben maar ga je op zoek naar de kern
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zegt toch niets over die aanbieding verder? Daar gaan deze artikelen niet over, al gaat de discussie daar wel vaak over.
Ik kan u wel aanraden om de preek van ds Verschuure te beluisteren. Het is echt een tijdwoord, waar we kunnen zien in welke tijd we nu leven; opdat onze ogen open mogen zijn, of geopend mogen worden.
Verwijzen naar een preek is niet zo praktisch. Citeer dan gewoon wat volgens jou van belang is.
Plaats reactie