Week van het Leven

ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Week van het Leven

Bericht door ebenhaezer »

Wel ja niks aan de hand, soms zakt je broek echt af, niet kunnen en niet mogen nog wel.
Allemaal vrome smoesjes om lekker thuis te blijven, ach ja, misschien hebben ze wel een vergaderingetje.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Week van het Leven

Bericht door emigrant »

nou, ik wil niet in 1 adem genoemd worden met christenfundamentalisten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Week van het Leven

Bericht door ebenhaezer »

Emigrant, welk geloof?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Week van het Leven

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:Ds. De Wit zegt vandaag in het RD dat hij als voorganger zaterdag niet in Den Haag kan en mag zijn...
Sjonge!? ;-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Week van het Leven

Bericht door Jongere »

Schapenkop schreef:Zie: https://www.rd.nl/opinie/voorganger-moe ... -1.1451353

Goed dat ds. de Wit zijn positie verantwoord, maar ik vind dit getuigen van kortzichtigheid en armoede.
1. Dat demonstreren niet in het formulier voor de bevestiging van amtsdragers staat, is natuurlijk een non-argument. Er staan veel meer dingen niet in, die een dominee toch doet, zoals het zitting hebben in besturen, raden van toezicht, boeken schrijven, enz.
2. Echt, blijkbaar is het zingen van een evangelisch lied een argument om niet mee te doen met de Stille mars voor het leven. En het zingen van Christiaan Verwoerd afdoen als een zwoele stem, vind ik erg jammer, dat doet geen recht aan wat zingen is!
3. En die tegenstelling creeren tussen het bidvertrek en de mars voor het leven is ongelukkig. Dat hoeft geen tegenstelling te zijn. En hoewel er zaterdag christenen van allerlei pluimage zijn, is het volgens mij juist een krachtig signaal dat men laat zien temidden van de droevige verdeeldheid: deze abortussen krenken onze harten en hierin willen we eenheid uitstralen naar de samenleving, keer terug naar Gods geboden.

Wat vinden jullie? Graag een inhoudelijke discussie!!
Ik kan me wel vinden in je bijdrage, los van het feit dat ik ook niet graag naar Christian Verwoerd luister, maar dat is voor mij een (irrelevante) kwestie van smaak.
Ik houd me maar bij wat de ambtsbroeder van ds. de Wit, ds. Sonnevelt, schreef in de Saambinder van de afgelopen week, waarin hij zijn waardering en verbondenheid uitsprak met de Mars voor het Leven.

Wel kan ik me een terughoudendheid van christenen bij het middel van demonstraties goed voorstellen. Het moeilijke aan dit artikel vind ik dat het gaat om een kwestie van 'vrijmoedigheid'. Ik zou niet graag over het geweten van een ander oordelen, ook niet als die ander ergens geen vrijmoedigheid heeft waar ik die wel zou zien. Andersom moet je je echter evenmin willen 'mengen' in de vrijmoedigheid van een ander. Waarom ik uiteindelijk denk dat deze overwegingen het beste privé hadden kunnen blijven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Ik vind het nogal wat van ds de Wit om je af te vragen of een kind van God zich daar thuis zou voelen, en zich niet kan voorstellen dat er kinderen Gods met gevouwen handen daar zijn.
Terwijl hij weet dat een collegapredikant wel gaat en ook het belang om te gaan onderstreept.

Zucht. Ik zou me ook meer 'thuisvoelen' als het een Reformatorisch evenement zou zijn.
Maar de Evangelische hoek is ons hierin voorgegaan (!).... en nu mogen wij aansluiten.
Ook een stukje eenheid in schuld belijden en de nood erkennen.

Eigenlijk kan ik er wel om huilen.
Per jaar worden er in Nederland meer dan 30000 kinderen gedood in de moederschoot en wij christenen kunnen niet gezamenlijk optrekken in een stille tocht vanwege de verschillen die we onderling hebben.
Ver-schrik-ke-lijk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Week van het Leven

Bericht door Terri »

helma schreef:
Ad Anker schreef:Ds. De Wit zegt vandaag in het RD dat hij als voorganger zaterdag niet in Den Haag kan en mag zijn...
Sjonge...
Gelukkig zijn er voorgangers die wel vrijmoedigheid hebben.
Jammer dat ds. De Wit geen vrijmoedigheid heeft.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

emigrant schreef:nou, ik wil niet in 1 adem genoemd worden met christenfundamentalisten.
Wat levert dat op? Een goed gevoel?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Week van het Leven

Bericht door Ad Anker »

Is dit een kwestie van gevoel tegenover realiteitszin? Is natuurlijk een gevaarlijke denkrichting maar velen zullen het stuk van ds. De Wit zien als een reden om niet te gaan. Ik ga ook niet. Ik heb zo'n 20 jaar geleden wel meegedaan en vond het fors indrukwekkend en deel de mening van ds. De Wit niet. Al vind ik dat hij zijn mening best mag uiten. Ik heb trouwens veel waardering voor de tere manier waarmee hij zijn gevoelens uit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Hij kan zijn eigen mening geven en een andere mening laten staan toch? Hiermee veroordeelt hij bijvoorbeeld ds Sonnevelt. Daar kan ik weinig teers in ontdekken.
Als hij zelf geen vrijmoedigheid heeft moet hij het niet doen. Maar hij verbindt er toch wel een veroordeling aan. Alleen de titel zegt al dat je daar als voorganger niet hoort.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

Wat zou hij willen zeggen met de alinea over Gods kinderen met gevouwen handen in Nieuw Beijerland?
(~)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Week van het Leven

Bericht door Moderamen »

Ad Anker schreef:Al vind ik dat hij zijn mening best mag uiten.
Eens! We moeten niet vergeten dat een gedeelte van onze gezindte nog steeds moeite heeft met zulke bijeenkomsten(/demonstraties).
Ad Anker schreef:Ik heb trouwens veel waardering voor de tere manier waarmee hij zijn gevoelens uit.
Vind je het echt teer? Ik merk wel dat hij het teer heeft proberen op te schrijven, maar ik proef onderliggend toch bijzonder harde insinuaties, die hij óf beter achterwege had kunnen laten óf beter moeten beargumenteren:
- "Allereerst hoort het niet bij de taken van een voorganger" voorgangers kunnen toch ook iets op persoonlijke titel doen? Predikanten doen zoveel op persoonlijke titel.
- Het erbij halen van het zevende gebod om erna weer neer te schrijven: "Nee, we maken het niet kleiner en bagatelliseren het niet.", dat doet hij dus indirect gewoon wél.
- "Ik zal ook proberen te smeken of de Heere onze jonge mensen wil bewaren, zaterdag, opdat ze niet in stilte weggezogen worden bij de leer die naar de godzaligheid is." Als je zulke uitspraken doet moet je dit toch onderbouwen met citaten van liederen of sprekers?

Ik heb echt respect voor mensen die tegen demonstreren zijn, en zelfs tegen het bijwonen van een Mars. Ik snap niet dat deze predikant daar dan niet op ingezet heeft (dus: uitwerken waarom hij tegen demonstreren an sich is) i.p.v. nu halfslachtig evangelische liederen en andere onuitgewerkte argumenten te noemen.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Week van het Leven

Bericht door keesjanm »

Ad Anker schreef:Ds. De Wit zegt vandaag in het RD dat hij als voorganger zaterdag niet in Den Haag kan en mag zijn...

Het is werkelijk te gek voor woorden dat hij zo publiekelijk een medebroeder aanvalt. :bobo :nonnon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Week van het Leven

Bericht door Moderamen »

Welnee? Zijn stuk is geen reactie op ds. Sonnevelt, want dan had hij dat er gewoon bij gezet. Het is gewoon een los opiniestuk, ook ds. De Wit mag zijn opinie gewoon publiceren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het Leven

Bericht door Mara »

Dominee van Campen zegt over demonstreren: (dus niet persé over deze Mars)
Er staat nergens in de Bijbel dat je als christen niet -binnen de wettige kaders- mag demonstreren. Zelfs het kerkelijke woord protestant komt daar nog ergens vandaan. En toch zijn veel kinderen van God daar wat huiverig voor. De reden is dat achter mensen, machten zitten en dat zijn óf goede óf kwade machten. Onzichtbare geestelijke machten. De eigenlijke strijd wordt dan ook gevoerd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht, zo zegt Efeze 6:12. Het is ten diepste een strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van satan, dat zich hier op aarde afspeelt. Het koninkrijk van God is te herkennen aan de woorden: leven, licht en liefde. En het rijk van satan wordt gekenmerkt door de woorden: dood, duivel en duisternis.

Paulus roept ons op om met een wapenrusting van God te strijden. En die wapens zijn geen letterlijke wapens, maar geestelijke wapens, zie Efeze 6. Riem van de waarheid, borstharnas van de gerechtigheid, schoenen van de bereidheid het evangelie van vrede te delen, schild van het geloof, helm van het heil, zwaard van het Woord van God en het allerbelangrijkste wapen is het gebed. Christenen verwachten het niet van kracht, noch van geweld (verbaal of fysiek), maar van de Geest van God. Daardoor zal het gebeuren. Van Jezus zelf staat geschreven in Mattheus 12:19: Hij zal niet twisten of schreeuwen en niemand zal Zijn stem op de straat horen. Maar het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitblussen.

Nee de levende kerk slaapt niet, ligt niet in de slaapkamer met de ogen dicht, maar is te vinden in de binnenkamer achter een gesloten deur op de knieën biddend om gerechtigheid en vrede (sjaloom en salaam) voor Israël en de volken.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21993/demonstreren.

Als ik dit lees, zou ds de Wit wel een punt hebben dus!
En begrijp ik de "getinte" reacties niet zo. Hij mag toch een mening hebben hierover? Misschien had hij moeten zeggen: het is mijn mening, ik vind... Maar dat is een nuanceverschil.
helma schreef:Per jaar worden er in Nederland meer dan 30000 kinderen gedood in de moederschoot en wij christenen kunnen niet gezamenlijk optrekken in een stille tocht vanwege de verschillen die we onderling hebben.
We weten niet hoeveel mensen in de binnenkamer worstelen met dit verdriet. Ook opa's en oma's, die dit verdriet in hun eigen familie moesten meemaken.
Ad Anker schreef:Ik heb zo'n 20 jaar geleden wel meegedaan en vond het fors indrukwekkend
Dat is elke goed georganiseerde protestmars sowieso. Ik herinner me die andere tocht nog op hetzelfde Malieveld, tegen de kruisraketten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie