Geloof gave of daad
Geplaatst: 23 nov 2017, 18:58
Ds.P. Beekhuis
Wedergeboorte en geloof (1)
We kunnen niet zeggen dat in onze tijd sterke nadruk gelegd wordt op de wedergeboorte. Integendeel. Eerder kunnen wij spreken van een schuwen van de term wedergeboorte. Men spreekt veel meer en bij voorkeur over het geloof. En inderdaad is het geloof zeer belangrijk. Daar staat of valt zelfs alles mee. „Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen", Hebr. 11:6. En Paulus zegt:,, Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'''', Rom. 14:23b.
Wat is geloof?
Maar de vraag is: wat versta je onder geloof? Want met het geloof kun je alle kanten uit. Er zijn immers zo veel vormen van schijngeloof. Denk aan de gelijkenis van de zaaier, Matth. 13. En nu zou je verwachten, dat zij die zo sterke nadruk leggen op het geloof, graag spreken over de gelijkenis van de zaaier. Maar niets is minderwaar. Ook die schuwen ze. Ach, zeggen ze, daar is maar één geloof. En dat is nog waar ook. Maar heb ik dat ware geloof? Och, daar moetje het maar niet te veel over hebben. Daar zijn mensen die hun leven lang zich afvragen: Hoor ik er wel bij? Ben ik wel een kind van God? En deze mensen komen nooit toe aan de verlossing, laat staan aan de dankbaarheid. Wat zitten die mensen toch te tobben. Wat maken zij het zichzelf toch moeilijk. We zijn erfelijk belast met de Nadere Reformatie. Gooi heel die erfenis van onze vaderen toch overboord. Weg ermee. Je moet het evangelie geloofwaardig maken voor de wereld. (Het zou er treurig uitzien als wij dat moesten doen!) Men wil een frisse prediking. Alstublieft geen klaagtoon. Geen "ochies enachies".
Ergernis weg
Op deze wijze heeft men de ergernis uit het evangelie weggenomen. In die prediking wordt de mens niet uitgekleed. Het geloof wordt niet gepredikt als een gave Gods, maar als een daad van de mens. Het eigenaardige is dat, als je met dit soort mensen spreekt, ze beslist niet ontkennen dat het geloof een gave Gods is. Het is een kronkelredenering. Eerst gaan ze zelf geloven en daarna zeggen ze: Dit heeft God gewerkt. Dit heb ik niet van mijzelf. In de verwerving van het heil is men rechtzinnig, maar in de toepassing van het heil puur remonstrants! Al zullen zij dat niet toegeven!
Wedergeboorte en geloof (1)
We kunnen niet zeggen dat in onze tijd sterke nadruk gelegd wordt op de wedergeboorte. Integendeel. Eerder kunnen wij spreken van een schuwen van de term wedergeboorte. Men spreekt veel meer en bij voorkeur over het geloof. En inderdaad is het geloof zeer belangrijk. Daar staat of valt zelfs alles mee. „Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen", Hebr. 11:6. En Paulus zegt:,, Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'''', Rom. 14:23b.
Wat is geloof?
Maar de vraag is: wat versta je onder geloof? Want met het geloof kun je alle kanten uit. Er zijn immers zo veel vormen van schijngeloof. Denk aan de gelijkenis van de zaaier, Matth. 13. En nu zou je verwachten, dat zij die zo sterke nadruk leggen op het geloof, graag spreken over de gelijkenis van de zaaier. Maar niets is minderwaar. Ook die schuwen ze. Ach, zeggen ze, daar is maar één geloof. En dat is nog waar ook. Maar heb ik dat ware geloof? Och, daar moetje het maar niet te veel over hebben. Daar zijn mensen die hun leven lang zich afvragen: Hoor ik er wel bij? Ben ik wel een kind van God? En deze mensen komen nooit toe aan de verlossing, laat staan aan de dankbaarheid. Wat zitten die mensen toch te tobben. Wat maken zij het zichzelf toch moeilijk. We zijn erfelijk belast met de Nadere Reformatie. Gooi heel die erfenis van onze vaderen toch overboord. Weg ermee. Je moet het evangelie geloofwaardig maken voor de wereld. (Het zou er treurig uitzien als wij dat moesten doen!) Men wil een frisse prediking. Alstublieft geen klaagtoon. Geen "ochies enachies".
Ergernis weg
Op deze wijze heeft men de ergernis uit het evangelie weggenomen. In die prediking wordt de mens niet uitgekleed. Het geloof wordt niet gepredikt als een gave Gods, maar als een daad van de mens. Het eigenaardige is dat, als je met dit soort mensen spreekt, ze beslist niet ontkennen dat het geloof een gave Gods is. Het is een kronkelredenering. Eerst gaan ze zelf geloven en daarna zeggen ze: Dit heeft God gewerkt. Dit heb ik niet van mijzelf. In de verwerving van het heil is men rechtzinnig, maar in de toepassing van het heil puur remonstrants! Al zullen zij dat niet toegeven!