#Me Too

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: #Me Too

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Dat de kr zich er niet in mengt, maar actief aandringt op aangifte. De politie/OM kan dan onderzoek doen. Net zoals recent een ger vrijgemaakte school heeft gedaan. De betrokken ouders van deze kinderen wilden dit in eenste instantie niet eens, maar de school heeft doorgezet. En dit moet een kr ook doen. Onderwijl hangende het onderzoek wellicht de persoon onder stille censuur zetten.
Helemaal eens. Bij de politie zijn deskundigen die in staat zijn om onderzoek te doen. Kerkenraadsleden en vertrouwenspersonen hebben vaak niet de juiste expertise in huis om zaken van (vermeend) misbruik op juiste wijze af te handelen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: #Me Too

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef: Waar nauwelijks nog ruimte is voor Bijbelse normen. Om daar je kinderen in op te voeden en 'los te laten'. Er komt zoveel op onze kinderen/jongeren af. Mijn kinderen worden met dingen geconfronteerd en wennen aan dingen waar ik niet of nauwelijks mee in aanraking kwam op die leeftijd.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er vroeger binnen de reformatorische kring onvoldoende over seksualiteit werd gesproken en er onvoldoende aan seksuele opvoeding werd gedaan. Je ziet nu vaak ook nog dat men spreekt in termen zoals "teer" en "gevoelig" als het gaat over seksualiteit. Dit leidt er mijns inziens mede toe dat er vaak nog zaken onbesproken blijven.
En het gaat onze gezindte inderdaad niet voorbij.
Leren we onze kinderen nog schaamte aan....? (Jammer dat er nu twee topic's door elkaar gaan lopen trouwens)
Ik merk dat er zoveel dingen normaal gevonden worden die vroeger meer afgebakend waren.
Ik zat in de jaren '90 op het Van Lodenstein College. Ik heb niet de indruk dat seksualiteit minder de aandacht van jongeren had.
Inderdaad gezamenlijk douchen na sporten is ook onder ons al bij velen geaccepteerd. Hoewel de Bijbel spreekt over elkaars schaamte niet ontdekken weten wij het beter en is douchen met de ouders acceptabel.
Vooralsnog zijn dames- en herenkleedkamers gescheiden. Ik sport zelf, en ik ben nog nooit een accommodatie tegengekomen zonder gescheiden kleedkamers.

Om heel eerlijk te zijn zie ik ook weinig kwaad om tegelijkertijd de badkamer te gebruiken tot een bepaalde leeftijd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: #Me Too

Bericht door samanthi »

Ik wil wel even benadrukken, dat aangifte doen en een rechtzaak niet zomaar ff gedaan wordt, maar heel zwaar is voor slachtoffers en familie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: #Me Too

Bericht door Sheba »

Ambtenaar schreef:
helma schreef: Waar nauwelijks nog ruimte is voor Bijbelse normen. Om daar je kinderen in op te voeden en 'los te laten'. Er komt zoveel op onze kinderen/jongeren af. Mijn kinderen worden met dingen geconfronteerd en wennen aan dingen waar ik niet of nauwelijks mee in aanraking kwam op die leeftijd.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er vroeger binnen de reformatorische kring onvoldoende over seksualiteit werd gesproken en er onvoldoende aan seksuele opvoeding werd gedaan. Je ziet nu vaak ook nog dat men spreekt in termen zoals "teer" en "gevoelig" als het gaat over seksualiteit. Dit leidt er mijns inziens mede toe dat er vaak nog zaken onbesproken blijven.
En het gaat onze gezindte inderdaad niet voorbij.
Leren we onze kinderen nog schaamte aan....? (Jammer dat er nu twee topic's door elkaar gaan lopen trouwens)
Ik merk dat er zoveel dingen normaal gevonden worden die vroeger meer afgebakend waren.
Ik zat in de jaren '90 op het Van Lodenstein College. Ik heb niet de indruk dat seksualiteit minder de aandacht van jongeren had.
Inderdaad gezamenlijk douchen na sporten is ook onder ons al bij velen geaccepteerd. Hoewel de Bijbel spreekt over elkaars schaamte niet ontdekken weten wij het beter en is douchen met de ouders acceptabel.
Vooralsnog zijn dames- en herenkleedkamers gescheiden. Ik sport zelf, en ik ben nog nooit een accommodatie tegengekomen zonder gescheiden kleedkamers.

Om heel eerlijk te zijn zie ik ook weinig kwaad om tegelijkertijd de badkamer te gebruiken tot een bepaalde leeftijd.

Ik zat ook in de jaren 90 op een reformatorische middelbare school. En nu hebben we zelf kinderen op een reformatorische school. En echt de kloof is groot. Heel groot. Mijn kinderen komen via de sociale media en andere schoolgenoten ongevraagd in contact met de meest platvloerse uitlatingen, filmpjes, foto’s. Via hun smarthphone, met filter. Via de app komt er toch nog heel wat voorbij. Kijk eens hoe ze getrokken worden om op een bepaalde manier als meisje op de foto te gaan. Vergelijk dat eens met foto’s van toen. De foto’s en filmpjes die ze nu zien is hun referentiekader. Soms zeggen ze er wat over. Maar veel op die leeftijd gaat ook aan je ouderogen voorbij.
Ja ook ik hoorde vroeger kreten. Maar wist echt niet wat het precies was allemaal. Wel dat het vunzig spreken was over sexualiteit. En nu...?
En nee, ik kreeg geen sexblaadjes ongevraagd onder ogen. Nu krijgen ze het via de klassenapp.
Veel “grappen” afkortingen via de app etc hebben een sexuele lading.
Nu wordt je als ouders voorbereid op de meest gruwelijke dingen die op reformatorische scholen voorkomen op het gebied van sex. Waar gesold en meisjes/jongens beschadigd worden voor de rest van hun leven. En ? wordt er dan gezegd als er 10 voorbeelden genoemd worden aan het begin van een lezing hierover.... dit is nog maar het topje van de ijsberg. En gevallen van de laatste 6 weken op deze reformatorische middelbare school. Ja vroeger ging er ook het een en ander rond. Maar het bleef beperkt tot een beperkte kring. Behoorde je daar niet toe, had je er ook niet mee te maken. Nu worden de kinderen er ongevraagd meerdere keren per week mee geconfronteerd. Je zou het bijna gewoon gaan vinden. Het taalgebruik op dat gebied is ook sterk verruwd t.o. Van toen. Sowieso is het taalgebruik verruwd. En doen ze vaak mee, zonder echt te beseffen wat de betekenis is. Het is al gewoon, het “hoort” erbij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: #Me Too

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
Ambtenaar schreef:
helma schreef: Waar nauwelijks nog ruimte is voor Bijbelse normen. Om daar je kinderen in op te voeden en 'los te laten'. Er komt zoveel op onze kinderen/jongeren af. Mijn kinderen worden met dingen geconfronteerd en wennen aan dingen waar ik niet of nauwelijks mee in aanraking kwam op die leeftijd.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er vroeger binnen de reformatorische kring onvoldoende over seksualiteit werd gesproken en er onvoldoende aan seksuele opvoeding werd gedaan. Je ziet nu vaak ook nog dat men spreekt in termen zoals "teer" en "gevoelig" als het gaat over seksualiteit. Dit leidt er mijns inziens mede toe dat er vaak nog zaken onbesproken blijven.
En het gaat onze gezindte inderdaad niet voorbij.
Leren we onze kinderen nog schaamte aan....? (Jammer dat er nu twee topic's door elkaar gaan lopen trouwens)
Ik merk dat er zoveel dingen normaal gevonden worden die vroeger meer afgebakend waren.
Ik zat in de jaren '90 op het Van Lodenstein College. Ik heb niet de indruk dat seksualiteit minder de aandacht van jongeren had.
Inderdaad gezamenlijk douchen na sporten is ook onder ons al bij velen geaccepteerd. Hoewel de Bijbel spreekt over elkaars schaamte niet ontdekken weten wij het beter en is douchen met de ouders acceptabel.
Vooralsnog zijn dames- en herenkleedkamers gescheiden. Ik sport zelf, en ik ben nog nooit een accommodatie tegengekomen zonder gescheiden kleedkamers.

Om heel eerlijk te zijn zie ik ook weinig kwaad om tegelijkertijd de badkamer te gebruiken tot een bepaalde leeftijd.

Ik zat ook in de jaren 90 op een reformatorische middelbare school. En nu hebben we zelf kinderen op een reformatorische school. En echt de kloof is groot. Heel groot. Mijn kinderen komen via de sociale media en andere schoolgenoten ongevraagd in contact met de meest platvloerse uitlatingen, filmpjes, foto’s. Via hun smarthphone, met filter. Via de app komt er toch nog heel wat voorbij. Kijk eens hoe ze getrokken worden om op een bepaalde manier als meisje op de foto te gaan. Vergelijk dat eens met foto’s van toen. De foto’s en filmpjes die ze nu zien is hun referentiekader. Soms zeggen ze er wat over. Maar veel op die leeftijd gaat ook aan je ouderogen voorbij.
Ja ook ik hoorde vroeger kreten. Maar wist echt niet wat het precies was allemaal. Wel dat het vunzig spreken was over sexualiteit. En nu...?
En nee, ik kreeg geen sexblaadjes ongevraagd onder ogen. Nu krijgen ze het via de klassenapp.
Veel “grappen” afkortingen via de app etc hebben een sexuele lading.
Nu wordt je als ouders voorbereid op de meest gruwelijke dingen die op reformatorische scholen voorkomen op het gebied van sex. Waar gesold en meisjes/jongens beschadigd worden voor de rest van hun leven. En ? wordt er dan gezegd als er 10 voorbeelden genoemd worden aan het begin van een lezing hierover.... dit is nog maar het topje van de ijsberg. En gevallen van de laatste 6 weken op deze reformatorische middelbare school. Ja vroeger ging er ook het een en ander rond. Maar het bleef beperkt tot een beperkte kring. Behoorde je daar niet toe, had je er ook niet mee te maken. Nu worden de kinderen er ongevraagd meerdere keren per week mee geconfronteerd. Je zou het bijna gewoon gaan vinden. Het taalgebruik op dat gebied is ook sterk verruwd t.o. Van toen. Sowieso is het taalgebruik verruwd. En doen ze vaak mee, zonder echt te beseffen wat de betekenis is. Het is al gewoon, het “hoort” erbij.
Dit is echt niet tegenwoordig, het is wel veranderd en meer openlijk, maar het is refoscholen nooit voorbijgegaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: #Me Too

Bericht door DDD »

Volgens mij is het ook heel erg afhankelijk van de groep. Ik weet vrij recente schoolverlaters die niets van dit alles meekregen, maar ook jonge ouders die in hun tijd op een refoschool groepsseks bij klasgenoten zagen. Die zijn maar tien jaar jonger dan ik.

Ik was vast heel naïef, maar ik kreeg van zulke dingen echt niets mee.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: #Me Too

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Volgens mij is het ook heel erg afhankelijk van de groep. Ik weet vrij recente schoolverlaters die niets van dit alles meekregen, maar ook jonge ouders die in hun tijd op een refoschool groepsseks bij klasgenoten zagen. Die zijn maar tien jaar jonger dan ik.

Ik was vast heel naïef, maar ik kreeg van zulke dingen echt niets mee.
Klopt het ging minder open, dus als het in jou groep niet voorkwam dan ging het aan je voorbij, nu heb je groepapps en daar plaats ieder die het wil een heleboel bagger op, het is veel moeilijker er buiten te blijven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Zomaar wat situaties met jongeren die ik de afgelopen jaren tegen ben gekomen.

1. Jongen A vertelde verliefd te zijn op meisje B. Beiden 14 jaar. Ze woonden wel wat verder (1,5u) uit elkaar, dus verkering vonden zij nog niet verstandig. Ze hebben samen afgesproken elkaar vaker te ontmoeten en contact te houden. Jongen A vertelde mij dat hij voorzichtig wilde zijn, want als ze nu bij elkaar teveel gevoelens zouden oproepen, zou dat hen kunnen schaden. Ook gaf hij aan dat hij bad om te mogen zien welke weg God goed zou vinden, ook voor in de toekomst.

2. Meisje C gaf schuchter aan dat ze via de smartphone was benaderd door een onbekende jongen D. Ze had tot diep in de nacht contact gehad, zonder dat ze hem kende. Ze vroeg aan mij als mentor advies. Toen ik haar vroeg naar haar doel was dat “voor de spanning”. Ze gaf echter eerlijk aan dat ze voelde dat het niet goed was. Het meisje C was zich ervan bewust wat sociale media kan doen met zowel jongen als meisje. Later kwam ze mij (ongevraagd) vertellen dat ze alle contact direct had verbroken en haar privacy-instellingen had verscherpt.

3. Een tijdje terug had ik een gesprek met enkele jongens toen het onderwerp sex voorbij kwam. In groepsverband werden er wat grappen gemaakt en vanuit onzekerheid en onwennigheid lacherig gedaan. Toch was er even later ruimte om iets over Gods schepping te vertellen. Hij schiep ons naar Zijn beeld. Daarna een positief en nuchter gesprek gehad over wat wel en niet kan. Enkele van deze jongens kwamen zelf tot de conclusie dat respect voor jezelf zich ook hoort te vertalen naar respect voor het meisje.

4. Nog niet zolang geleden vroegen enkele leerlingen heel persoonlijk aan mij hoe mijn vrouw en ik in onze jeugd met sex om zijn gegaan. Even sta je versteld en weet je geen woord uit te brengen. Alleen de vraag was bijzonder oprecht gesteld en ook dan vraagt dat wel om een eerlijk antwoord. Dergelijke vragen zijn voor mij het bewijs dat men ook nog nuchter en verstandig kan nadenken.

5. Vorig jaar sprak ik jongen E en meisje F over hun relatie. Ze waren beiden erg jong. Toch hadden ze al verkering en zagen elkaar in het weekend bij beide thuisfronten. Samen spreken, samen thuis, samen naar de kerk. Duidelijk gaven ze aan dat ze “over van alles en nog wat” fijne afspraken thuis hadden kunnen maken.

Zomaar wat voorbeelden waarin voor mij het bewijs ligt dat ook de jeugd van tegenwoordig de innerlijke behoefte heeft om aan gewetensvorming te doen....
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: #Me Too

Bericht door samanthi »

Wandelende schreef:Zomaar wat situaties met jongeren die ik de afgelopen jaren tegen ben gekomen.

1. Jongen A vertelde verliefd te zijn op meisje B. Beiden 14 jaar. Ze woonden wel wat verder (1,5u) uit elkaar, dus verkering vonden zij nog niet verstandig. Ze hebben samen afgesproken elkaar vaker te ontmoeten en contact te houden. Jongen A vertelde mij dat hij voorzichtig wilde zijn, want als ze nu bij elkaar teveel gevoelens zouden oproepen, zou dat hen kunnen schaden. Ook gaf hij aan dat hij bad om te mogen zien welke weg God goed zou vinden, ook voor in de toekomst.

2. Meisje C gaf schuchter aan dat ze via de smartphone was benaderd door een onbekende jongen D. Ze had tot diep in de nacht contact gehad, zonder dat ze hem kende. Ze vroeg aan mij als mentor advies. Toen ik haar vroeg naar haar doel was dat “voor de spanning”. Ze gaf echter eerlijk aan dat ze voelde dat het niet goed was. Het meisje C was zich ervan bewust wat sociale media kan doen met zowel jongen als meisje. Later kwam ze mij (ongevraagd) vertellen dat ze alle contact direct had verbroken en haar privacy-instellingen had verscherpt.

3. Een tijdje terug had ik een gesprek met enkele jongens toen het onderwerp sex voorbij kwam. In groepsverband werden er wat grappen gemaakt en vanuit onzekerheid en onwennigheid lacherig gedaan. Toch was er even later ruimte om iets over Gods schepping te vertellen. Hij schiep ons naar Zijn beeld. Daarna een positief en nuchter gesprek gehad over wat wel en niet kan. Enkele van deze jongens kwamen zelf tot de conclusie dat respect voor jezelf zich ook hoort te vertalen naar respect voor het meisje.

4. Nog niet zolang geleden vroegen enkele leerlingen heel persoonlijk aan mij hoe mijn vrouw en ik in onze jeugd met sex om zijn gegaan. Even sta je versteld en weet je geen woord uit te brengen. Alleen de vraag was bijzonder oprecht gesteld en ook dan vraagt dat wel om een eerlijk antwoord. Dergelijke vragen zijn voor mij het bewijs dat men ook nog nuchter en verstandig kan nadenken.

5. Vorig jaar sprak ik jongen E en meisje F over hun relatie. Ze waren beiden erg jong. Toch hadden ze al verkering en zagen elkaar in het weekend bij beide thuisfronten. Samen spreken, samen thuis, samen naar de kerk. Duidelijk gaven ze aan dat ze “over van alles en nog wat” fijne afspraken thuis hadden kunnen maken.

Zomaar wat voorbeelden waarin voor mij het bewijs ligt dat ook de jeugd van tegenwoordig de innerlijke behoefte heeft om aan gewetensvorming te doen....
Dank je wel voor deze positieve bijdrage
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: #Me Too

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het ook heel erg afhankelijk van de groep. Ik weet vrij recente schoolverlaters die niets van dit alles meekregen, maar ook jonge ouders die in hun tijd op een refoschool groepsseks bij klasgenoten zagen. Die zijn maar tien jaar jonger dan ik.

Ik was vast heel naïef, maar ik kreeg van zulke dingen echt niets mee.
Klopt het ging minder open, dus als het in jou groep niet voorkwam dan ging het aan je voorbij, nu heb je groepapps en daar plaats ieder die het wil een heleboel bagger op, het is veel moeilijker er buiten te blijven.
Dat bedoelde ik ook tr zeggen in mijn vorige reactie. Zat je niet in die groep, ging het je voorbij. Nu krijg je veel ongevraagd wel voor je kiezen...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: #Me Too

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het ook heel erg afhankelijk van de groep. Ik weet vrij recente schoolverlaters die niets van dit alles meekregen, maar ook jonge ouders die in hun tijd op een refoschool groepsseks bij klasgenoten zagen. Die zijn maar tien jaar jonger dan ik.

Ik was vast heel naïef, maar ik kreeg van zulke dingen echt niets mee.
Klopt het ging minder open, dus als het in jou groep niet voorkwam dan ging het aan je voorbij, nu heb je groepapps en daar plaats ieder die het wil een heleboel bagger op, het is veel moeilijker er buiten te blijven.
Dat bedoelde ik ook tr zeggen in mijn vorige reactie. Zat je niet in die groep, ging het je voorbij. Nu krijg je veel ongevraagd wel voor je kiezen...
Geen mobieltje geven?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Waarom toch al dat negatieve? Wie kijkt er überhaupt weleens mee op een groepsapp? Of is alles van horen zeggen?
Het geldt namelijk echt maar voor een deel van de groep. Net zoals vroeger. En net zoals D.V in de toekomst. In de Bijbel wordt al gesproken over seksuele uitspattingen. Er is echt niets nieuws onder de zon. Ik spreek heel veel jeugd en hoor regelmatig de verzuchting dat het altijd zo negatief is.

Nee, ik ben geen goed nieuws aanhanger. Sluit de ogen vooral niet voor wat verkeerd is. Ga in gesprek! Dat is het enige devies.

En wat betreft de groepsapp sluiten veel scholen de ogen. Helaas. Je zal móeten participeren.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 08 nov 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: #Me Too

Bericht door helma »

Het gaat hier over de vele meldingen van #Me Too.
Het spijt me voor je dat ik daar niks positiefs over kan zeggen.
En het spijt me ook dat het onze gezindte niet voorbij gaat.
En het spijt me dat het ook mij en mijn gezin niet voorbij is gegaan.

God zij dank is er nog veel goeds op aarde.
Maar daar ging het nu niet over.

Edit: volgens mij staat er nu meer in je post dan toen ik ging reageren. Heb nu geen tijd om te reageren maar kom er nog wel op terug
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: #Me Too

Bericht door ZWP »

Er lopen toch nog twee discussies door elkaar:

1) MeToo en alle ellende die daar bij hoort
2) Schaamtegevoel binnen het gezin

Mijns inziens zijn die twee discussies niet gerelateerd.
Wat betreft 2) is elk gezin anders. Samen met ouders of broers/zussen douchen, de wc-deur open, omkleden waar de ander bij is. Daar kan verschil in zijn hoe je daar over denkt. De één is ook wat preutser aangelegd dan de ander. Als je maar wel duidelijk maakt wat echt privé is en waar een ander niet aan mag zitten.

Wat betreft 1) is iedereen het hier wel over de hoofdlijn eens, toch?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: #Me Too

Bericht door Sheba »

Wandelende schreef:Waarom toch al dat negatieve? Wie kijkt er überhaupt weleens mee op een groepsapp? Of is alles van horen zeggen?
Het geldt namelijk echt maar voor een deel van de groep. Net zoals vroeger. En net zoals D.V in de toekomst. In de Bijbel wordt al gesproken over seksuele uitspattingen. Er is echt niets nieuws onder de zon. Ik spreek heel veel jeugd en hoor regelmatig de verdichting dat het altijd zo negatief is.


Nee, ik ben geen goed nieuws aanhanger. Sluit de ogen vooral niet voor wat verkeerd is. Ga in gesprek! Dat is het enige devies.

En wat betreft de groepsapp sluiten veel scholen de ogen. Helaas. Je zal móeten participeren.
Nee, dat is niet van horen zeggen. En realiteit. Ze hebben bijvoorbeeld twee klassenapps. Een met mentor. Die is netjes.... en dan een zonder mentor. Daarnaast verschilt het per klas. Vorig schooljaar was het echt bar en boos.
Ik als ouder kan deelnemen. Maar met dezelfde vaart wordt er een andere groep gemaakt waar jij niet bij zit...

Ja we gaan in gesprek met onze kinderen. Kijken mee. Iedere dag niet. Maar zo af en toe (wekelijks) een steekproef. Joh, zullen we samen eens kijken... Steeds weer. Maar dat gesprek voorkomt niet dat ze er al op zeer jonge leeftijd mee te maken krijgen... en ook is het afhankelijk van karakter, mate van heftigheid pubertijd en allerlei andere factoren hoe open ze daarvoor staan en hoe open ze zijn. Maar ze krijgen het hoe dan ook over zich heen.

Verder zijn ook onze kinderen in zonden ontvangen en geboren. Ook op de reformatorische school. Waar misschien de aanvallen van de satan nog wel eens sterker zouden kunnen zijn op dit gebied. Ook de kinderen op refoscholen staan onder enorme groepsdruk. Een dubbele he? Real life maar ook die via het digitale. Jongeren die uiterst serieus kunnen zijn. Maar tegelijkertijd digitaal vanalles liken. Ze kunnen leven in verschillende werelden tegelijk.

En ja, ook hier geldt wat doe je als ouders. Maar echt het voorkomt niet alles.

En nee, niet iedereen gaat er even sterk in mee. Misschien ook afhankelijk van schoolniveau. Is het een vmbo er of vwo er? Alhoewel ik begreep van docenten dat het inmiddels ook op de hogere niveaus hard veranderd. Wat wel anders is dan in jou en mijn tijd is dat je het veel intenser ongevraagd onder ogen krijgt. Je zit tenslotte in de groepsapp van je klas. Gewoon de praktische zaken van het schoolleven gaan via die app. Het is inmiddels hun manier van communiceren. Dat is hun contact. In onze tijd kwam je veel meer bijelkaar. Deed je meer dingen samen. Nu gaat het voor een groot deel digitaal. En zelfs op een verjaardag van de klas communiceren ze nog via de app,instagram etc. Met elkaar. In zoverre je het communiceren kunt noemen. Want echt diep gaat het niet. Is trouwens ook een probleem aan het worden he? Ook buiten de refowereld. Communicatie, echt contact. Deze reactie is voor de huidige tijd al te lang. Ik weet het ;)

En je kunt zeggen je mag niet deelnemen aan de groepsapp. Maar dat werkt niet. 1 ze worden gewoon toegevoegd. 2 ik kan wel zeggen je mag je niet aansluiten daarbij. Maar hoevelen houden zich daaraan op deze leeftijd? Leven we nog in het paradijs ofzo?
En anders kijken ze wel met anderen mee hoor...

Wij gaan vrij strict met de smarthphone om hier thuis. Kijken mee. Hebben duidelijke regels en sancties en maken gebruik van filter. Daarnaast prepaid.
De aantrekkingskracht is zo enorm, dat ze toch onder die regels uit proberen te komen. met het gevolg dat ze hem een paar dagen kwijt zijn.
Maar echt, onderweg, op school, waar gaan de gesprekken over? Wat zien ze bij anderen? Kijken ze mee?
En als ze hem met prepaid hebben...Of ze loggen in op een WiFi van een ander.
Dit merkten we trouwens (via anderen meedoen) doordat de smarthphone een poosje ingenomen was. Het deerde niet. Hij werd gemak thuis gelaten... want via een andere weg konden ze toch een beetje meedoen. En de eigen smarthphone was niet interessant vanwege de beperkingen. En meekijken was op die manier onmogelijk.

En ja, niet deelnemen, betekent dat je een puber bewust vraagt niet aan een groepsproces deel te nemen. Hoeveel pubers kunnen dat aan? Het gevoel hebben je bewust buiten te sluiten? Alleen een mobieltje... daar hebben we serieus aan gedacht. Ze zijn er bijna niet meer.

Ja, toch staan we erachter dat we In de brugklas dat ding gegeven hebben. Ondanks de rottigheid die we hadden. In bruikleen van ons. Zodat we, nu accepteren ze het nog min of meer, mee kunnen kijken, begeleiden en het gesprek aangaan. Hoe ouder ze worden, hoe moeilijker dat zal gaan. We kunnen een basis neerleggen. Maar dat neemt niet weg dat ze dus met die zooi te maken krijgen. Die wij buiten de deur willen houden.

Overigens toen het vorig jaar zo heftig was, reageerde een (onkerkelijk) kennis die wel een reformatorische school in de jeugd had bezocht, nogal geschrokt. Wat, komt dat allemaal voorbij? Dat deed mij het volgende vermoeden:

We hebben op onze scholen misschien wel te maken met een riool dat overvol zit, maar waar een stop op zat. Terecht. Die gaat er steeds vroeger af brugklas, soms al in groep 8, en een ieder die aangesloten is bij dat riool via de smarthphone krijgt nu een enorme golf over zich heen, met een enorme kracht. Waar mij weinig in staande kunnen blijven. Door hun leeftijd? Of zit het eigenlijk gewoon in de mens, die zondaar is?
Nu de oudste ietsje ouder is lijkt het iets minder heftig te zijn. Die rioolgolf via de app.. Is de kracht iets minder sterk? Omdat de eerste druk er vanaf is? Het zou kunnen. Of komt het door een andere klas. Zou kunnen...
Maar nog steeds stroomt dat riool hoor. En die stroomt vrolijk verder over ons allen heen. Buiten, via reclames, via gesprekken, op de bouwplaats of andere werkterreinen.

En wat ik frustrerend vond was dat in die periode vorig jaar, als je andere ouders erover sprak, of net gedaan werd dat hun zoon of dochter er niet aan meedeed. (Terwijl wij beter wisten) Of ze (gewoon net deden of ) er niets vanaf te weten... of gewoon eerlijk zeiden. Joh, als wij ons ermee bemoeien is het iedere dag oorlog thuis. En het dus maar lieten.
en dan nog, al neemt je kind er niet actief aan deel. Het komt wel aan hun ogen voorbij. Passief. Er treedt gewenning op. Ze worden ongevoelig voor de schunnigheid ervan.

Vergelijk het eens met de bijna naakt reclames op de weg. Vroeger geneerde je je als je die blootheid zag. Nu registreer je het met je ogen. Maar je bent het helaas gewend. Nu zijn we er bijna aan gewend als je mensen bijna met niks aan zomers op straat ziet lopen. Vroeger dacht je... wat is dit.
Hoe loopt het gemiddelde refomeisje inmiddels over het strand?
Allemaal gewenning. Onze oudste keek het eerste jaar in Nederland geschokt op toen ergens fotoborden bij parfum in een etalage stonden met vrouwen en blote schouders. Ik was me er al niet meer van bewust. Liep er gewoon aan voorbij, gewend. En vond het in vergelijking met wat er al veel meer te zien was redelijk kuis. Maar onze oudste was dit niet gewend vanuit het geboorteland. En nu? Totaal aan gewend.
En dat is precies wat de duivel wil. Er is gewenning opgetreden. En zo kan hij steeds heftiger, ongestoord onze jeugd en onszelf vergiftigen. Zijn we ons daar voldoende van bewust? Kijk naar de kledingstyle en de roklengte van zaken als collegestyle, vlot , sales sisters en noem maar op. We vinden het gewoon. Maar is het gewoon?
Plaats reactie