Wat vinden wij van lijfstraf?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:.... maar 1 blik met m'n ogen of 1 woord is voldoende....
Tja, zó kan ik niet kijken inderdaad.
Verder zijn we wel altijd consequent in mijn ogen, en zitten we altijd op één lijn zodat we niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Ik wil echter niet zeggen dat wij het perfect doen ofzo, maar ik geloof beslist niet dat het erg is om af en toe een tik uit te delen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Terri »

eilander schreef:
ejvl schreef:.... maar 1 blik met m'n ogen of 1 woord is voldoende....
Tja, zó kan ik niet kijken inderdaad.
Verder zijn we wel altijd consequent in mijn ogen, en zitten we altijd op één lijn zodat we niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Ik wil echter niet zeggen dat wij het perfect doen ofzo, maar ik geloof beslist niet dat het erg is om af en toe een tik uit te delen.
Soms komen woorden,al dan niet met verheffing van stem ;) niet binnen, om lichaamstaal maar helemaal te vergeten, tja en dan is 'aanraking' op wat voor manier dan de enige optie, dan pas 'worden ze wakker' . Alhoewel ik wel denk dat ik dan praat over een kind met een 'handvat' . Ze zitten dan zo in hun eigen wereldje.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Maanenschijn »

ejvl schreef: Ik heb waarschijnlijk nog makkelijk praten omdat de kinderen 10 of jonger zijn, maar 1 blik met m'n ogen of 1 woord is voldoende om ze te laten gehoorzamen. En dat doen ze niet uit angst voor consequenties, want die zijn er zelden, alleen als het te gek wordt.
Maar inderdaad worden ze wel zeer consequent opgevoed.
Ik zie om mij heen wel eens het volgende gebeuren, als voorbeeld:
Kind zit op computer, er is iemand op bezoek. Moeder zegt, ga eens van de computer af! Kind zegt ja, en gaat gewoon door. Moeder klets verder met bezoek. 5 minuten later precies hetzelfde verhaal. (Moeder kan ook vader zijn natuurlijk).
Ik zeg het een keer, daarna gaat binnen 1 minuut de stekker eruit.
Niet omdat ik (wij) goed zijn want er zijn heel veel tekortkomingen in de opvoeding, maar zeer consequent zijn, en ook doen wat je zegt, helpt absoluut ten goede. Duidelijke grenzen waar niet overheen wordt gegaan.
Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heb ik makkelijk praten. :)
Consequent zijn is erg goed. Maar ik denk dat je niet zonder een bepaalde 'rekkelijkheid' kunt. Vooral als de kinderen ouder worden. Steeds meer van hun leefwereld gaat zich aan je oog onttrekken. En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent. Kinderen zullen dus heel goed snappen wat 'die ene blik in de ogen' betekent en wat de gevolgen zijn.

Mijn ervaring is dat consequent zijn ook gepaard moet gaan met een bepaalde flexibiliteit. Te veel zie ik in mijn omgeving strenge en/of consequente ouders van puberkinderen, die volstrekt niet weten wat hun kroost uitvoert. Lijfstraffen zijn zelden nodig, soms wel. Maar veel meer schade zie ik bij kinderen, waarvan de ouders grenzen stellen (iid. deur op slot bij te laat thuis etc.) en geen millimeter daarvan kunnen afwijken. Bij jongere kinderen gaat dat nog wel, maar als ze éénmaal op de middelbare school komen lijkt het me heel moeilijk om dat vol te houden. Of ik ben gewoon een vader die wat opvoeding betreft niet verstandig genoeg ben...... wat ik ook helemaal niet uitsluit, ja zelfs zal beamen. .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door ejvl »

Maanenschijn schreef:Consequent zijn is erg goed. Maar ik denk dat je niet zonder een bepaalde 'rekkelijkheid' kunt. Vooral als de kinderen ouder worden. Steeds meer van hun leefwereld gaat zich aan je oog onttrekken. En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent. Kinderen zullen dus heel goed snappen wat 'die ene blik in de ogen' betekent en wat de gevolgen zijn.

Mijn ervaring is dat consequent zijn ook gepaard moet gaan met een bepaalde flexibiliteit. Te veel zie ik in mijn omgeving strenge en/of consequente ouders van puberkinderen, die volstrekt niet weten wat hun kroost uitvoert. Lijfstraffen zijn zelden nodig, soms wel. Maar veel meer schade zie ik bij kinderen, waarvan de ouders grenzen stellen (iid. deur op slot bij te laat thuis etc.) en geen millimeter daarvan kunnen afwijken. Bij jongere kinderen gaat dat nog wel, maar als ze éénmaal op de middelbare school komen lijkt het me heel moeilijk om dat vol te houden. Of ik ben gewoon een vader die wat opvoeding betreft niet verstandig genoeg ben...... wat ik ook helemaal niet uitsluit, ja zelfs zal beamen. .
Natuurlijk behoort er een zekere flexibiliteit te zijn. Zoals dat er redenen kunnen zijn waarom iemand te laat thuiskomt, of dat je als ouder tot een ander inzicht komt en je ongelijk had, en dat kun je ook rustig aan het kind vertellen.
Of als ik zou zeggen, van de computer af, en het kind zal vragen of het nog een paar minuten langer mag omdat het een verslag aan het typen is, of omdat het spelletje bijna afgelopen is, zou ik daar geen probleem van maken.
Maar als er vervolgens een nieuw spelletje wordt gestart, of er wordt gewoon niet geluisterd wat je zegt en ze gaan hun gang maar, dan zijn er inderdaad consequenties.
Of als ik zeg, je zorgt dat je om 22:00 op bed ligt en het kind begint pas om 21:45 aan het huiswerk omdat het eerst met spelletjes bezig was, vind ik dat er geen millimeter geweken hoeft te worden, dan is huiswerk maar niet af en sta je morgen maar wat eerder op, of je maakt het huiswerk op school. Als het kind door omstandigheden echt pas om 21:45 kan beginnen met het huiswerk, is flexibiliteit vereist.
Mits het kind oud genoeg is om te kunnen begrijpen wat tijdsplanning inhoud natuurlijk, bij een klein kind gaat dit niet en zul je als ouder zelf dat moeten plannen voor je kind.

Maar dit zijn alleen maar voorbeelden, theoretisch, in de praktijk werkt het voor ieder kind verschillend. De een heeft baat bij flexibiliteit, de ander om strak gehouden te worden. Er is geen strakke lijn te trekken denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Mara »

Dit is de andere kant:
Nooit naar school, zelf weten wat je eet en spelen met gevaarlijke voorwerpen: de zeven kinderen van Gemma en Lewis Rawnsley uit het Engelse Hebden Bridge krijgen geen regels opgelegd. ,,Ik wil dat mijn kinderen in een interessant en leuk gezin opgroeien'', aldus moeder Gemma.

De kinderen mogen doen waar ze maar zin in hebben. Het enige dat hun moeder Gemma (35) vraagt is om niet te liegen en elkaar geen pijn te doen. Wanneer ze gaan slapen en of ze willen leren, is bijvoorbeeld volledig hun eigen beslissing.
REGELS ZIJN ONZIN

Eens kijken hoe deze kinderen zich ontwikkelen tot volwassenen, of het lukt om een baan te vinden enzo. :jongle
Terri schreef:Alhoewel ik wel denk dat ik dan praat over een kind met een 'handvat' . Ze zitten dan zo in hun eigen wereldje.
Ik heb er ook zo eentje bij.
Vooral helder taalgebruik, omdat hij alles letterlijk opvatte.
Je mag nog wel een uurtje buiten spelen, was te vaag, nee, je komt naar binnen als de straatlichten aan gaan.
En 1 opdracht tegelijk geven.
eilander schreef:Verder zijn we wel altijd consequent in mijn ogen, en zitten we altijd op één lijn zodat we niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden.
Dat vind ik dan weer bijzonder, omdat je als ouders uit 2 verschillende gezinnen komt en dat neem je toch mee in de opvoeding, heb ik gemerkt. En je hebt toch je eigen gedachten over bepaalde dingen?
Maar als ik het niet met mijn man eens was (of hij niet met mij) bespraken we dat later als de kinderen naar bed waren.
Van mij hoefden ze bijvoorbeeld hun bord niet persé leeg te eten, want vol=vol, dat snap ik best, maar mijn man vond dat dat wel moest.
Dus zochten we naar een compromis, dat ze dan hun eten zelf op mochten scheppen. Maar dan komt het ook weleens voor dat je "oog groter is dan je maag".
Het gevaar bestaat dat ze dan 1 spruitje pakken, maar dan mocht het weer naar leeftijd (8 jr is 8 spruitjes).
En het grappige is, ze lusten allemaal spruitjes nu. :yahoo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Verder zijn we wel altijd consequent in mijn ogen, en zitten we altijd op één lijn zodat we niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden.
Dat vind ik dan weer bijzonder, omdat je als ouders uit 2 verschillende gezinnen komt en dat neem je toch mee in de opvoeding, heb ik gemerkt. En je hebt toch je eigen gedachten over bepaalde dingen?
Maar als ik het niet met mijn man eens was (of hij niet met mij) bespraken we dat later als de kinderen naar bed waren.
Dat laatste bedoel ik met: op één lijn zitten. Natuurlijk ben je het niet altijd eens, maar naar de kinderen toe wel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Tuchtigen heeft in de Bijbel met liefde te maken. Dat mag je nu niet meer zo zeggen misschien, maar ik zeg het toch: een pak slaag geven aan een kind (mits terecht, en mits het geen mishandeling is!!) is dan liefdevoller dan een kind alles maar geven wat z'n hartje begeert.
En sterker nog: ... is liefdevoller dan een kind niet het Woord van God doorgeven.
Mooi! Dat is m.i. ook de juiste houding. Zeker die laatste zin. Tuchtiging staat daarom ook altijd in verband met onderwijs. Leer kinderen de goede weg.
(~)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:Ik vind het wel knap als mensen nooit slaan of iets dergelijks, ik dacht dat dat alleen in boekjes te lezen was.
Huh?
Wij hebben onze kinderen nooit geslagen!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Kastijding: Indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. Is hier de Bijbel niet wat hard voor onze tijd? Of gedateerd, tijdgebonden?

We lezen in de brief aan de Hebreeën, het twaalfde hoofdstuk:
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

Maanenschijn schreef:...En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent...
Persoonlijk vind ik dit geen straffen. Zelfs geen sanctie. Dit noem ik treiteren. Bewust gemeen.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Ambtenaar »

Het gebruiken van fysiek geweld jegens kinderen is verboden op grond van Nederlandse wetgeving.

Lijkt me voldoende reden om lijfstraffen af te wijzen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef:
Maanenschijn schreef:...En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent...
Persoonlijk vind ik dit geen straffen. Zelfs geen sanctie. Dit noem ik treiteren. Bewust gemeen.
Ten opzichte van het kind? Dat begrijp ik niet.
Als er gezegd is dat het kind van de computer af moet, en daar lak aan heeft en gewoon doorgaat met spelletjes spelen, en je zet de computer uit, is dat treiteren of gemeen?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:Het gebruiken van fysiek geweld jegens kinderen is verboden op grond van Nederlandse wetgeving.

Lijkt me voldoende reden om lijfstraffen af te wijzen.
Hoe zit het ook al weer met vloeken. Is dat niet geschrapt uit de Nederlandse wetgeving?
Lijkt het ons dan voldoende reden om vloeken toe te staan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
Ambtenaar schreef:Het gebruiken van fysiek geweld jegens kinderen is verboden op grond van Nederlandse wetgeving.

Lijkt me voldoende reden om lijfstraffen af te wijzen.
Hoe zit het ook al weer met vloeken. Is dat niet geschrapt uit de Nederlandse wetgeving?
Lijkt het ons dan voldoende reden om vloeken toe te staan?
Dat is natuurlijk een heel vreemde redenering.
Ik denk niet dat het fysiek straffen van kinderen een absoluut gebod uit de Bijbel is.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door CvdW »

Ik heb het over de Nederlandse wetgeving.

@Dia heeft een mooi stukje aangehaald uit de Bijbel. Volgens mij niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Plaats reactie