Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Maanenschijn »

Van Ewijk schreef:
Maanenschijn schreef:
Bij deze tekst geven de kantekenaren verduidelijking in de zin dat Naaman niet deel nam aan de aanbidding, maar dat hij zijn heer diende en als gevolg van de buiging van zijn heer mee moest buigen.

Matthew Henry is hierin 'harder' of zo je wilt rechtlijniger. Henry betoogt dat hij dus zijn heer, zijn betrekking hoger acht en daarmee de gunst van God niet op de juiste waarde schat.

De mooie conclusie is dat Elisa hem geen antwoord geeft, maar het in het midden laat: Ga in vrede.

Het staat u vrij het niet met mij eens te zijn.
Laat ik dat nu juist wel zijn, zie mijn postings hierover.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

Van Ewijk schreef:
Jantje schreef:Ik ben het geheel met Eilander eens.

De Rooms Katholieke kerk voldoet niet aan de 3 formulieren van enigheid, integendeel! En daarom horen we ons niet in afgodenwereld te begeven, waar men niets anders doet als alleen maar mensen en heiligen aanbidden...
Zullen we dan ook maar binnen blijven hier in dit atheïstische Nederland waar we omringd worden door ongelovigen met losse zeden en begeerte naar geld? Zullen we aandringen op een stuk Nederland waar we een reformatorische staat oprichten geheel afgezonderd van de Heidense buitenwereld?
Uw belijdenis zit in uw hart en dat gaat overal mee naar toe.
Ik vind het juist een teken van zwakte als men gelijk al bang is dat men gaat twijfelen aan de eigen overtuiging of die van iemand anders als men slechts ergens binnen stapt.

Trouwens, neem een voorbeeld aan de Apostelen.
Zij deden niets anders dan zich begeven onder afgodendienaars en heidenen met bekering tot gevolg.
Wie weet heeft u aanwezigheid in de RKK misschien dezelfde uitwerking als u mensen ontmoet en in milde discussie gaat...
Nee, zet de brandende kaars liever in de kast...
Volgens mij ging de persoon die dit onderwerp heeft aangezwengeld, niet naar de RKK, om evangelisatie te bedrijven... Nee, de helft werd zelfs nog 'goedgekeurd'. Dat is mijns inziens kwalijk. Er staat niet voor niets in de statuten van Refoforum dat we een lid moeten zijn van een bepaald aantal kerkgenootschappen... De Roomse Kerk is fout. Punt. Wie dit ten dele bestrijdt, is dwalende.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Van Ewijk schreef:
Jantje schreef:Ik ben het geheel met Eilander eens.

De Rooms Katholieke kerk voldoet niet aan de 3 formulieren van enigheid, integendeel! En daarom horen we ons niet in afgodenwereld te begeven, waar men niets anders doet als alleen maar mensen en heiligen aanbidden...
Zullen we dan ook maar binnen blijven hier in dit atheïstische Nederland waar we omringd worden door ongelovigen met losse zeden en begeerte naar geld? Zullen we aandringen op een stuk Nederland waar we een reformatorische staat oprichten geheel afgezonderd van de Heidense buitenwereld?
Uw belijdenis zit in uw hart en dat gaat overal mee naar toe.
Ik vind het juist een teken van zwakte als men gelijk al bang is dat men gaat twijfelen aan de eigen overtuiging of die van iemand anders als men slechts ergens binnen stapt.

Trouwens, neem een voorbeeld aan de Apostelen.
Zij deden niets anders dan zich begeven onder afgodendienaars en heidenen met bekering tot gevolg.
Wie weet heeft u aanwezigheid in de RKK misschien dezelfde uitwerking als u mensen ontmoet en in milde discussie gaat...
Nee, zet de brandende kaars liever in de kast...
Volgens mij ging de persoon die dit onderwerp heeft aangezwengeld, niet naar de RKK, om evangelisatie te bedrijven... Nee, de helft werd zelfs nog 'goedgekeurd'. Dat is mijns inziens kwalijk. Er staat niet voor niets in de statuten van Refoforum dat we een lid moeten zijn van een bepaald aantal kerkgenootschappen... De Roomse Kerk is fout. Punt. Wie dit ten dele bestrijdt, is dwalende.
Niemand betwist dat de RKK fout is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Isala »

Maanenschijn schreef:Maar deze hele discussie ontstond doordat een forumlid aanwezig was in een dienst waar de mis werd opgedragen. De vraag is dan ook: is het aanwezig zijn bij een dergelijke dienst (en breid maar uit: bij een doopdienst bij evangelischen/baptisten etc.) synoniem aan het relativeren van eigen belijdenis.
Ik zou in ieder geval, net zoals je voor de kerkdienst in je eigen gemeente doet, de dienst biddend voorbereiden.

De baptisten staan dichter bij ons dan de Rooms Katholieke kerk. Ik ga zonder problemen naar een doopdienst. De visie op de doop kan dan anders zijn, maar de leer en de belijdenis komen meer overeen. De geschriften van Bunyan, Spurgeon, Philpot, Arthur W. Pink, staan mbt tot onze belijdenis, dichter bij ons.

Als je je verdiept in de leer van Rooms Katholieke kerk, dan wordt je toch echt verdrietig.
Daarom was ik ook zo benieuwd waarom Merel er naar toe was gegaan.
Alleen al de functie van de Paus, de mis, de verering van beelden en relikwieën, de biecht, de verandering van de wet, de zaligsprekingen van gestorven mensen, de afgodische elementen in de kerkgebouwen...... dat staat zo ver bij de Bijbelse leer vandaan.
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Dat is voor mij wezenlijk. Dus als er een RK-kennis bij ons logeert, mag hij mee naar de kerk maar andersom zou ik dat nooit doen.
Maar het is geen kennis in dit geval, het is de moeder van haar man!
En Merel is echt niet naief geweest, denk ik, maar je realiseert je later pas echt, wat de impact is als je een echtgenoot(e) hebt die niet afkomstig is uit de refogezindte.
Eigen schuld dikke bult, zal het dan wel genoemd worden en je had het kunnen weten.
Het zou dan betekenen volgens jouw maatstaven dat Merel geen weekend meer bij haar schoonouders kan verblijven of glashard tegen haar schoonmoeder moet zeggen: nee, ik ga niet naar uw kerk, dat is vervloekte afgoderij.
Mijn schoonmoeder geloofde helemaal nergens in.
Ik weet niet wat nu "gemakkelijker" is.
In weerwil van wat je nu suggereert, wil ik er geenszins makkelijk over doen. Maar het is bij mij bittere ernst als ik zeg dat ik inderdaad vindt dat er een offer gebracht zou moeten worden in zo'n situatie. Namelijk: niet meegaan naar een dienst waar de mis wordt bediend.
Bidt de Heere of je die genade mag krijgen, dan kun je het ook in bewogenheid uitleggen. Ik geloof vast dat dat meer gezegend kan worden dan overal maar in mee te kunnen doen onder het mom van 'het is overal wat'.

Wordt wakker mensen, wie een vervloekte afgoderij bedrijft, kan niet zalig worden tenzij diegene zich bekeert!
Was de reformatie een misstap of een zegen?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

Jantje schreef: De Roomse Kerk is fout. Punt. Wie dit ten dele bestrijdt, is dwalende.
Deze discussie gaat mijn inziens niet over de RKK maar over het gestel en het geweten van de mensen van protestantse gezindte.
Simpel gezegd, als je even gaat buurten bij de RKK en daar te makkelijk over denkt ben je niet loyaal genoeg aan eigen kerk en belijdenis en dus een erg wankel en instabiel persoon.

Ikzelf vind dat doorgeschoten onzin en belachelijk.
Iemand die zo gemakkelijk ook maar de geringste vergelijking zou kunnen maken tussen onze belijdenisschriften en die van de RKK kan volgens mij de inhoud niet eens verstandelijk bevatten en heeft het ook nooit serieus bestudeert.

@Eilander, de reformatie was naar mijn mening de grootste zegen die het land ooit gekend heeft.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 30 aug 2017, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef: de afgodische elementen in de kerkgebouwen...... dat staat zo ver bij de Bijbelse leer vandaan.
In mijn kerkgebouw zijn ook een aantal ''afgodische elementen'' aanwezig, dat komt omdat het een voormalige RKK-kerk is met monumentale status. :D
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Deelname aan een Rooms-Katholieke viering vereist geen deelname aan de eucharistische aanbidding. Priesters respecteren dat geheel. Het is zelfs mogelijk om tijdens de communie een zegen te krijgen als je niet mag of wilt aangaan. Dus ik kan het bezwaar van Eilander niet delen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Deelname aan een Rooms-Katholieke viering vereist geen deelname aan de eucharistische aanbidding.
Sterker nog, Bij mijn weten (en ervaring) mag je nog niet eens mee doen.
Het eten van de Hostie en het drinken van de wijn is strikt verboden voor niet-katholieken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

De communie is niet hetzelfde als de aanbidding. De aanbidding is tijdens de consecratie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:De communie is niet hetzelfde als de aanbidding. De aanbidding is tijdens de consecratie.
In dat geval is het helemaal makkelijk, als men de Hostie en de wijn niet nuttigt is het overduidelijk dat men dus ook de aanbidding tijdens de consecratie niet onderschrijft.
Wat doen we dan moeilijk? (U niet DDD)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Ik blijf altijd zitten tijdens de eucharistische aanbidding. Dan is dat ook duidelijk. Al veroordeel ik mensen die blijven staan niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Deelname aan een Rooms-Katholieke viering vereist geen deelname aan de eucharistische aanbidding. Priesters respecteren dat geheel. Het is zelfs mogelijk om tijdens de communie een zegen te krijgen als je niet mag of wilt aangaan. Dus ik kan het bezwaar van Eilander niet delen.
Mogelijk heb je mijn bezwaar dan niet begrepen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Ik blijf altijd zitten tijdens de eucharistische aanbidding.
Hoezo altijd? placht u vaak een RKK dienst bij te wonen dan? :haha
(geen veroordeling)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

eilander schreef:
DDD schreef:Deelname aan een Rooms-Katholieke viering vereist geen deelname aan de eucharistische aanbidding. Priesters respecteren dat geheel. Het is zelfs mogelijk om tijdens de communie een zegen te krijgen als je niet mag of wilt aangaan. Dus ik kan het bezwaar van Eilander niet delen.
Mogelijk heb je mijn bezwaar dan niet begrepen.
En u bezwaar luid? op zijn simpelst en kernachtig uitgedrukt?
Louter de aanwezigheid is al gelijk aan afgoderij?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie