Extreem weer

Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

olfie schreef:Onmogelijk ook om iets anders te benoemen als je God er buiten moet rekenen mijns inziens.
'De wetenschap' is het ook eens over de evolutie etc. etc.
Mijn 'alle wetenschappers' was slechts een bevestiging van wat DIA zei. Laat ik het dan zo zeggen: er zijn overtuigende redenen om aan te nemen dat de mens de huidige klimaatverandering veroorzaakt. Je kunt de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering niet zomaar vergelijken met de consensus over de evolutietheorie; er is (wetenschaps)filosofisch nogal een verschil tussen die twee.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
-DIA-
Berichten: 32790
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

olfie schreef:
Orfeo schreef:
-DIA- schreef: Maar dan gaan we er wel van uit van miljoenen jaren. Of de periode hoe het ook heet, Krijt, Jura, Carboon... Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Het kan wel zo zijn dat deze activiteit heeft plaatsgevonden tijdens het oordeel van de zondvloed.
Als je mijn berichten hierboven leest, zie je dat ik niet uitga van miljoenen jaren en de vulkaanuitbarstingen (om talloze redenen) na de zondvloed plaats.
-DIA- schreef:Er is, bij mijn weten, geen enkel wetenschappelijk meteorologisch instituut dat de klimaatsverandering nog ontkent. We hebben daar dacht ik, gezien de oordelen die we er in kunnen opmerken, wel acht op te geven.
Alle wetenschappers zijn het erover eens dat de gemiddelde aardtemperatuur stijgt door de mens. Dat is wat anders dan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.
Onmogelijk ook om iets anders te benoemen als je God er buiten moet rekenen mijns inziens.
'De wetenschap' is het ook eens over de evolutie etc. etc.

En láát het door de mens komen, ik denk dat al eerder is gesteld dat je, in relatie tot andere ontwikkelingen in de tijd, toch zeker je zorgen hier over kan hebben. Zoals DIA opmerkte, wij hebben ingegrepen in de scheppingsorde en dat zullen we weten. God spreekt, en de hoogmoedige mens wil die stem tot zwijgen brengen vanuit het vleselijke, nietige verstand. Dwaasheid.

Gisteren hoorde ik een ds. zeggen: "Het gaat niet goed ! Maar toch ook wel".
Hij komt, Hij komt. Wanneer? Dat weet geen mens, daar hoeven wij ook geen voorspelling aan te knopen; ik vond zijn oproep zeer geplaatst en we kunnen slechts bidden of God die oproep heiligt aan onze harten: "Wat gaat er nog uit van het door God geleerde volk?" Godsdienst maakt plaats voor ratio en zij die niet kennen spreken en zij die kennen.. zwijgen zo vaak.

Wij mogen onze zorgen hebben over klimaat, politiek, jongeren, media.. maar de klacht gaat uit naar Gods volk.
Elimelech vertrok naar Moab ('het Moab der zonde') om voedsel. Het bracht de dood, zijn zoons stierven daar. Naomi, die genade kende, is meegegaan en na de dood van Elimelech ook nog 10 jaar gebleven. Door Gods genade keerde zij terug en Ruth ging mee.
Wat had Naomi hier geleerd: "Zijt stil Ruth en zie hoe de zaak vallen zal, want deze man zal niet rusten".
De weg en keuze waren niet goed maar tóch ging het goed, Hem staat niets in de weg; maar we staan wél verantwoordelijk. Ook kromme wegen werken allen mee ten goede voor de Zijnen.
En als wij onze kinderen meenemen in Moab moeten we niet denken dat wij wel staande zullen blijven, ik geloof wel in de lijnen naar onze tijd en mijn en ons leven.
"Dan zal ik hen die dwaas of wreevlig overtreen".
Laten we dankbaar zijn dat Hij ons deze opmerkelijke tekenen geeft. Prima dat we daar een wetenschappelijke uitleg aan proberen te geven, daar zijn ook mensen werkzaam; maar sluit niet je ogen voor deze zaken. Wie wijs is merk' die dingen en geef verstandig acht op des Heeren handelingen.
Bij het lezen van dit stukje moest ik toch denken aan de preek van ds. C. van Krimpen, van de week in Herkingen. Verder kan ik instemmen met wat hier wordt gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Hendrien schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
Ik denk dat je dit heel raak hebt gezien en onder woorden gebracht, DIA. Dank daarvoor. Zagen maar meer mensen deze dingen.
Zo denk ik er ook over!
Kun je aangeven wat je concreet bedoeld met "... het klimaat verstoord?......". Welke zonde zie je hiervoor als directe aanleiding?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Orfeo schreef:
olfie schreef:Onmogelijk ook om iets anders te benoemen als je God er buiten moet rekenen mijns inziens.
'De wetenschap' is het ook eens over de evolutie etc. etc.
Mijn 'alle wetenschappers' was slechts een bevestiging van wat DIA zei. Laat ik het dan zo zeggen: er zijn overtuigende redenen om aan te nemen dat de mens de huidige klimaatverandering veroorzaakt. Je kunt de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering niet zomaar vergelijken met de consensus over de evolutietheorie; er is (wetenschaps)filosofisch nogal een verschil tussen die twee.
Dat begrijp ik, ik wilde ook bewust ruimte laten voor wetenschappelijk onderzoek en respect daarvoor tonen.
Het was niet mijn bedoeling om beide onderwerpen op één lijn te plaatsen, wat ik bedoelde te zeggen is dat de wetenschap als uitgangspunt neemt dat iets logisch verklaarbaar moet zijn/worden buiten Goddelijke invloed. Dat de wetenschap daarbij bereid is strohalmen aan te grijpen of 'blinde vlekken' te definiëren om de uiteindelijke uitkomst te rechtvaardigen stelt e.e.a. voor mij als leek wel in een dubieus daglicht.

Wat betreft het onderwerp: niet ieder verband is een causaal (oorzakelijk) verband. Is er daadwerkelijk sprake van wetenschappelijke consensus en sluitend bewijs of 'zijn we verheugd' dat wij als mensen waarschijnlijk hebben aangetoond dat deze zaken een menselijke oorzaak hebben en dus God weer uit kunnen sluiten? Voor zover ik op de hoogte ben is er een (redelijke) consensus over het feit dát er sprake is van klimaat verandering. Over de consensus over oorzaak weet ik wat minder eerlijk gezegd.
In dat licht was mijn opmerking bedoeld. Maar gezien jouw inhoudelijke reacties kun je daar misschien wel iets meer over zeggen?

Als laatste opmerking, daar zijn we het wellicht ook wel over eens, kunnen we stellen dat (al is er sprake van menselijke oorzaak) alles zal meewerken in het Goddelijk raadsplan en dat de (onomkeerbare?) gevolgen nu duidelijk worden (opnieuw een preek van God van de nietigheid van de mens en de geneigdheid tot liefhebben van zichzelf in het niet kunnen en willen nakomen van (pijnlijke) afspraken).
Het doet in elk geval niets af aan het feit dát de zaken voorzegd zijn en in het licht van- en in combinatie met andere zaken dit des te opmerkelijker is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

olfie schreef: In dat licht was mijn opmerking bedoeld. Maar gezien jouw inhoudelijke reacties kun je daar misschien wel iets meer over zeggen?
Een causaal verband kan nooit aangetoond worden, maar wel heel aannemelijk gemaakt. Wij weten dat broeikasgassen als CO2 en methaan zorgen voor een broeikaseffect. Wij weten dat de concentratie CO2 (en andere broeikasgassen) is toegenomen sinds de Indrustriële Revolutie. Vanaf die tijd is ook de gemiddelde aardtemperatuur gestegen. Er zijn dus twee factoren (CO2-concentratie en temperatuur) toegenomen in dezelfde periode en we weten dat de een de ander veroorzaakt. Een causale relatie ligt dan natuurlijk heel erg voor de hand.

Zes onafhankelijke studies hebben aangetoond dat 90 tot 100% van alle klimaatwetenschappers gelooft dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Zie: http://iopscience.iop.org.proxy.library ... 48002/meta. Daar komt nog bij dat de consensus toeneemt naarmate je alleen de wetenschappers kiest die er écht heel veel verstand van hebben:
Afbeelding
olfie schreef: Als laatste opmerking, daar zijn we het wellicht ook wel over eens, kunnen we stellen dat (al is er sprake van menselijke oorzaak) alles zal meewerken in het Goddelijk raadsplan en dat de (onomkeerbare?) gevolgen nu duidelijk worden
(...)
Het doet in elk geval niets af aan het feit dát de zaken voorzegd zijn en in het licht van- en in combinatie met andere zaken dit des te opmerkelijker is.
Met dat eerste ben ik het eens, maar waar in de Bijbel wordt voorzegd dat de aardtemperatuur zal toenemen?
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Orfeo schreef:
olfie schreef: In dat licht was mijn opmerking bedoeld. Maar gezien jouw inhoudelijke reacties kun je daar misschien wel iets meer over zeggen?
Een causaal verband kan nooit aangetoond worden, maar wel heel aannemelijk gemaakt. Wij weten dat broeikasgassen als CO2 en methaan zorgen voor een broeikaseffect. Wij weten dat de concentratie CO2 (en andere broeikasgassen) is toegenomen sinds de Indrustriële Revolutie. Vanaf die tijd is ook de gemiddelde aardtemperatuur gestegen. Er zijn dus twee factoren (CO2-concentratie en temperatuur) toegenomen in dezelfde periode en we weten dat de een de ander veroorzaakt. Een causale relatie ligt dan natuurlijk heel erg voor de hand.

Zes onafhankelijke studies hebben aangetoond dat 90 tot 100% van alle klimaatwetenschappers gelooft dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Zie: http://iopscience.iop.org.proxy.library ... 48002/meta. Daar komt nog bij dat de consensus toeneemt naarmate je alleen de wetenschappers kiest die er écht heel veel verstand van hebben:
Afbeelding
olfie schreef: Als laatste opmerking, daar zijn we het wellicht ook wel over eens, kunnen we stellen dat (al is er sprake van menselijke oorzaak) alles zal meewerken in het Goddelijk raadsplan en dat de (onomkeerbare?) gevolgen nu duidelijk worden
(...)
Het doet in elk geval niets af aan het feit dát de zaken voorzegd zijn en in het licht van- en in combinatie met andere zaken dit des te opmerkelijker is.
Met dat eerste ben ik het eens, maar waar in de Bijbel wordt voorzegd dat de aardtemperatuur zal toenemen?
Dank je wel voor de toelichting. Ik zal de discussie hier niet nóg inhoudelijker maken, al is het een interessant onderwerp ;-).

Wat betreft die temperatuur, dat zou ik niet hard durven maken máár er worden wel twee dingen genoemd die je in verband kunt brengen wellicht:
Openbaring 16:
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.

MHenry:
In deze verzen zien wij hoe het oordeel in de vastgestelde orde voortschrijdt. De vierde engel goot zijn fiool uit, en de inhoud daarvan viel op de zon. Sommigen menen dat hiermede bedoeld wordt de een of andere voorname vorst van de pauselijke gemeenschap, die den valsen godsdienst zou verlaten een korten tijd vóór zijn algehelen val. Enkelen denken dat dit de Duitse keizer zal zijn. En wat zal daarvan het gevolg zijn! Die zon, die hen vroeger koesterde met verwarmende en verkwikkende invloeden, zal nu voor deze afgodendienaars heet worden en hen verschroeien. Verscheidene vorsten zullen hun macht en gezag gebruiken om hen te onderdrukken, maar inplaats van dat dit hen tot bekering zal brengen, zal het veroorzaken dat zij hun God en hun koning vloeken, en opwaarts ziende, hun lasteringen uitbraken tegen God in den hemel; zij zullen in hun ondergang verhard worden.

KT:
Door de uitstorting van deze fiool in de zon, en verhitting der mensen door deze, verstaan enigen zeer grote hitte, droogten en onvruchtbaarheden, mitsgaders hongersnoden en sterften, die daarop plegen te volgen, gelijk ten tijde van Elia onder de Israëlieten is geschied, welke op de landen en rijken het beest toegedaan, nog op bijzondere wijze in toekomende tijden zullen worden gezonden. Doch dewijl zulke straffen zelden in een land de overhand nemen, of het anderen mededeelt, en deze plagen eigenlijk den aanbidders van het beest worden gedreigd, zo verstaan het anderen voor het licht van het heilige Evangelie, waarop deze fiool wordt uitgegoten, om het meerder kracht te geven tot overtuiging en ontsteking van de harten der mensen, waardoor er nog meer tot bekering zullen worden gebracht, ook zelfs de Joden met hopen Christus zullen aannemen, Rom. 11:25,26, en de andere hardnekkige aanbidders van het beeld des beests tot meerdere spijt en lastering zullen worden verwekt, omdat zij zullen zien dat hun rijk daardoor eindelijk tot ondergang zal worden gebracht. Waarover zij zelf den naam Gods zullen lasteren, als zij de heilige Schrift van duisterheid, onvolmaaktheid en onzekerheid zullen beschuldigen, en deze een fundament van alle ketterijen durven noemen.

En natuurlijk de passages over "Tekenen in de hemel boven en op de aarde beneden".
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Hendrien
Berichten: 1339
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Extreem weer

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
Hendrien schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
Ik denk dat je dit heel raak hebt gezien en onder woorden gebracht, DIA. Dank daarvoor. Zagen maar meer mensen deze dingen.
Zo denk ik er ook over!
Kun je aangeven wat je concreet bedoeld met "... het klimaat verstoord?......". Welke zonde zie je hiervoor als directe aanleiding?
Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:
Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.[/quote]

sorry, quote ging niet helemaal goed.

Maar het najaar ook. Vorig jaar bloeiden mijn rozen nog in november.
Het regent dagenlang niet en dan opeens hoost het.
Een gestaag regentje, dat heerlijk verfrist en prettig om doorheen te lopen, is er steeds minder.
Overigens is het wel zo dat we geneigd zijn om de extremen te onthouden.
Als je terugbladert in je foto- en filmalbum kun je zien dat het op die trouwdag in februari prachtig zacht en zonnig weer was (2-2-2002)
Wij hadden een bruiloft begin november 1980, (niet de onze) toen lag er een dikke laag sneeuw!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1484
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Extreem weer

Bericht door Delftenaar »

Maar de komende zomer gaat slecht worden, dat valt op basis van het mooie voorjaar nu al te voorspellen.

Ja, weer verandert. Maar weer verandert altijd. Een "normale" maand is altijd het gemiddelde van te koude en te warme maanden over een periode van X jaar.

Omdat ik zelf (eind) november jarig ben en dus wat meer let op het weer rond die dag herken ik je punt wel. Het trekken van een trend over decennia lukt wel, maar over langere perioden blijft het lastig. Het KNMI zal ongetwijfeld zo een lijstje hebben, maar mijn herinneringen aan het globale weer eind november zijn:

- jaren '80: vaak mistig en kil, met lichte vorst
- jaren '90: (zeer) warm herfstweer
- jaren '00: wisselend: eerste jaren vaak warm, daarna soms de eerste speldenprikken van de winter
- jaren '10: wisselend, maar wat koeler dan eerder

Maar om hieruit een lijn te trekken? Als leek heb ik geen idee; behalve dat de dagenlange mist uit de jaren '80 Is verdwenen. Maar omdat dat verband houdt met luchtvervuiling is dat alleen maar positief.
-DIA-
Berichten: 32790
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Het KNMI schreef in februari 2018:

Door de wereldwijde temperatuurstijging slinken ijskappen en gletsjers over de hele wereld in rap tempo. Het bekendst zijn de Groenlandse ijskap en die van het zuidpoolgebied, waarvan het smeltwater belangrijk bijdraagt aan de zeespiegelstijging. Minder bekend is dat er ook in de tropen gletsjers voorkomen, maar de vraag is hoe lang nog?

Tropische gletsjers
In de tropen komen maar weinig gletsjers voor. Het gaat om gebieden die voldoende hoog en dus koud genoeg zijn voor permanent ijs. Eén van deze gebieden is het Sudirmangebergte in de Indonesische provincie Papoea op het eiland Nieuw-Guinea. De meest nabije tropische gletsjer ligt ruim 11.000 kilometer verderop, in Afrika op Mount Kenya: tropische gletsjers zijn zeldzaam.

Verdwenen
In november 1988 zijn satellietfoto’s gemaakt van de Pucak Jaya in het Sudirmangebergte. Deze tonen vijf gletsjers rondom deze 4862 meter hoge bergtop. 21 jaar later in 2009 waren twee gletsjers volledig weggesmolten en op de meest recente foto van december 2017 is ook een derde gletsjer verdwenen. Bovendien waren de overige twee flink in omvang afgenomen. Wetenschappers verwachten dat ook deze twee gletsjers binnen tien jaar verdwenen zijn. Omdat het om relatief kleine gletsjers gaat, zijn de gevolgen voor de zeespiegelstijging klein. Met de gletsjers verdwijnt echter ook de hierin vastgelegde informatie over het klimaat in het verleden en komt bovendien minder water beschikbaar voor huishoudens, landbouw en elektriciteitsopwekking.

Zeespiegelstijging
Met behulp van satellieten worden wereldwijd gletsjers en ijsvelden gemonitord. Het afsmelten van dit landijs geldt als graadmeter voor de opwarming van het klimaat en het heeft grote invloed op de stand van de zeespiegel. Schattingen van de zeespiegelstijging tegen het eind van deze eeuw variëren van enkele tientallen centimeters tot meer dan 2 meter, afhankelijk van onder meer het tempo van de opwarming.


KNMI-klimaatbericht door Marcel Bult
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1484
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Extreem weer

Bericht door Delftenaar »

Klopt allemaal.

De Bijbel zegt echter dat zomer en winter, koude en hitte niet zullen ophouden totdat de Zoon des mensen zal komen.
Aan die belofte mogen we ons vasthouden, ook in tijden van klimaatverandering.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Hendrien schreef: Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 jun 2018, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4804
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Extreem weer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wim Anker schreef:
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Niet meer naar Trump luisteren helpt al heel veel !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Wim Anker schreef:
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Niet meer naar Trump luisteren helpt al heel veel !
Nou moe.
CvdW
Berichten: 2977
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Extreem weer

Bericht door CvdW »

Wim Anker schreef:
Hendrien schreef: Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Enkele ideeën:
In vele buitenlandse landen is het openbaar vervoer vele malen goedkoper dan eigen vervoer. Ene kant moet er dus gezorgd worden voor een goed openbaar vervoer netwerk en andere kant aantal snelwegbanen verminderen.
Tolhuisjes met personeel. Geeft werkgelegenheid en beperkt autoverkeer.
De totale leegstand van bedrijfsgebouwen aan banden leggen. Wil je iets nieuws bouwen, prima, maar dan eerst iets ouds afbreken. Dat kan betekenen dat in Friesland iets afgebroken wordt en in Rotterdam iets bijkomt. Zo creëer meer groen in de Friesland en in Rotterdam kan het openbaar vervoer goed geregeld worden.
Zorgt voor meer recreatie.
Plaats reactie