Dames en heren

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Het is naar mijn idee ook idioot. Een stropdas kopen om aan het avondmaal te mogen. Ik betwijfel of dat voldoende reden is om iemand af te houden van het avondmaal. Je moet toch wel erg ongelovig zijn wil je als ambtsdrager daarvoor verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Overigens is het nog maar de vraag of kinderen zelf zo met jongens- en meisjeskleren bezig zijn. Ik ken ook jongens die het geweldig vinden om prinsessenjurken te dragen. Het kan natuurlijk zijn dat ze homo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. In ieder geval irriteren de spastische reacties van ouders mij. Als kinderen om zoiets gepest worden, dan ligt dat vermoedelijk meer aan de ouders dan aan de kinderen.
Ik geloof niet dat als jongens die prinsessenjurken mooi vinden het iets te maken heeft met iemands geaardheid, ik geloof wel dat ouders er een grote rol in spelen, ook met het zeuren om nikes en dure verjaardagsfeestjes, ik kreeg het iedee dat het wedstrijdjes tussenouders waren en dat de kinderen alles leuk vonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
merel schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Precies! De broek zegt NIETS over werelds zijn!
Er zijn refomeisjes en vrouwen die er wel héél werelds bijlopen en zich héél werelds gedragenAfbeelding
Dat een vrouw geen broek behoort te dragen, kan je niet weg redeneren door ander onjuist gedrag als argument op te geven. Het is allebei af te keuren.
Dat is wel heel stellig. Het is namelijk jouw mening ;) Menig christen ( waaronder ik) verklaart die teksten anders.

En de genderneutraliteit van de Hema vind ik absurd. De hema had ook kunnen beslissen om ondergoed/pyjama's te verkopen met wat stoere logo's. Al vermoed ik dat deze weinig verkocht zal worden. Het merendeel van de meisjes wil juist een strikje of een bloemetje op het ondergoed en de meeste jongens liever een dino of een auto.

@ mara wat is er zo erg aan dat je weet welk geslacht het kindje heeft als je zwanger bent? Ik lees nl regelmatig dat jij daar opmerkingen over maakt.
Ja, het is mijn mening. En helaas denken menig christenen daar tegenwoordig anders over. Het is een steeds verdergaande gelijkstelling tussen man en vrouw, wat nu uitmunt in de genderneutraliteit.

En op de vraag aan Mara zou ik graag willen verwijzen naar Psalm 139. Dat zijn verborgen zaken, maar helaas denken ook daarin menig christen anders. Mijn inziens twee bewijzen (nl. het accepteren van de broek voor de vrouw en het weten van het geslacht van het ongeboren kind) dat de Schriftvisie in de Gereformeerde kringen aan verandering onderhevig is; met de GKV als droevig (!) voorbeeld.
Je vergeet overigens de weersvoorspellingen. Eveneens verborgen zaken. Jezus zei immers al dat wij niet weten vanwaar de wind komt en waar hij heen gaat...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dames en heren

Bericht door Zita »

DDD schreef:Het is naar mijn idee ook idioot. Een stropdas kopen om aan het avondmaal te mogen. Ik betwijfel of dat voldoende reden is om iemand af te houden van het avondmaal. Je moet toch wel erg ongelovig zijn wil je als ambtsdrager daarvoor verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Overigens is het nog maar de vraag of kinderen zelf zo met jongens- en meisjeskleren bezig zijn. Ik ken ook jongens die het geweldig vinden om prinsessenjurken te dragen. Het kan natuurlijk zijn dat ze homo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. In ieder geval irriteren de spastische reacties van ouders mij. Als kinderen om zoiets gepest worden, dan ligt dat vermoedelijk meer aan de ouders dan aan de kinderen.
Ik heb als kind tranen met tuiten gehuild omdat Johan uit mijn klas dezelfde nieuwe schoenen had als ik. Drama. Maar ik kreeg geen andere.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
DDD schreef:Het is naar mijn idee ook idioot. Een stropdas kopen om aan het avondmaal te mogen. Ik betwijfel of dat voldoende reden is om iemand af te houden van het avondmaal. Je moet toch wel erg ongelovig zijn wil je als ambtsdrager daarvoor verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Overigens is het nog maar de vraag of kinderen zelf zo met jongens- en meisjeskleren bezig zijn. Ik ken ook jongens die het geweldig vinden om prinsessenjurken te dragen. Het kan natuurlijk zijn dat ze homo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. In ieder geval irriteren de spastische reacties van ouders mij. Als kinderen om zoiets gepest worden, dan ligt dat vermoedelijk meer aan de ouders dan aan de kinderen.
Ik geloof niet dat als jongens die prinsessenjurken mooi vinden het iets te maken heeft met iemands geaardheid, ik geloof wel dat ouders er een grote rol in spelen, ook met het zeuren om nikes en dure verjaardagsfeestjes, ik kreeg het iedee dat het wedstrijdjes tussenouders waren en dat de kinderen alles leuk vonden.
Ik denk wel dat naarmate jongens minder affiniteit hebben met stoere dingen, de kans groter is dat ze homo zijn. Dat is verder geen probleem, dan kun je daar alvast rekening mee houden.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
DDD schreef:
ArieB schreef:
Vorst schreef:Om terug te keren naar het topiconderwerp: wat een drama wordt er weer van gemaakt. Nog niet zo heel lang geleden liepen alle kinderen in jurken. Was dat ook een teken van de eindtijd?
Het gaat niet zozeer om wat iemand aan heeft. In dit geval gaat het om het uitwissen van de identiteit, het jongen/meisje, man/vrouw. Iedereen is gelijk, men mag zelf invullen wie men is en wat men doet. Als Christen kunnen wij niet anders dan deze ontwikkelingen sterk afkeuren.
Ik betwijfel of dat nu zo christelijk is. Paulus schrijft juist dat in Christus mannelijk of vrouwelijk er niet toe doet.
Toch geeft hij verschil in taken aan dus dat gaat niet helemaal op.
Ik heb daar niet zo'n idee bij. Maar in ieder geval is het opmerkelijk dat hij dit zo nadrukkelijk schrijft. Het is de vraag wat nu voorgaat, het verschil in taken, of het principe dat in Christus geen onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk (en ik neem ook aan alles daartussen in) bestaat.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Van mensen hoor je dat ze denken dat ze een donkerblauwe jongensbroek in handen hebben, blijkt er een glimmende strip aan de zijkant op te zitten. Dat willen jongens helemaal niet.
Als je jongetjes laat kiezen, zullen ze een stoer shirt kiezen, met een bepaalde kreet of logo erop, of hun favoriete stripheld of tekenfilmfiguurtje.
Toch geen roze met een glitterster voorop?
Goed kijken dus als je iets koopt en passend bij de smaak van je kind. Onze jongste zoon van 3 is behoorlijk kieskeurig als jet om kleding gaat.
Mijn kleinzoon was gek op roze en lila, tot hij naar school ging...
En hoe komt dat dan? Was er iets mis met de sociale veiligheid op die school? Ik zou als ouder mij daar toch wel buitengewoon veel zorgen over maken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Van mensen hoor je dat ze denken dat ze een donkerblauwe jongensbroek in handen hebben, blijkt er een glimmende strip aan de zijkant op te zitten. Dat willen jongens helemaal niet.
Als je jongetjes laat kiezen, zullen ze een stoer shirt kiezen, met een bepaalde kreet of logo erop, of hun favoriete stripheld of tekenfilmfiguurtje.
Toch geen roze met een glitterster voorop?
Goed kijken dus als je iets koopt en passend bij de smaak van je kind. Onze jongste zoon van 3 is behoorlijk kieskeurig als jet om kleding gaat.
Mijn kleinzoon was gek op roze en lila, tot hij naar school ging...
En hoe komt dat dan? Was er iets mis met de sociale veiligheid op die school? Ik zou als ouder mij daar toch wel buitengewoon veel zorgen over maken.
Refoschool waarschijnlijk. Daar vallen jongetjes met roze en lila broekjes wat op wellicht? Daar is doorgaans de sociale veiligheid, wat kledingkeuze en stijl betreft, van een buitengewoon zorgelijk niveau. Voor sommigen althans.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dames en heren

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef: Ik betwijfel of dat nu zo christelijk is. Paulus schrijft juist dat in Christus mannelijk of vrouwelijk er niet toe doet.
Me dunkt dat deze opmerking van Paulus in een andere context staat. Hij bedoelt hiermee de gelijkwaardigheid, wat niet betekent dat de schepping van man en vrouw, met zijn en haar specifieke gaven en uiterlijke kenmerken niet van toepassing is en een vermenging daarvan prima is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Ik zeg niet dat het niet zo is. Maar waaruit blijkt dat dan? Ik lees het er zo niet direct in.

Er staat in de brontekst dat mannelijk en vrouwelijk in de gemeente er niet zijn. Dat is hetzelfde als de mannelijk en vrouwelijk uit de schepping. Ik kan toch moeilijk interpreteren dat deze alleen gelijkwaardig zouden zijn. Dat is toch iets anders.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 sep 2017, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Dames en heren

Bericht door modesto »

Heeft een van jullie al een kijkje genomen bij een nieuw opgezette kinderkledingafdeling van de HEMA of is dit een "reformatorische boekbespreking" (eindeloos praten over een boek zonder het zelf gelezen te hebben)?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dames en heren

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Ik zeg niet dat het niet zo is. Maar waaruit blijkt dat dan? Ik lees het er zo niet direct in.
Ik heb het er zo niet bij gezocht. Op welk bijbelgedeelte is jouw opmerking gebaseerd. Ik ontleen mijn mening in deze aan Colossenzen 3:11 waar Paulus het onderscheid tussen Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyt, dienstknecht en vrije in Christus gelijkstelt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Galaten 3

Als je hierop googled, krijg je trouwens deze lezenswaardige column:

http://wimdebruin.blogspot.nl/2017/09/g ... ophef.html
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Dames en heren

Bericht door Van Ewijk »

Mischien wat cru uitgedrukt maar wel gemeend ... Ze kunnen wat mij betreft de boom in met hun genderneutrale onzin.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Van mensen hoor je dat ze denken dat ze een donkerblauwe jongensbroek in handen hebben, blijkt er een glimmende strip aan de zijkant op te zitten. Dat willen jongens helemaal niet.
Als je jongetjes laat kiezen, zullen ze een stoer shirt kiezen, met een bepaalde kreet of logo erop, of hun favoriete stripheld of tekenfilmfiguurtje.
Toch geen roze met een glitterster voorop?
Goed kijken dus als je iets koopt en passend bij de smaak van je kind. Onze jongste zoon van 3 is behoorlijk kieskeurig als jet om kleding gaat.
Mijn kleinzoon was gek op roze en lila, tot hij naar school ging...
En hoe komt dat dan? Was er iets mis met de sociale veiligheid op die school? Ik zou als ouder mij daar toch wel buitengewoon veel zorgen over maken.
Nee hoor gewoon jongens die elkaars gedrag nadoen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dames en heren

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Galaten 3

Als je hierop googled, krijg je trouwens deze lezenswaardige column:

http://wimdebruin.blogspot.nl/2017/09/g ... ophef.html
Dank, maar de inclusiviteit in Christus is nog steeds een andere context dan de scheppingsorde. Het zegt mij (ook na lezen van de column) dat wie we ook zijn, in welke vorm dan ook, in Christus gelijk zijn en daarin als zondaar tot een vergevende Christus kunnen komen. Dit staat naast de scheppingsorde van man en vrouw, die door de gebrokenheid van deze wereld in persoonlijke gevallen tot veel nood en verwarring kan leiden.

Ik zie dat onderscheid in de column trouwens ook terug. De twee lijnen waarvan gesproken wordt: het vasthouden aan de tweedeling van man en vrouw, maar het niet veroordelen en buitensluiten van een ieder die binnen die tweedeling klem zit.

Ik ben het eens dat de column zeker lezenswaardig is. Over de duiding daarvan zal ik wat langer na moeten denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie