Gods woord leert ons dat er ook mensen zijn die roepen, wat niet meer is dan een wettisch berouw. Als iemand gaat roepen, wil dat dus nog niets zeggen.-DIA- schreef:
a. Hebt u wel eens een dode horen roepen? Gij Zone Davids ontferm U mijner?
Volgens mij kan dat gewoon niet.
Als het goed ligt niet natuurlijk.b Zal zo'n roeper dan gaan denken: Het is Gods Geest die me verontrust of overtuigd, en nu komt
het wel goed? Wat dunkt u?
Ja. Maar daarmee heeft hij of zij nog helemaal niets vanuit de mens gezien.c Of zal een mens die aanvankelijk ontdekt wordt in zijn ongeluk gaan roepen: Is er nog een weg, is er nog een middel om die welverdiende straf, (dat heeft hij zich waardig leren keuren, en is aan Gods kant gevallen), te ontkomen en wederom in een verzoende betrekking met God hersteld te worden?
Maar dit zijn ook niet de zaken waar het om gaat. De zaak is dat er predikanten zijn die verkondigen dat men wedergeboren kan zijn, Christus kan kennen, met een openstaande schuld, (zondag 7) want de rechtvaardigmaking (zondag 23) is een nadere weldaad wat later geleerd wordt. En dat is een dwaling.
Of dat men wedergeboren kan zijn, zonder Christus te kennen, ook een dwaling.
Al dat getheologiseer doet er niet toe. Zolang iedereen maar vasthoud dat het geloof alleen bestaat in Christus, met een volkomen wegneming en kwijtschelding van de schuld als eerste, onmiddelijke, vrucht op de wedergeboorte. Geen stappensysteem of bloemboltheologie, gewoon simpel en eenvoudig houden. Voor Christus is alles verloren, alles de dood, in Christus wedergeboren en gerechtvaardigd is het leven.
En dan is het niet de bedoeling om met het badwater het kind weg te gooien, want ik ben ervan overtuigd dat wij mensen niet kunnen bepalen wanneer precies God in het leven van een zondaar begint te werken. Mensen kunnen op de beloften, op het verbond gewezen worden, een uitnodigende prediking waarin Jezus Christus wordt aangeboden, ook dat Hij nooit laat varen de werken Zijner handen, maar ook afsnijdend. Alleen in Christus is er leven, anders niet.