Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Nasrani »

Mara schreef:
John Galt schreef:Positief over de GGIN....

In de trein uit het zuiden las ik vorige week een exemplaar van het Katholiek Nieuwsblad. Daarin schrijft Andries Knevel een column. Hij was in de GGiN in Elspeet geweest omdat hij aan een nieuwe tv-serie bezig is waarin ook de Bible belt een plek krijgt. Hij beschreef hoe de RKK de ene parochiekerk na de andere sluit, maar dat de reformatorische kerken vol zitten met jongeren.
En de preek had hem best wel aangesproken, schreef hij.
Afgelopen zaterdag werd dit uitgezonden. Hij was echt positief, hij zei dit zonder enkele ondertoon!
Het was de mooiste aflevering, vonden wij, hij was ook bij van der Staaij.

Hij was ook in Barneveld. Verbaasd hoorden wij dat er verkeersregelaars aan te pas komen en dat de ene kerk om half 10 en de andere om 10 uur moet beginnen, daar het verkeer anders volledig vastloopt.
Er wordt zeker niet meer zoveel gelopen?
Was zeker een mooie uitzending. Ik vond trouwens de hele serie wel mooi om te kijken.
De opmerking van Freek de Jonge aan het einde van uitzending 1 trof mij wel: dat de kerk zich niet in allerlei bochten moet wringen om mensen vast te houden. Doe je ding wat je moet doen. Preken en goede pastorale zorg verlenen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door eilander »

Andries Knevel heeft één keer een goed advies gegeven: 'doe dat ding dan uit'.
Sorry, kon het even niet laten na deze aanbevelingen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Zijt gij alleen een vreemdeling op de biblebelt, en weet niet hoe men daar ter kerke gaat?
Ik heb vele vrije dagen daar mogen doorbrengen en wij gingen dan lopend ter kerke, zoals velen op gingen. ;)
Maar ja, dat was toen.
Curie schreef:Er wordt volgens mij nog genoeg gelopen en gefietst, maar er komen ook veel mensen uit bijvoorbeeld Lunteren naar deze kerken.
De eerste die kwam aanfietsen was een man in een zwart pak, de koster of een ouderling?
Er zijn nog steeds mensen die heel ver lopen, met ver bedoel ik dan (meer dan) een uur gaans.
Nasrani schreef:De opmerking van Freek de Jonge aan het einde van uitzending 1 trof mij wel: dat de kerk zich niet in allerlei bochten moet wringen om mensen vast te houden
Zeker! En dat al die vernieuwingen - waar zijn vader ook aan meedeed - mensen eerder uit de kerk hebben gejaagd dan er in gehouden!
Nasrani schreef:Preken en goede pastorale zorg verlenen.
Precies! En dat laten ze dan aan bezoekdames, of een pastoraal medewerk(st) er over.
eilander schreef:Andries Knevel heeft één keer een goed advies gegeven: 'doe dat ding dan uit'.
Juist omdat hij dat zei, nam vrijwel niemand dat serieus.
Alsof je de direkteur van de vuurwerkfabriek hoort zeggen: schei nu toch eens uit met dat geknal en het afsteken van vuurpijlen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Curie »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:In Scherpenzeel (vanuit omliggende plaatsen zoals Renswoude en Woudenberg) en in Rhenen (vanuit omliggende plaatsen zoals Achterberg en Elst -Utrecht-) zijn er ook zat mensen die met een auto komen hoor...
Het enige verschil is dat er niet in een straal van 500 meter een tweede megakerk staat.
Zeker komen daar ook genoeg mensen met de auto. Alleen gaat het er hier over dat het daar geen gemeengoed is dat er files ontstaan en verkeersregelaars nodig zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:Positief over de GGIN....

In de trein uit het zuiden las ik vorige week een exemplaar van het Katholiek Nieuwsblad. Daarin schrijft Andries Knevel een column. Hij was in de GGiN in Elspeet geweest omdat hij aan een nieuwe tv-serie bezig is waarin ook de Bible belt een plek krijgt. Hij beschreef hoe de RKK de ene parochiekerk na de andere sluit, maar dat de reformatorische kerken vol zitten met jongeren.
En de preek had hem best wel aangesproken, schreef hij.
Afgelopen zaterdag werd dit uitgezonden. Hij was echt positief, hij zei dit zonder enkele ondertoon!
Het was de mooiste aflevering, vonden wij, hij was ook bij van der Staaij.

Hij was ook in Barneveld. Verbaasd hoorden wij dat er verkeersregelaars aan te pas komen en dat de ene kerk om half 10 en de andere om 10 uur moet beginnen, daar het verkeer anders volledig vastloopt.
Er wordt zeker niet meer zoveel gelopen?
Was zeker een mooie uitzending. Ik vond trouwens de hele serie wel mooi om te kijken.
De opmerking van Freek de Jonge aan het einde van uitzending 1 trof mij wel: dat de kerk zich niet in allerlei bochten moet wringen om mensen vast te houden. Doe je ding wat je moet doen. Preken en goede pastorale zorg verlenen.
Ik heb de laatste bekeken en het viel niet tegen, (even ter zijde: ik vond het kerkvolk in Barneveld helemaal niet netjes gekleed, strak en korte rokken.)
De gesprekken gaan veelal over het geloof en zoals we het geleerd hebben, maar niet over de God van de Bijbel Zelf dat is jammer.
Van der Staaij vind ik een kei, ik heb niets met een zuil, net als hij, we staan in de wereld, tussen het volk, dat samenklonteren is niet goed, gewoon in de stad en open over in Wie je geloofd.
Al met al een mooi uitzending.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Terri »

Nasrani schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:Positief over de GGIN....

In de trein uit het zuiden las ik vorige week een exemplaar van het Katholiek Nieuwsblad. Daarin schrijft Andries Knevel een column. Hij was in de GGiN in Elspeet geweest omdat hij aan een nieuwe tv-serie bezig is waarin ook de Bible belt een plek krijgt. Hij beschreef hoe de RKK de ene parochiekerk na de andere sluit, maar dat de reformatorische kerken vol zitten met jongeren.
En de preek had hem best wel aangesproken, schreef hij.
Afgelopen zaterdag werd dit uitgezonden. Hij was echt positief, hij zei dit zonder enkele ondertoon!
Het was de mooiste aflevering, vonden wij, hij was ook bij van der Staaij.

Hij was ook in Barneveld. Verbaasd hoorden wij dat er verkeersregelaars aan te pas komen en dat de ene kerk om half 10 en de andere om 10 uur moet beginnen, daar het verkeer anders volledig vastloopt.
Er wordt zeker niet meer zoveel gelopen?
Was zeker een mooie uitzending. Ik vond trouwens de hele serie wel mooi om te kijken.
De opmerking van Freek de Jonge aan het einde van uitzending 1 trof mij wel: dat de kerk zich niet in allerlei bochten moet wringen om mensen vast te houden. Doe je ding wat je moet doen. Preken en goede pastorale zorg verlenen.
Ik had even een moment en heb ook gekeken.
Bijzondere beelden en integere gesprekken.
Het ontroerde me en gaf wat verdriet, waarom.....?
Secularisatie.....?
Verlangen naar een herleving?
Ik weet het niet.....
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

Wel mooi om te zien dat de GGIN gezegend wordt. Ik heb er geen andere menselijke verklaring voor. Natuurlijk speelt cultuur ook een rol, maar toch.

Ik moet nog een paar afleveringen bekijken. Bij tijd. Interessant.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jeremiah »

Desiree schreef:Wel mooi om te zien dat de GGIN gezegend wordt.
Waaruit kan je afleiden dat de GGIN gezegend wordt?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

Nou, ik zal het op zijn reformatorisch uitdrukken... Als je nat wilt worden, moet je in de regen gaan staan. Als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk gaan. Nou, dat doen ze daar wel, dat viel me wel op. En het verheugt me.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:Nou, ik zal het op zijn reformatorisch uitdrukken... Als je nat wilt worden, moet je in de regen gaan staan. Als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk gaan. Nou, dat doen ze daar wel, dat viel me wel op. En het verheugt me.
Desiree ik moet je intmoedigen, het is fijn dat er veel mensen naar de kerk gaan, maar veel van deze mensen komen uit bijvoorbeeld Rotterdam waar beide Gergem in ned kerken opgeheven zijn, die histroricus zei toch het is een samenklontering.

Het is geen groei maar een toeloop uit andere delen van het land.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Het is toch wel groei. Dit kerkverband is gegroeid van 8.000 in 1953 naar 24.000 nu. Overigens ging het Desiree om de nog altijd aanwezige massale kerkgang.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Ouddorp schreef:Het is toch wel groei. Dit kerkverband is gegroeid van 8.000 in 1953 naar 24.000 nu. Overigens ging het Desiree om de nog altijd aanwezige massale kerkgang.
Oké oké ik zeg al niets meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

Maar het zegt wel iets dat de GGiN in plaatsen als Barneveld en Opheusden groeit, terwijl die in plaatsen als Rotterdam of Bussum verdwenen is.
Iedereen trekt inderdaad naar de Bijbelgordel toe. is de Randstad stiekem al opgegeven?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Volgens betrouwbare overlevering wonen wij volgens veel biblebelters in Sodom en Gomora.
Diezelfde personen hebben wél fijn een drankkeet op eigen terrein staan zodat de jong en lui niet naar de God loze uitgaansgelegenheden gaan
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

@Delftenaar..

In Zuid kun je naar de Maranatha. (PKN) Je bent daar van harte welkom. In oost kun je naast Samanthi in de bank zitten, (HHK) die kerk groeit ook. In west weet ik niet en noord, dan zit je al bijna bij ons. Welkom.. dat is dan weer HHK.

Dan is er voor de niet gereformeerden nog een plekje in een school.

Rotterdam is nog niet opgegeven.. GGIN is gewoon niet nodig daar.

Ik wens dat alle kerken/gemeente gezegend worden. Maar ja, ik ga off-topic.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie