Voortbestaan TUA

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Ik heb ooit de kanselboodschap van de CGK van 1953 gelezen. Weet iemand of de tekst nog ergens te lezen is?
Ik weet nog wel dat ik er hartelijk mee kon instemmen.
Hier heb je de hele tekst waar ik van harte aan verbonden ben.

https://www.bewaarhetpand.nl/PDF/Veenen ... diking.pdf

Verder een toelichting van ds Veenendaal
Hartelijk dank!

Even zoeken via Google en ik zag dat ik de tekst ooit zelf geplaatst had! De tekst van de kanselboodschap was overgenomen in De Saambinder en ds. van Haaren schreef daar een commentaar bij. Het is nu actueler dan ooit, denk ik.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=10732
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

Volgens mij stond er een verklaring in het BhP, welke bezwaren er zijn tegen de prediking in de GKv.
Ik zou kunnen kijken of ik die nog bewaard heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Volgens mij stond er een verklaring in het BhP, welke bezwaren er zijn tegen de prediking in de GKv.
Ik zou kunnen kijken of ik die nog bewaard heb.
Verklaring Bewaar het Pand

Dit is mijn inziens vrij algemeen geformuleerd, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:
Mara schreef:Volgens mij stond er een verklaring in het BhP, welke bezwaren er zijn tegen de prediking in de GKv.
Ik zou kunnen kijken of ik die nog bewaard heb.
Verklaring Bewaar het Pand

Dit is mijn inziens vrij algemeen geformuleerd, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Okay thanks. Ik was de stapel aan het doorspitten. ;)
Tja, algemeen, ik denk dat het in dit stadium nog niet anders kon. Als de besprekingen vorderen, kan dit uiteraard tot meer in detail uitgewerkt worden.
Wij hebben weleens een student met preekconsent, maar ik hoor duidelijke verschillen in ligging.
Je hoort vaak wel of hij in een behoudende of een linksere gemeente opgegroeid is.
Er is nu een student beroepen in een dorp in Drenthe, die had ik graag op onze kansel gezien.
De kans dat dit nog gebeurt is uiterst klein, want gastpredikers proberen ze uit een bepaalde regio te halen, met een max aantal te rijden kilometers.
Ik bedoel maar, de TUA is nu ook al "verdeeld".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef:
Mara schreef:Volgens mij stond er een verklaring in het BhP, welke bezwaren er zijn tegen de prediking in de GKv.
Ik zou kunnen kijken of ik die nog bewaard heb.
Verklaring Bewaar het Pand

Dit is mijn inziens vrij algemeen geformuleerd, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Okay thanks. Ik was de stapel aan het doorspitten. ;)
Tja, algemeen, ik denk dat het in dit stadium nog niet anders kon. Als de besprekingen vorderen, kan dit uiteraard tot meer in detail uitgewerkt worden.
Wij hebben weleens een student met preekconsent, maar ik hoor duidelijke verschillen in ligging.
Je hoort vaak wel of hij in een behoudende of een linksere gemeente opgegroeid is.
Er is nu een student beroepen in een dorp in Drenthe, die had ik graag op onze kansel gezien.
De kans dat dit nog gebeurt is uiterst klein, want gastpredikers proberen ze uit een bepaalde regio te halen, met een max aantal te rijden kilometers.
Ik bedoel maar, de TUA is nu ook al "verdeeld".
Zeker, maar de verscheidenheid binnen de CGK is niet van de laatste jaren. Dit is er altijd wel geweest:
Volgens iemand als dominee Jan Hendrik Velema hebben verschillende stromingen de Christelijke Gereformeerde kerk altijd al gekenmerkt. Die werden naar zijn eigen zeggen ook in de jaren dertig al waargenomen. Toen ik nog in Apeldoorn studeerde, zaten twee jaar boven mij de studenten E. du Marchie van Voorthuysen, J.G. van Minnen en H. Visser Mzn. — die later allen uit onze kerken zijn gegaan. In hetzelfde jaar als ik zaten J.C. Maris, W. Ruiter en J.M. Visser. Wij voelden toen al wel aan dat zij niet op dezelfde lijn zaten'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Herman »

Dat wordt (ook door Van 't Spijker) wel heel makkelijk gesteld. De oude stromingen vanuit de afscheiding kenmerkten zich inderdaad door verschillen ten aanzien van het onderwerpelijke (om eens een oude term uit die tijd van stal te halen) spreken vanuit de schrift maar dat is toch een geheel ander verschil dan in de vijf aandachtspunten van bhp.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

Herman schreef:Dat wordt (ook door Van 't Spijker) wel heel makkelijk gesteld. De oude stromingen vanuit de afscheiding kenmerkten zich inderdaad door verschillen ten aanzien van het onderwerpelijke (om eens een oude term uit die tijd van stal te halen) spreken vanuit de schrift maar dat is toch een geheel ander verschil dan in de vijf aandachtspunten van bhp.

Precies, de verschillen van vandaag in de CGK kun je niet toedekken met de verschillen van vroeger.

Helaas hebben vele predikanten in onze kerken een Schriftverstaan die je in het verleden nergens in de CGK vond.

Als ik in de kerk van mijn jeugd zou spreken over de noodzaak van de wedergeboorte, de doodstaat van de mens,
Het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest enz. weten ze echt niet waar het over gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
Herman schreef:Dat wordt (ook door Van 't Spijker) wel heel makkelijk gesteld. De oude stromingen vanuit de afscheiding kenmerkten zich inderdaad door verschillen ten aanzien van het onderwerpelijke (om eens een oude term uit die tijd van stal te halen) spreken vanuit de schrift maar dat is toch een geheel ander verschil dan in de vijf aandachtspunten van bhp.

Precies, de verschillen van vandaag in de CGK kun je niet toedekken met de verschillen van vroeger.

Helaas hebben vele predikanten in onze kerken een Schriftverstaan die je in het verleden nergens in de CGK vond.

Als ik in de kerk van mijn jeugd zou spreken over de noodzaak van de wedergeboorte, de doodstaat van de mens,
Het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest enz. weten ze echt niet waar het over gaat.
Nee, maar we moeten ook niet doen alsof de verscheidenheid van de laatste jaren is. Het is een tendens die al langer in de CGK zichtbaar is en die in de loop der tijd steeds groter is geworden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Herman »

En wat heeft het erkennen dat de verscheidenheid reeds heel lang duurt voor toegevoegde waarde? Toegeven aan de bestaande situatie, is dat wat je beoogd?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Nee, maar we moeten ook niet doen alsof de verscheidenheid van de laatste jaren is. Het is een tendens die al langer in de CGK zichtbaar is en die in de loop der tijd steeds groter is geworden.
Ja, dat is helaas waar.
Er zijn predikanten die eigenlijk beter zouden passen in een ander kerkverband. De CGK grondslag is dan niet meer te horen.
Dat een predikant The Passion aanprijst en er zelf naar gekeken heeft met zijn vrouw, vond ik nogal schokkend om te horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:En wat heeft het erkennen dat de verscheidenheid reeds heel lang duurt voor toegevoegde waarde? Toegeven aan de bestaande situatie, is dat wat je beoogd?
Nee dat beoog ik zeker niet. Het zal een ieder(!) in de schuld moeten brengen, dat we steeds verder van Gods Woord afdwalen. Maar het erkennen en herkennen van de reeds jarenlange verscheidenheid zal je bewaren voor eenzijdigheid, voor het loslaten van elkaar en voor een hoogmoedige Farizeërsgestalte. Als onze broeders en zusters meer en meer afdwalen van het Woord (wat overigens ook ter rechterzijde kan gebeuren(!)), wat hebben wij eraan gedaan? Dergelijke vragen stellen voor Gods aangezicht; "Wie was ik en wie had ik moeten zijn?" kan dan alleen maar geestelijk nut brengen.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:
JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Dan heb je het blad niet goed gelezen, diverse malen is de GTU al afgewezen met gefundeerde argumenten.
Heb je voorbeelden?
:oO

Lees de synode verslagen van oud. Nobel, lees de stukken van ds Kieviet die hij al een paar jaar schrijft en wijst op de verandering van de hermeneutiek binnen de GKV, die de CGK is binnengekomen. Lees artikelen van ds P. Roos van de afgelopen decennia. Ik meen zelfs dat er columns van ds P. Den Butter geweest zijn die wees op de ontwikkeling dat de TU Kampen eens een keer samen zou willen met Apeldoorn, dat hij vond dat het een brug te ver over de IJssel was.
Dat klopt. Echter, ik kan me nog een interview herinneren van ds. Roos waarin hij m.i. erg hard veroordelend sprak over de GKv. Daarin las ik erg weinig persoonlijke betrokkenheid of bewogenheid maar meer veroordeling. Ik vond erg stuitend om te lezen en krijg er bijna een naar gevoel over als ik er aan terugdenk. Hoewel ik zijn inhoudelijke bezwaren deels deel(de). Misschien dat een andere wijze van spreken ook had bijgedragen aan een beter gesprek over samenwerking met GKv binnen de CGK.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Nee, maar we moeten ook niet doen alsof de verscheidenheid van de laatste jaren is. Het is een tendens die al langer in de CGK zichtbaar is en die in de loop der tijd steeds groter is geworden.
Ja, dat is helaas waar.
Er zijn predikanten die eigenlijk beter zouden passen in een ander kerkverband. De CGK grondslag is dan niet meer te horen.
Dat een predikant The Passion aanprijst en er zelf naar gekeken heeft met zijn vrouw, vond ik nogal schokkend om te horen.
Ik maakte onlangs mee dat een dominee tijdens een belijdenisdienst in de CGK zei tegen een jongere, vlak voor hij zijn ja-woord zou geven ''nu sta je hier nu als Ajax-fan als Feyenoord net kampioen geworden is''. Op dat moment was Feyenoord echt hooguit een kwartier geleden kampioen geworden. Conclusie: de dominee heeft: (1) of zelf onder de dienst gekeken wat er op de voetbalvelden gebeurd is of (2) iemand heeft het hem onder de dienst verteld. Een andere mogelijkheid zie ik niet. Vervolgens vond hij het blijkbaar ook nodig om dit tijdens de dienst te zeggen met het gevolg dat je de aandacht van mensen afleidt van God. Ik vond dat ook nogal schokkend.

Kortom: de verscheidenheid is inderdaad groot binnen de CGK.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

s1051952 schreef:
Mara schreef:
JCRyle schreef: Nee, maar we moeten ook niet doen alsof de verscheidenheid van de laatste jaren is. Het is een tendens die al langer in de CGK zichtbaar is en die in de loop der tijd steeds groter is geworden.
Ja, dat is helaas waar.
Er zijn predikanten die eigenlijk beter zouden passen in een ander kerkverband. De CGK grondslag is dan niet meer te horen.
Dat een predikant The Passion aanprijst en er zelf naar gekeken heeft met zijn vrouw, vond ik nogal schokkend om te horen.
Ik maakte onlangs mee dat een dominee tijdens een belijdenisdienst in de CGK zei tegen een jongere, vlak voor hij zijn ja-woord zou geven ''nu sta je hier nu als Ajax-fan als Feyenoord net kampioen geworden is''. Op dat moment was Feyenoord echt hooguit een kwartier geleden kampioen geworden. Conclusie: de dominee heeft: (1) of zelf onder de dienst gekeken wat er op de voetbalvelden gebeurd is of (2) iemand heeft het hem onder de dienst verteld. Een andere mogelijkheid zie ik niet. Vervolgens vond hij het blijkbaar ook nodig om dit tijdens de dienst te zeggen met het gevolg dat je de aandacht van mensen afleidt van God. Ik vond dat ook nogal schokkend.

Kortom: de verscheidenheid is inderdaad groot binnen de CGK.
Ik kijk hier niet van op. Helaas, en dit zeg ik met verdriet.
Maar het is eigenlijk ongelooflijk.
Er zijn hier CGKers die niet wilden geloven dat ik iets postte, totdat ik het bewijs aanreikte middels een link.
Soms geloof ik het zelf niet, dus ik neem het die forummers niet kwalijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

Natuurlijk is het verdrietig, maar ik heb meer te doen met zo'n gemeente. Een predikant of een gemeente de CGK laten verlaten, levert voor deze gemeente niets op.
Plaats reactie