Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Bruna schreef:
JCRyle schreef:
Bruna schreef:Het is een klein wereldje, en we zien bekende namen geregeld terugkomen.
Bijvoorbeeld de zoon van, het neefje van etc etc. Maar om nu te zeggen dat dit de doorslag geeft zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. Maar om de 4 jaar wisselen lijkt me een goed plan.

Maar dat er vooraf daarover contact is tussen curatoren en aankomende studenten vind ik niet bewijsbaar.
Ik weet niet of een dergelijke constatering enig nut heeft. Het heeft meer iets 'van zoeken naar iets ...' in zich.
Ja tussen sommige curatoren en aankomende studenten is er waarschijnlijk contact geweest. Maar ik neem aan dat het curatorium daar integer mee omgaat. Toen Stud. Agteresch gehoord werd, was zijn vader (curator) op dat moment vervangen door één van de secundi. We mogen er vanuit gaan dat dit vaker gebeurd.

Ps: Dit is overigens niet gelijk een reactie op Bruna, maar meer een onderstreping.
Precies. Laten we niet te snel de onderbuikgevoelens laten spreken. Misschien kan @Tom aangeven hoe hij tot de conclusie komt dat de laatste jaren alleen studenten aangenomen zijn die te linken zijn aan de curatoren.
Ik zal Tom een handje helpen. Onderstaand een overzicht, nu nog de linkjes...

E. J. Boudewijn uit Hendrik-Ido-Ambacht
J. B. Huisman uit Woudenberg
J. de Kok uit Krabbendijke
W. Mouw uit Genemuiden.

H. J. Agteresch uit Capelle aan de IJssel
M. Blok uit Ermelo
H. E. P. Fortuyn uit Vianen

G. P. van Nieuw Amerongen
P. C. Vlot
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Tom »

Je denkt toch zeker niet dat ik dit hier in ga vullen? Zo moeilijk is het niet. Mijn reactie is precies hetgeen Bruna bedoelde. Met de zinsnede 'altijd is er vooraf enig contact met de toegelatenen' bedoelde ik niet dat er vooraf al contact is over het predikantschap ofzo. Wel dat de toegelatenen altijd wel een curator, of een leidinggevend predikant, kennen. Persoonlijk kennen hoeft natuurlijk geen vriendschapsband te wezen. Dat kunnen ook oppervlakkige contacten zijn. Het is zien en gezien worden, dat is over heel de wereld zo en dus ook in een kerkverband. Dat is jammer voor (laten we zeggen) een man uit Opperdoes die nog nooit een predikant of curator heeft gesproken maar zich wel geroepen voelt. Dan kom je er niet zo snel door. Echter, wat ook kan: alleen personen uit het kleine/ons kent ons wereldje melden zich met een attest. Dat is ook een optie!
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens evident. In sommige jaargangen weet ik zelfs uit mijn hoofd van iedereen die is toegelaten een link met curatoren of docenten. Maar dat geeft dan verder niet, want we weten niet wie er allemaal zijn afgewezen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
Weet iemand (al) of dit is voor de bediening in Nederland of als Israelpredikant?
Hopen op nog een derde aanneming vandaag.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

Moderamen schreef:
Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
Weet iemand (al) of dit is voor de bediening in Nederland of als Israelpredikant?
Hopen op nog een derde aanneming vandaag.
Waarschijnlijk als Israëlpredikant. Op de laatste Generale Synode is hier zeer uitgebreid over gesproken en was het verlangen van de afgevaardigden dat broeder Dekker tot het ambt van predikant zou komen omdat ds. Silfhout 4 keer per jaar naar Israël gaat om de sacramenten te bedienen, terwijl Dekker daar eigenlijk al functioneert als predikant, behalve de bediening van de sacramenten.

Heel mooi dat Dekker gewoon de kerkelijke weg heeft bewandeld en een attest heeft gekregen van de gemeente van Den Haag.

Ik verwacht dat Dekker de opleiding zeer snel zal doorlopen.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door RotterS »

Refoforum2017 schreef:
Waarschijnlijk als Israëlpredikant. Op de laatste Generale Synode is hier zeer uitgebreid over gesproken en was het verlangen van de afgevaardigden dat broeder Dekker tot het ambt van predikant zou komen omdat ds. Silfhout 4 keer per jaar naar Israël gaat om de sacramenten te bedienen, terwijl Dekker daar eigenlijk al functioneert als predikant, behalve de bediening van de sacramenten.

Heel mooi dat Dekker gewoon de kerkelijke weg heeft bewandeld en een attest heeft gekregen van de gemeente van Den Haag.

Ik verwacht dat Dekker de opleiding zeer snel zal doorlopen.
Dit lijkt me wel sterk afhangen van zijn theologische vorming? Als hij bijvoorbeeld al een universitaire theologische studie heeft gevolgd, kan ik me dit voorstellen. Maar als er nog een stuk opleiding mist voor predikant (zoals talen, kerkrecht, kerkhistorie. poinemiek*) dan hoop ik dat hij op die punten wel een gedegen opleiding krijgt, ook al is hij dan een langere periode niet beschikbaar voor het werk in Israël.

*poinemiek (pastoraat) was het vak van ds. Terlouw. Is al bekend wie door het curatorium als opvolger wordt benoemd (desnoods voorlopig tot aan de eerstvolgende synode)?
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door refo »

Refoforum2017 schreef:
Moderamen schreef:
Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
Weet iemand (al) of dit is voor de bediening in Nederland of als Israelpredikant?
Hopen op nog een derde aanneming vandaag.
Waarschijnlijk als Israëlpredikant. Op de laatste Generale Synode is hier zeer uitgebreid over gesproken en was het verlangen van de afgevaardigden dat broeder Dekker tot het ambt van predikant zou komen omdat ds. Silfhout 4 keer per jaar naar Israël gaat om de sacramenten te bedienen, terwijl Dekker daar eigenlijk al functioneert als predikant, behalve de bediening van de sacramenten.

Heel mooi dat Dekker gewoon de kerkelijke weg heeft bewandeld en een attest heeft gekregen van de gemeente van Den Haag.

Ik verwacht dat Dekker de opleiding zeer snel zal doorlopen.
Wat voor mogelijkheden waren er dan nog om predikant te worden?

In ieder geval zie je aan deze gang van zaken wel dat er overleg vooraf is over de wenselijkheid van het toelaten van een student.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Moderamen schreef:
Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
Weet iemand (al) of dit is voor de bediening in Nederland of als Israelpredikant?
Hopen op nog een derde aanneming vandaag.
Waarschijnlijk als Israëlpredikant. Op de laatste Generale Synode is hier zeer uitgebreid over gesproken en was het verlangen van de afgevaardigden dat broeder Dekker tot het ambt van predikant zou komen omdat ds. Silfhout 4 keer per jaar naar Israël gaat om de sacramenten te bedienen, terwijl Dekker daar eigenlijk al functioneert als predikant, behalve de bediening van de sacramenten.

Heel mooi dat Dekker gewoon de kerkelijke weg heeft bewandeld en een attest heeft gekregen van de gemeente van Den Haag.

Ik verwacht dat Dekker de opleiding zeer snel zal doorlopen.
Wat voor mogelijkheden waren er dan nog om predikant te worden?

In ieder geval zie je aan deze gang van zaken wel dat er overleg vooraf is over de wenselijkheid van het toelaten van een student.
Formeel geen andere mogelijkheden. En daarom ben ik ook zo blij dat hij de kerkelijke weg heeft bewandeld.

Ter toelichting: in sommige kerkverbanden (bijv. CGK) zie je het steeds vaker voorkomen dat niet-predikanten wel een sacramentsbevoegdheid krijgen (vaak op basis van praktische argumenten). Ik heb daar toch wat moeite mee. Ik ben blij dat de GG de verbinding tussen predikant-zijn en sacramentsbediening blijft vasthouden.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:In ieder geval zie je aan deze gang van zaken wel dat er overleg vooraf is over de wenselijkheid van het toelaten van een student.
Inderdaad.

Overigens vind ik het een moeilijke discussie, veel geachte oudvaders kwamen ook uit echte dominees families, veel dominees destijds trouwden ook met domineesdochters enz. enz.
Om dit dan anno 2017 kliekvorming en een ons kent ons sfeertje te noemen is meer beoordeling. Mischien werkt de Heere wel zo.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Tom »

In het online RD artikel lees ik niets over het worden van zendingspredikant. Kan toch ook voor Nederland zijn?
Het is mijn gegronde hoop dat er vandaag nog wat worden toegelaten. Deze predikanten zijn bijna 70 of ouder en gaan dus binnen 4 jaar hoogstwaarschijnlijk met emeritaat: ds. G.J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. J. Schipper, ds. J.J. van Eckeveld, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. M. Karens. Dan is het te verwachten dat er ook nog een handvol predikanten voor de 70iger jaren met emeritaat gaan. En in deze tijd zijn predikanten, dus ook studenten, harder nodig dan ooit.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Joostw »

Tom schreef:In het online RD artikel lees ik niets over het worden van zendingspredikant. Kan toch ook voor Nederland zijn?
Het is mijn gegronde hoop dat er vandaag nog wat worden toegelaten. Deze predikanten zijn bijna 70 of ouder en gaan dus binnen 4 jaar hoogstwaarschijnlijk met emeritaat: ds. G.J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. J. Schipper, ds. J.J. van Eckeveld, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. M. Karens. Dan is het te verwachten dat er ook nog een handvol predikanten voor de 70iger jaren met emeritaat gaan. En in deze tijd zijn predikanten, dus ook studenten, harder nodig dan ooit.
Ds Karens gaat dir jaar met emeritaat. Gaat in Middelburg wonen.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Bruna »

Wim Anker schreef:
refo schreef:In ieder geval zie je aan deze gang van zaken wel dat er overleg vooraf is over de wenselijkheid van het toelaten van een student.
Inderdaad.

Overigens vind ik het een moeilijke discussie, veel geachte oudvaders kwamen ook uit echte dominees families, veel dominees destijds trouwden ook met domineesdochters enz. enz.
Om dit dan anno 2017 kliekvorming en een ons kent ons sfeertje te noemen is meer beoordeling. Mischien werkt de Heere wel zo.
Dat is het inderdaad. De schijn is in ieder geval tegen zodat ik de gedachtegang van Refo niet zomaar van tafel zou willen vegen.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Korte samenvatting tot en met heden:

A) -
B) J. Beens
C) -
D) M.L. Dekker

Dat geeft moed...
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

arie2708 schreef:Op dit moment bestaat het curatorium uit de volgende personen:
Ds. J.J. van Eckeveld
Ds. M. Karens
Oud. K.H. de Heer
Oud. B. Agteresch
Oud. L.J. Goud
Ds. G.J.N. Moens
Ds. A. Schot
Ds. A. Schreuder

Secundi curatoren zijn:
Ds. G. Heijkamp
Ds. W.J. Karels
Oud. H. van Dieren
Oud. A.G. Bregman
Oud. S. Boogaard

Ten opzichte van 2016 is het volgende gewijzigd:
- Ds. A. Schot was toen secundus
- Ds. P. Melis en ds. B. van der Heiden waren toen ook lid van het curatorium.

Aangezien het curatorium uit 9 "stemmers" bestaat wordt er deze dagen steeds een secundus toegevoegd.
Gergem.info meldt dat Ds. B. van der Heiden nog steeds lid is van het curatorium en zelfs als 2e voorzitter functioneert deze dagen.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
Is hij met z'n 55 jaren de oudste student in de 110-jarige geschiedenis van de GG?
Plaats reactie