Belastingdruk eenverdieners

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Hendrien »

Hendrien schreef:
refo schreef:Absurd is ook weer een beetje overdreven. In andere landen kun je ook naar believen het gezinsinkomen verdelen over partners.

Broer en zus kunnen onder voorwaarden ook fiscale partners zijn, volgens mij.
Ja, als je samen een huishouding voert, kun je elkaars fiscale partners zijn. Zelfs ouder en kind. Dat levert heel veel voordeel op!
Als een van beide maar arbeidsinkomen heeft, kun je dat niet verdelen. Dat moet je alleen maar meer belasting betalen. En dat is gewoon het probleem. Dat zou gewoon veranderd moeten worden!
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:
Dat is dus niet waar. Zelf even rekenen, googlen of een belastingdeskundige vragen.
Het is maar net of je uitgaat van een individueel inkomen of van een gezinsinkomen. Ons stelsel is gebaseerd op het individu en dan betaalt iedereen met hetzelfde inkomen evenveel belasting c.q. draagt evenveel premie af.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:
Als een van beide maar arbeidsinkomen heeft, kun je dat niet verdelen. Dat moet je alleen maar meer belasting betalen. En dat is gewoon het probleem. Dat zou gewoon veranderd moeten worden!
En waarom? Daar staat tegenover dat tweeverdieners met allebei een laag inkomen opeens meer belasting moeten betalen dan nu het geval is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
Hendrien schreef:
Als een van beide maar arbeidsinkomen heeft, kun je dat niet verdelen. Dat moet je alleen maar meer belasting betalen. En dat is gewoon het probleem. Dat zou gewoon veranderd moeten worden!
En waarom? Daar staat tegenover dat tweeverdieners met allebei een laag inkomen opeens meer belasting moeten betalen dan nu het geval is.
Haal dat 'meer' maar weg. Ze betalen nu helemaal niets. Krijgen zelfs nog toe.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:
Dat is dus niet waar. Zelf even rekenen, googlen of een belastingdeskundige vragen.
Het is maar net of je uitgaat van een individueel inkomen of van een gezinsinkomen. Ons stelsel is gebaseerd op het individu en dan betaalt iedereen met hetzelfde inkomen evenveel belasting c.q. draagt evenveel premie af.
Vind je het dan ook niet correct dat bepaalde inkomensbestanddelen verdeeld mogen worden over partners? En het hele begrip fiscaal partnerschap mag dan worden afgeschaft, begrijp ik?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

GEZIN A:
Twee lage inkomens: allebei € 15.000 bruto. Beiden betalen € 1454 over het inkomen.
Netto-inkomen: 30.000-1454-1454 = 27.029.

GEZIN B:
Eenverdiener met € 30.000 Belasting € 6.492 over het inkomen.
Netto-inkomen: 30.000-6.429 = 23.508.

Bij beide wordt een kind geboren. Gezin A krijgt een belastingkorting van € 1.454. Gezin B krijgt dat niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

GEZIN A:
Twee normale inkomens: allebei € 25.000 bruto. Beiden betalen € 4.231 over het inkomen.
Netto-inkomen: 50.000-4231-4231 = 41.538

GEZIN B:
Eenverdiener met € 50.000 Belasting € 16.175 over het inkomen.
Netto-inkomen: 50.000-16.175 = 33.825

Bij beide wordt een kind geboren. Gezin A krijgt een belastingkorting van € 2.279. Gezin B krijgt dat niet.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Vind je het dan ook niet correct dat bepaalde inkomensbestanddelen verdeeld mogen worden over partners? En het hele begrip fiscaal partnerschap mag dan worden afgeschaft, begrijp ik?
Ik heb te weinig verstand van het belastingstelsel om daar een goed antwoord op te kunnen geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Vind je het dan ook niet correct dat bepaalde inkomensbestanddelen verdeeld mogen worden over partners? En het hele begrip fiscaal partnerschap mag dan worden afgeschaft, begrijp ik?
Ik heb te weinig verstand van het belastingstelsel om daar een goed antwoord op te kunnen geven.
Dat is een eerlijk antwoord; het ware wellicht beter geweest om dan niet té stellige standpunten in te nemen over de eerlijkheid van ons belastingstelsel.

Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Vind je het dan ook niet correct dat bepaalde inkomensbestanddelen verdeeld mogen worden over partners? En het hele begrip fiscaal partnerschap mag dan worden afgeschaft, begrijp ik?
Ik heb te weinig verstand van het belastingstelsel om daar een goed antwoord op te kunnen geven.
Dat is een eerlijk antwoord; het ware wellicht beter geweest om dan niet té stellige standpunten in te nemen over de eerlijkheid van ons belastingstelsel.

Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
Welk beleid zit er dan achter, en noemen ze dat ook rond- en rechtuit?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
Welk beleid zit er dan achter, en noemen ze dat ook rond- en rechtuit?
Ja. Dit schreef Dijsselbloem in zijn brief over dit onderwerp aan de Eerste Kamer:
Dit is staand beleid met als doel het bevorderen van de emancipatie en economische onafhankelijkheid van de minstverdienende partner in een huishouden.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
Welk beleid zit er dan achter, en noemen ze dat ook rond- en rechtuit?
Ja. Dit schreef Dijsselbloem in zijn brief over dit onderwerp aan de Eerste Kamer:
Dit is staand beleid met als doel het bevorderen van de emancipatie en economische onafhankelijkheid van de minstverdienende partner in een huishouden.
Oke, zeg dan meteen duidelijk, dat het gaat om het individualisme te bevorderen. :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Dat is een eerlijk antwoord; het ware wellicht beter geweest om dan niet té stellige standpunten in te nemen over de eerlijkheid van ons belastingstelsel.
Geredeneerd vanuit de uitgangspunten van het stelsel, is het stelsel eerlijk.
Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
Als je besluit dat het gezinsinkomen het uitgangspunt moet zijn voor de inkomstenbelasting, dan is dat ook een keuze. Dat heeft niets met neutraliteit te maken.

Verder is het zo dat als het inkomen van een eenverdiener verdeeld kan worden over beide partners, de inkomsten van het rijk en de opbrengst van de verschillende premies ook zullen dalen. Daarmee komt de betaalbaarheid van de sociale zekerheid en gezondheidszorg in het geding.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Dat is een eerlijk antwoord; het ware wellicht beter geweest om dan niet té stellige standpunten in te nemen over de eerlijkheid van ons belastingstelsel.
Geredeneerd vanuit de uitgangspunten van het stelsel, is het stelsel eerlijk.
Ik denk dat @refo met zijn voorbeelden goed aantoont dat het verschil wel erg groot is. Zo zijn op dit moment de regels nu eenmaal, maar daar zit wel een keuze achter (en geen neutraliteit). En over de juistheid van die keuze gaat de discussie.
Als je besluit dat het gezinsinkomen het uitgangspunt moet zijn voor de inkomstenbelasting, dan is dat ook een keuze. Dat heeft niets met neutraliteit te maken.

Verder is het zo dat als het inkomen van een eenverdiener verdeeld kan worden over beide partners, de inkomsten van het rijk en de opbrengst van de verschillende premies ook zullen dalen. Daarmee komt de betaalbaarheid van de sociale zekerheid en gezondheidszorg in het geding.
Als je goed gelezen hebt, zie je dat ik helemaal geen neutraal stelsel (zo dat al bestaat) bepleit.
Het laatste argument is natuurlijk echt flauwekul. Lasten eerlijk verdelen betekent dat het voor de ene daalt, en voor de ander iets toeneemt. Als je de groep eenverdieners waar het over gaat, gaat het volgens Dijsselbloem om 5%, dus een betere lastenverdeling zou helemaal geen probleem zijn.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

Is het bekend dat de belastingdruk zo hoog kan worden dat mensen bij de diaconie terecht komen?
Er kunnen enkele onbewuste foutjes gemaakt zijn door degene die de belastingaangifte invult.
Maar dan is er geen pardon. Dan is het: Betalen of je huis uit! Barnhartig klinkt het niet, wellicht wel
rechtvaardigheid zonder pardon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie