Kerkelijk jaarboek GG

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Jantje »

Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
jand123 schreef:
refo schreef:
jand123 schreef:
Reformer schreef:
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
De gemeente Middelharnis hoort ook wel in dit rijtje thuis, heeft ook 18 leden verloren. Daar tegenover staat dat de gemeente Dirksland dit jaar tot mei, alweer met ongeveer 30 leden is gegroeid. Het verlies vorig jaar heeft te maken met 3 gezinnen die verhuisd zijn en veel sterfgevallen van ook jonge mensen.
De teruggang in Dirksland is niet van vandaag of gisteren.
Ik zit zelf in de gemeente dus weet niet waar je dat op baseer. Het 'gerommel' in de gemeente dat er was tijdens de tijd van ds. Schipper is gelukkig gestopt. Daar zijn we ontzettend blij mee dat we nu weer een stabiele gemeente mogen zijn! En we bidden dat we dat ook mogen blijven.
Helaas zijn er in het rijtje met de 'meeste dalers' ook enkele gemeenten waarbij de daling een droevige reden had. Nu ik dit (opnieuw) weer zie, stemt mij dit (opnieuw) wéér verdrietig; maar gelukkig staat er Één boven, Die voor Zijn knechten zorgt.
Verder vind ik het niet realistisch om Rijssen-Zuid (40 leden daling op 2700 leden is hetzelfde als 4 leden daling op 270.) en Kootwijkerbroek (20 leden daling op 2300 leden is hetzelfde als 2 leden daling op 230 leden.) in dit rijtje te plaatsen. Als je de procentuele daling tegenover de absolute daling zet, valt het wel mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Moderamen »

Dat zijn wel juist gemeenten waar er bijzonder veel kinderen geboren worden. Dus is er ook daar een uittocht bezig.
jand123
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 mei 2017, 21:52

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door jand123 »

Moderamen schreef:Dat zijn wel juist gemeenten waar er bijzonder veel kinderen geboren worden. Dus is er ook daar een uittocht bezig.
Waar bazeer je dat allemaal op? En wat bedoel je met een uittocht? Kootwijkerbroek was wel een bloeiende gemeente. Rijssen Noord zie ik ook dat er een hoop uitgaat.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Het saldo van het ledental is niet zo interessant. Veel boeiender is het hoeveel leden er per jaar vertrekken en met welke bestemming, en dan nog het liefst met een percentage van het gehele (doop)ledenaantal. Waarom staat dat niet in de overzichten?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het saldo van het ledental is niet zo interessant. Veel boeiender is het hoeveel leden er per jaar vertrekken en met welke bestemming, en dan nog het liefst met een percentage van het gehele (doop)ledenaantal. Waarom staat dat niet in de overzichten?
Dan wordt het boekje te dik... :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Dat zijn wel juist gemeenten waar er bijzonder veel kinderen geboren worden. Dus is er ook daar een uittocht bezig.
Helemaal niet.
Zie mijn post hierboven.
En er overlijden in deze gemeenten ook veel mensen. En er trouwen ook veel mensen in Kootwijkerbroek. Dus dat is wellicht ook een reden. Als er 40 huwelijken in een jaar zijn en de helft vertrekt naar een andere woonplaats (van de bruid-egom-), dan heeft dat niets met een 'uittocht' te maken. Je moet de daling omrekenen in procenten. Dat is veel betrouwbaarder dan de getalletjes zelf.
En wat nog beterder is: er helemaal geen aandacht aan besteden.
Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen (Matthéüs 18: 20).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal niet eens dat we niet naar de feiten zouden moeten kijken. In het geheel niet. Iedereen die zorg heeft voor Gods kudde, moet opletten hoe de herders functioneren en of deze veel schapen kwijtraken onderweg of juist nog wat verloren schapen mee kunnen nemen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:Het saldo van het ledental is niet zo interessant. Veel boeiender is het hoeveel leden er per jaar vertrekken en met welke bestemming, en dan nog het liefst met een percentage van het gehele (doop)ledenaantal. Waarom staat dat niet in de overzichten?
Het is net als met een akker tarwe.Het lijkt een hele grote inkomst.Maar ga het eens dorsen,dan word het kaf gescheiden van het koren.Dan blijft er niet zoveel meer over als eerst.Feit is dat bijna overal kerkverlating en terugloop is.Wanneer men het niet eens is met de prediking,zoekt men iets anders wat ik het straatje past.Het gevaar van de uit-holling van binnenuit de kerk,is veel groter dan het gevaar van buitenaf.Wereld-gelijkvormigheid alom.Wat er overblijft? 1 Heilige algemene Christelijke Kerk.(met een grote K)
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door keesjanm »

Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Hee ik lees ineens als of er bij ons "iets zou zijn"? Wat speelt hier dan eigenlijk? Ben benieuwd, want ik ken de gemeente goed, ja heb er zelf belijdenis des geloofs afgelegd, ben er gedoopt, nog door de oude ds. P. Honkoop, en ben nog belijdend lid. Tot hiertoe geen onrust gehoord. Soms weten blijkbaar buitenstaanders meer dan de leden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Jantje »

keesjanm schreef:
Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Die eerste gemeente is onrustig? Dat was 67 jaar terug ook al... Zou dat dan aan de predikant liggen of aan de gemeente?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tom »

Om hier nou in het openbaar allerlei gemeenteproblemen te bespreken lijkt me niet stichtelijk, doe dat dan via PB.
Wellicht dat we wel verder algemeen kunnen praten over het feit dat het wel écht aan het rommelen is in het kerkverband vergeleken met de laatste jaren. Hoe kan dat zo opeens?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Jantje »

Tom schreef:Om hier nou in het openbaar allerlei gemeenteproblemen te bespreken lijkt me niet stichtelijk, doe dat dan via PB.
Wellicht dat we wel verder algemeen kunnen praten over het feit dat het wel écht aan het rommelen is in het kerkverband vergeleken met de laatste jaren. Hoe kan dat zo opeens?
Ik denk in deze toch omdat er té snel en té veel kritiek geleverd wordt op predikanten. Men wil alleen olie op het hoofd. Maar als het mes wat dieper ingesneden wordt, dan doet het algauw te zeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Vraagje, als dit niet hard gemaakt kan worden is het dan:
a. verzonnen?
b. een wens van de persoon?
c. of misschien wel laster?

Mij dunkt dat, als je zoiets, waar de gemeente niets van weet op een forum zet als een vaststaand feit, dat er dan toch iets loos is.
A. Of de kerkenraad laat ons in het duister
B. Of het is niet waar?
C. Kunt u de bron noemen wie dit in de wereld brengt?

Ik acht het niet in overeenstemming met een christelijk forum om maar wat uit de lucht te grijpen en als een vaststaand feit te benoemen.
Wat denkt de moderatie hierover?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tom »

-DIA- schreef: Ik acht het niet in overeenstemming met een christelijk forum om maar wat uit de lucht te grijpen en als een vaststaand feit te benoemen.
Wat denkt de moderatie hierover?
Degene die het gepost had heeft nog niet gereageerd op je vorige reactie, of er komt al een hele meerkeuzelijst met opties uit je toetsenbord vliegen. Geduld is een schone zaak.
Jantje schreef: Ik denk in deze toch omdat er té snel en té veel kritiek geleverd wordt op predikanten. Men wil alleen olie op het hoofd. Maar als het mes wat dieper ingesneden wordt, dan doet het algauw te zeer.
Maar het is van links tot rechts. Bij predikanten met en zonder mes.
Laatst gewijzigd door Tom op 25 mei 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie