Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Mijn profetie:

Het gaat lukken met CU onder een paar voorwaarden.
1.CU stemt in met beperking instroom vluchtelingen met als voorwaarde dat er extra geld komt voor ontwikkelingssamenwerking en opvang in de regio.
2. Het "voltooid leven" dossier wordt buiten het regeerakkoord gehouden en zo een vrije kwestie.
3. In het klimaatdossier wordt flink geïnvesteerd om CU/D66 binnen boord te houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Ik vraag me af of D66 dat voldoende zou vinden.

En waarom zegt de CU niet: voltooid leven wél in het regeerakkoord, nl: we gaan dit deze regeerperiode niet doen? Waarschijnlijk niet haalbaar, maar ik vind dat jammer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik vraag me af of D66 dat voldoende zou vinden.

En waarom zegt de CU niet: voltooid leven wél in het regeerakkoord, nl: we gaan dit deze regeerperiode niet doen? Waarschijnlijk niet haalbaar, maar ik vind dat jammer.
Ja dat vindt D66 voldoende. Zelfs binnen die partij zijn de meningen over dit dossier verdeeld.
Het rapport dat niet meer ruimte wil geven voor het beëindigen van "voltooid leven" komt van een commissie die werd voorgezeten door Paul Schnabel (senator D66).

Ik denk dat ook de CU hier ( helaas) mee kan leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
Ik denk dat ook de CU hier ( helaas) mee kan leven.
Ik denk niet dat CU met slechts 5 zetels veel in de melk te brokkelen heeft...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

huisman schreef:Mijn profetie:

Het gaat lukken met CU onder een paar voorwaarden.
1.CU stemt in met beperking instroom vluchtelingen met als voorwaarde dat er extra geld komt voor ontwikkelingssamenwerking en opvang in de regio.
2. Het "voltooid leven" dossier wordt buiten het regeerakkoord gehouden en zo een vrije kwestie.
3. In het klimaatdossier wordt flink geïnvesteerd om CU/D66 binnen boord te houden.
Nummer 1 en 3 deel ik; beide goede punten trouwens, met name punt 3.
Nummer 2 zeker niet. Gert-Jan Segers heeft het tot breekpunt verklaard dat dit een vrije kwestie zou worden.

Vanavond heeft Pechtold (en vanuit zijn positie ook te begrijpen) de variant met CU als onwenselijk betiteld.

Mijn profetie:
Aan het einde hebben we een minderheidskabinet van VVD-CDA-D66 dat met 71 zetels met wisselende meerderheden gaat werken.
(Het is dan wel diep in het najaar, misschien wel winter.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door GJdeBruijn »

Of opnieuw naar de stembus.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Wonderlijk dat er zoveel begrip is voor de breuk door GL. Terwijl de breuk door de PVV destijds even principieel was.
Maar daar wordt nog jaren over gezeurd. Jesse Klaver is nu net zo'n 'wegloper', nu her land bestuurd moet worden.

Het wordt tijd om naar varianten zonder de VVD of zonder d66 te kijken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

GJdeBruijn schreef:Of opnieuw naar de stembus.
Dat zou werkelijk een blamage zijn: sorry u heeft verkeerd gestemd, wilt u het nog eens doen?

Bovendien: de peilingen zijn nu ongeveer nog steeds wat de uitslag was. Stel dat er niets wijzigt, wat dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Bruna »

D66 wil geen CU.
D66 wil met SP. Maar de SP wil niet met de VVD.
De SP wil juist weer met CDA en D66 en de CU, maar meneer Roemer heeft blijkbaar nog niet gehoord dat D66 juist niet met CU wil....

We wachten af...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Auto »

Bruna schreef:D66 wil geen CU.
D66 wil met SP. Maar de SP wil niet met de VVD.
De SP wil juist weer met CDA en D66 en de CU, maar meneer Roemer heeft blijkbaar nog niet gehoord dat D66 juist niet met CU wil....

We wachten af...
Kortom Schippers kan haar opdracht teruggeven en tegen mevrouw Arib zeggen: uw kamer wil niet ...........
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Bruna schreef:D66 wil geen CU.
D66 wil met SP. Maar de SP wil niet met de VVD.
De SP wil juist weer met CDA en D66 en de CU, maar meneer Roemer heeft blijkbaar nog niet gehoord dat D66 juist niet met CU wil....

We wachten af...
Ik zie eigenlijk als enige optie: een minderheidskabinet. Ik weet niet hoe het in de Eerste Kamer uitpakt, maar in de Tweede Kamer moet met 71 zetels coalitie best het een en ander te realiseren zijn.

Pechtold geeft overigens wel duidelijk aan dat hij geen water bij de wijn wil doen als het gaat over medisch-etische kwesties. Goed om te weten, maar slecht voor ons land.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Ik start hier een topic over de formatie van het nieuw te vormen kabinet. Ik weet niet of dit de goede plek is, maar anders wordt het wel verplaatst.

Ik vind het heel erg dat de D66 de ChristenUnie blijft uitsluiten voor een poging tot het formeren van een nieuw kabinet. Het motorblok van VVD, CDA en D66 kan als 4de partij (in de plaats van GroenLinks) ChristenUnie, Pvda of SP kiezen. De SP blijft volhouden dat ze niet met de VVD wil regeren. De PvdA wil niet regeren, in verband met het grote zetelverlies dat zij hebben geleden.

Waarom wordt het niet zo bestuurt dat de ChristenUnie tóch in het kabinet komt? Ik hoop dat echt.
Ik hoop dat helemaal niet. Ik denk dat ze hun werk beter kunnen doen in de oppositie dan in de coalitie.
Ik vind wel dat de heer Segers aan tafel moet gaan om te proberen goede afspraken te maken. Maar het is duidelijk hoe Pechtold/D66 erin staat: die geeft niets of weinig toe. Het is ook moeilijk om een kabinet zonder D66 te formeren; hetzelfde geldt voor het CDA.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Ik start hier een topic over de formatie van het nieuw te vormen kabinet. Ik weet niet of dit de goede plek is, maar anders wordt het wel verplaatst.

Ik vind het heel erg dat de D66 de ChristenUnie blijft uitsluiten voor een poging tot het formeren van een nieuw kabinet. Het motorblok van VVD, CDA en D66 kan als 4de partij (in de plaats van GroenLinks) ChristenUnie, Pvda of SP kiezen. De SP blijft volhouden dat ze niet met de VVD wil regeren. De PvdA wil niet regeren, in verband met het grote zetelverlies dat zij hebben geleden.

Waarom wordt het niet zo bestuurt dat de ChristenUnie tóch in het kabinet komt? Ik hoop dat echt.
Ik hoop dat helemaal niet. Ik denk dat ze hun werk beter kunnen doen in de oppositie dan in de coalitie.
Ik vind wel dat de heer Segers aan tafel moet gaan om te proberen goede afspraken te maken. Maar het is duidelijk hoe Pechtold/D66 erin staat: die geeft niets of weinig toe. Het is ook moeilijk om een kabinet zonder D66 te formeren; hetzelfde geldt voor het CDA.
En als de ChristenUnie als partij gedoogsteun levert aan het kabinet? Dan hoeven ze in feite niet mee te werken aan de 'Voltooid leven'-wet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Bruna schreef:D66 wil geen CU.
D66 wil met SP. Maar de SP wil niet met de VVD.
De SP wil juist weer met CDA en D66 en de CU, maar meneer Roemer heeft blijkbaar nog niet gehoord dat D66 juist niet met CU wil....

We wachten af...
Ik zie eigenlijk als enige optie: een minderheidskabinet. Ik weet niet hoe het in de Eerste Kamer uitpakt, maar in de Tweede Kamer moet met 71 zetels coalitie best het een en ander te realiseren zijn.

Pechtold geeft overigens wel duidelijk aan dat hij geen water bij de wijn wil doen als het gaat over medisch-etische kwesties. Goed om te weten, maar slecht voor ons land.
Ook Buma heeft gezegd niet het "voltooid leven" te willen regelen in deze kabinetsperiode. Met best wel sterke bewoordingen.
Pechtold doet gewoon huilie huilie maar gaat wel om.
........principieel zou geen enkele christelijke partij met D66 in zee moeten gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Ik hoop dat helemaal niet. Ik denk dat ze hun werk beter kunnen doen in de oppositie dan in de coalitie.
Ik vind wel dat de heer Segers aan tafel moet gaan om te proberen goede afspraken te maken. Maar het is duidelijk hoe Pechtold/D66 erin staat: die geeft niets of weinig toe. Het is ook moeilijk om een kabinet zonder D66 te formeren; hetzelfde geldt voor het CDA.
En als de ChristenUnie als partij gedoogsteun levert aan het kabinet? Dan hoeven ze in feite niet mee te werken aan de 'Voltooid leven'-wet.
Dat zou kunnen wellicht, dat gaat op onderdelen (begroting bijvoorbeeld).

Ik moet de profetie van @huisman eerst nog zien, ik geloof het niet zo. Niet voor niets drukt Pechtold zich nu al zo sterk uit. Hij kan toch ook zeggen: 'ik zie grote uitdagingen maar wil graag praten?'
Plaats reactie