Afwezige ouders? Lastige kinderen

merel
Berichten: 9856
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

@ cvdw Een afwezige ouder kan eveneens een ouder zijn die thuis is. Waar het om gaat is dat de ouder belangstelling toont voor het kind en tijd steekt in de opvoeding van het kind. Natuurlijk is het makkelijk om alleen maar toe te geven/confrontatie mijdend gedrag en leuke dingen te doen, maar daar komen geen evenwichtige volwassenen van.

Ik heb in een ander topic aangegeven hoe wij het thuis regelen en menen dat wij wel voldoende tijd aan de (geloofs) opvoeding ( proberen ) te besteden. Ongeacht de uren die wij werken
eilander schreef:Het gaat hier niet om een specifieke positieve situatie (van @merel bijvoorbeeld) of een specifieke negatieve situatie (de buren van @CvdW bijvoorbeeld).
Het moet mogelijk zijn om hier na te denken over de algemene ontwikkeling, en de stimulans van de overheid daarbij, dat beide ouders werken.
Ik vind het heel goed dat de overheid dat stimuleert. De sociale voorzieningen worden nl steeds meer, een bereop doen op de diaconie is voor veel mensen ook niet mogelijk. Je zal toch de kost moeten verdienen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Het gaat hier niet om een specifieke positieve situatie (van @merel bijvoorbeeld) of een specifieke negatieve situatie (de buren van @CvdW bijvoorbeeld).
Het moet mogelijk zijn om hier na te denken over de algemene ontwikkeling, en de stimulans van de overheid daarbij, dat beide ouders werken.
Ik vind het heel goed dat de overheid dat stimuleert. De sociale voorzieningen worden nl steeds meer, een bereop doen op de diaconie is voor veel mensen ook niet mogelijk. Je zal toch de kost moeten verdienen.
Ik vind het heel slecht. Moeders die nu dus de keuze maken om alleen thuis voor hun kinderen te zorgen, worden zwaar gediscrimineerd, zie de voorbeelden die de SGP heeft laten doorrekenen. Ik vind dat echt oneerlijk en ook niet liberaal.
merel
Berichten: 9856
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
ejvl
Berichten: 5752
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik vind het heel slecht. Moeders die nu dus de keuze maken om alleen thuis voor hun kinderen te zorgen, worden zwaar gediscrimineerd, zie de voorbeelden die de SGP heeft laten doorrekenen. Ik vind dat echt oneerlijk en ook niet liberaal.
Precies. Het zou niet zo mogen zijn dat een alleenverdiener veel meer belasting (6x) betaald dan 2 verdieners met dezelfde inkomsten.
http://www.rd.nl/vandaag/politiek/eenve ... -1.1128460
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik vind het heel slecht. Moeders die nu dus de keuze maken om alleen thuis voor hun kinderen te zorgen, worden zwaar gediscrimineerd, zie de voorbeelden die de SGP heeft laten doorrekenen. Ik vind dat echt oneerlijk en ook niet liberaal.
Een niet werkende moeder moest op een formulier invullen bij beroep: geen.
Terwijl de meesten 5 of 10 ballen in de lucht moeten houden.
Tuurlijk heb je daar bankzitters onder, maar die heb je onder de betaalde werkenden evengoed, dan lopen ze de kantjes eraf.

Als je van een situatie uitgaat: beide ouders geestelijk en lichamelijk gezond, kinderen ook, zal het allemaal met veel geregel lukken.
Maar er zijn situaties dat dit niet zo is. Ook een aanwezige ouder, kan een afwezige zijn!
Ik zag laatst een reclamespotje waarin Beau aan haar moeder vraagt:
Mam, kun je een dagje zonder gsm, zodat je aandacht hebt voor mij op het voetbalveld?”
We zijn verslaafd:

Wat ik wel zeker weet, is dat we verslaafd zijn aan onze smartphones en zijn we de hele tijd afgeleid. Gemiddeld zijn we slechts 3,05 minuten met een activiteit bezig zijn, en dan switchen we weer naar een andere activiteit. Sommige onderzoeken geven zelfs een tijdsspanne aan van 1,15 minuten (Mark 2005, Mark, 2012, Su & Mark 2008). Wat nog veel kwalijker is dat het een enorme tijd duurt voordat we weer geconcentreerd met onze oude taak verder gaan. Meer dan 80% van de taken en activiteiten worden weliswaar op dezelfde werkdag weer opgepakt, heeft Greist-Bousquet beschreven. Het duurt echter 23 minuten en 15 seconden gemiddeld voordat mensen weer keren naar de taak waar ze mee bezig waren voor de onderbreking. Een bekend en vaak voorkomend patroon is dat mensen na de onderbreking naar een andere taak gaan, dan nog naar een andere taak en dan pas terugkeren naar hun origineel taak. Zakelijk een enorm verlies aan productiviteit, maar privé een verlies aan contact en belangrijke momenten. Stel je voor die arme Beau op het voetbalveld, scoort ze net en dan….. Maar eerlijk gezegd, hoe vaak overkomt ons dat niet allemaal. We zijn fysiek wel aanwezig maar mentaal……..zitten we ergens heel anders.

Zou het niet beter zijn om mannen met kinderen in de basisschool/puberleeftijd niet op de verkiezingslijst voor k.r. leden te zetten, zeker als ze een veeleisende baan hebben?
En het begrip ouderlingen iets letterlijker nemen dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
eilander schreef: Ik vind het heel slecht. Moeders die nu dus de keuze maken om alleen thuis voor hun kinderen te zorgen, worden zwaar gediscrimineerd, zie de voorbeelden die de SGP heeft laten doorrekenen. Ik vind dat echt oneerlijk en ook niet liberaal.
Precies. Het zou niet zo mogen zijn dat een alleenverdiener veel meer belasting (6x) betaald dan 2 verdieners met dezelfde inkomsten.
http://www.rd.nl/vandaag/politiek/eenve ... -1.1128460
Mijn man zit tegen de pensioengerechtigde leeftijd en we moesten ons daarom al enige jaren gaan voorbereiden op de tijd daarna.
Mijn man moet langer doorwerken, alvorens hij AOW ontvangt en aangezien ik een paar jaar jonger ben en de leeftijd nog hoger is, moeten we een financieel gat overbruggen.
Ik heb geen pensioen kunnen opbouwen, omdat ik geen betaalde baan had tot voor een paar jaar geleden.
Het heeft dus niet alleen financiële consequenties voor nu, maar ook voor later.
Mijn man heeft een goed pensioen, w.o. het partnerpensioen, maar ik zie leeftijdsgenoten zo langzamerhand in de problemen komen.
En niet alle vijftigers zijn zich er ook goed van bewust, heb ik gemerkt.
Als je 49 bent lijkt je pensioen nog mijlen ver weg. Maar als het in zicht komt ben je te laat om nog iets te regelen.
Als dus 1 partner gewerkt heeft, komt er 2 x AOW (maar niet tegelijk vanwege leeftijdsverschil) en eenmaal pensioen binnen.
Laatst gewijzigd door Mara op 26 jan 2017, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Wim Anker
Berichten: 3904
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Hier hebben we indrdaad de dwang van de seculier en de naamchristen. Gij zult God niet dienen zoals de Bijbel het jouw zegt. Gij zult de Schrift uitleggen zoals wij denken hoe dat moet! Anders: boete. Helaas doet dit denken veel opgeld ook binnen de kerken. ik ken mensen die dit beweren in PKN en CGK.

Overigens ben ik niet zielig. Mijn God geeft mij meer inkomen dan de staat kan afpakken.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Discrimineren houdt in dit geval in dat het fiscaal zwaar gestraft wordt. Ik zou nog kunnen begrijpen dat deze keuze geld kost maar nu is de verhouding echt totaal zoek. En daarom oneerlijk.
ejvl
Berichten: 5752
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen).
Dit is natuurlijk niet waar, er zijn ook andere redenen waarom vrouwen gaan werken, bijvoorbeeld medische.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3987
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Terri »

CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Nou zeg....dit is wel heel erg zwart-wit.
Alleen maar..... kotsmisselijk... ik heb geen baan, maar je doet hier velen te kort.
En het is bijzonder fijn als je zoveel inkomen hebt dat het allemaal royaal kan en vrouwlief zorgt voor de kinderen.
Maar dat is lang niet overal zo.
Wel zie ik met lede ogen het gehaast en de soms te strakke planningen, waardoor er weinig ontspanning is.
Maar hoe het anders moet?
Ik heb niet een pasklaar antwoord.
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wilg »

Iedereen zal de afweging, over wel of niet werken voor een moeder, persoonlijk met een biddend hart moeten nemen.
Voor ons hoogst actueel.
3e kindje op komst in februari b.l.e.w., vrouw werkt 1 dag buitenshuis en heeft daar plezier in, kinderen gaan naar vaste gastouder. Kan het financieel uit om helemaal te stoppen? wat kunnen we evt. bezuinigen in ons gezin? kan de 2e auto eruit? (heb auto vd zaak dus overdag heeft de vrouw dan niet de beschikking over een auto) kunnen we met iemand uit de buurt een auto delen? is het wel 'slechtt' of 'minder goed' als de kinderen 1 dag in de week naar een vaste gastouder gaat? en wat als de belasting regels weer veranderen?
Allemaal vragen die voor een ander niet zijn in te vullen.
Onze mening blijft dat een moeder zo veel als dat mogelijk is thuis 'moet' en mag zijn, en s' avonds als vader aandacht voor de kinderen. Durf ook nee te zeggen zodat beide ouders minimaal 2 avonden in een werkweek thuis kunnen zijn. Zowel voor de kinderen als de relatie.
merel
Berichten: 9856
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Hoe kan je profiteren van zwangerschaps- en ouderschapsverlof? Bij mijn weten is ouderschapsverlof onbetaald, alleen opbouw van je sociale zekerheid gaat door en na 20/26 weken ga je weer gewoon aan het werk.

Waarom zou je werken om "erbij" te horen. "Waarbij' hoor je dan?
eilander schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Discrimineren houdt in dit geval in dat het fiscaal zwaar gestraft wordt. Ik zou nog kunnen begrijpen dat deze keuze geld kost maar nu is de verhouding echt totaal zoek. En daarom oneerlijk.
Op dit punt ben ik het niet met je eens. Ik vind het niet natuurlijk dat 'niet werken' beloond wordt met fisale kortingen. Daarbij worden de twee verdieners gewoon fiscaal belast voor hun ( eigen) werkzaamheden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

@merel als je niet wilt zien dat hier enorm fiscaal gestuurd wordt, houdt het op. Het is allemaal niet zo neutraal als je het wilt doen voorkomen.
Online
Wim Anker
Berichten: 3904
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

Wat @Merel zegt m.b.t. tot kortingen voor niet werken is niet waar. Een paar wat beide 20 uur werkt betaalt 6x zo weinig belasting als een paar wat de verdeling maakt 1 ouder 40 uur, de andere ouder doet de overige werkzaamheden.

Waar zit volgens merel.de eerlijkheid in deze verdeling?
Plaats reactie