Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Zo is dat maar net.
Overigens: het is niet eens een schijnbare tegenstrijdigheid, want er staat iets achter: "namelijk wanneer..."
Overigens: het is niet eens een schijnbare tegenstrijdigheid, want er staat iets achter: "namelijk wanneer..."
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Dank voor deze post! Ik meen me te herinneren dat we hier in het verleden wel eens samen een discussie over hebben gevoerd die wat anders verliep? In ieder geval gaat Polyander denk ik op een Bijbelse en evenwichtige manier om met deze teksten. Het laat zien dat deze uitleg ook binnen de kaders van de gereformeerde theologie mogelijk is.Ad Anker schreef:Jezus zegt in Lukas 13 dat velen zullen zoeken in te gaan, maar niet kunnen. Daartegenover zegt Paulus in 1 Tim. 2:3 en 4 dat God wil dat alle mensen zalig worden en tot de kennis der waarheid komen. Polyander schrijft namelijk over deze twee teksten in zijn boek ‘schijnbare tegenstrijdige Schriftuurplaatsen verklaard’. Hij schrijft daar eerst dat Paulus de mensen in het algemeen bedoelt, zoals uit de context van het hoofdstuk is op te maken. Vervolgens zegt hij dat er niets op aarde is dat bij machte is de mens uit te sluiten van de zaligheid en het eeuwige leven omdat God door Paulus zegt dat hij wil dat alle mensen tot de kennis van de waarheid komen. Hij wijst ook op de verloren staat van de mens die zichzelf de zaligheid onwaardig maken en dat het God zelf is, die de genade, zoals verwoord in Efeze 2 (uit genade zijt gij zalig geworden, het is Gods gave) in onze harten moet uitstorten. Hij besluit het hoofdstukje als volgt:Na al hetgene wij met betrekking tot deze beide uitspraken gezegd hebben, mogen wij dan nu ook gerustelijk besluiten, dat hierin niet de minste tegenstrijdigheid gevonden wordt. Immers, God wil , dat alle mensen zalig worden, d.w.z. Hij sluit van zijne zijde niemand buiten, waar de woorden des eeuwigen levens tot allen mogen gebracht worden; alle dorstigen worden door Hem geroepen en alle vermoeiden noodigt Hij, tot Hem te komen, belovende hun ruste te zullen schenken. Maar het is de mensch, die van zijne zijde doet, alsof die noodiging niet tot hem kwam. Door de verharding des harten en de verblinding der oogen grijpen velen de aangebodene hand, die hen op den weg der zaligheid leiden wil, niet aan. In stee van Hem te volgen, die met geen ander doel op de aarde gekomen is, dan juist om te zoeken en zalig te maken, wat verloren was, keeren zij Hem den rug toe en wandelen liever naar de aanschouwing hunner eigene oogen. Met woorden en daden spreken zij het duidelijk uit, dat zij niet van doen willen hebben met God en zijn dienst; zij versmaden zijne barmhartigheid en goedheid, zijnen genade en heil.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Klopt denk ik wel, ik kan het niet zo snel terugvinden. Ik ben de ene keer wat ruimer dan de andere keer wellicht. Het is ook maar in welke context je deze zaken bespreekt. Wanneer je het louter dogmatisch bekijkt dan kun je hier van alles van vinden. Deze teksten spreken m.i. van de oneindige ruimte bij God vandaan. Ik ben blij dat Polyander ook eerlijk belicht dat het geloof nog steeds een genadegift is.Jongere schreef: Dank voor deze post! Ik meen me te herinneren dat we hier in het verleden wel eens samen een discussie over hebben gevoerd die wat anders verliep? In ieder geval gaat Polyander denk ik op een Bijbelse en evenwichtige manier om met deze teksten. Het laat zien dat deze uitleg ook binnen de kaders van de gereformeerde theologie mogelijk is.
Het gaat in de discussies hier vaak over de weg waarlangs de Heere het behaagt het geloof te schenken. Dat is in een weg van verootmoediging, besef van zonde en onwaardigheid. Ook dat is Bijbels. Jezus werd gezonden om de treurigen te troosten, de gevangenen vrijheid te schenken etc. Jesaja 61. Ik heb daar vorige week wat over gezegd vanuit het boek van Flavel, over de toepassing van het heil, zoals opgenomen in de Wachter Sions.
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
- Locatie: Krimpen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Is er iemand van jullie op dit moment ook in het boek van Ds. Harinck aan het lezen? Ik ben op dit moment een heel eind. Het boek is erg overtuigend. Het is doorspekt van citaten van oudvaders, reformatoren en nadere reformatoren. Het is goed materiaal voor verdere discussie.
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
- Locatie: Krimpen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Maar niemand lijkt behoefte te hebben aan een verder gesprek over dit onderwerp... Mooie recensie vandaag in het RD van ds. J.M.J. Kieviet over dit boek.Refoforum2017 schreef:Is er iemand van jullie op dit moment ook in het boek van Ds. Harinck aan het lezen? Ik ben op dit moment een heel eind. Het boek is erg overtuigend. Het is doorspekt van citaten van oudvaders, reformatoren en nadere reformatoren. Het is goed materiaal voor verdere discussie.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Alleen de instemming met Ds. Harinck aangaande het adres van de beloften: zij die in Christus geloven.Refoforum2017 schreef:Maar niemand lijkt behoefte te hebben aan een verder gesprek over dit onderwerp... Mooie recensie vandaag in het RD van ds. J.M.J. Kieviet over dit boek.Refoforum2017 schreef:Is er iemand van jullie op dit moment ook in het boek van Ds. Harinck aan het lezen? Ik ben op dit moment een heel eind. Het boek is erg overtuigend. Het is doorspekt van citaten van oudvaders, reformatoren en nadere reformatoren. Het is goed materiaal voor verdere discussie.
Ds. Harinck en Ds. Kieviet zijn dus de mening toegedaan dat de beloften voor de gelovigen zijn.
In tegenstelling tot Dr. Steenblok (en de GGiN), die zegt dat de beloften voor de uitverkorenen zijn.
Dat is toch nog een verschil. Alleen vraag ik mij af of beide het wel juist zien. Is het niet zo dat de beloften voor de verbondsgemeente is? Dus voor de dopeling?
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
- Locatie: Krimpen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Ds. Harinck en ds. Kieviet bedoelen dat de belofte (die aan elke kerkmens, aan elke dopeling gepredikt en aangeboden moet worden) alleen vervuld wordt als het gepaard gaat met geloof in Christus.JCRyle schreef:Alleen de instemming met Ds. Harinck aangaande het adres van de beloften: zij die in Christus geloven.Refoforum2017 schreef:Maar niemand lijkt behoefte te hebben aan een verder gesprek over dit onderwerp... Mooie recensie vandaag in het RD van ds. J.M.J. Kieviet over dit boek.Refoforum2017 schreef:Is er iemand van jullie op dit moment ook in het boek van Ds. Harinck aan het lezen? Ik ben op dit moment een heel eind. Het boek is erg overtuigend. Het is doorspekt van citaten van oudvaders, reformatoren en nadere reformatoren. Het is goed materiaal voor verdere discussie.
Ds. Harinck en Ds. Kieviet zijn dus de mening toegedaan dat de beloften voor de gelovigen zijn.
In tegenstelling tot Dr. Steenblok (en de GGiN), die zegt dat de beloften voor de uitverkorenen zijn.
Dat is toch nog een verschil. Alleen vraag ik mij af of beide het wel juist zien. Is het niet zo dat de beloften voor de verbondsgemeente is? Dus voor de dopeling?
Ds. Steenblok bedoelt dat de belofte (omdat deze alleen vervuld wordt als er sprake is van geloof in Christus) dus ook alleen mag worden aangeboden en gepredikt aan de uitverkorenen.
Het is belangrijk om het verschil tussen aanbieding en vervulling helder uit elkaar te houden. Dat bewaart voor eenzijdigheden.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Met het laatste van harte eens! Ik las zojuist de recensie nogmaals en het is duidelijk genoeg. In eerste instantie een beetje 'hap-snap' gelezen . Je correctie is dus terecht.Refoforum2017 schreef:Ds. Harinck en ds. Kieviet bedoelen dat de belofte (die aan elke kerkmens, aan elke dopeling gepredikt en aangeboden moet worden) alleen vervuld wordt als het gepaard gaat met geloof in Christus.JCRyle schreef:Alleen de instemming met Ds. Harinck aangaande het adres van de beloften: zij die in Christus geloven.Refoforum2017 schreef:Maar niemand lijkt behoefte te hebben aan een verder gesprek over dit onderwerp... Mooie recensie vandaag in het RD van ds. J.M.J. Kieviet over dit boek.Refoforum2017 schreef:Is er iemand van jullie op dit moment ook in het boek van Ds. Harinck aan het lezen? Ik ben op dit moment een heel eind. Het boek is erg overtuigend. Het is doorspekt van citaten van oudvaders, reformatoren en nadere reformatoren. Het is goed materiaal voor verdere discussie.
Ds. Harinck en Ds. Kieviet zijn dus de mening toegedaan dat de beloften voor de gelovigen zijn.
In tegenstelling tot Dr. Steenblok (en de GGiN), die zegt dat de beloften voor de uitverkorenen zijn.
Dat is toch nog een verschil. Alleen vraag ik mij af of beide het wel juist zien. Is het niet zo dat de beloften voor de verbondsgemeente is? Dus voor de dopeling?
Ds. Steenblok bedoelt dat de belofte (omdat deze alleen vervuld wordt als er sprake is van geloof in Christus) dus ook alleen mag worden aangeboden en gepredikt aan de uitverkorenen.
Het is belangrijk om het verschil tussen aanbieding en vervulling helder uit elkaar te houden. Dat bewaart voor eenzijdigheden.
Het boek van Ds. Harinck wil ik telkens gaan lezen, maar dan komt er weer een ander boek tussendoor. Maar wat vind jij van het boek?
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
- Locatie: Krimpen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Precies. ds. Harinck en ds. Kievit zeggen dus niet (zoals jij door onnauwkeurig lezen ) dat de beloften geadresseerd zijn aan hen die in Christus geloven. Ze zeggen dat de kostbare inhoud van de beloften alleen liggen te wachten op hen die in Christus geloven. Dat is een cruciaal verschil.JCRyle schreef:Met het laatste van harte eens! Ik las zojuist de recensie nogmaals en het is duidelijk genoeg. In eerste instantie een beetje 'hap-snap' gelezen . Je correctie is dus terecht.Refoforum2017 schreef: Ds. Harinck en ds. Kieviet bedoelen dat de belofte (die aan elke kerkmens, aan elke dopeling gepredikt en aangeboden moet worden) alleen vervuld wordt als het gepaard gaat met geloof in Christus.
Ds. Steenblok bedoelt dat de belofte (omdat deze alleen vervuld wordt als er sprake is van geloof in Christus) dus ook alleen mag worden aangeboden en gepredikt aan de uitverkorenen.
Het is belangrijk om het verschil tussen aanbieding en vervulling helder uit elkaar te houden. Dat bewaart voor eenzijdigheden.
Het boek van Ds. Harinck wil ik telkens gaan lezen, maar dan komt er weer een ander boek tussendoor. Maar wat vind jij van het boek?
De beloften moet geadresseerd (lees: gepredikt, aanboden) worden aan elk kerkmens, elke dopeling. Maar de kostbare inhoud van de beloften (lees: de vervulling) is er alleen voor hen die in Christus geloven. Het onderscheid tussen belofte en vervulling moet heel duidelijk gemaakt worden.
Ik vind het een erg waardevol boek, omdat het bijzonder evenwichtig is en zowel corrigerend is naar de ene kant als naar de andere kant.
Verder beargumenteerd hij vanuit Schrift, belijdenisgeschriften, Reformatie, Nadere Reformatie en Puritanisme. Dat maakt het een lezenwaardig boek.
Twee zinnen blijven bij mij hangen uit de recensie en het boek:
1) Met de prediking van Gods beloften staat of valt de rechte Evangelieprediking.
2) Een Evangelie zonder belofte (aan allen aangeboden) is geen Evangelie.
Wat dat betreft maak ik mij best wel zorgen over de inhoud van veel preken heden ten dage.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Al zijn discussies over de verwoording: geadresseerd, aanbieden, vervulling, inhoud wel erg tijdgebonden, sterker nog: een teken van de tijd.
Ik maak me ook zorgen over bepaalde prediking. Ik heb het boek overigens niet gelezen.
Ik maak me ook zorgen over bepaalde prediking. Ik heb het boek overigens niet gelezen.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Correctie: aan elk die het hoort! Kan ook een niet-kerkmens en ongedoopte zijn.Refoforum2017 schreef:De beloften moet geadresseerd (lees: gepredikt, aanboden) worden aan elk kerkmens, elke dopeling.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Dat is inderdaad een cruciaal verschil. Ik heb het ergens ook met een verbijstering hier geplaatst, omdat ik zowel Ds. Harinck als Ds. Kieviet zo niet herken. Dus ik twijfelde een beetje aan mijn leesresultatenRefoforum2017 schreef:Precies. ds. Harinck en ds. Kieviet zeggen dus niet (zoals jij door onnauwkeurig lezen ) dat de beloften geadresseerd zijn aan hen die in Christus geloven. Ze zeggen dat de kostbare inhoud van de beloften alleen liggen te wachten op hen die in Christus geloven. Dat is een cruciaal verschil.JCRyle schreef:Met het laatste van harte eens! Ik las zojuist de recensie nogmaals en het is duidelijk genoeg. In eerste instantie een beetje 'hap-snap' gelezen . Je correctie is dus terecht.Refoforum2017 schreef: Ds. Harinck en ds. Kieviet bedoelen dat de belofte (die aan elke kerkmens, aan elke dopeling gepredikt en aangeboden moet worden) alleen vervuld wordt als het gepaard gaat met geloof in Christus.
Ds. Steenblok bedoelt dat de belofte (omdat deze alleen vervuld wordt als er sprake is van geloof in Christus) dus ook alleen mag worden aangeboden en gepredikt aan de uitverkorenen.
Het is belangrijk om het verschil tussen aanbieding en vervulling helder uit elkaar te houden. Dat bewaart voor eenzijdigheden.
Het boek van Ds. Harinck wil ik telkens gaan lezen, maar dan komt er weer een ander boek tussendoor. Maar wat vind jij van het boek?
De beloften moet geadresseerd (lees: gepredikt, aanboden) worden aan elk kerkmens, elke dopeling. Maar de kostbare inhoud van de beloften (lees: de vervulling) is er alleen voor hen die in Christus geloven. Het onderscheid tussen belofte en vervulling moet heel duidelijk gemaakt worden.
Ik vind het een erg waardevol boek, omdat het bijzonder evenwichtig is en zowel corrigerend is naar de ene kant als naar de andere kant.
Verder beargumenteerd hij vanuit Schrift, belijdenisgeschriften, Reformatie, Nadere Reformatie en Puritanisme. Dat maakt het een lezenwaardig boek.
Twee zinnen blijven bij mij hangen uit de recensie en het boek:
1) Met de prediking van Gods beloften staat of valt de rechte Evangelieprediking.
2) Een Evangelie zonder belofte (aan allen aangeboden) is geen Evangelie.
Wat dat betreft maak ik mij best wel zorgen over de inhoud van veel preken heden ten dage.
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Jammer dat je deze discussies over definities als tijdsgebonden bestempeld. Waarom? Omdat telkens weer blijkt dat aan hoofdzaken van de leer der zaligheid getornd wordt door onschriftuurlijke visies. Dat daarmee een verwoordingskwestie ontstaat is altijd van belang, aangezien er helder moet worden wat men inhoudelijk bedoeld met bepaalde terminologie.Ad Anker schreef:Al zijn discussies over de verwoording: geadresseerd, aanbieden, vervulling, inhoud wel erg tijdgebonden, sterker nog: een teken van de tijd.
Ik maak me ook zorgen over bepaalde prediking. Ik heb het boek overigens niet gelezen.
Over wat voor prediking maakt jij je dan zorgen? Je zegt nadrukkelijk 'bepaalde' prediking. En dat zal je niet voor niets doen.
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
- Locatie: Krimpen
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Iedereen mag natuurlijk zelf weten of hij of zij iets leest, maar ik zou je willen vragen: ben jij bereid om het boek van ds. Harinck te lezen en je eerlijk te verdiepen in zijn standpunten met betrekking tot dit onderwerp?Ad Anker schreef:Al zijn discussies over de verwoording: geadresseerd, aanbieden, vervulling, inhoud wel erg tijdgebonden, sterker nog: een teken van de tijd.
Ik maak me ook zorgen over bepaalde prediking. Ik heb het boek overigens niet gelezen.
Het is me namelijk al een aantal keer opgevallen dat je met een 'vrome' reactie menig discussie de mond wilt snoeren, als je niet verder kunt of wilt praten over het onderwerp. Ben jij bereid alle geesten te beproeven of ze uit God zijn? Het lijkt er soms op dat jij alle geesten al beproefd hebt en tot de conclusie bent gekomen dat ds. Harinck het in elk geval niet bij het juiste eind heeft. Je acht zijn boek in elk geval niet het bestuderen waard en zijn noodkreet lijk je af te doen als onzin. Je verheft je ook boven forumleden, die hier wel over willen spreken. Je spreekt namelijk een keihard oordeel uit, door te stellen dat deze discussies een teken van de tijd zijn. Ben je je hiervan bewust?
Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen
Hier kijk ik een beetje tegenaan. Volgens mij is het geloof voorwaarde om de belofte te ontvangen. Je ontvangt de belofte immers door het geloof. Hoe kan het geloof dan meteen inhoud van de belofte zijn?ds. J.M.J. Kieviet schreef:Trouwens, ook de gave van het geloof is inhoud van Gods belofte.
En wat te denken van deze uitspraak:
Er ís voor een onbekeerd mens toch ook niets om op te hopen?ds. J.M.J. Kieviet schreef:Dan is er voor een onbekeerd mens niets om op te hopen.
Maar goed, dat zijn uitspraken van ds. Kieviet. Ik vraag me af of ds. Harinck dit zo voor zijn rekening zou nemen.