citaat Flavel uit "Geschonken Genade"
Geplaatst: 08 aug 2016, 22:33
In de DWS wordt in afleveringen het boek "Geschonken genade, Over de toepassing van het heil" van John Flavel gepubliceerd. In het laatste nummer stond onderstaand citaat:
Er zijn drie dingen waarin het geloof zich vertoont, in toestemming, aanneming en verzekerdheid. Rome legt algemeen het wezen van het zaligmakende geloof in het eerste: de toestemming. De Luthersen, en ook enkelen van ons, leggen het in het laatste: de verzekerdheid. Maar dat kan geen van beide. De toestemming past niet slechts bij de oprecht gelovigen of bij degenen die gerechtvaardigd zijn. De verzekerdheid past wel bij degenen die gerechtvaardigd zijn, en bij hen alleen, maar niet bij álle gerechtvaardigden, en niet te allen tijde.
De toestemming is te "laag" om het wezen van het zaligmakende geloof te bevatten. Zij wordt zowel in de wedergeborenen als in de onwedergeborenen gevonden, ja, zij is zowel in duivelen als in mensen (Jak. 2:19). De toestemming wordt verondersteld in het zaligmakende geloof te zijn, zij ligt erin besloten, maar zij is niet de rechtvaardigmakende of zaligmakende daad.
De verzekerdheid is evenveel te "hoog"; zij wordt slechts gevonden in enkele uitnemend gelovigen - en in hen ook slechts op bepaalde tijden. Er zijn heel wat oprecht gelovigen aan wie de vreugde en de troost van de verzekerdheid onthouden wordt. Zij kunnen over hun verenigd zijn met Christus zeggen, zoals Paulus over zijn visioen heeft gezegd: of het in het lichaam was of buiten het lichaam, dat kan ik niet zeggen. Zo kunnen zij niet zeggen of ze in Christus zijn of buiten Christus. Een oprecht gelovige kan "in de duisternis wandelen en geen licht zien"(Jes. 50:10). Sterker nog: een mens moet een gelovige zijn voordat hij zichzelf een gelovige weet. De directe daad van het geloof gaat aan de wederkerende daad vooraf. En dus ligt de rechtvaardigmakende daad des geloofs niet in toestemming en evenmin in verzekerdheid.
De toestemming zegt: Ik geloof dat Christus er is, en dat Hij de Zaligmaker van de uitverkorenen is. De verzekerdheid zegt: Ik geloof en ben verzekerd dat Christus voor mij is gestorven, en dat ik door Hem behouden zal worden. De toestemming maakt dus het wezen van het geloof te ruim, en aan de andere kant maakt de verzekerdheid het te nauw.