Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Madelief (39): "Heenreis: vijf uur vliegen met een boze baby en een jengelende peuter tussen medepassagiers die ontzettend hun best deden ons niet te wurgen, waarvoor dank. Vakantie: tien dagen all-inclusive, voedselvergiftiging (mijn man en ik), oorontsteking (onze peuter) en jeukende uitslag (onze nu permanent boze baby) inbegrepen."

"Terug: te uitgeput om baby nog te kunnen troosten of peuter het schoppen tegen de rugleuning vóór hem te verbieden, tot openlijke ergernis van iedereen, waarvoor alle begrip. Dit jaar blijven we thuis: een middag op het strandje bij het meer in de buurt lijkt me enerverend genoeg voor iedereen."

gelezen in Vrouw.nl

Tenminste eens een eerlijk vakantieverhaal. :D
Nou, je mist een paar breincellen als je zo'n vakantie met twee ukjes gaat doen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Luther »

refo schreef:Lijkt wel op wat Jezus overkwam. Hij kwam als Middelaar, maar de mensen reageerden verontwaardigd: we hebben U niet nodig. Nu dus weer: je kunt wel ophoepelen, Baan. We zijn wel ongelovig, maar dat willen we zo houden. We zijn dan wel onbekeerd, maar we zijn ook verdeeld omdat we het onderling op punten en komma's oneens zijn. Verdeel ons niet nog meer met de waarheid. Die hebben we al wel. Althans onze voormannen.
Vind je het zelf ook niet wat ver gaan om Arjan Baan met de Heere Jezus te vergelijken?

Kan even nergens in de Bijbel vinden waar de Heere Jezus met soortgelijke hoogmoedige argumenten als Baan gebruikt, naar de mensen toe ging.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Luther »

Martijn schreef:Degenen die het niet met Baan eens zijn kunnen misschien zelf op de betreffende beurzen met mensen in gesprek gaan......
Waarom?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vakantie

Bericht door Orchidee »

Luther schreef: Waarom?
Weet je niet dat het inmiddels net zo belangrijk en nodig is om te evangeliseren onder wat zich noemt, het reformatorische volksdeel, dan onder de "heidenen"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vakantie

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Nou, je mist een paar breincellen als je zo'n vakantie met twee ukjes gaat doen.
Inderdaad. Ik vond het veel te veel gedoe om dat te doen.
Voor kleine kindjes maakt het niet uit of je een strand of speeltuin bezoekt in Rockanje en HvH, of aan de costa del sol.
Orchidee schreef:Maken wij het onszelf niet vaak veel te moeilijk en hollen we niet maar achter de kudde aan om mee te praten over hoe geweldig het is om op vakantie te gaan?!
Ik niet hoor. Ik ben er intussen aan gewend om meewarig aangekeken te worden. :haha
Mensen vinden het vaak zielig voor je, maar wij kiezen er zelf voor om geen tropische oorden te bezoeken en een huisje in Drenthe of op de Veluwe hebben we geen zin meer in.
We hadden een vaag voornemen om een stedentripje te gaan doen in het najaar, maar ik vind het best onzeker allemaal, met die aanslagen.
Misschien een paar dagen Wenen of Berlijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:
Luther schreef: Waarom?
Weet je niet dat het inmiddels net zo belangrijk en nodig is om te evangeliseren onder wat zich noemt, het reformatorische volksdeel, dan onder de "heidenen"?
Nee, dat is niet net zo belangrijk. Zoals hier al eerder is gezegd: Zij hebben Mozes en de profeten (en het NT), dat zij die horen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vakantie

Bericht door Orchidee »

Ongelooflijk zeg!
Wat een kortzichtigheid, dus maar laten "lopen" dan
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vakantie

Bericht door Auto »

Orchidee schreef:Afbeelding Ongelooflijk zeg!
Wat een kortzichtigheid, dus maar laten "lopen" danAfbeelding
Ok en wat doe jij dan zoal ter evangelisatie?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vakantie

Bericht door Orchidee »

In onkerkelijk Kralingseveer word sowieso geevangeliseerd.
Maar ik persoonlijk probeer mijn "lichtje" te laten schijnen in familie en vriendenkring.
De afgelopen 2 jr ook nogal eens in de medische wereld, waar ik vele dagen en uren doorbracht met mooie gesprekken als hoogtepunt!
En dat valt echt niet altijd mee, velen willen liever niets meer over geloof, zonden, vergeving en eeuwigheid horen maar meestal kan ik het niet laten om toch een gesprek aan te gaan en heel soms pakt dat wonderlijk uit.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Dodo »

Ik snap Arjan Baan ergens wel. Er is veel nood en onzekerheid onder reformatorische kerkmensen.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Vakantie

Bericht door Martijn »

Luther schreef:
Martijn schreef:Degenen die het niet met Baan eens zijn kunnen misschien zelf op de betreffende beurzen met mensen in gesprek gaan......
Waarom?
Het gras is al voor mijn voeten weggemaaid :)
Zoals door anderen al aangegeven is het onder kerkmensen ook noodzaak om met hen in gesprek te gaan, omdat velen leven in ongeloof. Verder is er een grote groep die het idee hebben dat God hen moet bekeren en dat ze maar lijdzaam moeten afwachten. Kerkgang hoort er gewoon bij bij deze mensen en als de dominee vooral zegt wat we gewend zijn te horen dan hebben we weer een goede preek gehoord, dat we daar iets mee moeten komt bij deze mensen niet eens op.
Als je leest in het boek van Jan Dirk Liefting over evangelisatie dan beschrijft hij dat deze mensen ook een doelgroep zijn om te evangeliseren. Het is nog de moeilijkste groep ook....
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

Evangelisatie is op zich goed, mits het een zuiver oogmerk heeft en de verkondiging zuiver is.
Men kan ook de beste bedoelingen hebben, dat geloof ik zeker wel, en toch het woord niet zuiver brengen.
Mensen in de bloemenhoven jagen, daar raken we eerder nog verder mee van huis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Vakantie

Bericht door zonnebloem96 »

Martijn schreef:
Luther schreef:
Martijn schreef:Degenen die het niet met Baan eens zijn kunnen misschien zelf op de betreffende beurzen met mensen in gesprek gaan......
Waarom?
Het gras is al voor mijn voeten weggemaaid :)
Zoals door anderen al aangegeven is het onder kerkmensen ook noodzaak om met hen in gesprek te gaan, omdat velen leven in ongeloof. Verder is er een grote groep die het idee hebben dat God hen moet bekeren en dat ze maar lijdzaam moeten afwachten. Kerkgang hoort er gewoon bij bij deze mensen en als de dominee vooral zegt wat we gewend zijn te horen dan hebben we weer een goede preek gehoord, dat we daar iets mee moeten komt bij deze mensen niet eens op.
Als je leest in het boek van Jan Dirk Liefting over evangelisatie dan beschrijft hij dat deze mensen ook een doelgroep zijn om te evangeliseren. Het is nog de moeilijkste groep ook....
Dat kerkmensen in ongeloof leven zal niet zomaar verholpen zijn met evangelisatie. 's Zondags klinkt immers ook de ernstige oproep: ''Bekeert u! Zie op Jezus, in Hem alleen is leven te vinden.'' Dat mensen desondanks ongelovig blijven is uit geestelijke doofheid, het werk van de Geest wordt dan gemist. Immers God spreekt door Zijn Woord en Geest. Zonder die Geest doet het Woord niks, keert het ledig weder. Er moet gebeden worden om het werk van de Heilige Geest (kerkmensen verkeren al onder het Woord).
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Vakantie

Bericht door Martijn »

zonnebloem96 schreef:
Martijn schreef:
Luther schreef:
Martijn schreef:Degenen die het niet met Baan eens zijn kunnen misschien zelf op de betreffende beurzen met mensen in gesprek gaan......
Waarom?
Het gras is al voor mijn voeten weggemaaid :)
Zoals door anderen al aangegeven is het onder kerkmensen ook noodzaak om met hen in gesprek te gaan, omdat velen leven in ongeloof. Verder is er een grote groep die het idee hebben dat God hen moet bekeren en dat ze maar lijdzaam moeten afwachten. Kerkgang hoort er gewoon bij bij deze mensen en als de dominee vooral zegt wat we gewend zijn te horen dan hebben we weer een goede preek gehoord, dat we daar iets mee moeten komt bij deze mensen niet eens op.
Als je leest in het boek van Jan Dirk Liefting over evangelisatie dan beschrijft hij dat deze mensen ook een doelgroep zijn om te evangeliseren. Het is nog de moeilijkste groep ook....
Dat kerkmensen in ongeloof leven zal niet zomaar verholpen zijn met evangelisatie. 's Zondags klinkt immers ook de ernstige oproep: ''Bekeert u! Zie op Jezus, in Hem alleen is leven te vinden.'' Dat mensen desondanks ongelovig blijven is uit geestelijke doofheid, het werk van de Geest wordt dan gemist. Immers God spreekt door Zijn Woord en Geest. Zonder die Geest doet het Woord niks, keert het ledig weder. Er moet gebeden worden om het werk van de Heilige Geest (kerkmensen verkeren al onder het Woord).
Nee maar de gespreken kunnen wel een aanzet zijn dat mensen er over na gaan denken...
Zou het alleen uit geestelijke doofheid zijn of kunnen we de Geest ook tegenstaan? Dat we onszelf er voor afsluiten. Verder lees ik ook bid en werkt in de bijbel.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vakantie

Bericht door Jeremiah »

Martijn schreef:
zonnebloem96 schreef:Dat kerkmensen in ongeloof leven zal niet zomaar verholpen zijn met evangelisatie. 's Zondags klinkt immers ook de ernstige oproep: ''Bekeert u! Zie op Jezus, in Hem alleen is leven te vinden.'' Dat mensen desondanks ongelovig blijven is uit geestelijke doofheid, het werk van de Geest wordt dan gemist. Immers God spreekt door Zijn Woord en Geest. Zonder die Geest doet het Woord niks, keert het ledig weder. Er moet gebeden worden om het werk van de Heilige Geest (kerkmensen verkeren al onder het Woord).
Nee maar de gespreken kunnen wel een aanzet zijn dat mensen er over na gaan denken...
Zou het alleen uit geestelijke doofheid zijn of kunnen we de Geest ook tegenstaan? Dat we onszelf er voor afsluiten. Verder lees ik ook bid en werkt in de bijbel.
Gods Geest tegenstaan? In Zijn zaligmakende kracht niet gelukkig, want dan zou de Hemel leeg blijven.
Plaats reactie