Beroepingswerk discussie [2]

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

Johannes van Dijk schreef:Aan Zita,moderator

Ik begrijp nu wat je bedoelt met de citeerfunctie, en dat strepen onder een opmerking,of andere kleuren niet nodig(overbodig) zijn.
Het is mij duidelijk. Voortaan mijn reacties in zwart, zonder strepen. Dat is het ongemak als je ergens nieuw bent, en de
regels niet zo goed kent. Sorry voor dit ongemak.
Is het misschien niet handiger te quoten? Dan is het meteen duidelijk op wie u reageert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door refo »

Johannes van Dijk schreef:
freek schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Het gaat ds. Op 't Hof niet om een bepaald kerkverband, maar om het zuivere Woord Gods.
Helemaal mee eens, kerkmuren is mensenwerk. We belijden 1 heilige algemene christelijke kerk!
Ds.op,t Hof hoor ik af en toe op Strijensas, en ken hem nog van Ouddorp, hij staat voor het zuivere woord Gods.
Dat staat los van elk kerkverband.
Dat je je speciaal hebt aangemeld om dit bericht te plaatsen. Fascinerend. (Maar welkom.)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nee hoor niet alleen voor dit onderwerp,ik sta ook helemaal achter de prediking van Ds.G.Pater. Er word al snel onterecht een link gelegd en terug gewezen naar de vorige gemeenten Opheusden en Oud-Beijerland, over de mogelijke problematiek, maar zijn prediking is haarzuiver hoor vrienden.
Ik wenste wel dat onze gemeente hem gaat beroepen.
Een dominee is natuurlijk wel wat meer dan een man die preekt. Voor een preken-consument misschien niet zo van belang, maar voor een gemeente wel. Als je gemeente hem wil beroepen zal hij eerst over moeten gaan naar de HHK.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

HHKtE schreef:HHK Hoevelaken
bij de stemming op 11 mei was er geen meerderheid voor het uitbrengen van een beroep op Ds A van Wijk te Herkingen
Doet de kerkenraad dan een voorstel en stemmen de leden dan over het voorstel / de aanbeveling?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Op 10 april jongstleden (5 weken en 4 dagen geleden!) is er door de Gereformeerde Gemeente van Rotterdam-IJsselmonde een beroep uitgebracht op ds. A.H. Verhoef, predikant in de NRC te Sint-Catharines (Canada). Weet iemand of hier al een beslissing van bekend is, en zo nee, waarom dit zo lang duurt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Volgens mij heeft dat er mee te maken dat ds. Verhoef formeel van een ander kerkverband is, en daarom zes weken beslistijd heeft. Zie ook de beslissingsdatum bij gergeminfo.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Herman »

Bruna schreef:Doet de kerkenraad dan een voorstel en stemmen de leden dan over het voorstel / de aanbeveling?
Ja, bij gemeenten met minder dan 200 leden is dat de verplichte procedure.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Volgens mij heeft dat er mee te maken dat ds. Verhoef formeel van een ander kerkverband is, en daarom zes weken beslistijd heeft. Zie ook de beslissingsdatum bij gergeminfo.
Op dezelfde dag werd hij ook door Grand-Rapids (vacant sinds het vertrek van ds. Vogelaar naar Clifton) beroepen. Daar bedankte hij wel na 3 weken voor.

En ds. Vergunst bedankte deze week voor Oostkapelle. Die tijd was ook gewoon 3 weken.

Ds. De Heer is op 1 mei in Picture Butte (Canada) beroepen. De beslissingsdatum daarvoor is ook gewoon 3 weken later, op 24 mei as.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Jantje schreef:
Op dezelfde dag werd hij ook door Grand-Rapids (vacant sinds het vertrek van ds. Vogelaar naar Clifton) beroepen. Daar bedankte hij wel na 3 weken voor.

En ds. Vergunst bedankte deze week voor Oostkapelle. Die tijd was ook gewoon 3 weken.

Ds. De Heer is op 1 mei in Picture Butte (Canada) beroepen. De beslissingsdatum daarvoor is ook gewoon 3 weken later, op 24 mei as.
In het geval van ds. Vogelaar betrof het hetzelfde kerkverband.
In de andere gevallen weet ik het ook niet, maar kijk maar bij ds beslissingsdatum die voor ds. Verhoef op gergeminfo staat. Wellicht wensen ds. Vergunst en ds. De Heer daar geen gebruik van te maken. In elk geval beslist ds. Vergunst altijd relatief snel. Overigens was van deze lange termijn ook sprake toen ds. Verhoef vorig jaar door Borssele werd beroepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:
Jantje schreef:
Op dezelfde dag werd hij ook door Grand-Rapids (vacant sinds het vertrek van ds. Vogelaar naar Clifton) beroepen. Daar bedankte hij wel na 3 weken voor.

En ds. Vergunst bedankte deze week voor Oostkapelle. Die tijd was ook gewoon 3 weken.

Ds. De Heer is op 1 mei in Picture Butte (Canada) beroepen. De beslissingsdatum daarvoor is ook gewoon 3 weken later, op 24 mei as.
In het geval van ds. Vogelaar betrof het hetzelfde kerkverband.
In de andere gevallen weet ik het ook niet, maar kijk maar bij ds beslissingsdatum die voor ds. Verhoef op gergeminfo staat. Wellicht wensen ds. Vergunst en ds. De Heer daar geen gebruik van te maken. In elk geval beslist ds. Vergunst altijd relatief snel. Overigens was van deze lange termijn ook sprake toen ds. Verhoef vorig jaar door Borssele werd beroepen.
Je bedoelt ds. Verhoef.

Toch geloof ik dat niet. Ik weet dat hij met Borssele veel strijd heeft gehad. Vandaar dat dit zolang duurde. Voor zover ik weet zijn de gemeenten in Amerika, Canada, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Nederland gewoon 'één soort'. Want anders zou je ook ds. Roos of ds. Van Voorden kunnen gaan beroepen. Ik vind het vreemd dat ds. Vergunst en ds. De Heer wél in 3 weken beslissen en ds. Verhoef als enigste niet. Want zou je voor het éne beroep (wat dan toevallig komt van een plek waar de oceaan tussen ligt) langer mogen doen als voor het andere beroep? Even voor alle duidelijkheid: Grand Rapids ligt ook niet naast de deur van Sint Catharines. Daar zitten ook aardig wat kilometers tussen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Volgens mij staat de beslisdatum niet in onze beroependatabase, maar in de beroepsbrief.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door ejvl »

En er kan ook uitstel gevraagd worden.
arie2708
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:26

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door arie2708 »

Bij het beroep van Rotterdam-IJsselmonde is direct bij het uitbrengen van het beroep een termijn van zes weken afgesproken tussen gemeente en predikant. Ik heb geen idee waarom dit is gedaan. Maar morgen, zaterdag 20 mei, is de beslisdatum. Voor zover ik weet zit daar niets achter. Maar apart is het wel. En zéker ongebruikelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

arie2708 schreef:Bij het beroep van Rotterdam-IJsselmonde is direct bij het uitbrengen van het beroep een termijn van zes weken afgesproken tussen gemeente en predikant. Ik heb geen idee waarom dit is gedaan. Maar morgen, zaterdag 20 mei, is de beslisdatum. Voor zover ik weet zit daar niets achter. Maar apart is het wel. En zéker ongebruikelijk.
Ja, want als hij nu één dezer dagen bedankt voor het beroep, dan vraag ik me af waarom het 6 weken moet duren, i.p.v. 3 weken.
Dit is voor mij een bevestiging dat men de 'limiet' moet stoppen en geen termijn meer moet aanhouden. Dan kunnen predikanten beslissen voor het beroep en, als ze het zeker weten, na 4 dagen al bedanken (of na 5 weken, als ze 'strijd' hebben met het beroep). Als de limiet op 10 weken zou staan, zou het 10 weken duren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Nasrani »

arie2708 schreef:Bij het beroep van Rotterdam-IJsselmonde is direct bij het uitbrengen van het beroep een termijn van zes weken afgesproken tussen gemeente en predikant. Ik heb geen idee waarom dit is gedaan. Maar morgen, zaterdag 20 mei, is de beslisdatum. Voor zover ik weet zit daar niets achter. Maar apart is het wel. En zéker ongebruikelijk.
Bijzonder... Ik hoorde vanmiddag dat hij uitstel heeft gevraagd omdat het moeilijk is voor de dominee.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
arie2708 schreef:Bij het beroep van Rotterdam-IJsselmonde is direct bij het uitbrengen van het beroep een termijn van zes weken afgesproken tussen gemeente en predikant. Ik heb geen idee waarom dit is gedaan. Maar morgen, zaterdag 20 mei, is de beslisdatum. Voor zover ik weet zit daar niets achter. Maar apart is het wel. En zéker ongebruikelijk.
Bijzonder... Ik hoorde vanmiddag dat hij uitstel heeft gevraagd omdat het moeilijk is voor de dominee.
Dat lijkt mij ook inderdaad logischer. Want ds. Vergunst deed ook niet zolang over de beslissing naar Oostkapelle en de andere 5 Nederlandse beroepen die hij, sinds hij in oktober vorig jaar weer beroepbaar is, kreeg. Ook ds. De Heer, zou, volgens de gegevens op GerGemInfo, rond circa woensdag 24 mei aanstaande beslissen voor Picture Butte (Canada). En dat, terwijl ds. Verhoef op 10 april is beroepen in Rotterdam-IJsselmonde en ds. De Heer pas 21 dagen later in Picture Butte (Canada).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten