Verontrustende berichten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
DDD schreef:Wat bedoel je met ´afkomst`?
Dat ook niet-christelijke leerlingen, die de regels wel willen accepteren, toch geaccepteerd moeten worden. Tot nu toe kunnen scholen zulke leerlingen buiten houden door een maas in de wet.
Je drukt je bijzonder ongelukkig uit.
´Afkomst´ ziet normaal gesproken op etnisch onderscheid. Dat is verboden en is bovendien helemaal niet aan de orde in het christelijk onderwijs. Christelijke Aziaten die de grondslag van de school onderschrijven zijn op alle reformatorische scholen van harte welkom.

Daarnaast is er al helemaal geen sprake van een maas in de wet, maar van een duidelijke wettelijke bepaling die zijn directe grondslag vindt in de vrijheid van onderwijs, zoals deze ook in de Grondwet is gewaarborgd, en die de Tweede Kamer tot uitgangspunt zou moeten nemen bij de invulling van onder andere de bepalingen inzake de toelating en verwijdering van leerlingen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Maar... hoe zit het met de reformatorische identiteit. Ik denk aan een ouderraad? Kunnen mensen "van buiten" een stem krijgen in de grondslag van de school? Is er geen gevaar dit een middel kan zijn om ons het reformatorisch onderwijs te ontfutselen? Hoe zit het met het 'gelijkheids-drijven' als op een school kinderen komen met een andere achtergrond?

Zomaar wat vragen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door emigrant »

Wanneer is iemand "van buiten"? Zijn vrijgemaakten welkom op school en in bestuur, of ligt daar ergens de grens.
Een grens die steeds verder wordt opgerekt.

Openbare scholen mogen niemand weigeren, speciale scholen bekijken het per geval. De ouders zijn bereid meer voor het onderwijs te betalen.

De identiteit van de scholen verschilt nogal door het land, afhankelijk van de samenstelling en kunde van de schoolbesturen. In hoeverre willen die op een eiland zitten?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Wanneer is iemand "van buiten"? Zijn vrijgemaakten welkom op school en in bestuur, of ligt daar ergens de grens.
Een grens die steeds verder wordt opgerekt.

Openbare scholen mogen niemand weigeren, speciale scholen bekijken het per geval. De ouders zijn bereid meer voor het onderwijs te betalen.

De identiteit van de scholen verschilt nogal door het land, afhankelijk van de samenstelling en kunde van de schoolbesturen. In hoeverre willen die op een eiland zitten?
Ik hoor overal om me heen dat de identiteit van het reformatorisch onderwijs in gevaar komt in verband met artikel 23, wat dat ook voor artikel mag zijn. Maar ieder is het er wel over eens, zoals ik het hoor, dat hier het gevaar voor identiteitsgebonden onderwijs ligt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Reforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Reforummer »

-DIA- schreef:Maar... hoe zit het met de reformatorische identiteit. Ik denk aan een ouderraad? Kunnen mensen "van buiten" een stem krijgen in de grondslag van de school? Is er geen gevaar dit een middel kan zijn om ons het reformatorisch onderwijs te ontfutselen? Hoe zit het met het 'gelijkheids-drijven' als op een school kinderen komen met een andere achtergrond?

Zomaar wat vragen.
Theoretisch gezien zou dat dan wel kunnen natuurlijk. Toch zal dat in de praktijk zo'n vaart niet lopen denk ik, ik denk dat als die wet erdoor maar weinig niet-christelijke leerlingen ervoor zullen kiezen om naar een refo-school te gaan. Het brengt immers nogal wat consequenties voor zo'n leerling mee... Dus ik denk niet dat het in de praktijk zo snel zal gebeuren dat de mensen met een niet-christelijke achtergrond zo'n dikke vinger in de pap zullen krijgen dat ze het hele beleid kunnen gaan veranderen
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Maar... hoe zit het met de reformatorische identiteit. Ik denk aan een ouderraad? Kunnen mensen "van buiten" een stem krijgen in de grondslag van de school? Is er geen gevaar dit een middel kan zijn om ons het reformatorisch onderwijs te ontfutselen? Hoe zit het met het 'gelijkheids-drijven' als op een school kinderen komen met een andere achtergrond?
Als ik de schoolpraktijk van nu vergelijk met die van een kleine twintig jaar geleden, zie ik alleen maar verrechtsing.
De omvang van de map met goedgekeurde liederen is in die jaren méér dan gehalveerd, om maar eens een voorbeeld te noemen.
De invloed van GGiN in het schoolbestuur laat z'n sporen na.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Maar... hoe zit het met de reformatorische identiteit. Ik denk aan een ouderraad? Kunnen mensen "van buiten" een stem krijgen in de grondslag van de school? Is er geen gevaar dit een middel kan zijn om ons het reformatorisch onderwijs te ontfutselen? Hoe zit het met het 'gelijkheids-drijven' als op een school kinderen komen met een andere achtergrond?
Als ik de schoolpraktijk van nu vergelijk met die van een kleine twintig jaar geleden, zie ik alleen maar verrechtsing.
De omvang van de map met goedgekeurde liederen is in die jaren méér dan gehalveerd, om maar eens een voorbeeld te noemen.
De invloed van GGiN in het schoolbestuur laat z'n sporen na.
Gij ziet ook overal verrechtsing.... Maar goed, ik zie dat nu eenmaal niet, daar kan ik ook niks aan doen. Welke rebelse streken voeren de GGiN dan
nu weer uit? Ik heb er nog niks en niemandal overgelezen.

Of... Gij moogt het reformatorisch onderwijs te strak vinden, een harnas waarin ge u niet kunt bewegen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Of... Gij moogt het reformatorisch onderwijs te strak vinden, een harnas waarin ge u niet kunt bewegen?
Ik signaleer slechts feiten. Tussen de jaren "90 en nu zijn er ontegenzeglijk dingen veranderd, en dan niet bepaald verruimd, onder invloed van de GGiN. Jij hebt geen kinderen op die scholen gehad, ik wel.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Of... Gij moogt het reformatorisch onderwijs te strak vinden, een harnas waarin ge u niet kunt bewegen?
Ik signaleer slechts feiten. Tussen de jaren "90 en nu zijn er ontegenzeglijk dingen veranderd, en dan niet bepaald verruimd, onder invloed van de GGiN. Jij hebt geen kinderen op die scholen gehad, ik wel.
Ik kijk verder terug. Sinds de jaren 60 heeft er een ware revolutie plaats gevonden. Misschien hebt u die gemist?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Verontrustende berichten

Bericht door modesto »

Als je toch aan het terugkijken bent, kijk dan eens terug naar de Middeleeuwen, bijvoorbeeld. Sindsdien is de kwaliteit van het reformatorisch onderwijs er flink op vooruit gegaan.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Als je toch aan het terugkijken bent, kijk dan eens terug naar de Middeleeuwen, bijvoorbeeld. Sindsdien is de kwaliteit van het reformatorisch onderwijs er flink op vooruit gegaan.
En kijk eens terug naar het Kwartair en Pleistoceen! Als jij er wat van kan maken dan kan ik het ook. Maar ik vind het overigens geen houtsnijdende opmerking, tenminste niet in dit topic.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Gardareen »

Heb zelf op een reformatorische school gezeten, en heb mijn kinderen nu op een protestants christelijk school. Vind de school van mn kinderen positiever in de omgang dan de school waar ik op zat. En de pc school zitten toch echt ook kinderen die nooit van de Bijbel gehoord hebben. Krijgen ze toch mooi iets mee. Dus beetje opener mag wel van mij. Maar wel dat de ouders de identiteit onderschrijven.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Wat ik weet van enkele christelijke scholen:
Ieder kind is welkom, echter wordt er van de kinderen en de ouders verwacht dat ze meedoen met de christelijke identiteit.
Dat houdt in dat kinderen psalmen/liederen moeten leren, verplicht meedoen met de christelijke feesten zoals de kerstviering, meedoen met de bijbelverhalen en de gebeden, christelijke lectuur en dergelijke zaken.
Deze identiteit is vastgelegd en kan niet ter discussie worden gesteld, behalve door het bestuur uiteraard, maar deze bestaat uiteraard uit mensen die de identiteit ten volle onderschrijven.
Op zich is zoiets positief te noemen toch? Ook kinderen die totaal onbekend zijn met het christelijke geloof komen zo in aanmerking met het evangelie, zoals Modesto al eerder schreef.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Wat ik weet van enkele christelijke scholen:
Ieder kind is welkom, echter wordt er van de kinderen en de ouders verwacht dat ze meedoen met de christelijke identiteit.
Dat houdt in dat kinderen psalmen/liederen moeten leren, verplicht meedoen met de christelijke feesten zoals de kerstviering, meedoen met de bijbelverhalen en de gebeden, christelijke lectuur en dergelijke zaken.
Deze identiteit is vastgelegd en kan niet ter discussie worden gesteld, behalve door het bestuur uiteraard, maar deze bestaat uiteraard uit mensen die de identiteit ten volle onderschrijven.
Op zich is zoiets positief te noemen toch? Ook kinderen die totaal onbekend zijn met het christelijke geloof komen zo in aanmerking met het evangelie, zoals Modesto al eerder schreef.
Dit komt in de richting van het oude ideaal (openbare school met de Bijbel). Ik ben er echter toch huiverig voor. De gedachte dat ook de ouders van de niet-christelijke kinderen in het bestuur vertegenwoordigd moeten worden, is natuurlijk heel dichtbij - en ook wel logisch te noemen. Eerst misschien nog in de ouderraad, enzovoorts. Of zie jij dit niet als gevaar?
Als we niet waken voor de identiteit van onze scholen, is dat het begin van het einde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

modesto schreef:Als je toch aan het terugkijken bent, kijk dan eens terug naar de Middeleeuwen, bijvoorbeeld. Sindsdien is de kwaliteit van het reformatorisch onderwijs er flink op vooruit gegaan.
Ik kan me inderdaad nog herinneren dat de reformatorische scholen zo rond het jaar 1000 bar slecht waren.
Gesloten