Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Dat ruikt ook weer naar een maatregel genomen uit angst en wantrouwen.
Een verzegelde bus, hoe krijg je het bedacht.
Dat is heel verstandig, niet voor de mensen die de bus in huis hebben, maar voor degenen die de bus komen verwisselen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en vond het fijn om te weten dat ik de sleutels niet in mijn bezit heb. Tijdens het tellen van de collecten werden dan in bijzijn van een aantal broeders de busjes geopend en geteld.

Heeft niets met angst of wantrouwen te maken, maar is gewoon een uitstekende maatregel in het kader van een goede administratieve organisatie. Het is m.i. een vereiste dat dat daar in de kerk ook aandacht voor is.

En dus vind ik het kwalijk als een broeder zegt "o laat maar".
Wantrouwen richting medebroeders? Toe maar, het wordt steeds gezelliger in kerkelijk Nederland.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Vorst »

:haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Dat ruikt ook weer naar een maatregel genomen uit angst en wantrouwen.
Een verzegelde bus, hoe krijg je het bedacht.
Dat is heel verstandig, niet voor de mensen die de bus in huis hebben, maar voor degenen die de bus komen verwisselen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en vond het fijn om te weten dat ik de sleutels niet in mijn bezit heb. Tijdens het tellen van de collecten werden dan in bijzijn van een aantal broeders de busjes geopend en geteld.

Heeft niets met angst of wantrouwen te maken, maar is gewoon een uitstekende maatregel in het kader van een goede administratieve organisatie. Het is m.i. een vereiste dat dat daar in de kerk ook aandacht voor is.

En dus vind ik het kwalijk als een broeder zegt "o laat maar".
Wantrouwen richting medebroeders? Toe maar, het wordt steeds gezelliger in kerkelijk Nederland.
Over deze opmerking ben ik echt heel verbaasd. De zaken horen in een kerk ordelijk toe te gaan, daar hoort ook de administratie bij. Dat heeft niets met wantrouwen te maken, maar met verantwoordelijkheidsbesef: je gaat om met geld van gemeenteleden, die het geld ook nog eens afgestaan hebben aan de dienst van God.

Als je dit alleen maar wantrouwen noemt, kun je gerust de collecte in je eentje tellen, hoef je geen giftenverantwoording te doen, kun je de sleutels van de kluis gerust bij één persoon laten, hoef je geen kascontrole te laten uitvoeren en hoef je ook op een ledenvergadering geen financieel jaarverslag te presenteren... Ik hoop toch dat het nergens op die manier toe gaat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Veel van de dingen die je noemt gebeuren om de gemeente inzicht te geven.
Maar laat ik het omdraaien, Eilander. Vertrouw je de zielen van de mensen wel aan iemand toe maar hun centen niet? Ik denk dat het eerste belangrijker is.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeemeeuw »

Bij Judas ging het fout op beide terreinen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Veel van de dingen die je noemt gebeuren om de gemeente inzicht te geven.
Kascontrole? Sleutelbeheer? Collecte tellen?

Ongetwijfeld heeft mijn stellingname met mijn vak te maken.
Maar ook wel met ervaringen: ik weet van een kleine gemeente waar jarenlang door een gemeentelid gevraagd werd of er geen kascontrole was uitgevoerd. Dat was niet nodig, bovendien: vertrouw je ons niet soms? Later bleek dat er wel degelijk geld structureel was onttrokken. De broeder die alles kon beheren, was in financiële zakelijke problemen gekomen en kon de verleiding niet weerstaan om geld te lenen met de bedoeling het terug te betalen. Het is vooral jammer dat iemand in de gelegenheid kán komen om zoiets te doen.

Hoe voorkom je dit soort situaties? Juist, door de zaken goed te regelen. Ik zou niet weten waarom we dit in het bedrijfsleven en goede-doelenstichtingen etc. wel zouden eisen, en in de kerk zouden verwaarlozen.

Ik ben oprecht van mening dat we onze taak niet goed uitvoeren als we dit ook niet op orde hebben.
Tiberius schreef:Maar laat ik het omdraaien, Eilander. Vertrouw je de zielen van de mensen wel aan iemand toe maar hun centen niet? Ik denk dat het eerste belangrijker is.
Eens, maar waarom zou het dan onwenselijk zijn om de kerkenraad uit één persoon te laten bestaan? Niet alleen maar omdat het zoveel werk is, ook om toezicht op elkaar te hebben.
Waarom zou je dan het financiële gedeelte bij één persoon neerleggen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Ik neem trouwens toch aan dat er in de GG wel richtlijnen zijn waar de dingen in staan die ik hier promoot? Of is daarin de OGGiN-gemeente die ik ken nog een voorbeeld?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Jawel hoor.
Op zich is het goed dat er zulke regels zijn, denk ik.
Ik triggerde alleen op Dia's bericht over zwart meeluisteren, ontduiken van collectes en verzegelde collectebussen. Dat vind ik veel te ver gaan. Mijns inziens is dat doorgeschoten.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Ik verwacht dat bij die argumentatie ook de eigen interpretatie een rol speelt. Maar dat collectebussen verzegeld zijn, daar is mijns inziens niets mis mee.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Ik zou als kerkganger liever eens in de zoveel tijd een bedrag overmaken. Scheelt een hoop rompslomp. Je kunt ook werk maken.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Ik zou als kerkganger liever eens in de zoveel tijd een bedrag overmaken. Scheelt een hoop rompslomp. Je kunt ook werk maken.
Op zich begrijp ik dat uit praktisch oogpunt wel, maar het zou toch merkwaardig zijn om het avondmaal minder vaak te vieren en de stukjes brood wat groter te maken. Het gaat zowel in het avondmaal als bij de collecten (ook) om de symbolische waarde. De dienst van de offeranden heeft een afzonderlijke plaats in de liturgie, en wat dat betreft vind ik zo'n busje nog helemaal niet zo gek, al zal ik niemand veroordelen die de dienst van de offeranden in de geest meemaakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Als je als kerkenraad vindt dat de bus verzegeld moet worden, zorg dan ook voor een opening die alleen opent tijdens de collectezang.
Anders is het toch zoiets als de waard en zijn gast: stel je voor dat men op maandag spijt krijgt van de ruimhartige gave. Of gewoon even krap zit.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Ik zou als kerkganger liever eens in de zoveel tijd een bedrag overmaken. Scheelt een hoop rompslomp. Je kunt ook werk maken.
Als mijn moeder thuisblijft 's zondags geeft ze mij haar portemonneetje met collectegeld mee. Niet verzegeld. :)
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Marco »

Wie dagelijks bidt "leid ons niet in verzoeking" doet er goed aan, anderen niet in verzoeking te brengen. Al vind ik zo'n systeem met busjes eigenlijk wel een beetje overdreven.

Maar dat zal aan mij liggen..
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Marco »

DDD schreef:
Dodo schreef:Ik zou als kerkganger liever eens in de zoveel tijd een bedrag overmaken. Scheelt een hoop rompslomp. Je kunt ook werk maken.
Op zich begrijp ik dat uit praktisch oogpunt wel, maar het zou toch merkwaardig zijn om het avondmaal minder vaak te vieren en de stukjes brood wat groter te maken. Het gaat zowel in het avondmaal als bij de collecten (ook) om de symbolische waarde. De dienst van de offeranden heeft een afzonderlijke plaats in de liturgie, en wat dat betreft vind ik zo'n busje nog helemaal niet zo gek, al zal ik niemand veroordelen die de dienst van de offeranden in de geest meemaakt.
Het staat iedere meekijker/luisteraar natuurlijk vrij, zelf een busje neer te zetten en de inhoud een keer per maand/kwartaal/jaar over te maken.
Bezwaar van officiële busjes zou ook nog kunnen zijn dat zo bij te houden valt, wie er meer of minder in de collecte heeft gedaan. Al geldt dat natuurlijk ook voor alles wat overgemaakt wordt.
Gesloten