Verontrustende berichten

Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:
Nasrani schreef:Ik vindt dit toch ook wel verontrustend als ik het zo lees...
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... rkverband/
En dan te bedenken dat het twee heel jonge mensen zijn.
Wat een voorbeeld geven we aan onze jeugd?
Goed om over na te denken.
Ik vind toch ook de reactie wel diep treurig. En een ds reken ik het zwaarder aan dan een leek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
samanthi schreef:
Nasrani schreef:Ik vindt dit toch ook wel verontrustend als ik het zo lees...
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... rkverband/
En dan te bedenken dat het twee heel jonge mensen zijn.
Wat een voorbeeld geven we aan onze jeugd?
Goed om over na te denken.
Ik vind toch ook de reactie wel diep treurig. En een ds reken ik het zwaarder aan dan een leek.
Hoezo?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Terri »

Hmm, vind ik een slimme, waarschijnlijk wordt er wel naar een predikant geluisterd en voor zover ik weet hebben we geen geradicaliseerde ogg predikanten in Nederland.

Ik reageerde op de suggestie van Hans van Dijk
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Terri schreef:Hmm, vind ik een slimme, waarschijnlijk wordt er wel naar een predikant geluisterd en voor zover ik weet hebben we geen geradicaliseerde ogg predikanten in Nederland.

Ik reageerde op de suggestie van Hans van Dijk
Precies,want na een willekeurig mens luisteren ze echt niet. En een ouderling hoeft in deze, ook geen doorslag te geven. Maar een goed gesprek met een predikant uit eigen kring kan in dit geval voor helderheid zorgen. Buiten de eigen kring accepteren ze sowieso niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.
De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Nee hoor hooggeachte Ireneüs,
Het deel dat wegdrijft van de oude waarheid (zowel in de GKV als ook in de CGK) drijft steeds verder weg.
En voor de verstaanbaarheid van de Schrift,zijn er gelukkig in ons arme landje nog goede uitleggers (leraars).
Ik nodig je hierbij uit,om eens wat vaker bij dat "ingezakte deel" te gaan luisteren.
Toch vindt ik het wel tekenend dat zelfs ds. Van Eckeveld, die fél tegen de HSV was, het nu teleurstellend vind dat de GBS de woorden in een kolom in het midden van de pagina zet en níet gelijk in de tekst/zinnen zélf. Dat zegt wel iets, vind ik (zie pagina 2 van het RD van vandaag). Ik neem aan dat jij die wel leest, hé Hans?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.
De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Nee hoor hooggeachte Ireneüs,
Het deel dat wegdrijft van de oude waarheid (zowel in de GKV als ook in de CGK) drijft steeds verder weg.
En voor de verstaanbaarheid van de Schrift,zijn er gelukkig in ons arme landje nog goede uitleggers (leraars).
Ik nodig je hierbij uit,om eens wat vaker bij dat "ingezakte deel" te gaan luisteren.
Toch vindt ik het wel tekenend dat zelfs ds. Van Eckeveld, die fél tegen de HSV was, het nu teleurstellend vind dat de GBS de woorden in een kolom in het midden van de pagina zet en níet gelijk in de tekst/zinnen zélf. Dat zegt wel iets, vind ik (zie pagina 2 van het RD van vandaag). Ik neem aan dat jij die wel leest, hé Hans?
Nee beste vriend,ik heb geen radio,geen tv,en ik lees geen krant dan de streekkrant"Het Eilanden Nieuws"en het Kerkelijk nieuws van de GG.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.
De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Nee hoor hooggeachte Ireneüs,
Het deel dat wegdrijft van de oude waarheid (zowel in de GKV als ook in de CGK) drijft steeds verder weg.
En voor de verstaanbaarheid van de Schrift,zijn er gelukkig in ons arme landje nog goede uitleggers (leraars).
Ik nodig je hierbij uit,om eens wat vaker bij dat "ingezakte deel" te gaan luisteren.
Toch vindt ik het wel tekenend dat zelfs ds. Van Eckeveld, die fél tegen de HSV was, het nu teleurstellend vind dat de GBS de woorden in een kolom in het midden van de pagina zet en níet gelijk in de tekst/zinnen zélf. Dat zegt wel iets, vind ik (zie pagina 2 van het RD van vandaag). Ik neem aan dat jij die wel leest, hé Hans?
Nee beste vriend,ik heb geen radio,geen tv,en ik lees geen krant dan de streekkrant"Het Eilanden Nieuws"en het Kerkelijk nieuws van de GG.
Vroeger ook regelmatig Eilanden Nieuws gelezen. :) Toen stonden er soms zelfs nog goede meditaties in. Ik meen zelfs wel eens een meditatie van ds. P. Blok te hebben gezien.

Net even online Eilanden Nieuws weer eens nagezien. Kan er niets aan doen. Maar ook dit blad heeft veel van zijn degelijkheid verloren. Ik had het graag anders gezegd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

-DIA- schreef: Vroeger ook regelmatig Eilanden Nieuws gelezen. :) Toen stonden er soms zelfs nog goede meditaties in. Ik meen zelfs wel eens een meditatie van ds. P. Blok te hebben gezien.

Net even online Eilanden Nieuws weer eens nagezien. Kan er niets aan doen. Maar ook dit blad heeft veel van zijn degelijkheid verloren. Ik had het graag anders gezegd.
Ja ook het Eilanden Nieuws is aan verandering onderhevig. Er staat ook elke week nog een meditatie in.Maar alles gaat schijnbaar met de tijd mee.Wij zijn een uitstervend ras. En je moet het altijd zó verwoorden DIA, zoals het in je hart ligt. Daar moeten anderen maar mee leven,vind je niet.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Ik weet best veel over de Oud Ger Gem, maar dit is extremer dan ik ooit gehoord heb. Zorgen kan ik begrijpen, een goed gesprek is niet onverstandig maar dit is bizar.
Ik heb ook wat kennis opgedaan in die kringen. Het is meestal; Des Heeren tempel,des Heeren tempel is deze! Want als iemand daar weg gaat,naar een ander kerkverband,dan ben je voorgoed afgeschreven.Het is soms met alle redelijkheid in acht genomen,praten tegen een muur.
Daar ben ik het geheel niet mee eens. Ik denk dat dat in de OGGiN helemaal niet zo speelt, in ieder geval in mijn omgeving niet.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Ik weet best veel over de Oud Ger Gem, maar dit is extremer dan ik ooit gehoord heb. Zorgen kan ik begrijpen, een goed gesprek is niet onverstandig maar dit is bizar.
Ik heb ook wat kennis opgedaan in die kringen. Het is meestal; Des Heeren tempel,des Heeren tempel is deze! Want als iemand daar weg gaat,naar een ander kerkverband,dan ben je voorgoed afgeschreven.Het is soms met alle redelijkheid in acht genomen,praten tegen een muur.
Daar ben ik het geheel niet mee eens. Ik denk dat dat in de OGGiN helemaal niet zo speelt, in ieder geval in mijn omgeving niet.
Dat zou goed kunnen,maar ik spreek dus over die gemeenten waar ik enige kennis aan heb.En ik weet zeker dat dit in veel GG,GGiN,en OOG kringen meer speelt dan je lief is!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Ik weet best veel over de Oud Ger Gem, maar dit is extremer dan ik ooit gehoord heb. Zorgen kan ik begrijpen, een goed gesprek is niet onverstandig maar dit is bizar.
Ik heb ook wat kennis opgedaan in die kringen. Het is meestal; Des Heeren tempel,des Heeren tempel is deze! Want als iemand daar weg gaat,naar een ander kerkverband,dan ben je voorgoed afgeschreven.Het is soms met alle redelijkheid in acht genomen,praten tegen een muur.
Daar ben ik het geheel niet mee eens. Ik denk dat dat in de OGGiN helemaal niet zo speelt, in ieder geval in mijn omgeving niet.
Dat zou goed kunnen,maar ik spreek dus over die gemeenten waar ik enige kennis aan heb.En ik weet zeker dat dit in veel GG,GGiN,en OOG kringen meer speelt dan je lief is!
Ik vermoed in alle kringen, ik heb bij ELEOS toen nog gliagg gewerkt en zag deze houding in alle lagen Gvk wad er ook een ster in, sommige zeiden dat dat de enige ware kerk was. Zo zie je er is niets nieuws onder de zo'n.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tom »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.

De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.

Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Mijn broer is koster in een wat lichtere HHK. Hij heeft al de opdracht gekregen om extra stoelen neer te zetten doordat de kerkenraad vernam dat er een groep verontruste GKVers zondag de dienst komen bijwonen.
Over de Geref. Bijbelstichting: die heeft over tien jaren geen bestaansrecht meer. Eigen schuld
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Tom schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.

De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.

Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Mijn broer is koster in een wat lichtere HHK. Hij heeft al de opdracht gekregen om extra stoelen neer te zetten doordat de kerkenraad vernam dat er een groep verontruste GKVers zondag de dienst komen bijwonen.
Over de Geref. Bijbelstichting: die heeft over tien jaren geen bestaansrecht meer. Eigen schuld
Ik denk dat je je daar behoorlijk in vergist. Er zijn gelukkig nog donateurs zat die het GBS van harte steunen!Zo de Heere wil,blijft er nog lang een GBS.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10454
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

Wat een (helaas zeer herkenbaar) vreselijk verhaal van die 2 jonge mensen!
Heb het zelf ( op een iets andere manier) meegemaakt en een dochter van me zit er nu middenin
De enige raad die ik zou geven:
Bid en breng alles samen in het gebed en probeer een objectief iemand in vertrouwen te nemen!
Niet dat het dan zal gaan zoals wij denken en/of willen maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en zeer wonderlijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

Johannes van Dijk schreef:
Tom schreef: Over de Geref. Bijbelstichting: die heeft over tien jaren geen bestaansrecht meer. Eigen schuld
Ik denk dat je je daar behoorlijk in vergist. Er zijn gelukkig nog donateurs zat die het GBS van harte steunen!Zo de Heere wil,blijft er nog lang een GBS.
De GBS zal inderdaad niet zo rap verdwijnen. Maar begint langzamerhand wel sektarische trekjes te vertonen. Het in stand houden van een taal die niet meer begrepen wordt, behalve door "ingewijden". En de rest is boze buitenwereld.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten