Kerkkeuze

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Ezen schreef:Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
Zaterdag deed hij weer zoiets. Er is volgens hem maar 1 protestantse partij in nederland en dat is de SGp. CU en CDA zijn breder.
Als je zo je christenzijn ziet blijft er niets over. Dan kunnen we beter een stuk grond kopen ergens in een leeg land en ons daar van de wereld terugtrekken.
Dit is juist opgemerkt. We zijn in een tijd terecht gekomen die we toch wel kunnen zien, de ogen en oren wat open houdend, die we toch wel de laatste van het laatste der dagen kunnen noemen.
Er weinig over van wat wat er in zo'n rijke mate is geweest. De Heere Jezus zegt ook van die tijd: Als Ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden op de aarde? D.w.z: Heel weinig, haast niet meer te zien. Merk op!
Alleen de rechterflank van de gereformeerde gezindte in NLD zeker? Er zal geloof zijn tot het laatste toe. En ik denk persoonlijk in NLD minder dan in veel andere landen. Ook hier is Jezus als Koning niet gewenst.
Moet ik daarop antwoorden?
Het zou immers best kunnen dat Japanners, Chinezen, Koreanen, Syriërs, Palestijnen en Moren ons voor gaan.
Laten we bij ons zelf blijven. Hier lijkt de bloeitijd voorbij, en waar het eens heeft geregend kan het nog wel eens wat nadruppen.
Maar de meest komt een stad, land, werelddeel, waar het rijke evangelie heeft geklonken niet meer terug, omdat wij de tijd onzer bezoeking niet hebben waargenomen en zijn afgedwaald van het pad onzer vaderen. Hoe vaak is met boete en bededagen niet gepreekt en gewaarschuwd: O land, land, land, hoort des HEEREN Woord! En wat hebben we gedaan? Teruggekeerd? Nee, doorgegaan, en steeds bruter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door modesto »

-DIA-, bedoel je met "wij" en "ons" jezelf, of heb je het over een ander?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door modesto »

-DIA- schreef:Ik denk, als ik de geluiden om me heen hoor, dat de Protestants-christelijke scholen in Rijssen in niets meer verschillen met de "School met den Bijbel" die wij in de jaren 50-60 bezochten. Dat was dus geen reformatorische school, maar wel een degelijke school waar toen nog geen Schriftkritiek bestond. Ik denk dat er wel degelijk van een hellend vlak sprake is. Als we de landelijk toestand bekijken. Niets lijkt meer vast te staan. Alles gaat op de helling. Kijk nu eens naar die degelijke school waar wij in de jaren 60 gingen... Gaat dat in Rijssen niet net zo? Ooit waren de Gereformeerde Kerken een baken in zee, maar we zagen dat baken niet, of ja we zagen het wel, maar gingen toch diezelfde weg, maar dan via wat andere steegjes. Je ziet deze afval, en het niet leren van het verleden overal. Ik roep de oudere generatie tot getuige, zover ze niet zelf meegevoerd zijn.
Jij behoort inmiddels zelf tot de oudere generatie, -DIA-. Welke getuigenis gaat er van jou persoonlijk uit? Welke verantwoordelijkheid draag jij zelf, als belijdend lidmaat van je kerk, voor het huidige geestelijke klimaat in Rijssen? Wat heb jij zelf gedaan voor de opbouw van de gemeente van Christus in Rijssen? Dat zijn persoonlijke vragen waar je niet met "wij" en "ons" op kunt antwoorden.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:
-DIA- schreef:Ik denk, als ik de geluiden om me heen hoor, dat de Protestants-christelijke scholen in Rijssen in niets meer verschillen met de "School met den Bijbel" die wij in de jaren 50-60 bezochten. Dat was dus geen reformatorische school, maar wel een degelijke school waar toen nog geen Schriftkritiek bestond. Ik denk dat er wel degelijk van een hellend vlak sprake is. Als we de landelijk toestand bekijken. Niets lijkt meer vast te staan. Alles gaat op de helling. Kijk nu eens naar die degelijke school waar wij in de jaren 60 gingen... Gaat dat in Rijssen niet net zo? Ooit waren de Gereformeerde Kerken een baken in zee, maar we zagen dat baken niet, of ja we zagen het wel, maar gingen toch diezelfde weg, maar dan via wat andere steegjes. Je ziet deze afval, en het niet leren van het verleden overal. Ik roep de oudere generatie tot getuige, zover ze niet zelf meegevoerd zijn.
Jij behoort inmiddels zelf tot de oudere generatie, -DIA-. Welke getuigenis gaat er van jou persoonlijk uit? Welke verantwoordelijkheid draag jij zelf, als belijdend lidmaat van je kerk, voor het huidige geestelijke klimaat in Rijssen? Wat heb jij zelf gedaan voor de opbouw van de gemeente van Christus in Rijssen? Dat zijn persoonlijke vragen waar je niet met "wij" en "ons" op kunt antwoorden.
Ik geloof niet dat internet een middel is om je diepste zielenroerselen prijs te geven. Ik denk dat u daar ook voor zult staan.
Er zijn er die vrijuit getuigen van hun 'geloof', maar laat ik zegen dat dat niet mijn geloof, noch mijn belijden is. En de schuld is een schuld waar we ons allen bij zouden moeten insluiten. Ik geloof niet dat er een is die hier vrijuit gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:-DIA-, bedoel je met "wij" en "ons" jezelf, of heb je het over een ander?
Ik meen toch dat er geen mens is die durft te belijden dat hij of zij hierbuiten valt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
modesto schreef:
-DIA- schreef:Ik denk, als ik de geluiden om me heen hoor, dat de Protestants-christelijke scholen in Rijssen in niets meer verschillen met de "School met den Bijbel" die wij in de jaren 50-60 bezochten. Dat was dus geen reformatorische school, maar wel een degelijke school waar toen nog geen Schriftkritiek bestond. Ik denk dat er wel degelijk van een hellend vlak sprake is. Als we de landelijk toestand bekijken. Niets lijkt meer vast te staan. Alles gaat op de helling. Kijk nu eens naar die degelijke school waar wij in de jaren 60 gingen... Gaat dat in Rijssen niet net zo? Ooit waren de Gereformeerde Kerken een baken in zee, maar we zagen dat baken niet, of ja we zagen het wel, maar gingen toch diezelfde weg, maar dan via wat andere steegjes. Je ziet deze afval, en het niet leren van het verleden overal. Ik roep de oudere generatie tot getuige, zover ze niet zelf meegevoerd zijn.
Jij behoort inmiddels zelf tot de oudere generatie, -DIA-. Welke getuigenis gaat er van jou persoonlijk uit? Welke verantwoordelijkheid draag jij zelf, als belijdend lidmaat van je kerk, voor het huidige geestelijke klimaat in Rijssen? Wat heb jij zelf gedaan voor de opbouw van de gemeente van Christus in Rijssen? Dat zijn persoonlijke vragen waar je niet met "wij" en "ons" op kunt antwoorden.
Ik geloof niet dat internet een middel is om je diepste zielenroerselen prijs te geven. Ik denk dat u daar ook voor zult staan.
Er zijn er die vrijuit getuigen van hun 'geloof', maar laat ik zegen dat dat niet mijn geloof, noch mijn belijden is. En de schuld is een schuld waar we ons allen bij zouden moeten insluiten. Ik geloof niet dat er een is die hier vrijuit gaat.
@DIA een eerlijke en oprechte vraag. Blijf je niet te veel hangen in de schuld?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
modesto schreef:
-DIA- schreef:Ik denk, als ik de geluiden om me heen hoor, dat de Protestants-christelijke scholen in Rijssen in niets meer verschillen met de "School met den Bijbel" die wij in de jaren 50-60 bezochten. Dat was dus geen reformatorische school, maar wel een degelijke school waar toen nog geen Schriftkritiek bestond. Ik denk dat er wel degelijk van een hellend vlak sprake is. Als we de landelijk toestand bekijken. Niets lijkt meer vast te staan. Alles gaat op de helling. Kijk nu eens naar die degelijke school waar wij in de jaren 60 gingen... Gaat dat in Rijssen niet net zo? Ooit waren de Gereformeerde Kerken een baken in zee, maar we zagen dat baken niet, of ja we zagen het wel, maar gingen toch diezelfde weg, maar dan via wat andere steegjes. Je ziet deze afval, en het niet leren van het verleden overal. Ik roep de oudere generatie tot getuige, zover ze niet zelf meegevoerd zijn.
Jij behoort inmiddels zelf tot de oudere generatie, -DIA-. Welke getuigenis gaat er van jou persoonlijk uit? Welke verantwoordelijkheid draag jij zelf, als belijdend lidmaat van je kerk, voor het huidige geestelijke klimaat in Rijssen? Wat heb jij zelf gedaan voor de opbouw van de gemeente van Christus in Rijssen? Dat zijn persoonlijke vragen waar je niet met "wij" en "ons" op kunt antwoorden.
Ik geloof niet dat internet een middel is om je diepste zielenroerselen prijs te geven. Ik denk dat u daar ook voor zult staan.
Er zijn er die vrijuit getuigen van hun 'geloof', maar laat ik zegen dat dat niet mijn geloof, noch mijn belijden is. En de schuld is een schuld waar we ons allen bij zouden moeten insluiten. Ik geloof niet dat er een is die hier vrijuit gaat.
@DIA een eerlijke en oprechte vraag. Blijf je niet te veel hangen in de schuld?
Belijdt elkander de zonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door Desiree »

Ik heb dat stuk van Janse in het RD nog niet gevonden. Waar staat het ergens?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:
modesto schreef: Jij behoort inmiddels zelf tot de oudere generatie, -DIA-. Welke getuigenis gaat er van jou persoonlijk uit? Welke verantwoordelijkheid draag jij zelf, als belijdend lidmaat van je kerk, voor het huidige geestelijke klimaat in Rijssen? Wat heb jij zelf gedaan voor de opbouw van de gemeente van Christus in Rijssen? Dat zijn persoonlijke vragen waar je niet met "wij" en "ons" op kunt antwoorden.
Ik geloof niet dat internet een middel is om je diepste zielenroerselen prijs te geven. Ik denk dat u daar ook voor zult staan.
Er zijn er die vrijuit getuigen van hun 'geloof', maar laat ik zegen dat dat niet mijn geloof, noch mijn belijden is. En de schuld is een schuld waar we ons allen bij zouden moeten insluiten. Ik geloof niet dat er een is die hier vrijuit gaat.
@DIA een eerlijke en oprechte vraag. Blijf je niet te veel hangen in de schuld?
Belijdt elkander de zonden.
Je weet best wat ik bedoel!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door Desiree »

Als je uiterlijke dingen een hellend vlak noemt, dan kan ik daar vaak niet zoveel mee. Ja, hoe schrijf je zonder te oordelen, daarmee beken ik ook schuld (overigens Dia niet naar jou persoonlijk, qua oordelen.) We zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd en moeten zachtjes handelen..

Maar als innerlijke dingen op een hellend vlak gaan.. zoals jij die scholen noemt, dan snap ik de pijn en het verdriet en ook het somberen. In de oorlog kwam er al Schriftkritiek enz. volgens mijn echtgenoot, die het wel begreep.

Het een zonder het ander, daar kan ik niet zoveel mee. Het is triest als het uiterlijk zelfs belangrijker wordt gezien als het innerlijk. Dan heb ik liever andersom, vandaar mijn heel onbegrijpelijke houding soms.

Maar goed, vanmorgen zocht ik naar het boek van jouw dominee, maar ik kon het niet vinden. Er kwam een kind van de Heere langs en die vroeg ernaar. Vandaar dat ik zo 'goed' gehumeurd was en niet zat te somberen.

Om terug te komen op de kerkkeuze... de gemeente van de keuze zal blij zijn met een nieuw jong stel. Als je het nog leest, van harte geluk gewenst alvast!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Ezen schreef:Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
Zaterdag deed hij weer zoiets. Er is volgens hem maar 1 protestantse partij in nederland en dat is de SGp. CU en CDA zijn breder.
Als je zo je christenzijn ziet blijft er niets over. Dan kunnen we beter een stuk grond kopen ergens in een leeg land en ons daar van de wereld terugtrekken.
Dit is juist opgemerkt. We zijn in een tijd terecht gekomen die we toch wel kunnen zien, de ogen en oren wat open houdend, die we toch wel de laatste van het laatste der dagen kunnen noemen.
Er weinig over van wat wat er in zo'n rijke mate is geweest. De Heere Jezus zegt ook van die tijd: Als Ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden op de aarde? D.w.z: Heel weinig, haast niet meer te zien. Merk op!
Alleen de rechterflank van de gereformeerde gezindte in NLD zeker? Er zal geloof zijn tot het laatste toe. En ik denk persoonlijk in NLD minder dan in veel andere landen. Ook hier is Jezus als Koning niet gewenst.
Moet ik daarop antwoorden?
Het zou immers best kunnen dat Japanners, Chinezen, Koreanen, Syriërs, Palestijnen en Moren ons voor gaan.
Laten we bij ons zelf blijven. Hier lijkt de bloeitijd voorbij, en waar het eens heeft geregend kan het nog wel eens wat nadruppen.
Maar de meest komt een stad, land, werelddeel, waar het rijke evangelie heeft geklonken niet meer terug, omdat wij de tijd onzer bezoeking niet hebben waargenomen en zijn afgedwaald van het pad onzer vaderen. Hoe vaak is met boete en bededagen niet gepreekt en gewaarschuwd: O land, land, land, hoort des HEEREN Woord! En wat hebben we gedaan? Teruggekeerd? Nee, doorgegaan, en steeds bruter.
Je stelt zelf dat het juist opgemerkt is. Ik vind het te triest voor woorden dat medechristenen die om hun geloof vervolgd worden gezien worden als onechte christenen. Zij moeten lijden om het geloof en ondervinden wat Jezus zelf gezegd heeft. Wij gaan hier vanuit ons materialistisch refozuiltje dan wel even zeggen of het echte christenen zijn of niet.
Wat betreft je reactie zelf, vind ik het jammer dat je direct een tegenvraag gaat stellen en niet echt ingaat op mijn vraag. Je opmerking daarna over het zou best kunnen wijst wel op een tunnelvisie. Zij zullen komen samen met de Nederlanders en volken van over heel de wereld en allen zullen Hem loven en prijzen die ze liefhebben omdat Hij hen eerst liefhad!
Wie zegt er dat de bloeitijd voorbij is? Dat is ook weer vanuit jou denkkader. Ik hoor om mij heen wel andere geluiden. Dat gaat wel niet met opwekkingen van complete kerken maar wel met velen die per jaar tot geloof mogen komen. Ik persoonlijk denk dat de Heere op dit moment sterk werkt onder jongeren, dat zijn de geluiden die ik om mij heen hoor.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef: Je stelt zelf dat het juist opgemerkt is. Ik vind het te triest voor woorden dat medechristenen die om hun geloof vervolgd worden gezien worden als onechte christenen. Zij moeten lijden om het geloof en ondervinden wat Jezus zelf gezegd heeft. Wij gaan hier vanuit ons materialistisch refozuiltje dan wel even zeggen of het echte christenen zijn of niet.
Wat betreft je reactie zelf, vind ik het jammer dat je direct een tegenvraag gaat stellen en niet echt ingaat op mijn vraag. Je opmerking daarna over het zou best kunnen wijst wel op een tunnelvisie. Zij zullen komen samen met de Nederlanders en volken van over heel de wereld en allen zullen Hem loven en prijzen die ze liefhebben omdat Hij hen eerst liefhad!
Wie zegt er dat de bloeitijd voorbij is? Dat is ook weer vanuit jou denkkader. Ik hoor om mij heen wel andere geluiden. Dat gaat wel niet met opwekkingen van complete kerken maar wel met velen die per jaar tot geloof mogen komen. Ik persoonlijk denk dat de Heere op dit moment sterk werkt onder jongeren, dat zijn de geluiden die ik om mij heen hoor.
Luister eens mijn lieve jongen! Ik kan daar echt niets over zeggen. En dat deed ik ook niet, tenzij je het er uit wil wringen. Ik neem alleen waar dat het werk van de Heilige Geest hier spaarzamelijk wordt waargenomen. Ik zei daarbij dat we wel eens mogen vrezen dat Chinezen, Japanners, de Palestijn, de Syriër en de Moren ons zouden voorgaan. En dat wij met al onze godsdienst er net naast vallen. Let wel, daar moeten we wel mee rekenen. Daarmee spreek ik geen oordeel uit, maar het is een Bijbels gegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door modesto »

-DIA- schreef:[...] Ik neem alleen waar dat het werk van de Heilige Geest hier spaarzamelijk wordt waargenomen. [...]
Dat is jouw waarneming, en ik ben bang dat je waarneming zich niet verder uitstrekt dan je eigen kerk in Rijssen. En je moet je ook eens ernstig afvragen waarom er nauwelijks meer vruchten van de Heilige Geest in jouw kerk gevonden worden. Daar hebben we ook Bijbelse gegevens over, en die zijn niet mis.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:
-DIA- schreef:[...] Ik neem alleen waar dat het werk van de Heilige Geest hier spaarzamelijk wordt waargenomen. [...]
Dat is jouw waarneming, en ik ben bang dat je waarneming zich niet verder uitstrekt dan je eigen kerk in Rijssen. En je moet je ook eens ernstig afvragen waarom er nauwelijks meer vruchten van de Heilige Geest in jouw kerk gevonden worden. Daar hebben we ook Bijbelse gegevens over, en die zijn niet mis.
Ik hoop dat het bij u beter gesteld mag zijn.. Of.., en dat denk ik, u hebt het over iets anders als ik.
Ik voel wel goed aan dat u op een totaal andere manier denkt over het christendom dan wij dat vanouds gewend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door modesto »

Ja, ik roem in de Heere dat Hij mij in een kerk geplaatst heeft waar Zijn Heilige Geest rijkelijk werkt.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie