Kerkkeuze

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef: Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Inderdaad zijn er gemeentes waar al langer het verlangen bestaat om ook gezangen te zingen, maar waar het ontbreken van een bundel die is samengesteld vanuit de gereformeerde belijdenis reden was om nog even pas op de plaats te maken. Als er straks een bundel ligt met liederen die geselecteerd zijn vanuit het gereformeerd belijden, zal men daar makkelijker een gezang opgeven. Maar hoe vaak, en op welke plekken in de dienst, dat bepaalt de kerkenraad zelf. En GB-kerkenraden zullen heus de psalmen wel het primaat blijven geven, daar ben ik niet bang voor.
Over ontpsalming gesproken: laten we het dan eens over de basisscholen hebben: hoe vaak leren de kinderen op de PC-basisscholen nog een psalm? Als ze daar die Elly & Rikkert-liedjes nou eens inruilden voor de psalmen...
~~Soli Deo Gloria~~
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door Sheba »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef: Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Inderdaad zijn er gemeentes waar al langer het verlangen bestaat om ook gezangen te zingen, maar waar het ontbreken van een bundel die is samengesteld vanuit de gereformeerde belijdenis reden was om nog even pas op de plaats te maken. Als er straks een bundel ligt met liederen die geselecteerd zijn vanuit het gereformeerd belijden, zal men daar makkelijker een gezang opgeven. Maar hoe vaak, en op welke plekken in de dienst, dat bepaalt de kerkenraad zelf. En GB-kerkenraden zullen heus de psalmen wel het primaat blijven geven, daar ben ik niet bang voor.
Over ontpsalming gesproken: laten we het dan eens over de basisscholen hebben: hoe vaak leren de kinderen op de PC-basisscholen nog een psalm? Als ze daar die Elly & Rikkert-liedjes nou eens inruilden voor de psalmen...
Ho ho,
Bij ons nog iedere week hoor. En alle psalm melodieën komen in de basisschool jaren aan bod hoor. ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Sheba schreef:Ho ho,
Bij ons nog iedere week hoor. En alle psalm melodieën komen in de basisschool jaren aan bod hoor. ;)
:super Goeie school, wees er maar zuinig op.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door refo »

Curatorium schreef:
Hendrikus schreef: Merkwaardige redenatie. Je zegt dat het uitsluitend zingen van psalmen kenmerkend is voor de reformatorische gemeenschap, maar je zegt tegelijkertijd dat veel GB gemeentes allang gezangen zingen. Ja, sommigen doen dat alleen voor het votum of na de zegen, maar ze zingen ze dus al wel. En er zijn ook genoeg GB gemeentes die ook na het votum en voor de zegen gezangen zingen. Dat heeft dus niks met Weerklank te maken, dat gebeurt toch al. Weerklank kan juist samenbindend werken, want nu doet de ene gemeente het zus, de ander zo, domweg omdat er nog geen bundel is die vanuit de gereformeerde belijdenis is samengesteld. De een de Hervormde Bundel van 1938, een ander Liedboek 1973, weer een ander Op Toonhoogte, nummer vier werkt met losse blaadjes waarop van alles en nog wat wordt gekopieerd. Straks ligt er een zorgvuldig geselecteerde verzameling die een einde kan maken aan al die verlegenheidsoplossingen. En wie pertinent geen gezangen wil zingen, gaat dat ook uit Weerklank niet doen.
Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Wat betekent '1 tot 2 gemeenten'?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkkeuze

Bericht door Zita »

refo schreef:
Curatorium schreef:
Hendrikus schreef: Merkwaardige redenatie. Je zegt dat het uitsluitend zingen van psalmen kenmerkend is voor de reformatorische gemeenschap, maar je zegt tegelijkertijd dat veel GB gemeentes allang gezangen zingen. Ja, sommigen doen dat alleen voor het votum of na de zegen, maar ze zingen ze dus al wel. En er zijn ook genoeg GB gemeentes die ook na het votum en voor de zegen gezangen zingen. Dat heeft dus niks met Weerklank te maken, dat gebeurt toch al. Weerklank kan juist samenbindend werken, want nu doet de ene gemeente het zus, de ander zo, domweg omdat er nog geen bundel is die vanuit de gereformeerde belijdenis is samengesteld. De een de Hervormde Bundel van 1938, een ander Liedboek 1973, weer een ander Op Toonhoogte, nummer vier werkt met losse blaadjes waarop van alles en nog wat wordt gekopieerd. Straks ligt er een zorgvuldig geselecteerde verzameling die een einde kan maken aan al die verlegenheidsoplossingen. En wie pertinent geen gezangen wil zingen, gaat dat ook uit Weerklank niet doen.
Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Wat betekent '1 tot 2 gemeenten'?
Gemeenten die Weerklank gaan gebruiken, hoeven dat niet per definitie in de eredienst te doen. Er zijn veel GB-gemeenten waar in de diensten uitsluitend psalmen worden gezongen, maar waar in het jeugd- en kringwerk wel behoefte is aan een liederenbundel, omdat men nu hapsnap uit Opwekking en Op Toonhoogte (heet die bundel zo?) zingt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkkeuze

Bericht door Dodo »

Wij zingen een gezang in de dienst, maar daar worden losse blaadjes voor gemaakt elke zondag. Ik zal blij zijn als er een goede bundel is om in de dienst te gebruiken. Veel beter dan die losse papiertjes (zonde van het papier).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Wij zingen een gezang in de dienst, maar daar worden losse blaadjes voor gemaakt elke zondag. Ik zal blij zijn als er een goede bundel is om in de dienst te gebruiken. Veel beter dan die losse papiertjes (zonde van het papier).
Hier idem. En de predikanten zullen ook blij zijn als dat gedoe met die blaadjes achter de rug is. Want vanwege die blaadjes moeten ze op woensdagavond de liturgie al klaar hebben, en voor sommigen is dat errug moeilijk. Dus als er een bundel is waaruit gezongen wordt, geeft hen dat twee dagen uitstel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkkeuze

Bericht door Terri »

Ik vind een beamer erg handig.
Aan een Bijbel heb ik m'n handen al vol....vanwege m'n reuma.
Als er dan ook geen kerkbanken zijn, zodat je voor je iets neer kan zetten, of eventueel naast je, geeft dat veel gedoe.
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkkeuze

Bericht door aggieoudje »

Ik ben lid van een GBgemeente (met de GBvoorzitter als predikant) en wij zingen geen gezangen in de dienst maar gewoon nog psalmen oude berijming. Van mij hoeft het ook niet perse te veranderen, ik vind de psalmen prachtig zoals ze zijn! In het jeugdwerk wordt volgens mij gebruik gemaakt van Toonhoogte, maar dit weet ik niet zeker.

Op de 3 reformatorische scholen in ons dorp leren de kinderen nog steeds psalmen. En op de zondagsschool van onze (GB) gemeente ook nog.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kerkkeuze

Bericht door freek »

Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mannetje »

freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Dat geloof ik, dat dat moeilijk is. Hoe komt het dat je een keuze moet maken?
-
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door DDD »

Is het niet beter om gewoon de kerk van de man te nemen, als hoofd van het gezin? Ik ben helemaal niet traditioneel in de man/vrouwverdeling, maar dat is best een verdedigbare oplossing. Ik geloof niet dat het goed is om een kerk naar eigen smaak uit te zoeken, al zou ik ook niet overal gaan wonen.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door Erik »

Hendrikus schreef: En GB-kerkenraden zullen heus de psalmen wel het primaat blijven geven, daar ben ik niet bang voor.
Over ontpsalming gesproken: laten we het dan eens over de basisscholen hebben: hoe vaak leren de kinderen op de PC-basisscholen nog een psalm? Als ze daar die Elly & Rikkert-liedjes nou eens inruilden voor de psalmen...

bij ons is het en/en inhoudelijk ook nog eens heel duidelijk die liedjes
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Kerkkeuze

Bericht door mcgk »

s1051952 schreef: Qua kerkvisie zijn beide gemeenten/kerkgenootschappen bijna uitersten: de GKN vindt dat een kerkgenootschap als geheel 'gereformeerd' moet zijn, als een kerkgenootschap niet meer in zijn geheel 'gereformeerd' is, moet je haar verlaten. Gereformeerde bonders daarentegen geloven dat ze, ondanks alle zondige praktijken in de PKN (en vroeger in de NHK), geroepen zijn om daar hun getuigenis te laten horen en Gods Woord de behouden en verbreiden (in de PKN).
Met die GKN visie ben ik het wel eens. Een kerkgenootschap moet een eenheid zijn en geen plaats van losse flodders waarbij er zelfs plek is voor atheisten. Dus denk daar eens goed over na voordat je beiden PKN wordt.....
De DGK gebruikt trouwens wel de Herziene Statenvertaling.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kerkkeuze

Bericht door freek »

Mannetje schreef:
freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Dat geloof ik, dat dat moeilijk is. Hoe komt het dat je een keuze moet maken?
Omdat de kerk mijner geboorte niet meer bestaat. Dat is in het kort de reden ;)
Plaats reactie