Reformatorische inrichting

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Desiree »

Landelijk, voornamelijk wit met grijs. Dát is de smaak van tegenwoordig. Binnen, buiten, oud etc.

Kan heel goedkoop zijn hoor... Kringloop, krijtverf, kliederen maar... Als je dat mooi vindt, genieten toch?

Wij hebben dat thuis niet, want wij zijn nooit normaal. Altijd anders dan de gevestigde structuren. Daarom vindt mijn man mij leuk.. :love en andersom :love

Wat wij wel hebben, is een refo-vensterbank. Brede vensterbank, dubbele raambekleding. Alleen dan geen twee potten, maar 3. Om toch net weer anders te zijn. Hi,hi. En in de kast staan boeken van Dr. Ouweneel naast Dr. Steenblok. Ook gelezen. Verder veel boeken over de natuur. Maar die staan op elke verdieping wel. Niet alles is gelezen, daarom kopen we even geen boeken meer. Arme boekwinkel.

Je mag er tijdelijk van genieten.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Orchidee »

Is een brede vensterbank des refo's?
En wat bedoel je met dubbele raambekleding @Desiree?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Terri »

Orchidee schreef:Is een brede vensterbank des refo's?
En wat bedoel je met dubbele raambekleding @Desiree?
De brede vensterbank is er ook altijd in de boeken van Cissy van Marxveldt b.v. Joop ter Heul
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:Landelijk, voornamelijk wit met grijs. Dát is de smaak van tegenwoordig. Binnen, buiten, oud etc.

Kan heel goedkoop zijn hoor... Kringloop, krijtverf, kliederen maar... Als je dat mooi vindt, genieten toch?

Wij hebben dat thuis niet, want wij zijn nooit normaal. Altijd anders dan de gevestigde structuren. Daarom vindt mijn man mij leuk.. :love en andersom :love

Wat wij wel hebben, is een refo-vensterbank. Brede vensterbank, dubbele raambekleding. Alleen dan geen twee potten, maar 3. Om toch net weer anders te zijn. Hi,hi. En in de kast staan boeken van Dr. Ouweneel naast Dr. Steenblok. Ook gelezen. Verder veel boeken over de natuur. Maar die staan op elke verdieping wel. Niet alles is gelezen, daarom kopen we even geen boeken meer. Arme boekwinkel.

Je mag er tijdelijk van genieten.
Best herkenbaar wat je schrijft, alleen heb ik meer dan drie potten in de vensterbank, maar verder altijd anders dan anders en dat vind mijn man heel leuk!!! :love
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Desiree »

Grappig om te lezen...

@ Orchidee.. Dubbel bedoel ik mee, vouwgordijnen en overgordijnen. In het RD stond een keer een artikel over de vensterbank bij de refo's.

En verder zal ik maar niet schrijven over die oude opa stoel... die echt past bij ons interieur (volgens mijn man :) )

Nou, veel succes met inrichten. Maak het vooral gezellig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Zita »

In een reformatorisch interieur schijnen boekenkasten te moeten staan. Omdat ik verder al geen zogenaamd nostalgische witgeschilderde meubeltjes heb met grijze muren, dubbele gordijnen en dat soort modieuze fratsen, onderscheid ik me als refo dan toch maar met die boekenkast. Alle interieuradviseurs zeggen dat je je boeken op kleur in de kast moet zetten. Ik dacht dat ook eens te proberen. De romankast in ieder geval wel; theologie, biografie, kookboeken, pedagogie en dergelijke houd ik toch maar liever op rubriek. Sinds een week staan dus de romans op kleur gesorteerd. Vreselijk. Ik kan echt helemaal niks meer vinden. Ik wil Gilead en Lila lezen, maar 'k heb geen idee bij welke kleur ze staan. Gilead bij bruinig, dacht ik, maar dat lijkt weer niet het geval te zijn.
Het staat overigens wel heel rustig. Maar ik word er dus niet rustig van.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door helma »

Haha dat heb ik nou andersom [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Al staat het op t ogenblik lang niet allemaal op kleur. Probeer ook wel boeken per auteur een beetje bij elkaar te houden. Per rubriek klinkt ook wel leuk, maar dat kan je natuurlijk aardig uitbreiden. Zet je bijvoorbeeld theologie dan op thema of hoe werkt dat?
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door haaf »

Tja, kan nog anders. Onze boeken staan ingedeeld op grootte. Wel zelfde auteurs zoveel mogelijk bij elkaar. :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Orchidee »

Ik heb helemaal geen boekenkast.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Zita »

helma schreef:Haha dat heb ik nou andersom [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Al staat het op t ogenblik lang niet allemaal op kleur. Probeer ook wel boeken per auteur een beetje bij elkaar te houden. Per rubriek klinkt ook wel leuk, maar dat kan je natuurlijk aardig uitbreiden. Zet je bijvoorbeeld theologie dan op thema of hoe werkt dat?
Theologie sorteer ik grofweg op dogmatiek, Bijbelverklaring, pastoraat, meditatief, prekenbundels. Al is mijn theologiekast op dit moment wel een zootje (de meeste theologie staat op mijn studeerkamer; in de woonkamer maar een selectie van twee plankjes). Maar soms heb ik een bevlieging en ga ik de Bijbelverklaringen op Bijbelboekvolgorde zetten. Waarna ik gefrustreerd raak omdat er meerdere boeken in één boekje behandeld worden.
Misschien werkt de algehele willekeur nog wel het makkelijkst.
Mijn zus en zwager hebben hun boeken (in ieder geval de romans) strikt op auteur op alfabetische volgorde staan. Alleen de M en de N hebben ze omgedraaid. Vonne van der Meer en Willem Jan Otten moesten naast elkaar staan. :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mijn boekenkast is op dit moment weer een zootje. Maar ik heb het wel op thema staan. Theologie, pedagogiek, christelijke romans, seculiere lectuur, naslagwerken en de onderste plank is voor de kinderboeken gereserveerd. Mijn man heeft de boekenkast zelf gemaakt en heeft extra brede planken gebruikt, zodat ik twee rijen boeken achter elkaar kan zetten. Mijn hoop was dat ik dan voorlopig weer voldoende ruimte zou hebben. Helaas is dat toch niet zo. Maar om nu boeken weg te doen..... Ik selecteer al heel veel boeken en die gaan dan naar de mini-bieb van mijn schoonzus. Er zijn ook nadelen aan een gezin dat leest :haha :livre
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Ik heb helemaal geen boekenkast.
Ik zie steeds minder boekenkasten in huiskamers. Soms inderdaad een plankje in een gewone kast. Voor mij onbegrijpelijk.... ik zou (bijna) niet zonder kunnen. Maar goed, ik heb dan weer geen naai/haak of brei mand :langue
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Dodo »

Ik heb de meeste boeken op zolder staan. Dus dat er weinig boeken in de huiskamer staan, zegt niet zo veel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb ook geen boekenkast, wel 2 boeken planken (maar goed dat is niet in de woonkamer) waar mijn theologische boeken opstaan ze staan bijna allemaal op chronologische volgorde van aankoopdatum. Ik heb een Excelbestand gemaakt waar mijn boeken instaan dus kan het altijd wel vinden als ik een boek zoek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Mara »

Ik heb boeken gesorteerd staan, theologische, gedichtenbundels, dagboeken, Bijbels.
Romans staan bij elkaar, maar niet op kleur. De gebonden en paperbacks wel afzonderlijk van elkaar.
Op zolder staan de boeken die niet meer zo mooi zijn om te zien, verkleurd, of knalkleuren hebben. Een tijd lang - ik denk in de jaren 70 of 80 - kregen de paperbacks soms wonderlijke kleurtjes.
Ook de kinderboeken staan er.
Als ik er kom kan ik het vaak niet laten om even in een kinderboek te bladeren.
Bij elk kinderboek heb ik wel een aparte herinnering, van opa gekregen, of tijdens een ziekte, afscheid van zondagsschool.
Zo hebben die boeken voor mij meer waarde.
Ik koop wel eens tweedehands boeken waar een persoonlijk voorwoord in geschreven staat, dat ontroert mij altijd zo. :ouin
Vaak bij belijdenis, van je geliefde ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie