Sinterklaas

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

merel schreef:Luther, ik vind het altijd heel bewonderenswaardig hoe jij jouw kinderen de liefde voor God en de noodzaak tot bekering wilt bijbrengen en hierdoor bepaalde keuzes maakt. Toch vraag ik mij af of jij jouw kinderen hierdoor niet te veel afzondert van de maatschappij? Hoe moeten zij zich gaan standhouden als zij door die afzondering niet weerbaar worden? Jij werkt zelf in een reformatorische omgeving, in dat opzicht is het heel veilig. Ik ken bij mij op kantoor maar 1 iemand ( van 350 man) die kerkelijk is en deze is er op mijn introductie komen werken, midden in de wereld. De kans dat mijn/jouw kinderen in een totaal seculiere maatschappij komen te werken is enorm. Zijn zij dan wel gewapend?
Een paar dingen:
- Ik werk parttime in op een ref. VO-school. Maar het is echt een misverstand dat dat en veilige omgeving zou zijn, waar de wereld niet langs komt en binnen dringt. Was dat maar waar! Via mijn werk ben ik meer op de hoogte van wat er in de wereld speelt en te koop is, dan via de media.
- Door mijn werk kwam ik tot enkele jaren terug ook veel in gezinnen. Dan ben je nog meer op de hoogte.
- Jarenlang heb ik in de grote stad straatevangelisatie gedaan en bijbelcursussen gegeven voor onkerkelijken. Daardoor kwam de wereld in al zijn rauwheid gewoon op je bordje te liggen.
- Juist bovenstaande dingen hebben me temeer de noodzaak voor ogen gesteld om jonge kinderen (0-10) zo beschermd mogelijk op te voeden. Niet door ze niets te laten zien of voelen van die wereld, maar wel door het contrast met die wereld zo groot mogelijk te maken, in de hoop en de verwachting dat ze liefde tot God ontvangen en niet meer met de wereld mee willen. Dan maar een eenling!
- Hoewel ik het gevoel heb dat we er hopeloos in tekort schieten, willen we hen inderdaad voor de wereld bewaren. Wel in de wetenschap dat alleen de God van het verbond hen vast kan houden.
- Wat de toekomst brengt, weet ik niet. We voeren hier aan tafel discussies genoeg. Gisteren nog: Oudste zoon: Als iemand nou zegt, hoe kan God liefde zijn terwijl er zoveel ellende gebeurt? Wat moet ik dan zeggen? Of: Had God de zondeval niet kunnen voorkomen?
- We proberen onze kinderen zo weerbaar mogelijk te maken, door alles wat er gebeurt te bespreken en te spiegelen aan de Bijbel. Toen onze tweede onlangs met een drugsspuit thuis kwam (speelpleintje), was dat gelijk een mooie gelegenheid om eens te spreken over drugs, alcohol, etc. En waarom mensen daarnaar grijpen. Idem een voorlichting van Voorkom op de school van onze oudste.
- Onze oudste zit nu tegenover me op de bank. Ik stel hem jouw vraag gelijk maar. Zijn antwoord type ik letterlijk op: "Volgens mij niet hoor! We mogen bepaalde dingen niet, maar we worden hier niet bepaald afgesloten van de maatschappij."
- En verder heb ik geen illusies. Maar ik kan niet zoveel met de argumentatie die je weleens hoort: "Je moet ze confronteren met de zonden en de denkwijzen uit onze maatschappij, want anders schrikken ze ervan als ze er later mee in aanraking komen. Dan gaan ze misschien zomaar meedoen." Het lijkt me een naïeve gedachte. Die zonde denkwijze aar we sowieso al mee behept zijn, laat namelijk altijd z'n sporen achter. Leer kinderen en jongeren al vroeg Bijbels denken; leer hen gewetensvol te handelen, dan kan dat onder Gods zegen voor veel zonden bewaren en zal hen ook staande houden in deze wereld. Dat betekent wel dat de wereld altijd met grote distantie benaderd dient te worden. Het betekent ook eenzaamheid, alleen-staan, etc. Daar hoeven we niet vreemd van op te kijken, want dat had de Heere Jezus als voorzegt: In de wereld zult gij verdrukking hebben (en dan valt het oor ons anno 2015 nog steeds reuze mee), maar heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef:Ik laat de denigrerende toon van deze opmerking verder voor wat het is. Ik leef niet in een ei, volg de media (te) goed, krijg via mijn werk heel vel me van wat er speelt, via de kids ook. Maar sommige desinteresses hebben mijn kids kennelijk van mij overgeërfd. Laten dat nu net alle dingen zijn die in de echte wereld niet kunnen gebeuren.
Het was niet denigrerend bedoeld!
Maar ik probeer je te laten zien dat ook op refofeestjes het niet zo onschuldig hoeft te zijn. Waarschijnlijk van die ouders ook onwetendheid.
Als je niet weet wat Frozen is en je hebt kinderen in die leeftijdsgroep, vind ik dat gevaarlijk, om geen kennis te nemen hiervan.
Je schreef zelf dat je nog nooit van de tandenfee en Frozen had gehoord, dus volledige kennis voor alles wat er speelt, heb je helaas niet.
Luther schreef:Nee, ik hoor niet alles. (Wat valt er te lachen?) Maar we krijgen wel erg veel mee van wat er op school en op straat besproken wordt.
Je hoort echt niet alles wat je kinderen onderling met vriendjes bespreken, dat vertelden wij ook niet allemaal aan onze ouders.
Je zit er toch niet 24/7 met je neus bij?
Pimpelmees schreef:Dank voor de waarschuwing! Deze had ik nog niet gehoord. (Misschien een gebrek aan sprookjes van mijn kant.)
En dit komt nu eens niet uit een sprookje. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Sinterklaas

Bericht door Pimpelmees »

merel schreef:Luther, ik vind het altijd heel bewonderenswaardig hoe jij jouw kinderen de liefde voor God en de noodzaak tot bekering wilt bijbrengen en hierdoor bepaalde keuzes maakt. Toch vraag ik mij af of jij jouw kinderen hierdoor niet te veel afzondert van de maatschappij? Hoe moeten zij zich gaan standhouden als zij door die afzondering niet weerbaar worden? Jij werkt zelf in een reformatorische omgeving, in dat opzicht is het heel veilig. Ik ken bij mij op kantoor maar 1 iemand ( van 350 man) die kerkelijk is en deze is er op mijn introductie komen werken, midden in de wereld. De kans dat mijn/jouw kinderen in een totaal seculiere maatschappij komen te werken is enorm. Zijn zij dan wel gewapend?
Ik begrijp de link niet helemaal met dit topic. Ben je meer gewapend als je mee gaat met het sinterklaasgeloof? Zou je je punt iets concreter kunnen maken?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:Maar ik probeer je te laten zien dat ook op refofeestjes het niet zo onschuldig hoeft te zijn. Waarschijnlijk van die ouders ook onwetendheid.
Nee, dat weet ik uit ondervinding helaas. Feestjes waar ze DVD hebben zitten kijken, leidt altijd tot een telefoontje van mijn/onze kant, dat we daar achteraf niet blij mee zijn. Meestal leidt dat tot een mooi gesprek.
Mara schreef:Als je niet weet wat Frozen is en je hebt kinderen in die leeftijdsgroep, vind ik dat gevaarlijk, om geen kennis te nemen hiervan. Je schreef zelf dat je nog nooit van de tandenfee en Frozen had gehoord, dus volledige kennis voor alles wat er speelt, heb je helaas niet.
Nee, alles, dat is wel erg veel. Dat heb ik ook niet verondersteld. Onze kids zijn nu thuis uit school. Ik heb hen gelijk maar gevraagd of ze wisten wat Frozen was en de tandenfee. Een ieder trekt hier grimassen en fronsen van onwetendheid. Nooit van gehoord.
Mara schreef:
Luther schreef:Nee, ik hoor niet alles. (Wat valt er te lachen?) Maar we krijgen wel erg veel mee van wat er op school en op straat besproken wordt.
Je hoort echt niet alles wat je kinderen onderling met vriendjes bespreken, dat vertelden wij ook niet allemaal aan onze ouders. Je zit er toch niet 24/7 met je neus bij?
Nee, we horen niet alles. Dat hoeft ook niet. Maar toch wel voldoende om een redelijk beeld te hebben. Bovendien spelen ze vaak in en om het huis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef:Nee, dat weet ik uit ondervinding helaas. Feestjes waar ze DVD hebben zitten kijken, leidt altijd tot een telefoontje van mijn/onze kant, dat we daar achteraf niet blij mee zijn. Meestal leidt dat tot een mooi gesprek.
Toen de oudste in de brugklas zat, mocht hij bij een klasgenootje gaan logeren. Ik kende die ouders niet, ze wonen in een heel ander dorp, maar meende dat het wel goed zat. Ik heb mijn zoon daar gebracht, kennis gemaakt met de moeder, zag er allemaal goed uit.
Maar toen hij thuiskwam ben ik me naar geschrokken. Ze mochten daar naar van alles op tv kijken, duitse krimi's, oorlogsfilms, series e.d.
Ik heb haar toen ook gebeld en gezegd dat ik hier absoluut niet blij mee kon zijn. Het waren bovendien allemaal programma's die een hogere leeftijd vereisten. Maar ze bleef het volhouden, zij zagen dit zo niet, vonden het onschuldig, en ach, ze hadden hun kind aangemeld op de reformatorische omdat de discipline daar zo gehandhaafd werd. :bobo
Ik heb hem nooit meer laten logeren bij klasgenoten die we niet kenden.
Ik bedoel dus, ik heb het ook uit ondervinding, ik was blijkbaar te goedgelovig over reformatorische-ouders -in-het-algemeen-gesproken.
Ik zou het nooit doen voordat ik toestemming heb gevraagd aan die ouders.
En dat geldt voor alles eigenlijk, dus ook het meenemen naar een sprookjespark of zoiets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Mara schreef:Maar ik probeer je te laten zien dat ook op refofeestjes het niet zo onschuldig hoeft te zijn. Waarschijnlijk van die ouders ook onwetendheid.
Nee, dat weet ik uit ondervinding helaas. Feestjes waar ze DVD hebben zitten kijken, leidt altijd tot een telefoontje van mijn/onze kant, dat we daar achteraf niet blij mee zijn. Meestal leidt dat tot een mooi gesprek.
Mara schreef:Als je niet weet wat Frozen is en je hebt kinderen in die leeftijdsgroep, vind ik dat gevaarlijk, om geen kennis te nemen hiervan. Je schreef zelf dat je nog nooit van de tandenfee en Frozen had gehoord, dus volledige kennis voor alles wat er speelt, heb je helaas niet.
Nee, alles, dat is wel erg veel. Dat heb ik ook niet verondersteld. Onze kids zijn nu thuis uit school. Ik heb hen gelijk maar gevraagd of ze wisten wat Frozen was en de tandenfee. Een ieder trekt hier grimassen en fronsen van onwetendheid. Nooit van gehoord.
Mara schreef:
Luther schreef:Nee, ik hoor niet alles. (Wat valt er te lachen?) Maar we krijgen wel erg veel mee van wat er op school en op straat besproken wordt.
Je hoort echt niet alles wat je kinderen onderling met vriendjes bespreken, dat vertelden wij ook niet allemaal aan onze ouders. Je zit er toch niet 24/7 met je neus bij?
Nee, we horen niet alles. Dat hoeft ook niet. Maar toch wel voldoende om een redelijk beeld te hebben. Bovendien spelen ze vaak in en om het huis.
Hier ook maar eens de proef op de som genomen.
Onze kinderen krijgen thuis geen Frozen, tandenfee etc tot zich.
Wonen in een kerkelijke omgeving. Gaan beiden naar een reformatorische school. En inderdaad als ik de Intertoys binnenloop, word ik begroet met ijsachtige Disney toestanden.

Frozen: dat is volgens hen een prinses in de sneeuw met een sneeuwpop erbij. De "kleine" kinderen op school hebben er tassen, broodtrommels en bekers van... ( verder wisten of wilden ze me er niets over vertellen)maar ze wisten wel dat er dvd van waren en dat kinderen er naar keken. Maar ze gingen er niet naar kijken want het was heel erg kinderachtig.

De tandenfee. Dat is een fee op een elektrische tandenborstel.
Dit wordt dus nog even een gesprekje. Want op de vraag hoe ze aan die kennis kwamen, kwam een minder gewenst antwoord.
Uit de Suske en Wiske die ze dus in de bibliotheek lezen ( ze mogen die van mij helemaal niet lezen. Maar volgens hen stonden er geen rare dingen in. Op de vraag of ze het normaal vonden dat er iemand op een Elektrische tandenborstel door de lucht vliegt kreeg ik het antwoord. Nee niet normaal maar niet raar. :quoi


Ik vroeg is het dan misschien wel kinderachtig? ;) Kreeg ik een ontkennend antwoord. Ze zitten in Gr 6 en 8

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me wel weer even in het Suske en Wiske gedoe moet duiken. Want er was iets waardoor het beter niet gelezen kon worden. Wie kan mijn geheugen opfrissen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas

Bericht door Dodo »

Frozen is wel helemaal in hoor, op dit moment. Ik snap niet hoe je daar niets van kunt meekrijgen, je ziet het overal.

Suske en Wiske heb ik nooit in huis willen hebben, verder ben ik nogal rekkelijk. Maar S&W vind ik tegen het occulte aan, met spoken en dergelijke. Ook veel persiflages van bijbelse verhalen (Simson, kerst).

Je kunt het niet met een schaartje knippen. Douwe Dabbert vind ik weer erg leuk, en anderen zijn daar weer sterk tegen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Frozen is wel helemaal in hoor, op dit moment. Ik snap niet hoe je daar niets van kunt meekrijgen, je ziet het overal.

Suske en Wiske heb ik nooit in huis willen hebben, verder ben ik nogal rekkelijk. Maar S&W vind ik tegen het occulte aan, met spoken en dergelijke. Ook veel persiflages van bijbelse verhalen (Simson, kerst).

Je kunt het niet met een schaartje knippen. Douwe Dabbert vind ik weer erg leuk, en anderen zijn daar weer sterk tegen.
Oké @Dodo, nu weet ik het weer. Dank je. Dat was inderdaad de reden. Heb het ook bij de kinderen nagevraagd. Ze bevestigden het. Nu vertelden ze dat ze altijd naar de voorkant keken en als het raar was, iets met de Ark of hulp van geesten halen stopten ze. Nog maar eens erop gewezen om deze boeken maar niet te lezen om bovenstaande reden. Want mensen op rondvliegende tandenborstels doen een beetje aan heksen denken... En dat lezen we ook niet. Zegt de jongste. Oké, maar dan moeten ze ze ook niet in de bibliotheek leggen! ( ze vindt het eigenlijk wel erg als ze iets gelezen heeft wat niet kan/mag)
Volgende keer, als ze daar een boekje wil lezen moet ze het als ze twijfelt het maar eerst aan papa of mama laten zien. Dat moet sowieso al met de boeken die mee naar huis gaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sinterklaas

Bericht door refo »

Luther schreef:
merel schreef:Luther, ik vind het altijd heel bewonderenswaardig hoe jij jouw kinderen de liefde voor God en de noodzaak tot bekering wilt bijbrengen en hierdoor bepaalde keuzes maakt. Toch vraag ik mij af of jij jouw kinderen hierdoor niet te veel afzondert van de maatschappij? Hoe moeten zij zich gaan standhouden als zij door die afzondering niet weerbaar worden? Jij werkt zelf in een reformatorische omgeving, in dat opzicht is het heel veilig. Ik ken bij mij op kantoor maar 1 iemand ( van 350 man) die kerkelijk is en deze is er op mijn introductie komen werken, midden in de wereld. De kans dat mijn/jouw kinderen in een totaal seculiere maatschappij komen te werken is enorm. Zijn zij dan wel gewapend?
Een paar dingen:
- Ik werk parttime in op een ref. VO-school. Maar het is echt een misverstand dat dat en veilige omgeving zou zijn, waar de wereld niet langs komt en binnen dringt. Was dat maar waar! Via mijn werk ben ik meer op de hoogte van wat er in de wereld speelt en te koop is, dan via de media.
- Door mijn werk kwam ik tot enkele jaren terug ook veel in gezinnen. Dan ben je nog meer op de hoogte.
- Jarenlang heb ik in de grote stad straatevangelisatie gedaan en bijbelcursussen gegeven voor onkerkelijken. Daardoor kwam de wereld in al zijn rauwheid gewoon op je bordje te liggen.
- Juist bovenstaande dingen hebben me temeer de noodzaak voor ogen gesteld om jonge kinderen (0-10) zo beschermd mogelijk op te voeden. Niet door ze niets te laten zien of voelen van die wereld, maar wel door het contrast met die wereld zo groot mogelijk te maken, in de hoop en de verwachting dat ze liefde tot God ontvangen en niet meer met de wereld mee willen. Dan maar een eenling!
- Hoewel ik het gevoel heb dat we er hopeloos in tekort schieten, willen we hen inderdaad voor de wereld bewaren. Wel in de wetenschap dat alleen de God van het verbond hen vast kan houden.
- Wat de toekomst brengt, weet ik niet. We voeren hier aan tafel discussies genoeg. Gisteren nog: Oudste zoon: Als iemand nou zegt, hoe kan God liefde zijn terwijl er zoveel ellende gebeurt? Wat moet ik dan zeggen? Of: Had God de zondeval niet kunnen voorkomen?
- We proberen onze kinderen zo weerbaar mogelijk te maken, door alles wat er gebeurt te bespreken en te spiegelen aan de Bijbel. Toen onze tweede onlangs met een drugsspuit thuis kwam (speelpleintje), was dat gelijk een mooie gelegenheid om eens te spreken over drugs, alcohol, etc. En waarom mensen daarnaar grijpen. Idem een voorlichting van Voorkom op de school van onze oudste.
- Onze oudste zit nu tegenover me op de bank. Ik stel hem jouw vraag gelijk maar. Zijn antwoord type ik letterlijk op: "Volgens mij niet hoor! We mogen bepaalde dingen niet, maar we worden hier niet bepaald afgesloten van de maatschappij."
- En verder heb ik geen illusies. Maar ik kan niet zoveel met de argumentatie die je weleens hoort: "Je moet ze confronteren met de zonden en de denkwijzen uit onze maatschappij, want anders schrikken ze ervan als ze er later mee in aanraking komen. Dan gaan ze misschien zomaar meedoen." Het lijkt me een naïeve gedachte. Die zonde denkwijze aar we sowieso al mee behept zijn, laat namelijk altijd z'n sporen achter. Leer kinderen en jongeren al vroeg Bijbels denken; leer hen gewetensvol te handelen, dan kan dat onder Gods zegen voor veel zonden bewaren en zal hen ook staande houden in deze wereld. Dat betekent wel dat de wereld altijd met grote distantie benaderd dient te worden. Het betekent ook eenzaamheid, alleen-staan, etc. Daar hoeven we niet vreemd van op te kijken, want dat had de Heere Jezus als voorzegt: In de wereld zult gij verdrukking hebben (en dan valt het oor ons anno 2015 nog steeds reuze mee), maar heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen!
Toch bewijs je je kinderen echt geen dienst door geheelonthouding in de leeftijd tot 10 jaar.
(Die laatste zin gaat niet over het Nederland van 2015. Dat gaat over verdrukking, niet over bewust kennis achterhouden. )
Ik ken verschillende gezinnen die menen zo te kunnen opereren. Echt, het werkt niet. Komen ze zomaar met een spuit thuis, terwijl ze hadden moeten weten: afblijven! Levensgevaarlijk! je loopt altijd ACHTER de feiten aan.
Het antwoord van je oudste is geen bewijs van wat ook. Wat je niet weet heb je geen last van.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

refo schreef:Toch bewijs je je kinderen echt geen dienst door geheelonthouding in de leeftijd tot 10 jaar.
Wees gerust, dat gebeurt niet, maar wel beschermd. En dan krijgen ze nog genoeg mee.
refo schreef:Ik ken verschillende gezinnen die menen zo te kunnen opereren. Echt, het werkt niet. Komen ze zomaar met een spuit thuis, terwijl ze hadden moeten weten: afblijven! Levensgevaarlijk! Je loopt altijd ACHTER de feiten aan.
Achter dit soort feit loop je altijd aan, dat is niet te voorkomen. Ja, en dat hij eraf had moeten blijven, dat mag duidelijk zijn. Dat was daarvoor al genoegzaam verteld, maar ja, als het dan toch meegenomen wordt, dan moet je met dat feit verder, toch?
refo schreef:Het antwoord van je oudste is geen bewijs van wat ook. Wat je niet weet heb je geen last van.
Dat klopt op zichzelf, maar hij zit niet op een reformatorische school. Dus de confrontatie met andere leefwerelden ervaart hij elke dag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Beetje beschermd opvoeden, kan geen kwaad: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... -het-beste
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Sinterklaas

Bericht door Auto »

Als ik zo de reacties zie, dan lijkt het erop dat in Refo-nederland allerlei cultische activiteiten goed gepraat wordt en neem je een afstandelijke houding in voor je gezin dan wordt je verweten je kinderen beschermd op te voeden.

Nog even en de refo kerstboom zal zijn intreden doen ............ of kom ik van een andere planeet dat ik het niet opgemerkt heb dat de refo-lightings al staan te knipperen en dat er voorbereidingen worden getroffen voor refo-christmas-entertainment?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Sinterklaas

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:Beetje beschermd opvoeden, kan geen kwaad: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... -het-beste
Bij de grotere denominaties komt het reformatorisch onderwijs er het beste uit. Bij de kleinere denominaties is dat het islamitisch onderwijs. Die laatste scoort zelfs van alles het hoogst. Best verrassend.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Auto schreef:Als ik zo de reacties zie, dan lijkt het erop dat in Refo-nederland allerlei cultische activiteiten goed gepraat wordt en neem je een afstandelijke houding in voor je gezin dan wordt je verweten je kinderen beschermd op te voeden.

Nog even en de refo kerstboom zal zijn intreden doen ............ of kom ik van een andere planeet dat ik het niet opgemerkt heb dat de refo-lightings al staan te knipperen en dat er voorbereidingen worden getroffen voor refo-christmas-entertainment?
@Auto
Wat zou daar een oorzaak van kunnen zijn?
Is het misschien omdat veel zaken meer alleen "gewoontes" zijn voor velen onder ons. Men niet (meer) weet te onderbouwen (vanuit de Schrift) waarom iets wel of niet kan? Waar we beter afstand van kunnen nemen of houden?

Tegelijkertijd ligt het bij sommige dingen niet zo zwart/wit? Worden aan bepaalde culturele gewoontes een andere invulling gegeven ( bijv vijf december) waardoor juist waardes als liefde naar elkaar, iets over hebben voor een ander etc. Centraal komen te staan.

En/of Men een leegte moet opvullen? Een leegte die er kan zijn omdat er velen in duisternis leven? Waarom zou je niet een beetje sfeer mogen creëeren als voor jou het heil toch niet is? ( alleen voor een paar heel bijzondere mensen) Of juist naar de andere kant toe. De Bijbelse boodschap zo afgevlakt is, dat we denken met sfeer, bijzondere dingen de boel moeten opleuken!?

Ik sta ook verbaasd om de verandering mbt pretparkbezoek etc.
Maar inderdaad ook het gemak waarmee deelgenomen wordt aan allerlei activiteiten, waarvan vroeger gezegd werd je mag niet je eigen leven in gevaar brengen. ( outdoor activiteiten)

Zou de oorzaak niet liggen in het enorme materialisme wat die leegte heeft opgevuld binnen onze kringen.
De eenvoud en soberheid is soms heel erg ver te zoeken. Geluk lijkt te draaien om mode, inrichting, perfectie met bijvoorbeeld bruiloften, gelikte fotoreportages, schijn.

Tegelijkertijd denk ik dat de basis voor allerlei sfeeractiviteiten/ entertainment allang gelegd is in de zogenaamde verantwoordelijke refoactiviteiten van Wegwijs tot Naar Buiten tot Gezinsdagen en de tientallen concerten etc.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Sinterklaas

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:Als ik zo de reacties zie, dan lijkt het erop dat in Refo-nederland allerlei cultische activiteiten goed gepraat wordt en neem je een afstandelijke houding in voor je gezin dan wordt je verweten je kinderen beschermd op te voeden.

Nog even en de refo kerstboom zal zijn intreden doen ............ of kom ik van een andere planeet dat ik het niet opgemerkt heb dat de refo-lightings al staan te knipperen en dat er voorbereidingen worden getroffen voor refo-christmas-entertainment?
Exact.

Wil je Xmas-entertainment, maar dan verantwoord? Ga naar het concert dat al groot is aangekondigd in het REFORMATORISCH Dagblad. (Sorry, ik kies hier bewust voor Xmas, ik wil het niet werkelijk aan kerst koppelen.)

Het meest verdrietig maakt mij dat je in je eigen kring niet meer begrepen wordt als je bepaalde keuzes maakt. Gaat je zoontje ergens spelen, bij een gezin uit de kerk, komt hij terug met allerlei woorden uit filmpjes van Buurman en Buurman, waar we nu niet direct gelukkig van werden.
Mijn vrouw gaf dat aan bij de moeder, maar ja, was de reactie, je kunt niet alles verbieden.

Nee, ik vond het vroeger ook niet leuk dat ik naar huis moest als vriendjes een of andere TV serie gingen kijken. Maar ben ik er slechter van geworden?
-
Plaats reactie