Kerk in de stad

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk in de stad

Bericht door Luther »

eilander schreef:Oké, duidelijk. De biblebelt is een stuk groter dan de Veluwe....

Verder houd ik niet van generaliseren, dat doen alle refo's. :)
Maar wat m.n. @ebenhaezer naar voren brengt, maar ook @DDD en @samanthi zijn ook mijn argumenten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Terecht punt, @mara, het vergt extra aandacht om ze weerbaar te maken. Ik herken dat zelf trouwens ook wel.
Of je om die reden in de stad zou moeten gaan wonen, waag ik te betwijfelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

eilander schreef:Terecht punt, @mara, het vergt extra aandacht om ze weerbaar te maken. Ik herken dat zelf trouwens ook wel.
Of je om die reden in de stad zou moeten gaan wonen, waag ik te betwijfelen.
Nee niet doen. Lekker in het dorp blijven als het kan. :)
Toch is weerbaar maken niet zo simpel. Of laat ik het zo zeggen, het is niet voldoende.
Want wat leeft er in het hart van zo'n kind?
Als dorpsmeisje/jongen heeft de stad natuurlijk heel veel zoete verleidingen.
En als je hele groep studiegenoten gaat, waarom zou je dan alleen achterblijven?
En ach, het is maar voor 1 keertje.

Als kinderen in de stad zijn opgegroeid, hebben ze de "andere zijde" van alles gezien. Avondje uit is leuk, maar s'ochtends is het trottoir ondergekotst of mensen zijn beroofd van hun portemonnee. Om van die andere verdovende troep maar niet te spreken.
Het verdrietige nieuws over dat meisje dat gevonden is langs de spoorbaan, vinden wij heel moeilijk te begrijpen.
Wij halen altijd onze kinderen op, totdat ze zelf hun rijbewijs hebben.
(Dus ook niet met 3 vriendinnen in de tram naar huis, s'avonds laat.)
Nu kennen wij niet het hele verhaal, maar het is toch verschrikkelijk om zo'n boodschap thuis te krijgen?
En wat is er met het meiske gebeurd?
En zij woonde in een rustig dorpje!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerk in de stad

Bericht door Orchidee »

De jeugd wil niet altijd door pap of mam opgehaald worden, dat is stom en overbezorgd! :?
Pap en mam hebben ook niet altijd een auto tot beschikking, zij maken ook gebruik van ov is onze ervaring.
Als kinderen een rijbewijs hebben, hebben zij niet zomaar ook de beschikking over een auto ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

DE jeugd bestaat niet Orchidee. :D
Na een aantal vervelende incidenten gingen meer ouders weer brengen en halen van en naar verjaardagen en schoolavonden e.d.
En we namen de kinderen waarvan de ouders geen auto hadden, gewoon mee, kleine moeite.
Net als de kinderen van de gescheiden moeder, die dan niet uit haar gezin weg kon.
Een kind met een rijbewijs heeft niet altijd een auto nee, dat klopt, maar je kunt als ouder dan wel je auto uitlenen, dan hoef je zelf niet meer te rijden.
Ik rijd liever 20 keer "voor niks" een avondrit, dan dat ik zou moeten horen dat een jongere iets ernstigs is overkomen, wat op dat moment voorkomen had kunnen worden. Ik zou het niet graag op mijn geweten willen hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in de stad

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:DE jeugd bestaat niet Orchidee. :D
Na een aantal vervelende incidenten gingen meer ouders weer brengen en halen van en naar verjaardagen en schoolavonden e.d.
En we namen de kinderen waarvan de ouders geen auto hadden, gewoon mee, kleine moeite.
Net als de kinderen van de gescheiden moeder, die dan niet uit haar gezin weg kon.
Een kind met een rijbewijs heeft niet altijd een auto nee, dat klopt, maar je kunt als ouder dan wel je auto uitlenen, dan hoef je zelf niet meer te rijden.
Ik rijd liever 20 keer "voor niks" een avondrit, dan dat ik zou moeten horen dat een jongere iets ernstigs is overkomen, wat op dat moment voorkomen had kunnen worden. Ik zou het niet graag op mijn geweten willen hebben.
Even off-topic maar:
Want volgens mijn Bijbel bestaat DE jeugd wel: DE jeugd en de jonkheid zijn ijdelheid. (Prediker 11:10)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk in de stad

Bericht door DDD »

Maar dat gaat over iets anders DIA. Ieder mens heeft een jeugd, maar niet ieders jeugd is gelijk, al is ieders jeugd vluchtig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk in de stad

Bericht door refo »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Oké, duidelijk. De biblebelt is een stuk groter dan de Veluwe....

Verder houd ik niet van generaliseren, dat doen alle refo's. :)
Het ging hier niet over de biblebelt, maar over 'bedoelde dorpen'. Je moet wel goed lezen natuurlijk;-)
Excuus. Maar het is nogal eens nodig om iets positiefs te zeggen over (refo-)dorpen met al dit stedelijk geweld hier. Ik ben blij dat we met ons gezin in een rustig, echt refodorp wonen.
Ik was even bang dat we onverantwoord bezig waren door onze kinderen de grote stad te onthouden (ik moet er niet aan denken....)
Toen ik eind jaren '70 mijn entree maakte in een rustig, echt refodorp keek ik mijn ogen uit. De jonge mensen waren daar veel wilder en wereldser dan die van het ketterse Gouda. De laatste films in de bioscopen werden op het kerkplein besproken. Over zaken rond het huwelijk (zeg maar...) werd akelig openhartig gesproken. Voor catechisanten die door de week niet konden was er 's zondagsavonds mogelijkheid om in te halen. Ds Blok had dan een klas met over de 100 man. Ik had echt het idee dat een iegelijk deed wat goed is in zijn ogen.
Met oud en nieuw veldslagen met de politie. Nou ja, de laatste probeerde het stoken te voorkomen, want dat nam bepaald gevaarlijke vormen aan.
Er werd vreselijk hard gereden zodat er regelmatig een ernstig ongeluk plaatshad.
Het kwam me voor dat het in Gouda maar een rustig kerkje was, vergeleken met dat dorp.

Dus de voordelen van een stad of dorp zijn niet altijd goed aan te wijzen.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kerk in de stad

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Een mooi artikel in het RD over een gezin in de stad.

Echtpaar zaait Evangelie onder kinderen in de Bijlmer

Kinderen in de Bijlmer over de Heere Jezus vertellen. Daartoe voelden Ed en Nel Huisman zich 25 jaar geleden geroepen. Ze verruilden hun huis aan de Rijn in Arnhem voor een flat in Amsterdam.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... 30314#site
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk in de stad

Bericht door DDD »

Voor wie de proef op de som wil nemen:

http://www.refdag.nl/opinie/aangeboden_ ... n_1_959521
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

Een beetje verdrietig las ik dit bericht:
Laatste dienst in christelijke gereformeerde Jeruzalemkerk Den Haag.
Als ik me niet vergis, heeft ds. N. de Jong er gediend.
En als je dan dit leest:
Aan het einde van de dienst werden door gemeenteleden de kanselbijbel, de paaskaars, het avondmaalstel en de doopvont de kerk uitgedragen.
Paaskaars?
Niet toen hij er op de kansel stond.

N.B. Beetje jammer dat er een foutje in de titel boven het artikel staat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Een beetje verdrietig las ik dit bericht:
Laatste dienst in christelijke gereformeerde Jeruzalemkerk Den Haag.
Als ik me niet vergis, heeft ds. N. de Jong er gediend.
En als je dan dit leest:
Aan het einde van de dienst werden door gemeenteleden de kanselbijbel, de paaskaars, het avondmaalstel en de doopvont de kerk uitgedragen.
Paaskaars?
Niet toen hij er op de kansel stond.

N.B. Beetje jammer dat er een foutje in de titel boven het artikel staat.
Ja klopt. Toen de Ds. De Jong in Den Haag-West stond, is de Jeruzalemkerk gebouwd.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerk in de stad

Bericht door emigrant »

Je kan je ook afvragen: waarom verlaat het reformatorische volksdeel zo masaal de stad, om zich in enkele enclaves terug te trekken?
Den Haag is daar wederom een voorbeeld van.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door JCRyle »

emigrant schreef:Je kan je ook afvragen: waarom verlaat het reformatorische volksdeel zo masaal de stad, om zich in enkele enclaves terug te trekken?
Den Haag is daar wederom een voorbeeld van.
En hoeveel gemeenten in (rand-)stedelijke gebieden staat het binnen nu en 25 jaar ook niet te wachten?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Vorst »

Mara schreef:Een beetje verdrietig las ik dit bericht:
Laatste dienst in christelijke gereformeerde Jeruzalemkerk Den Haag.
Als ik me niet vergis, heeft ds. N. de Jong er gediend.
En als je dan dit leest:
Aan het einde van de dienst werden door gemeenteleden de kanselbijbel, de paaskaars, het avondmaalstel en de doopvont de kerk uitgedragen.
Paaskaars?
Niet toen hij er op de kansel stond.

N.B. Beetje jammer dat er een foutje in de titel boven het artikel staat.
Blijkbaar heb je dus problemen met een paaskaars. Is dat je punt?
Plaats reactie