eilander schreef:Wim Anker schreef:Wat is de vraag dan?
Een zin met een vraagteken aan het eind is dikwijls een vraag. De laatste zin die Zonderling schrijft, is volgens mij een vraag aan jou.
Blijkbaar wordt deze vraag bedoeld dan.
Zonderling schreef:- Wil je werkelijk pleiten voor drie soorten van mensen op aarde wat betreft hun staat voor de eeuwigheid?
Ik heb dit maar opgevat als een retorische vraag waarbij het geven van een antwoord niet nodig is.
Dit topic gaat - zoals de titel duidelijk aangeeft - over het "recht onderscheidenlijk spreken".
Verder ben ik nog aan het nadenken over de diverse antwoorden. Die zijn allemaal verschillend - zie de hieronder - maar hebben allemaal een aspect met elkaar gemeen wat te typeren is als: "Men kan de teksten van Dr. de Vries en Flavel uitleggen op velerlei manieren
als het dogma maar blijft dat Flavel en Dr. P. de Vries hetzelfde zeggen". @Jongere, @Eilander, @Luther, @Zonderling, allemaal interpreteren ze de citaten anders maar daarover zullen ze met elkaar niet van gedachten gaan wisselen. Maar zodra iemand stelt dat er verschil in opvatting uit de citaten naar voren komt ageren ze allemaal daartegen.
Er zijn wel verschillende varianten in de (inhoudelijke) antwoorden te ontdekken:
1. o.a. @Jongere, @Eilander zien wel onderscheidt tussen de teksten maar redeneren in de trant van: "Ze bedoelen wel hetzelfde maar blijkbaar is die en die bang voor dit en dat en daarom word het zo verwoord enz. enz. enz."
2. o.a. @Luther stelt: Dr. P. de Vries geeft aan dat echte bekommerden "zwakgelovigen" zijn (Zegt de GG dat nu ook niet juist?) en dat er "andere mensen" zijn die een andere - onjuiste - definitie hanteren en dat zegt Flavel eigenlijk precies hetzelfde.
3. o.a. @Zonderling zegt dat Flavel 2 groepen noemt die buiten Christus zijn, Een groep veraf en een groep waarin voorbereidende werkingen zijn van de Heilige Geest. Dr. P. de Vries maakt dat onderscheid totaal niet in zijn citaat, laat staan dat deze verschillende groepen onderscheidenlijk worden aangesproken. Toch bedoelen ze (dr. P. de Vries en Flavel) - volgens @Zonderling - wel hetzelfde.
Kijken we echter nog even naar onderstaande citaten:
Dr. P. de Vries schreef:De eerste daad van het zaligmakende geloof is, dat we als een verdoemelijk zondaar vluchten tot Christus om door Zijn bloed gereinigd te worden. Het waarachtige geloof wordt in de diepten geboren. Waar wij de grond uit al ons zoeken, bidden en zuchten verliezen, komt de Heere over. Dat is dan het begin van het geestelijk leven. Daar krijgt namelijk Christus waarde voor ons. Daarvóór zochten we het nog in de werken der wet.
Flavel schreef:Zij echter die onder de voorbereidende werkingen van de Geest dicht bij Christus zijn gekomen, die zien dat zij Hem absoluut nodig hebben en dat Hij gepast is voor wat zij behoeven, in wie ook een bemoedigende hoop begint te gloren en wier ziel aan Gods voeten wacht op kracht om Hem aan te nemen, op een hart dat Hem met ernst, en volledig wil aannemen – o, wat moeten die mensen met een sterk verlangen, met krachtige smeekbeden en aandoenlijke beweegredenen komen, en er dringend om vragen Christus te mogen gewinnen en Hem te mogen bezitten!
Dus het "vluchten tot Christus" is volgens Dr. P. de Vries een daad van het zaligmakende geloof wat rechtvaardigend is. (Mee eens overigens). Dan is men in Christus. Volgens Flavel zijn deze mensen nog niet gelovig. Ik stem ook met @Zonderling in dat ze er nog buiten staan.
Flavel maakt zo duidelijk dat geestelijk leven, het verkrijgen van de Heere Jezus als Zaligmaker, passief is. Flavel's- zeer pastorale - citaat roept op om te blijven aanhouden want Hij zal komen want dat heeft Hij namelijk beloofd. Die belofte geeft moed. Flavel zegt:
"in wie ook een bemoedigende hoop begint te gloren en wier ziel aan Gods voeten wacht op kracht om Hem aan te nemen"
In het citaat van Dr. P. de Vries mis ik deze notie. Bekommerden "bestaan" inderdaad niet echt. (zoals al terecht opgemerkt) Want of iemand vlucht tot Christus en dan is er behoudenis. Of iemand vlucht niet tot Christus en dan is die iemand rampzalig. Het is actie vanuit de mens bezien.