Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Jongere »

Ik heb geen idee Luther, ik kan dat als buitenstaander zonder veel kennis van het verleden binnen de CGK niet goed inschatten. Ik ga alleen af op hoe ik in dit topic gesproken zie worden over een mogelijke scheuring.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ik heb geen idee Luther, ik kan dat als buitenstaander zonder veel kennis van het verleden binnen de CGK niet goed inschatten. Ik ga alleen af op hoe ik in dit topic gesproken zie worden over een mogelijke scheuring.
Dat kan ik me voorstellen, maar dit was een laatste zeer zorgwekkende ontwikkeling in een reeks van jaren met veel zorg, schermutselingen, dreigen, classistoestanden, e.d. Als je op een gegeven moment continue moet concluderen dat je elkaars Schriftverstaan zelfs rationeel niet meer kunt volgen, dan is het de vraag of het Koninkrijk van God er wel mee gediend is dat je samen verder blijft gaan.

De eenheid van de Kerk is voor mij een geloofsbelijdenis. De Kerk van Christus moet niet één zijn, die is ten principale nu al één. Dat wij er formeel bordjes tussen gezet hebben, doet daar niets aan af.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Terri »

De eenheid van de Kerk is voor mij een geloofsbelijdenis. De Kerk van Christus moet niet één zijn, die is ten principale nu al één. Dat wij er formeel bordjes tussen gezet hebben, doet daar niets aan af.

Mooi gezegd!
Roerend mee eens.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

Luther schreef: Denk je nu werkelijk dat dit bovenstaande, dat ik echt allemaal wel deel, niet al lang gebeurd is, en e-i-n-d-e-l-o-o-s gebeurd is? Denk je echt dat de CGK niet tot het uiterste gegaan is om Zwolle erbij te houden tot op heden? Ja, dat is gebeurd, en als men dan bewust (!) weer de grenzen opzoekt, waarvan men weet: dit geeft gedoe, dan is de - misschien heel menselijke - verzuchting: laat men nu maar de consequentie trekken uit hoe men zelf handelt! De rek is er uit.
Eens. Maar ik vraag me af of een synode zomaar even bijna 4000 man, plus een paar predikanten naar (waarschijnlijk) de NGK over laat gaan. Dan is het makkelijker om een synoderapport iets aan te passen zodat plaatselijke kerkenraden bijvoorbeeld de vrijheid krijgen te beslissen of een homoseksueel stel aan het avondmaal mag. Dan kunnen de rechtse kerken zich er in vinden, maar ook de linkse. Maar, laten we hopen dat dit niet zal gebeuren.
Jan Vogel schreef: Bovendien heeft de dominee helder gesproken en de kerkenraad niet, het lijkt wel of het ND wil aantonen dat het niet helemaal lekker zit tussen de kerkenraad en de dominee.
De dominee heeft wel gesproken en is een onderdeel van de kerkenraad. In het geval van Zwolle alleen niet van de bredere algemene kerkenraad.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Maar ik vraag me af of een synode zomaar even bijna 4000 man, plus een paar predikanten naar (waarschijnlijk) de NGK over laat gaan. Dan is het makkelijker om een synoderapport iets aan te passen zodat plaatselijke kerkenraden bijvoorbeeld de vrijheid krijgen te beslissen of een homoseksueel stel aan het avondmaal mag. Dan kunnen de rechtse kerken zich er in vinden, maar ook de linkse. Maar, laten we hopen dat dit niet zal gebeuren.
Laten we inderdaad hopen dat dit niet gebeurd: rapport aanpassen op de door jou voorgestelde wijze. Dat zou misschien Zwolle binnen de CGK houden, maar zou een mogelijk breuk ter rechterzijde veroorzaken. Overigens stel je een aanpassing voor die mijns inziens onmogelijk is gezien de in houd van het huidige rapport. Het zou namelijk een conclusie zijn die in alle delen strijdt tegen de zorgvuldige Schriftuitleg in het rapport.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Toch deel ik het standpunt van Jongere. Er is mijns inziens geen enkele reden om een gemeente als Zwolle uit het verband van de CGK te laten gaan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

DDD schreef:Toch deel ik het standpunt van Jongere. Er is mijns inziens geen enkele reden om een gemeente als Zwolle uit het verband van de CGK te laten gaan.
Zolang cgk Zwolle zich conformeert aan de gemaakte afspraken.in de kerkorde verwoord dan is er inderdaad geen enkele rede.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Auto schreef:
DDD schreef:Toch deel ik het standpunt van Jongere. Er is mijns inziens geen enkele reden om een gemeente als Zwolle uit het verband van de CGK te laten gaan.
Zolang cgk Zwolle zich conformeert aan de gemaakte afspraken, in de kerkorde verwoord, dan is er inderdaad geen enkele reden.
Eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door mcgk »

https://www.youtube.com/watch?v=m8Gc98MuesA
Net de avond over CGK & GKV prediking beluisterd. Volgens mij zit er nog verdergaande eenheid met de gkv aan te komen in de toekomst als ik dit zo hoor. Verder is er een redelijke kans aanwezig dat die brede theologische universiteit alleen maar voor meer verval gaat zorgen zeker door de ontwikkelingen die in de GKV gaande zijn en al helemaal de samenwerking met NGK. Mooi hoor die eenheid, maar het gaat misschien wel zorgen voor vervlakking?!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door -DIA- »

Ds. J. Roos (of wijlen ds. F. Mallan) heeft eens wat opmerkelijke zaken gezegd omtrent de Christelijke Gereformeerde Kerken. Ik zal even zoeken of ik het zo kan vinden.

Als ik het vindt plaats ik het hieronder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door mcgk »

Wat die twee wel en niet denken over de CGK doet in dit topic nou niet bepaalt ter zake.

Mooi om te zien in de filmfragmenten was dat veel CGK'ers ook contacten met de HHK willen houden! Ik denk dat Bewaar het Pand daar ooit zal eindigen. De eenheid in verscheidenheid is mooi, maar de grens is niet eindeloos rekbaar. Dan denk ik ook aan de synode en het homoseksualiteitrapport.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door -DIA- »

In een boekbespreking van het boekje "De minste der broederen" zegt ds. J. Roos wel iets om over na te denken, en hij haalt ook wijlen ds. Mallan aan over deze kerken:

Citaat uit De Wachter Sions:
Ds. F. Bakker behoorde met de predikanten N. de Jong, M. Baan, P. Sneep, en dhr. A. van Rossem tot het kerkverband van de
Christelijke Gereformeerde Kerken. Van elke voorganger zijn, naast een levensschets, ook verschillende meditaties opgenomen. De schrijver, ds. H. van der Ham is predikant van hetzelfde kerkverband als waartoe deze voorgangers behoorden. Hij schrijft nuchter en zonder hagiografische trekken, zodat niet de voorganger maar de Heere in het middelpunt staat. Ds. Van der Ham schrijft daarom in zijn ''Woord vooraf'' dat ''het gaat om het werk Gods.'' Het doet weldadig aan als de levensbeschrijvingen en meditaties eenvoudig zijn weergegeven.

Onze geliefde overleden ambtsbroeder, ds. Mallan zei dikwijls dat er in zijn jonge tijd verschillende godvrezende leraars in dit kerkverband waren. Veelzeggend is het wat we van ds. N. de Jong lazen, namelijk: Hij zag alleen toekomst voor de Christelijke Gereformeerde Kerken in het blijven bij de Schriftuurlijke en daarom ook bevindelijke prediking.'' Deze prediking kenmerkte overigens ook de prediking van de overige leraars. Zelfs professor L.H. van der Meiden die student F. Bakker lesgaf, leerde: Wie Gods Woord recht preekt, preekt bevindelijk leven.'' Wel waarschuwde deze professor dat het bevindelijke leven nooit los gemaakt mag worden van de Schrift. We stemmen hiermee in, want we weten dat er veel bevinding is die de toets van Gods Woord niet kan doorstaan. Zal dit het doel geweest zijn van de schrijver die schipperspredikant is, om met dit boek aan te geven dat de huidige leraars in dezelfde vaargeul behoren te varen? Ds. Bakker hield de gemeente voor: Ellende, verlossing, dankbaarheid. Deze stukken moeten gekend worden, zal men getroost kunnen leven en sterven. Deze drie stukken vormen het ABC van het ware geloof.'' De ruimte laat het niet toe om over elke voorganger en zijn werk een korte beschrijving te geven, maar dit willen we wel schrijven dat de levensschets over en de meditaties van ds. F. Bakker ons veel te zeggen hebben. Hoe groot is het als het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' mogen hebben, want dan zijn zij in de vaargeul der vaderen. Elk kerkverband dat dit ABC van het ware geloof, namelijk ''ellende, verlossing en dankbaarheid'' niet in het vaandel heeft, mist het Schriftuurlijk bevindelijke karakter in de prediking, en is oorzaak dat men ''de erve der vaderen'' niet bewaard heeft (1 Kon. 21:3).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:In een boekbespreking van het boekje "De minste der broederen" zegt ds. J. Roos wel iets om over na te denken, en hij haalt ook wijlen ds. Mallan aan over deze kerken:

Citaat uit De Wachter Sions:
Ds. F. Bakker behoorde met de predikanten N. de Jong, M. Baan, P. Sneep, en dhr. A. van Rossem tot het kerkverband van de
Christelijke Gereformeerde Kerken. Van elke voorganger zijn, naast een levensschets, ook verschillende meditaties opgenomen. De schrijver, ds. H. van der Ham is predikant van hetzelfde kerkverband als waartoe deze voorgangers behoorden. Hij schrijft nuchter en zonder hagiografische trekken, zodat niet de voorganger maar de Heere in het middelpunt staat. Ds. Van der Ham schrijft daarom in zijn ''Woord vooraf'' dat ''het gaat om het werk Gods.'' Het doet weldadig aan als de levensbeschrijvingen en meditaties eenvoudig zijn weergegeven.

Onze geliefde overleden ambtsbroeder, ds. Mallan zei dikwijls dat er in zijn jonge tijd verschillende godvrezende leraars in dit kerkverband waren. Veelzeggend is het wat we van ds. N. de Jong lazen, namelijk: Hij zag alleen toekomst voor de Christelijke Gereformeerde Kerken in het blijven bij de Schriftuurlijke en daarom ook bevindelijke prediking.'' Deze prediking kenmerkte overigens ook de prediking van de overige leraars. Zelfs professor L.H. van der Meiden die student F. Bakker lesgaf, leerde: Wie Gods Woord recht preekt, preekt bevindelijk leven.'' Wel waarschuwde deze professor dat het bevindelijke leven nooit los gemaakt mag worden van de Schrift. We stemmen hiermee in, want we weten dat er veel bevinding is die de toets van Gods Woord niet kan doorstaan. Zal dit het doel geweest zijn van de schrijver die schipperspredikant is, om met dit boek aan te geven dat de huidige leraars in dezelfde vaargeul behoren te varen? Ds. Bakker hield de gemeente voor: Ellende, verlossing, dankbaarheid. Deze stukken moeten gekend worden, zal men getroost kunnen leven en sterven. Deze drie stukken vormen het ABC van het ware geloof.'' De ruimte laat het niet toe om over elke voorganger en zijn werk een korte beschrijving te geven, maar dit willen we wel schrijven dat de levensschets over en de meditaties van ds. F. Bakker ons veel te zeggen hebben. Hoe groot is het als het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' mogen hebben, want dan zijn zij in de vaargeul der vaderen. Elk kerkverband dat dit ABC van het ware geloof, namelijk ''ellende, verlossing en dankbaarheid'' niet in het vaandel heeft, mist het Schriftuurlijk bevindelijke karakter in de prediking, en is oorzaak dat men ''de erve der vaderen'' niet bewaard heeft (1 Kon. 21:3).
Mooi evenwichtig artikel. Gelukkig zijn er nog steeds in de CGK zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' te vinden helaas naast veel anderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Marco »

huisman schreef:Mooi evenwichtig artikel. Gelukkig zijn er nog steeds in de CGK zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' te vinden helaas naast veel anderen.
Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder ellende-verlossing-dankbaarheid zalig kan worden?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
huisman schreef:Mooi evenwichtig artikel. Gelukkig zijn er nog steeds in de CGK zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' te vinden helaas naast veel anderen.
Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder ellende-verlossing-dankbaarheid zalig kan worden?
Er zijn dermate grote verschillen dat je je kunt afvragen of ze überhaupt wel dezelfde godsdienst belijden!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten