Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Jan Vogel »

Het schrijven van een revisieverzoek hoeft niet perse een verzoek te zijn om het hele stuk te herzien. Soms is een kleine tekstuele aanpassing of het ontbreken van iets in het document de oorzaak van het indienen van een revisiestuk. Dit terwijl de kerkenraad zich helemaal kan vinden in het unaniem ! aangenomen beleidsdocument. Van dichtbij heb ik dit meegemaakt.
Gemeentes die dus een revisiestuk indienen zijn er niet op voorhand op uit om "te breken" met de CGK. Vaak zijn de revisiestukken geschreven met veel hartelijke verbondenheid en liefde voor dit kerkverband. De kracht van de CGK is de eenheid in verscheidenheid.
Ik ben blij met de reactie van de kerkenraad en dominee van de kerk van Zwolle, waarin de vinger bij het tendentieus schrijven van het ND wordt gelegd. Deze krant kan mijns inziens beter op zijn tellen letten bij het schrijven van zulke artikelen en nadenken over de mogelijke rel die een artikel kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Jan Vogel schreef:Het schrijven van een revisieverzoek hoeft niet perse een verzoek te zijn om het hele stuk te herzien. Soms is een kleine tekstuele aanpassing of het ontbreken van iets in het document de oorzaak van het indienen van een revisiestuk. Dit terwijl de kerkenraad zich helemaal kan vinden in het unaniem ! aangenomen beleidsdocument. Van dichtbij heb ik dit meegemaakt.
Gemeentes die dus een revisiestuk indienen zijn er niet op voorhand op uit om "te breken" met de CGK. Vaak zijn de revisiestukken geschreven met veel hartelijke verbondenheid en liefde voor dit kerkverband. De kracht van de CGK is de eenheid in verscheidenheid.
Hier heb je gelijk in. Dat maakt het percentage échte bezwaarden nog lager dan ruim 7%.
Jan Vogel schreef:Ik ben blij met de reactie van de kerkenraad en dominee van de kerk van Zwolle, waarin de vinger bij het tendentieus schrijven van het ND wordt gelegd. Deze krant kan mijns inziens beter op zijn tellen letten bij het schrijven van zulke artikelen en nadenken over de mogelijke rel die een artikel kan veroorzaken.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Het is niet sterk om de boodschapper de schuld te geven. De CGK Zwolle is één van de gemeenten die het inhoudelijk oneens is met het rapport inzake homoseksuele relaties. En ds. Mijnders was in zijn verantwoording niet bepaald onduidelijk. Ik citeer het ND:
In Zwolle gingen zulke inzichten nog sterker een rol spelen. ‘Homoseksuele stellen waren lid van de gemeente, zonder dat daarover ooit iets aan overwegingen op papier was gezet. Totdat een nieuw homostel vroeg om lid te mogen worden. Ze hadden een tijd in onthouding geleefd, maar konden dat niet volhouden. Dat is voor mij een moment geweest dat ik wakker werd. Ik ben gaan studeren, van Exodus tot en met Deuteronomium, en las dingen waarvan ik niet wist dat ze in de Bijbel stonden. Wat ik moet doen als ik tijdens de oorlog een mooi meisje buitmaak. En wat als ze mij niet meer bevalt. Dat kan toch niet de wil van God zijn? In Numeri moet een vrouw die van overspel wordt verdacht gifwater drinken, terwijl de man vrijuit gaat. Zo gaat dat nú in culturen waar we liever niet komen. De Bijbel is dus een contextueel boek.’
En:
"Onlangs was ik bij een homostel van wie er een weet dat hij gaat overlijden. Ik was getroffen door zijn geloofsvertrouwen en de manier waarop ze elkaar tot steun waren. Dan ben ik heel dankbaar, terwijl het volgens de Christelijke Gereformeerde Kerken niet kan.’
Wat als Zwolle weer in het ongelijk wordt gesteld door de synode?
‘Dan kan het haast niet anders of er moet iets van een herverkaveling komen in de kerkelijke kaart. Of we gaan zelfstandig verder, of we moeten ons aansluiten bij een ander kerkverband. Maar bij welk? En wat lost dat op? Misschien kan het met een federatief verband, dan hoeven we het niet over alles eens te zijn. Om dat goed in het vat te gieten, vraagt wel heel veel wijsheid. Daar kom ik niet uit.’
Dit is niet tendentieus, maar gewoon een open en eerlijk interview. Of het verstandig is, is een tweede, maar dat kun je het ND niet verwijten. Dit interview legt m.i. wel bloot dat er een grote kloof gaapt tussen het Schriftverstaan van de GS en dat van de tenminste de gemeente Zwolle, en dat is zeer betreurenswaardig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

Jan Vogel schreef: De kracht van de CGK is de eenheid in verscheidenheid.
Leg dat eens uit, hoe je dit precies bedoelt.
Ik heb dit echt nog nooit gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door freek »

'Daar kom ik niet uit', zegt die ds. Mijnders. Dat is natuurlijk wel de crux. Om als krant dan meteen te poneren dat Zwolle een eigen weg zal gaan, ja dat vind ik ook wel een beetje dubieus.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

freek schreef:'Daar kom ik niet uit', zegt die ds. Mijnders. Dat is natuurlijk wel de crux. Om als krant dan meteen te poneren dat Zwolle een eigen weg zal gaan, ja dat vind ik ook wel een beetje dubieus.
Waar hij niet uit komt, staat ervoor: Dan kan het haast niet anders of er moet iets van een herverkaveling komen in de kerkelijke kaart. Of we gaan zelfstandig verder, of we moeten ons aansluiten bij een ander kerkverband.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

Hoofdredacteur van het ND is al bij het moderamen van Zwolle op het matje geroepen. Hij twittert: "Naar Zwolle geweest voor pittig gesprek met moderamen van @cgkzwolle ...'

Dus blijkbaar roert de achterban zich ........... zoiets als in het andere topic van EMG vs GG ..........

Eens kijken of de hoofdredacteur overstag gaat ..........
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

De Ds. heeft zelf in het interview als antwoord gegeven op de vraag volgende "wat als Zwolle weer in het ongelijk wordt gesteld door de synode? Antwoord: Dan kan het haast niet anders of er moet iets van een herverkaveling komen in de kerkelijke kaart."

Daarom heeft het ND in dezelfde krant opgenomen dat wanneer de synode het besluit niet herziet de gemeente van Zwolle niet binnen de CGK zal blijven. Natuurlijk is dat op een klein zinnetje uit een groot interview gebaseerd, het is feitelijk wel juist. Want Ds. Mijnders heeft dat zelf verklaard. Vervolgens staat het ook in het RD, want het ND en het RD delen samen kerknieuws tegenwoordig. Het is inderdaad opgeblazen, maar feitelijk klopt het gewoon toch?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Auto schreef:Hoofdredacteur van het ND is al bij het moderamen van Zwolle op het matje geroepen. Hij twittert: "Naar Zwolle geweest voor pittig gesprek met moderamen van @cgkzwolle ...'

Dus blijkbaar roert de achterban zich ........... zoiets als in het andere topic van EMG vs GG ..........

Eens kijken of de hoofdredacteur overstag gaat ..........
Inderdaad!
Mijn voorstel zou zijn: Onafhankelijk blijven, je niet laten inkapselen door kerkelijke wensen. Ik snap best dat de CGK Zwolle een beetje in de piepzak zit met dit interview, maar de vraag is, of dat komt omdat het tendentieus door het ND zou zijn neergezet, of dat het interview te eerlijk is. Ik denk het laatste. Dan treft het ND geen blaam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door ZWP »

Luther schreef:
Auto schreef:Hoofdredacteur van het ND is al bij het moderamen van Zwolle op het matje geroepen. Hij twittert: "Naar Zwolle geweest voor pittig gesprek met moderamen van @cgkzwolle ...'

Dus blijkbaar roert de achterban zich ........... zoiets als in het andere topic van EMG vs GG ..........

Eens kijken of de hoofdredacteur overstag gaat ..........
Inderdaad!
Mijn voorstel zou zijn: Onafhankelijk blijven, je niet laten inkapselen door kerkelijke wensen. Ik snap best dat de CGK Zwolle een beetje in de piepzak zit met dit interview, maar de vraag is, of dat komt omdat het tendentieus door het ND zou zijn neergezet, of dat het interview te eerlijk is. Ik denk het laatste. Dan treft het ND geen blaam.
Het zou net zo goed een beetje van beiden kunnen zijn, dat lijkt me zelfs het meest waarschijnlijk.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Wim Anker »

Lekkere eenheid als een krant met een zinnetje zo'n herrie kan ontketenen.
Alleen al dit gedoe bewijst het gelijk van @DDD. Unaniem op papier en in de stemmingen maar in de praktijk niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:Lekkere eenheid als een krant met een zinnetje zo'n herrie kan ontketenen.
Alleen al dit gedoe bewijst het gelijk van @DDD. Unaniem op papier en in de stemmingen maar in de praktijk niet.
Ach het is identiek aan de andere kerkverbanden, alleen wordt daar niet in het openbaar over gesproken.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:Lekkere eenheid als een krant met een zinnetje zo'n herrie kan ontketenen.
Alleen al dit gedoe bewijst het gelijk van @DDD. Unaniem op papier en in de stemmingen maar in de praktijk niet.
Ach het is identiek aan de andere kerkverbanden, alleen wordt daar niet in het openbaar over gesproken.
Dat denk ik ook helaas. Wel blijft de vraag staan wat "unaniem" eigenlijk betekend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Auto schreef:
Wim Anker schreef:Lekkere eenheid als een krant met een zinnetje zo'n herrie kan ontketenen.
Alleen al dit gedoe bewijst het gelijk van @DDD. Unaniem op papier en in de stemmingen maar in de praktijk niet.
Ach het is identiek aan de andere kerkverbanden, alleen wordt daar niet in het openbaar over gesproken.
Dat denk ik ook helaas. Wel blijft de vraag staan wat "unaniem" eigenlijk betekend.
Unaniem betekent in dit verband dat elk van de 52 GS-leden 'voor' heeft gezegd bij de vraag of het synoderapport aanvaard kon worden als leidend voor de kerken.
En nee, er is geen eenheid in veel opzichten. Op een bepaald niveau en bij diverse onderwerpen hoeft dat ook niet. Maar als over zo'n belangwekkend onderwerp wel een unaniem besluit kon worden genomen, zegt dat in CGK-kring heel veel. Dat gebeurt, zoals gezegd, vrijwel nooit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door HHKtE »

Ad Anker schreef:
DDD schreef: De Gereformeerde Gemeenten hebben intern al genoeg te stellen met extreme invloeden van buitenaf.
Precies. Ook hier geldt: wie van rechts komt heeft voorrang.
Nu dat was niet de waarheid ten tijde van de vorming van de PKN....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door refo »

HHKtE schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef: De Gereformeerde Gemeenten hebben intern al genoeg te stellen met extreme invloeden van buitenaf.
Precies. Ook hier geldt: wie van rechts komt heeft voorrang.
Nu dat was niet de waarheid ten tijde van de vorming van de PKN....
Verkeer dat rechtdoor gaat heeft voorrang op tegemoetkomend, afslaand verkeer. Want soms wordt een kerkverband rechtser dan het was. De mensen die blijven zoals ze waren lijken dan links, maar hebben toch voorrang op de zogenaamde rechtsen. Laten die rechtser geworden mensen het dan zoeken in verbanden die ter rechterzijde te vinden zijn.
Gesloten