De kerk van de toekomst

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De kerk van de toekomst

Bericht door Mara »

Uit het BhP, artikel van de hand van ds. Roos, n.a.v. een artikel in het Kerkblad voor het Noorden:

De uniforme kerk zoals wij die kennen (met een gebouw, een zondagse dienst, een betaalde professional) maakt plaats voor eenvoudige, flexibele en veelkleurige gemeenschappen.
Tafelkerken, pop-up kerken, neomonastieke gemeenschappen, gebedswinkels, festivalkerken, sociale ondernemingen, online communities met meets-up en nog veel meer.

De kerk van morgen komt samen in kunstateliers, Turkse koffiehuizen, Hema-restaurants, achterstandswijken en bedrijfskantines.
Het worden gemeenschappen van mensen die een relatie hebben met Jezus. We moeten maar blijven bidden en werken, zo is het advies van ds. Vennik.

Wie dit op zich in laat werken, gaat beter begrijpen dat veel moderne christenen onder ons er geen probleem mee hebben dat de bestaande kerken afbrokkelen en te lijden hebben onder, wat hij noemt, betonrot.

Is het wegvallen van de muren en deuren een gevolg van onze vervallen natuur? Zou het ook een teken kunnen zijn van een andere geest, die niet uit God is?

Is het beeld dat hierboven geschetst wordt te somber, of zou het wel eens waar kunnen worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door samanthi »

Even een gedachtespinsel, is de kerk van nu de ideale?

Is de geschetste verwachting echt waar?

Waar blijft de Koning van de gemeenten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Uit het BhP, artikel van de hand van ds. Roos, n.a.v. een artikel in het Kerkblad voor het Noorden:

De uniforme kerk zoals wij die kennen (met een gebouw, een zondagse dienst, een betaalde professional) maakt plaats voor eenvoudige, flexibele en veelkleurige gemeenschappen.
Tafelkerken, pop-up kerken, neomonastieke gemeenschappen, gebedswinkels, festivalkerken, sociale ondernemingen, online communities met meets-up en nog veel meer.

De kerk van morgen komt samen in kunstateliers, Turkse koffiehuizen, Hema-restaurants, achterstandswijken en bedrijfskantines.
Het worden gemeenschappen van mensen die een relatie hebben met Jezus.
In het kort: Een soort van evangelische gemeenschap die gezamenlijk een keertje in de zoveel tijd een zaaltje huren met de ene keer Jan de buurman als predikant en de volgende keer ome Arie omdat die beiden éénmalig bevoegd zijn omdat ze toevallig een keer ook een interessante interpretatie had over een Bijbeltekst?
Als dit de kerk van de toekomst moet worden mag Gabriel van mij voortijdig op zijn bazuin blazen.
Had hij wat mij betreft naar gelang meerdere onderwerpen van tegenwoordig allang mogen doen maar ik beperk mij.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door emigrant »

Om als Christenen samen te komen, hoef je geen kerk of instituut te zijn. Terug naar het gezelschapsleven wat mij betreft!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Luther »

emigrant schreef:Om als Christenen samen te komen, hoef je geen kerk of instituut te zijn. Terug naar het gezelschapsleven wat mij betreft!
Door de hele Bijbel heen is er maar één lijn te ontdekken: De aanroeping van de naam des Heeren en het stichten van gemeenten. Het hele boek Handelingen is er vol van. In Openbaring treffen we zeven brieven aan aan gemeenten. De hang naar het gezelschapsleven toont een sfeer van independetialisme.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

emigrant schreef:Om als Christenen samen te komen, hoef je geen kerk of instituut te zijn. Terug naar het gezelschapsleven wat mij betreft!
Er was toen wel meer geestelijk leven dat doorbrak! Er was toen meer ontzag voor Gods Woord en het werk van de Heere in mensenleven dan heden ten dage het geval is. Als christenen samenkomen moet je bij een geopende Bijbel. Niet alleen op zondag, maar ook doordeweeks!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door emigrant »

Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door samanthi »

RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Is dat echt zo?
Zou de Heere niet meer werken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Is dat echt zo?
Zou de Heere niet meer werken?
Ja Gods Woord was Gods Woord!
En je laatste vraag: zeg ik dat?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door samanthi »

RefoCalvinist schreef:
samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Is dat echt zo?
Zou de Heere niet meer werken?
Ja Gods Woord was Gods Woord!
En je laatste vraag: zeg ik dat?
Nee je suggereert het wel, vroeger, gezelschapsleven, beslag onder Gods woord, nu dat is er nog, en dat is Gods werk!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef:
samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef: Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Is dat echt zo?
Zou de Heere niet meer werken?
Ja Gods Woord was Gods Woord!
En je laatste vraag: zeg ik dat?
Nee je suggereert het wel, vroeger, gezelschapsleven, beslag onder Gods woord, nu dat is er nog, en dat is Gods werk!!!
Je legt dat in mijn postings, dat is wat anders dan suggereren.
Maar als er werkelijk beslag onder Gods Woord was, zou er niet zoveel aan de Bijbel gerommeld worden.
Willen we niet zaligen worden zonder het behoud en de verheerlijking van Gods deugden. Dan gaat het om Gods eer!
Ja dan moet de mens eraan, sterven eer dat het sterven wordt. Dan is zalig worden nog een Gods Wonder in plaats van "ik geloof" of "ik wil".
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Om als Christenen samen te komen, hoef je geen kerk of instituut te zijn. Terug naar het gezelschapsleven wat mij betreft!
Er was toen wel meer geestelijk leven dat doorbrak! Er was toen meer ontzag voor Gods Woord en het werk van de Heere in mensenleven dan heden ten dage het geval is. Als christenen samenkomen moet je bij een geopende Bijbel. Niet alleen op zondag, maar ook doordeweeks!
Oh, maar dat laatste gebeurt nog steeds hoor. Even iets persoonlijks: afgelopen week zat de huiskamer hier vol en werd er rond een geopende Bijbel (en een van tevoren afgesproken gedeelte) gesproken over Gods Woord en de toepassing daarvan voor eigen hart en leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Helaas zijn er door het gezelschapsleven ook nogal wat misstanden ontstaan. Meestal door onkunde denk ik. Bijvoorbeeld over zondag 7 en 23 of allerlei bekeringsgeschiedenissen met de vreemdste wegen als norm en voorwaarde.
Daarom, zoals de synode ook voorschrijft, alleen hooggestudeerde mannen als voorganger en leider.
Ter aanvulling op de kerkdiensten, zeker, maar het liefst dan ook met en onder leiding van in georganiseerd verband.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Om als Christenen samen te komen, hoef je geen kerk of instituut te zijn. Terug naar het gezelschapsleven wat mij betreft!
Er was toen wel meer geestelijk leven dat doorbrak! Er was toen meer ontzag voor Gods Woord en het werk van de Heere in mensenleven dan heden ten dage het geval is. Als christenen samenkomen moet je bij een geopende Bijbel. Niet alleen op zondag, maar ook doordeweeks!
Oh, maar dat laatste gebeurt nog steeds hoor. Even iets persoonlijks: afgelopen week zat de huiskamer hier vol en werd er rond een geopende Bijbel (en een van tevoren afgesproken gedeelte) gesproken over Gods Woord en de toepassing daarvan voor eigen hart en leven.
We zeggen ook niet dat het niet voorkomt, alleen moge het vaker gebeuren!
Plaats reactie