Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?
Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?
In mijn gemeente organiseert onze predikant een wekelijkse bijeenkomst om in groepsverband de Bijbelstukken door te nemen die aankomende zondag in de preek behandeld worden.
iedereen neemt dan zijn/haar eigen bijbel mee (ongeacht welke vertaling) en de predikant heeft op zijn beurt ook zijn eigen werkvertaling.
We lezen de betreffende hoofdstukken aandachtig door en bespreken die uitvoerig na.
Een manier van voorbereiding met als doelstelling betrokkenheid en vruchtbaarheid er van te vergroten.
Heeft u zoiets ook in uw gemeente of misschien een andere activiteit omtrent de bijbel in groepsverband?
iedereen neemt dan zijn/haar eigen bijbel mee (ongeacht welke vertaling) en de predikant heeft op zijn beurt ook zijn eigen werkvertaling.
We lezen de betreffende hoofdstukken aandachtig door en bespreken die uitvoerig na.
Een manier van voorbereiding met als doelstelling betrokkenheid en vruchtbaarheid er van te vergroten.
Heeft u zoiets ook in uw gemeente of misschien een andere activiteit omtrent de bijbel in groepsverband?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?
Niet eerder van gehoord, maar ik vind het een mooi initiatief.
Wij hebben bijbelkringen, en het te behandelen bijbelboek wordt in het preekrooster meegenomen. Dus de omgekeerde volgorde van de situatie zoals bij jullie.
Wij hebben bijbelkringen, en het te behandelen bijbelboek wordt in het preekrooster meegenomen. Dus de omgekeerde volgorde van de situatie zoals bij jullie.
- Johann Gottfried Walther
Preekvoorbereiding is toch de taak van de predikant en niet van gemeenteleden. De predikant is er toe geroepen om te preken dus ook de preken voor te bereiden. Hij heeft daar ook gaven en talenten voor gekregen. Natuurlijk dient hij met de voorbereiding de gemeente in het oog te houden. Ik denk aan hoe bij Smijtegelt er soms door de week mensen kwamen met problemen en dan zei hij luister zondag maar naar de prediking uw probleem zal behandeld worden.Van Ewijk schreef:In mijn gemeente organiseert onze predikant een wekelijkse bijeenkomst om in groepsverband de Bijbelstukken door te nemen die aankomende zondag in de preek behandeld worden.
Samen de Bijbel bestuderen met een predikant, dan zou je een Bijbelkring met de predikant kunnen hebben of studiekring of hoe je dat ook wilt noemen maar gemeenteleden inbreng laten hebben in een preekvoorbereiding is gevaarlijk en onwenselijk.
Je kan achteraf een preekbespreking doen dat heeft al oude papieren. De predikant vervuld zijn taak en roeping bereid zijn preek voor, houd zijn preek en daarna er over doorspreken. Samen herkauwen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bij ons gebeurt het alleen bij themadiensten, zoals de opening of afsluiting van het winterwerk, of een missionaire dienst zoals we die enkele keren per jaar houden. Onlangs maakte ik nog zo'n voorbereidingsavond mee, voor de opening van het winterwerk. Daar zijn dan de jeugdouderlingen en enkele jongeren uit de gemeente ook bij betrokken. Het trof me toen bijzonder hoe serieus de jongeren zich hadden voorbereid, hoe goed ze hadden nagedacht over de vragen die hen waren voorgelegd en hoe open ze vertelden over hun dagelijkse omgang met God. Soms kan je het gevoel bekruipen dat de jeugd zo oppervlakkig is, zo met andere dingen bezig. Alleen daarom al vond ik het weldadig om bij deze preekvoorbereiding betrokken te zijn en de jongeren te horen spreken over hun geloofsleven - en ook over de dingen waarmee ze worstelen. Dat verschaft de predikant aanknopingspunten om in de preek te verwerken: weten wat er leeft onder de jeugd. Ik vind het nogal kortzichtig om dat als gevaarlijk en onwenselijk te bestempelen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
En werkt in de hand dat de prediking zich gaat richten op wat men graag hoort.
Het gaat om Gods woord tot ons... en het evangelie is niet naar de mens.
Een predikant dient rekening te houden met zijn gehoor zeer zeker. Maar hij is geroepen een preek voor te bereiden.
En hoezo zou het mooie wat u tegenkwam niet kunnen ontstaan/gehoord worden binnen een preek bespreking?
Een predikant dient rekening te houden met zijn gehoor zeer zeker. Maar hij is geroepen een preek voor te bereiden.
En hoezo zou het mooie wat u tegenkwam niet kunnen ontstaan/gehoord worden binnen een preek bespreking?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jammer dat je zo probeert een tegenstrijdigheid te schetsen die er niet is, om daarmee het fenomeen preekvoorbereiding verdacht te maken. Want natuurlijk bereidt de predikant de preek voor. Het enige dat er nu bij komt, is dat er in het voortraject ook door gemeenteleden -in mijn concrete geval jongeren en jeugdouderlingen- hardop wordt nagedacht over het te bepreken schriftgedeelte, en dat levert stof op die de predikant mee kan nemen in zijn preekvoorbereiding en -uitwerking. Ik vind dat positief. En het stimuleert de predikanten ook om vroegtijdig met de preekvoorbereiding te starten. Het is onzin om te stellen dat preekvoorbereiding waarin gemeenteleden worden betrokken leidt tot een prediking die zich richt op wat 'men' graag hoort.Johann Gottfried Walther schreef:Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
Bij ons wordt het ook wel eens gedaan. Het is een soort voorbereiding van de predikant op zijn voorbereiding op de preek. Zoals Henrikus al aangeeft, het is geen tegenstelling, alsof de predikant dan niets meer zou doen. Ik denk dat het juist meer werk voor hem zal zijn.Hendrikus schreef:Jammer dat je zo probeert een tegenstrijdigheid te schetsen die er niet is, om daarmee het fenomeen preekvoorbereiding verdacht te maken. Want natuurlijk bereidt de predikant de preek voor. Het enige dat er nu bij komt, is dat er in het voortraject ook door gemeenteleden -in mijn concrete geval jongeren en jeugdouderlingen- hardop wordt nagedacht over het te bepreken schriftgedeelte, en dat levert stof op die de predikant mee kan nemen in zijn preekvoorbereiding en -uitwerking. Ik vind dat positief. En het stimuleert de predikanten ook om vroegtijdig met de preekvoorbereiding te starten. Het is onzin om te stellen dat preekvoorbereiding waarin gemeenteleden worden betrokken leidt tot een prediking die zich richt op wat 'men' graag hoort.Johann Gottfried Walther schreef:Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
Overigens denk ik dat iedere predikant dit min of meer doet. Je weet als predikant wat er in je gemeente speelt en neemt dat mee in je voorbereiding. En om te weten wat er in je gemeente speelt, praat je met mensen. Iedere predikant legt bezoeken af, toch?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Als het voorbereiden van de preek het gegeven talent is van de predikant wie heeft hem deze gave dan geschonken?Johann Gottfried Walther schreef:Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
Volgens mij dezelfde die dit gezegd heeft:
''Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.'' (Matthëus 18:20)
Ieder zijn standpunt trouwens hoor...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ik zie geen bijbels argument waarom preekvoorbereiding alleen door de dominee zou moeten worden gedaan. Dat kan JGW wel stellen, maar dat is niet op grond van de Schrift. Of ik moet iets over het hoofd zien.
En wil de preek een goed antwoord zijn, dan moeten eerst de vragen helder zijn. Daar ontbreekt het nogal eens aan.
En wil de preek een goed antwoord zijn, dan moeten eerst de vragen helder zijn. Daar ontbreekt het nogal eens aan.
Paulus ging geen onderzoek doen en vragen wat mensen graag wilde horen of wat ze ervan dachten...maar preekte het woord van God!DDD schreef:Ik zie geen bijbels argument waarom preekvoorbereiding alleen door de dominee zou moeten worden gedaan. Dat kan JGW wel stellen, maar dat is niet op grond van de Schrift. Of ik moet iets over het hoofd zien.
Mensen hielden hier vanouds een voorbereiding op de zondag. Gods volk kwam samen en bespraken de wegen Gods. Er werd gezongen en de gebeden. De voorbereiding was per gezin soms anders. Somnigen deden er 'niet aan', en nu is het een zeldzaamheid geworden als er nog van een voorbereiding op de zondag gesproken wordt.
Persoonlijk is het ook voor deze persoon zo anders geworden na het overlijden van het oude geslacht. We lazen preken van oudvaders en meer recente dominees. Later, toen onze stemmen minder werden draaiden we een cd of een cassettebandje met een preek. Vooraf werd een zegen gevraagd.
Persoonlijk is het ook voor deze persoon zo anders geworden na het overlijden van het oude geslacht. We lazen preken van oudvaders en meer recente dominees. Later, toen onze stemmen minder werden draaiden we een cd of een cassettebandje met een preek. Vooraf werd een zegen gevraagd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En wie zegt dat het woord van God niét gepreekt wordt wanneer aan de preekvoorbereiding door de predikant een traject vooraf is gegaan zoals eerder geschetst?Johann Gottfried Walther schreef:Paulus ging geen onderzoek doen en vragen wat mensen graag wilde horen of wat ze ervan dachten...maar preekte het woord van God!DDD schreef:Ik zie geen bijbels argument waarom preekvoorbereiding alleen door de dominee zou moeten worden gedaan. Dat kan JGW wel stellen, maar dat is niet op grond van de Schrift. Of ik moet iets over het hoofd zien.
Je blijft maar vastzitten in het denkbeeld dat een preekvoorbereiding waarin gemeenteleden actief worden ingeschakeld leidt tot een prediking waarin niet Gods woord verkondigd wordt, maar 'wat de mensen graag horen'. Jammer, want je wilt dus blijkbaar niet onder ogen zien dat de praktijk uitwijst dat dit heel goed kan werken.
Het is ons niet gelukt om jou te overtuigen, helaas. Maar dat wil nog niet zeggen dat jouw denkbeeld daarom juist is...
~~Soli Deo Gloria~~
Ik vind wat jij schetst ronduit negatief en de bijzondere roeping van een predikant onderuit halen.Hendrikus schreef:Jammer dat je zo probeert een tegenstrijdigheid te schetsen die er niet is, om daarmee het fenomeen preekvoorbereiding verdacht te maken. Want natuurlijk bereidt de predikant de preek voor. Het enige dat er nu bij komt, is dat er in het voortraject ook door gemeenteleden -in mijn concrete geval jongeren en jeugdouderlingen- hardop wordt nagedacht over het te bepreken schriftgedeelte, en dat levert stof op die de predikant mee kan nemen in zijn preekvoorbereiding en -uitwerking. Ik vind dat positief. En het stimuleert de predikanten ook om vroegtijdig met de preekvoorbereiding te starten. Het is onzin om te stellen dat preekvoorbereiding waarin gemeenteleden worden betrokken leidt tot een prediking die zich richt op wat 'men' graag hoort.Johann Gottfried Walther schreef:Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
Mijn argumenten voor deze stelling:
1. Een predikant komt in de gemeente,geeft catechisatie enz. en weet zo prima waar de schapen gelegerd zijn
2. Met het "meedenken" van de gemeenteleden komt er nooit een waarschuwende prreek. Als Laodicea of Sardis mee hadden mogen spreken over de inhoud van de preek waren ze nooit ernstig gewaarschuwd maar waren als levende doden voortgegaan.
3. Laat de hemeente zich maar laten verrassen door de Heilige Geest in de tekstkeuze en de prediking.
4. De grote opwekkingen ontstonden onder een prediking van een predikant die daar niet met gemeenteleden over sprak maar met zijn Zender.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
... Ik zie het beeld van een herder die met zijn schapen overlegt waar ze vandaag zullen gaan grazen ...
Om concreet te antwoorden op de topicvraag: gelukkig niet. En gelukkig ook wel, maar niet op beschreven manier. Pas hadden we een predikant die het ongeveer als volgt zei: "Gemeente, wilt u mij volbidden, dat ik u mag volpreken."
Op die manier geloof ik dat ieder gemeentelid betrokken mag zijn bij de prediking.
Maar is het niet juist de taak van de herder en leraar om het volk te weiden? Zoals JGW al zegt: vanuit het pastoraat kent de herder toch zijn schapen? Dan weet hij toch waar hij ze moet weiden, in opdracht van de grote Opperherder?
Om concreet te antwoorden op de topicvraag: gelukkig niet. En gelukkig ook wel, maar niet op beschreven manier. Pas hadden we een predikant die het ongeveer als volgt zei: "Gemeente, wilt u mij volbidden, dat ik u mag volpreken."
Op die manier geloof ik dat ieder gemeentelid betrokken mag zijn bij de prediking.
Maar is het niet juist de taak van de herder en leraar om het volk te weiden? Zoals JGW al zegt: vanuit het pastoraat kent de herder toch zijn schapen? Dan weet hij toch waar hij ze moet weiden, in opdracht van de grote Opperherder?
- Niet meer zo actief -
Hendrikus heeft het over een incidenteel geval; met name bij het openen/sluiten van het winterwerk.
Dan is er overleg tussen de jeugdwerkers in de gemeente en de predikant.
Volgens mij gebeurt dat hier bij de HHK ook.
Ook onze predikant(en) geven wel eens aan dat na verzoek(en) uit de gemeente voor een bepaald onderwerp (of uitbreiding ervan) is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld onlangs (o.a. nav een gesprek op de vakantiebijbelstudieavond) een keer uit de DL gepreekt naast de HC.
Je kan hier toch niet bij voorbaat negatief op reageren? Alsof de predikant dan ineens op eigen houtje samen met de gemeente beslist waarover gepreekt wordt zonder zijn Zender daarin te betrekken?
Dan is er overleg tussen de jeugdwerkers in de gemeente en de predikant.
Volgens mij gebeurt dat hier bij de HHK ook.
Ook onze predikant(en) geven wel eens aan dat na verzoek(en) uit de gemeente voor een bepaald onderwerp (of uitbreiding ervan) is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld onlangs (o.a. nav een gesprek op de vakantiebijbelstudieavond) een keer uit de DL gepreekt naast de HC.
Je kan hier toch niet bij voorbaat negatief op reageren? Alsof de predikant dan ineens op eigen houtje samen met de gemeente beslist waarover gepreekt wordt zonder zijn Zender daarin te betrekken?