De gevoelige genade kan (door eigen schuld en verzaking) wel eens wijken. Ik zou de namen kunnen noemen vanrefo schreef:Je bent hier erg stellig, maar hoe kom je erbij dat de Heere Zich terugtrekt om te oefenen?Nowhere schreef:In hoofdlijn ben ik het met je eens dat twijfel uit de mens zelf voortkomt, maar de Heere trekt in het genadeleven Zich voor de mens ook wel eens terug, waardoor deze voor zijn/haar beleving God kwijt is en twijfelt of het allemaal wel waar is geweest. Terwijl de Heere dit geeft om Zijn Volk te oefenen in het vrezen van Zijn Naam, maar dan vraag ik mij af of deze "twijfel" afkomstig is van de mens?
De bijbel is toch niet onduidelijk: God trekt Zich terug van de ongelovige, niet van Zijn volk (kleine letter).
hooggeachte predikanten die veel genade kenden maar ook tijden dat er zelfs gedachten als dat God niet zou bestaan
in hun binnenste werden geworpen. Ik denk niet dat een naamchristen daar van weet, die weet niet wat een verlating
is, weet ook niet wat het is om nabij zijn God te zijn. Dan is het de Heere Zelf die zijn volk (als het Hem behaagd)
weer op de plaats weet te brengen, en laten we dan bedenken dat dit meest wel eens door diepe wegen moet gaan.
Nogmaals, ik zou de namen kunnen noemen van predikanten met grote genadegaven, en die toch op in het duister
kwamen voor hun ziel.
En nee, God trekt Zijn hand nooit af van Zijn werk, maar beproeft wel, en door eigen schuld en nalatigheid kan
een ziel in een donkere weg geleid worden. En zulke wegen worden nog zelden verklaard, terwijl er wel zielen
zouden kunnen zijn die in deze wegen verkeren. Ik denk ook dat bijna ieder van Gods volk hier in meer of mindere
mate kennis aan zal hebben.