Jaarboek '15 GGiN

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Hendrien »

astroguy schreef:
Curatorium schreef:Wat is er eigenlijk nog over van de buiten verband gemeenten? Welke dominees gaan daar nog voor, aangezien daar (neem ik aan) toch ook minimaal 1x per jaar gedoopt en H.A. gehouden moet worden.
Voor zover ik kon nagaan alleen nog de gemeente in Dinteloord, een rest van de gemeente in Veenendaal en een rest van de gemeente in Rijssen. ds. A.P. van der Meer is vroeger nog wel voorgegaan maar sinds zijn emeritaat een paar jaar geleden denk ik dat in deze 3 gemeenten geen predikant meer voorgaat.
In Veenendaal is er zeker geen sprake van een rest, de kerk zit nog redelijk vol! Een paar keer per jaar gaat ds. A.P. van der Meer voor, o.a. bediening van de H. Doop en de belijdenisdienst. Verder doen de ouderlingen zelf de rouw- en trouwdiensten. Het H. Avondmaal wordt niet gehouden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door freek »

Hendrien schreef:
astroguy schreef:
Curatorium schreef:Wat is er eigenlijk nog over van de buiten verband gemeenten? Welke dominees gaan daar nog voor, aangezien daar (neem ik aan) toch ook minimaal 1x per jaar gedoopt en H.A. gehouden moet worden.
Voor zover ik kon nagaan alleen nog de gemeente in Dinteloord, een rest van de gemeente in Veenendaal en een rest van de gemeente in Rijssen. ds. A.P. van der Meer is vroeger nog wel voorgegaan maar sinds zijn emeritaat een paar jaar geleden denk ik dat in deze 3 gemeenten geen predikant meer voorgaat.
In Veenendaal is er zeker geen sprake van een rest, de kerk zit nog redelijk vol! Een paar keer per jaar gaat ds. A.P. van der Meer voor, o.a. bediening van de H. Doop en de belijdenisdienst. Verder doen de ouderlingen zelf de rouw- en trouwdiensten. Het H. Avondmaal wordt niet gehouden.
Zijn de bekeerde mensen op?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Curatorium »

HHKtE schreef: Tweede paasdag zat de kerk werkelijk overvol
er deden ongeveer 70 doopleden belijdenis van het geloof
Dan kan het dus goed zijn dat die 61 winst, voor het grootste gedeelte uit Barneveld komt.
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door mark85 »

Zijn de aantallen per gemeente bekend?
Zag ze ook nog niet op de eigen website staan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Mara »

freek schreef:
Hendrien schreef: In Veenendaal is er zeker geen sprake van een rest, de kerk zit nog redelijk vol! Een paar keer per jaar gaat ds. A.P. van der Meer voor, o.a. bediening van de H. Doop en de belijdenisdienst. Verder doen de ouderlingen zelf de rouw- en trouwdiensten. Het H. Avondmaal wordt niet gehouden.
Zijn de bekeerde mensen op?
:nonnon
Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo petje af.
Eenheid zoeken lijkt mij vele malen beter, en die is vast wel te vinden in de overige verbanden in Reformatorisch Nederland.
Het avondmaal is een instelling Gods, doe dat tot Mijn gedachtenis. Calvijn pleitte voor elke week. Dat kan niet zomaar afgeschaft worden. Als er geen predikanten meer zijn lijkt het mij noodzaak om aansluiting te vinden bij een verband waar wel predikanten zijn.
Wat is het eigenlijk toch verschrikkelijk die enorme verdeeldheid in kerkelijk Nederland terwijl het 1 kerk zou moeten zijn...

Overigens mag een ouderling alles, behalve de doop en het avondmaal. Dus ook huwelijken, geloofsbelijdenis, begrafenis en dergelijke. Formeel is A.P vd Meer ook geen predikant meer.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Mara schreef: Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo petje af.
Eenheid zoeken lijkt mij vele malen beter, en die is vast wel te vinden in de overige verbanden in Reformatorisch Nederland.
Het avondmaal is een instelling Gods, doe dat tot Mijn gedachtenis. Calvijn pleitte voor elke week. Dat kan niet zomaar afgeschaft worden. Als er geen predikanten meer zijn lijkt het mij noodzaak om aansluiting te vinden bij een verband waar wel predikanten zijn.
Wat is het eigenlijk toch verschrikkelijk die enorme verdeeldheid in kerkelijk Nederland terwijl het 1 kerk zou moeten zijn...

Overigens mag een ouderling alles, behalve de doop en het avondmaal. Dus ook huwelijken, geloofsbelijdenis, begrafenis en dergelijke. Formeel is A.P vd Meer ook geen predikant meer.
Ik geloof dat ik hier wel bij kan vallen, want ik kan, hoe ik het ook wend of keer, geen goede kerkelijke orde in zien. Is er nu werkelijk een onoverkomelijk verschil met de kerk waarvan ze uitgingen? Ik kan het niet zo zien. Ik heb ds. De Groot enkele malen gehoord, maar hij preekte echt geen andere leer. Kan men met goed recht een gescheiden optrekken rechtvaardigen? Dan moet er toch wel er wel een fundamentele reden zijn? En die heb ik nog nooit goed begrepen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 17 apr 2015, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Panny »

Mara schreef:
freek schreef:
Hendrien schreef: In Veenendaal is er zeker geen sprake van een rest, de kerk zit nog redelijk vol! Een paar keer per jaar gaat ds. A.P. van der Meer voor, o.a. bediening van de H. Doop en de belijdenisdienst. Verder doen de ouderlingen zelf de rouw- en trouwdiensten. Het H. Avondmaal wordt niet gehouden.
Zijn de bekeerde mensen op?
:nonnon
Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Het is echt heel verdrietig allemaal.
Ik denk bijvoorbeeld aan de jongeren voor wie het normaal is dat er geen Heilig Avondmaal gevierd wordt in de gemeente.
Met welk perspectief groeien die op? In een donkere hopeloze tijd. Dan is het toch alsof God niet bestaat en het Evangelie ijdel is?

Dit heeft allemaal weinig met standvastigheid te maken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo petje af.
Eenheid zoeken lijkt mij vele malen beter, en die is vast wel te vinden in de overige verbanden in Reformatorisch Nederland.
Het avondmaal is een instelling Gods, doe dat tot Mijn gedachtenis. Calvijn pleitte voor elke week. Dat kan niet zomaar afgeschaft worden.
Jawel hoor, als er iets in een gemeente "speelt" moet dat zelfs.
Leden die trouw blijven aan een gemeente waar het moeilijker is, zoals langdurig vacant zijn enz, of veranderende prediking, heb ik respect voor.
Enerzijds geloof je dat de Heere je daar een plaats gegeven heeft en als er dan een voortdurend spanningsveld komt, is dat heel moeilijk soms.
Laat ik voorop stellen dat ik deze bovengenoemde gemeente helemaal niet ken.
Ik zei het in het algemeen dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Mara eens. Kerkelijke eenheid zoeken doe je niet in je eentje, maar met de gehele gemeente. Anders is het gewoon een kerkscheuring op persoonlijk- of gezinsniveau.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Mara eens. Kerkelijke eenheid zoeken doe je niet in je eentje, maar met de gehele gemeente. Anders is het gewoon een kerkscheuring op persoonlijk- of gezinsniveau.
Maar is een kerkelijke vereniging, waar geen dominees zijn, kerkrechtelijk nog een kerk(verband) te noemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door FlyingEagle »

Ad Anker schreef:
FlyingEagle schreef:Barneveld is erg in trek mede vanwege de predikant, in Ederveen is ook een gemeente maar die is erg klein. Lijkt me al met al geen gezonde situatie.
Klopt ja. Ederveen heeft ruim 900 leden/doopleden. Inderdaad erg klein... ;)
Sorry, dan heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan. Hoorde het van iemand maar zelf controleren is dus toch beter
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door HHKtE »

De oud gereformeerde gemeente in Nederland te ederveen is wel erg klein
Udemans
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2015, 16:38

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Udemans »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef: Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo petje af.
Eenheid zoeken lijkt mij vele malen beter, en die is vast wel te vinden in de overige verbanden in Reformatorisch Nederland.
Het avondmaal is een instelling Gods, doe dat tot Mijn gedachtenis. Calvijn pleitte voor elke week. Dat kan niet zomaar afgeschaft worden. Als er geen predikanten meer zijn lijkt het mij noodzaak om aansluiting te vinden bij een verband waar wel predikanten zijn.
Wat is het eigenlijk toch verschrikkelijk die enorme verdeeldheid in kerkelijk Nederland terwijl het 1 kerk zou moeten zijn...

Overigens mag een ouderling alles, behalve de doop en het avondmaal. Dus ook huwelijken, geloofsbelijdenis, begrafenis en dergelijke. Formeel is A.P vd Meer ook geen predikant meer.
Ik geloof dat ik hier wel bij kan vallen, want ik kan, hoe ik het ook wend of keer, geen goede kerkelijke orde in zien. Is er nu werkelijk een onoverkomelijk verschil met de kerk waarvan ze uitgingen? Ik kan het niet zo zien. Ik heb ds. De Groot enkele malen gehoord, maar hij preekte echt geen andere leer. Kan men met goed recht een gescheiden optrekken rechtvaardigen? Dan moet er toch wel er wel een fundamentele reden zijn? En die heb ik nog nooit goed begrepen.
Waarom is Ds. A. P. van der Meer geen predikant meer ?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Mara eens. Kerkelijke eenheid zoeken doe je niet in je eentje, maar met de gehele gemeente. Anders is het gewoon een kerkscheuring op persoonlijk- of gezinsniveau.
Maar is een kerkelijke vereniging, waar geen dominees zijn, kerkrechtelijk nog een kerk(verband) te noemen?
Ach, ik ben zelf ook lid van een kerk zonder predikant. Er komen wel regelmatig gastpredikanten, maar het is niet zoals het zou moeten. Het is erg als de sacramenten niet bediend worden, dat is waar. Maar ik zou niet beweren dat daarom geen sprake meer is van een kerk.

Maar goed, een kerkverband is heel belangrijk om eenzijdigheid te voorkomen. Een kerk waar jaar in jaar uit dezelfde dominee preekt zonder ruilbeurten, kan wel net zo eenzijdig worden.
Gesloten