Karakterverschillen in de kerk

helma

Karakterverschillen in de kerk

Bericht door helma »

Pas stond er een interessant artikel in het RD over persoonlijkheid en geloof. (27 maart; bijlage Hart en Ziel)
Karakterverschillen in de kerk zijn nuttig en nodig. Ik vond het wel boeiend om mensen te herkennen in de verschillende types die getekend werden. En het helpt me ook wel om mensen te plaatsen en beter te begrijpen.

Er werden 4 types genoemd:
De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

En die werden ook weer onderverdeeld.

Hebben jullie het ook gelezen?

(ik moest ook wel aan de verschillende karakters op het forum denken...vanaf nu heb ik iets meer begrip voor medeforumleden :hum :huhu )
Luther
Contacteer:

Re: Karakterverschillen in de kerk

Bericht door Luther »

helma schreef:Pas stond er een interessant artikel in het RD over persoonlijkheid en geloof. (27 maart; bijlage Hart en Ziel)
Karakterverschillen in de kerk zijn nuttig en nodig. Ik vond het wel boeiend om mensen te herkennen in de verschillende types die getekend werden. En het helpt me ook wel om mensen te plaatsen en beter te begrijpen.

De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

(ik moest ook wel aan de verschillende karakters op het forum denken...vanaf nu heb ik iets meer begrip voor medeforumleden :hum :huhu )
Het meest interessante is natuurlijk waar iedereen zichzelf indeelt en wat anderen daarvan vinden...:)
Ik heb de bijlage bewaard; ligt nog ter lezing op een groeiende stapel van nog-te-lezen-bladen-en-kranten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zag het de een tijdje terug in krant staan, maar heb het artikel niet gelezen.
Ik weet ook niet of ik de krant nog ergens in huis heb.
Anders zou ik wel eens willen lezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
helma schreef:Pas stond er een interessant artikel in het RD over persoonlijkheid en geloof. (27 maart; bijlage Hart en Ziel)

De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

Het meest interessante is natuurlijk waar iedereen zichzelf indeelt en wat anderen daarvan vinden...:)
Ik heb de bijlage bewaard; ligt nog ter lezing op een groeiende stapel van nog-te-lezen-bladen-en-kranten.
Dat lijkt me ook een dwaasheid, eerlijk gezegd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef: Ik heb de bijlage bewaard; ligt nog ter lezing op een groeiende stapel van nog-te-lezen-bladen-en-kranten.
Dat lijkt me ook een dwaasheid, eerlijk gezegd.[/quote]
Wat is er dwaasheid?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef: Ik heb de bijlage bewaard; ligt nog ter lezing op een groeiende stapel van nog-te-lezen-bladen-en-kranten.
Wat is er dwaasheid?
Om zo de mensen in hokjes te verdelen.
Zoals ik eerder ergens opmerkte is dat meer iets voor de statistici van het CBS

(De CBS cijfers zijn trouwens niet meer via Google Earth te bekijken. Beetje jammer, toch wel)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef: Ik heb de bijlage bewaard; ligt nog ter lezing op een groeiende stapel van nog-te-lezen-bladen-en-kranten.
Wat is er dwaasheid?
Om zo de mensen in hokjes te verdelen.
Zoals ik eerder ergens opmerkte is dat meer iets voor de statistici van het CBS

(De CBS cijfers zijn trouwens niet meer via Google Earth te bekijken. Beetje jammer, toch wel)
Nee, het is niet een indelen in hokjes, maar iedereen heeft zo z'n eigen karakter. En dat laat je niet thuis, zodra je de kerk binnenstapt, of aanschuift bij een kerkelijke vereniging, of de ledenvergadering bezoekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef: Nee, het is niet een indelen in hokjes, maar iedereen heeft zo z'n eigen karakter. En dat laat je niet thuis, zodra je de kerk binnenstapt, of aanschuift bij een kerkelijke vereniging, of de ledenvergadering bezoekt.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kerk. Net zo goed in een gezin. Iedereen heeft zo zijn of haar gewoontes.
En ja, in de kerk zie je wel dingen die niet passen. Ik zie het dan wel niet, de dominee ook niet, maar hem was wel ter ore gekomen dat de jeugd (zelfs onder het gebed) nog met hun mobiele apparatuur bezig zou zijn.
Verder zijn er in sommige kerken slapers. Ik moet zeggen dat, hoewel ik de laatste tijd niet meer in de kerk kom, dat er weinig slapers zijn, er schijnt nog wel aandacht te zijn. Het meeste wat niet door de beugel kan speelt zich ver van de dominee verwijderd af: Op de grote galerij.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Het gaat hier niet eens om de dingen die niet passen... Maar om verschillende karakters binnen een kerkgemeenschap. Dat kan botsen, of elkaar juist aanvullen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: er schijnt nog wel aandacht te zijn. Het meeste wat niet door de beugel kan speelt zich ver van de dominee verwijderd af: Op de grote galerij.
"Er schijnt nog wel aandacht te zijn". Maar ondertussen op de grote galerij...
Tja, wat zal men van zulke dingen zeggen...
Als je er zelf niet bij bent, als je het moet hebben van horen zeggen, dan kun je zulke "waarnemingen" maar beter achterwege laten, lijke me.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Terwijl het artikel juist ook voor jou geschreven was. Het zou best eens een ontdekkend artikel kunnen zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: er schijnt nog wel aandacht te zijn. Het meeste wat niet door de beugel kan speelt zich ver van de dominee verwijderd af: Op de grote galerij.
"Er schijnt nog wel aandacht te zijn". Maar ondertussen op de grote galerij...
Tja, wat zal men van zulke dingen zeggen...
Als je er zelf niet bij bent, als je het moet hebben van horen zeggen, dan kun je zulke "waarnemingen" maar beter achterwege laten, lijke me.
Niet zo voorbarig mijn lieve jongen! Ik heb zelf (met mijn broer) als puber daar gezeten. Ik kon daar toen al niet zitten, en verhuisde weer snel naar beneden waar het rustig was. Dominee haalde het vorig jaar aan, hij zegt ik kan niet zien (hij bidt immers) en de afstand is veel te groot, maar ik geloof niet dat hij daarover liegt. Ik weet hoe de sfeer daar al in de jaren 70 was.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Terwijl het artikel juist ook voor jou geschreven was. Het zou best eens een ontdekkend artikel kunnen zijn.
Volgens mij moet de krant nog tussen het oud papier zitten. Als ie boven water komt zal ik het wellicht nog wel lezen.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef:Ik vond het wel boeiend om mensen te herkennen in de verschillende types die getekend werden. En het helpt me ook wel om mensen te plaatsen en beter te begrijpen.

De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

Nee niet gelezen en persoonlijk heb ik op zijn zachtst gezegd ook niet veel op met artikelen van deze strekking.
En dan druk ik mijzelf nog erg mild uit.
Ik ben er heilig van overtuigd dat God ieder mens individueel en afzonderlijk geschapen heeft met ieder zijn unieke identiteit.
Dergelijke indeling in hokjes beschouw ik persoonlijk als denigrerend.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD

Bericht door DDD »

Nou, de meeste mensen zijn een stuk minder bijzonder dan zij zelf menen.

Ik beschik nog over een fotobestand van het artikel, als dat DIA een kwartier zoeken scheelt kan ik dat zo doorsturen.
Plaats reactie