Wat zou u antwoorden?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Wat zou u antwoorden?

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Ik denk dat er wel wat forumleden interesse hebben voor de kerkgeschiedenis.
De kerkgeschiedenis van de Kerk van alle tijden, van de theologie, van uw kerkverband, of de plaatselijke kerkgeschiedenis.
Het leek me wel aardig om hierover een paar bijzondere vragen te stellen.
Dit zijn mijn vragen:

1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?

2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? en waarover?

3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?

4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?

5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?

6. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?

7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of kerkverband, wat zou u dan redden?

8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?

9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis?

Wat zou u antwoorden?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door Pimpelmees »

Antwoord op vraag 7: als het kerkgebouw in brand zou staan zou ik dat heel erg vinden. Toch zou ik dan niet de kerk in gaan om nog bepaalde kleine zaken te gaan halen. Het gaat mij meer om het kerkgebouw als geheel. (Als er nog mensen in het gebouw zijn wordt het natuurlijk een ander verhaal maar daar ging je vraag niet over denk ik.)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:Beste forumleden,
Ik denk dat er wel wat forumleden interesse hebben voor de kerkgeschiedenis.
De kerkgeschiedenis van de Kerk van alle tijden, van de theologie, van uw kerkverband, of de plaatselijke kerkgeschiedenis.
Het leek me wel aardig om hierover een paar bijzondere vragen te stellen.
Dit zijn mijn vragen:

1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?

2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? en waarover?

3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?

4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?

5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?

6. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?

7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of kerkverband, wat zou u dan redden?

8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?

9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis?

Wat zou u antwoorden?
1.Ik vind deze tijd prima

2.Spurgeon over de doop. Ik zou hem wel even overtuigen van zijn dwaling betreffende de doop. :huhu

3. Geen mening

4. Niets

Op de andere vragen kom ik misschien nog wel eens terug.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door Desiree »

Nou, ik houd het maar een beetje simpel.

Ik had met bijv. Zwingli graag bij Luther op visite gegaan. En dan met z'n allen muziek maken. Ik denk dat Luther heel goed was in de muziek, althans hij hield er veel van. Het moet echt gezellig geweest zijn bij Luther. En Zwingli was zo'n lieve man, denk ik, dan was hij ook blij geweest.

Nou, zo'n oud orgel of een ander oud muziekinstrument zou hier wel mogen staan en ik zou het nog bespelen ook.

Het is denk ik maar goed dat ik niet bij de terechtstellingen van de christenen geweest ben. Ik kan niet aanzien dat een kind als fakkel in de tuin van Nero wordt verbrand. Je moet dan bij je positieven blijven maar of me dat gelukt zou zijn... open vraag.

Ik zou moeten nadenken wat mijn vroegste herinnering van mijn oude kerk is.

Als de kerk in brand staat en ik in de buurt ben, zou ik kijken of er mensen zijn en die proberen eruit te halen. Mocht er tijd zat zijn, zou ik de Bijbel halen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef: 1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?
In de eerste helft van de vorige eeuw.
SecorDabar schreef:2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? en waarover?
Dominee Gerard Wisse. Ik denk dat het een boeiend gesprek wordt, over allerlei onderwerpen.
Maar met name ook over de verdeeldheid in de CGK.
SecorDabar schreef:3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?
Koningin Wilhelmina en Elia. Beiden hebben de eenzaamheid gekend.
SecorDabar schreef:4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?
Ik acht mezelf niet wijzer dan de schrijvers van deze, dus voegt een aanvulling van mij niets toe.
SecorDabar schreef:5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?
Vaak zijn de overleveringen mooier gekleurd dan het in werkelijkheid was.
SecorDabar schreef:. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?
Een originele statenbijbel
Afbeelding
SecorDabar schreef:7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of
kerkverband, wat zou u dan redden?
Niets, er is niets van veel waarde in onze kerk. Misschien het kerkelijk archief, maar we zullen hopen dat de brandkast het houdt.
SecorDabar schreef:8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?
De eerste keer dat een dominee aan kwam rijden vlak voor kerktijd. Toen keerden vele mensen, waaronder ook mijn ouders, zich om en liepen terug naar huis. Het was een hele consternatie destijds.
SecorDabar schreef:9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis?
Was het nu echt niet mogelijk om één Moederkerk te behouden?
Desnoods deze in tweëen te splitsen, de vooruitstrevende en de behoudende kerk. Alleen deze twee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?
Rond de Afscheiding.
2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? En waarover?
Luther over de Reformatie.
Comrie over de zondag 7 en 23 van de Heidelbergse Catechismus.
H. de Cock over de Afscheiding.
Tweegesprek met ds. J. Jongeleen en ds. G.H. Kersten over het verbond, en vooral waar ze wederzijds bang voor zijn/waren.
3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?
Comrie, Kohlbrugge, Wisse en Kersten.
4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?
Ik zou alleen gevraagd hebben, waarom er niets over Israël is opgenomen in de 3FvE.
5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?
Dat Calvijn een somber en conservatief man is geweest. Hij was opgeruimd, veranderingsgezind.
6. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?
De eerste Lutherbijbel.
7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of kerkverband, wat zou u dan redden?
Acta van classes, PS en GS, maar die worden gelukkig gedigitaliseerd...:)
8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?
Dat de dominee van mijn jeugd bij het teruglopen naar de consistorie mij altijd een knipoogje gaf.
9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis?
Waarom het vroege gesprek tussen GG en CGK tussen 1910-1920 nooit serieus is genomen?
Wat zou u antwoorden?
Dat ga ik nog uitzoeken..:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door -DIA- »

1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?

De tijd waarin we geboren zijn is van eeuwigjheid bepaald. Dat neemt niet weg dat je met een zeker
heimwee kunt denken aan tijden dat de kerk in Nederland meer bloeide, en er nog velen van Gods
geoefende voik waren. Dan denk ik aan nog aan mijn eerste levensjaren, midden 20e eeuw. al zette
zich toen het verval van de kerk wel snel in.


2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? en waarover?

Ik denk aan de predikant die een onuitwisbare gedachtenis heeft achtergelaten, de predikant
die mijn ouders voor het eerst hoorden in de Gereformeerde Gemeenten, ds. Lamain.
Menselijk gesproken is het zijn prediking dat wij in de Gereformeerde Gemeenten zijn
gekomen, vanuit een licht-hervormde nabijgelegen plaats.


3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?

Dr. Martin Luther en dr. C. Steenblok. Maar aangaande deze twee, ze zijn nu eeuwig
in hetzelfde huis, niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.



4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?

Geen. De gereformeerde leer is mijns inziens goed verklaard en de dwalingen goed weerlegd.

5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?

Er gebeurt niets bij geval. Een misverstand... wellicht kunnen we spreken van een misverstaan tussen
Luther en Calvijn, als waren het geen zaken die deze mensen eeuwig zouden scheiden.


6. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?

De statenbijbel, alhoewel ik dan niet van een museumstuk zou spreken.

7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of kerkverband, wat zou u dan redden?

De kansel, waarvan zoveel woorden des levens hebben geklonken, die nooit vergeten worden.

8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?

De begrafenis van mijn oma, geleid door wijlen ds. M. Blok, één jaar voordat hij zelf overleed.

9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis?

Zouden we niet in zo'n donkere tijd leven, zodat het merendeel van de kerkmensen dit niet in de
gaten hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Owen
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2014, 22:42

Re: Wat zou u antwoorden?

Bericht door Owen »

1. In welke tijd van de kerkgeschiedenis zou u weleens hebben willen leven?
De Nadere Reformatie of het reveil

2. Welke historische figuur zou u weleens hebben willen spreken? en waarover?
Augustinus, omdat ik veel bewondering voor zijn geloof heb.

3. Welke historische figuren hadden elkaar moeten ontmoeten?
Kerstens en Calvijn

4. In welk vastgesteld belijdenisgeschrift ( 3 FVE) zou u destijds, of nu iets hebben aangevuld of anders geformuleerd?
Ik vind de dordtse leerregels altijd wel heel stellig over de uitverkiezing, misschien wat pastoraler hebben geformuleerd alhoewel het in de kern wel de waarheid is.

5. Wat is uw grootste misverstand geweest over een historisch figuur in de kerkgeschiedenis?
-

6. Welk museumstuk uit de kerkgeschiedenis zou niet misstaan in uw woonkamer?


7. Stel er breekt brand uit, of op een andere wijze wordt er iets vernietigd, wat u heel waardevol vindt voor uw plaatselijke gemeente of kerkverband, wat zou u dan redden?
mijn predikant

8. Wat is uw vroegste herinnering wat u het meest is bijgebleven in uw plaatselijke gemeente, of uw kerkverband?
dat ik als kind meemocht doen met het avondmaal en in het kerstfeest een toneelstuk mocht spelen.

9. Welke vraag zou u zelf willen stellen over de kerkgeschiedenis
Plaats reactie