Protestantenbonbons
Protestantenbonbons
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?
En of iemand zich wel eens afgevraagd heeft waar dit (merkwaardige) gebruik vandaan komt om als toehoorders bij een preek allemaal op hetzelfde moment met rolletjes te frommelen?
Op deze schaal komt het volgens mij in binnen- en buitenland niet op zulke schaal voor als bij de Nederlandse Gereformeerde gezindte. Het lijkt bijna tot de orde van de liturgie te behoren.
En of iemand zich wel eens afgevraagd heeft waar dit (merkwaardige) gebruik vandaan komt om als toehoorders bij een preek allemaal op hetzelfde moment met rolletjes te frommelen?
Op deze schaal komt het volgens mij in binnen- en buitenland niet op zulke schaal voor als bij de Nederlandse Gereformeerde gezindte. Het lijkt bijna tot de orde van de liturgie te behoren.
Re: Protestantenbonbons
Normaal heb ik altijd een hekel gehad aan snoepen in de kerk.Dipper schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?
Als ik wat kreeg *zelf deelde ik zelden* was ik het meest content met zo'n wit KING tabletje.
Het kon wel eens verfrissend werken.
Ik herinner me een advertentie van het toenmalige Tonnema Snoepfabriek in Sneek,
van hun product KING Pepermunt.
Er stond een rolletje KING afgebeeld, met daaronder de tekst: "Zachtjes doorgeven"
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het zal wel komen doordat de diensten zo vreselijk lang duren. Je bent al gauw van 9 tot half 12 van huis. Zonder enige verversing. Thuis of op het werk heb je dan al een paar koppen koffie of thee op.
Het flesje water is in opkomst 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
En dan zie ik mensen ook nog drie kwartier of langer vóór aanvang van de dienst al bij de kerk arriveren, want stel je voor dat er eens iemand anders op hun plekje ging zitten...refo schreef:Het zal wel komen doordat de diensten zo vreselijk lang duren. Je bent al gauw van 9 tot half 12 van huis. Zonder enige verversing. Thuis of op het werk heb je dan al een paar koppen koffie of thee op.
Gelukkig duren onze diensten niet zo lang en zit men bij ons ook niet zo vast aan het eigen plekkie. Dat scheelt aanzienlijk in de omzet van Tonnema.
~~Soli Deo Gloria~~
Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Dat zal niet gaan.ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Ik denk dat dit zijn oorsprong vindt in het feit dat de preken tamelijk lang duurden. Als je meer dan een uur stil zit te luisteren, is het prettig om een snoepje in je mond te laten smelten. Dat is verfrissend (pepermunt) en dorstlessend, omdat er speeksel gevormd wordt.Dipper schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?
Als je een vergadering bijwoont, krijg je meestal koffie en halverwege wordt dit nog eens bijgeschonken.
Als je in de supermarkt bij het snoepschap staat, zie je minder rolletjes liggen dan vroeger.
Het zijn nu meer zakjes met minirolletjes, doosjes, losse snoepjes, al dan niet in een papiertje.
Ik kreeg gisteren een pepermuntje van mijn buurman. Maar dat bleek een strong kingetje te zijn.

Ik zag m niet aankomen nl.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara schreef:
Ik kreeg gisteren een pepermuntje van mijn buurman. Maar dat bleek een strong kingetje te zijn.![]()
![]()
Ik zag m niet aankomen nl.

Gisteren zag ik een flesje vruchtensap voorbijkomen onder de collecte

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Waarom niet dan? Een kerkdienst duurt gemiddeld zo'n 1.5 uur. Mensen die vroeg in de kerk zitten, zijn misschien 2 uur in de kerk.Tiberius schreef:Dat zal niet gaan.ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Tijdens een normale werkdag eet je in 2 uur toch ook niet 2 of 3 snoepjes?
- FlyingEagle
Ik heb eens geprobeerd om geen snoep meer te nemen maar kon door de aanhoudende aanbiedingen van alle kanten het niet volhouden 

Rooms-Katholieken die vroeger nuchter moesten blijven kauwden dan vaak op Venkel. Niet doorslikken.
Dan voel je niet dat je honger hebt.
En dan na de kerk gelijk een stevige borrel in de kroeg.
Zo heeft elk zijn eigen gebruik. Toch een stukje cultuurhistorie.
Met flesjes water of sap kliederen lijkt me niks. Gaat de kerkbank zo plakken als ze morsen.
Dan voel je niet dat je honger hebt.
En dan na de kerk gelijk een stevige borrel in de kroeg.
Zo heeft elk zijn eigen gebruik. Toch een stukje cultuurhistorie.
Met flesjes water of sap kliederen lijkt me niks. Gaat de kerkbank zo plakken als ze morsen.
- Dodo
Een discreet flesje water zou me wel wat lijken.
Ja, dat begrijp ik.ejvl schreef:Waarom niet dan? Een kerkdienst duurt gemiddeld zo'n 1.5 uur. Mensen die vroeg in de kerk zitten, zijn misschien 2 uur in de kerk.Tiberius schreef:Dat zal niet gaan.ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Tijdens een normale werkdag eet je in 2 uur toch ook niet 2 of 3 snoepjes?
Maar afschaffen gaat niet lukken. Je kan hooguit zelf stoppen. Maar je kan geen verbod uitvaardigen dat niemand meer een snoepje mag nemen.
mijn pa heeft altijd een paar koffiebonen bij zich. Schijnt goed te helpen als hij overmand wordt door slaap.