Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Een gezin van acht (6 kinderen, 2 ouders) wordt in Nederland gezien als een groot gezin. In de meeste huishoudens zijn er 1 of 2 kinderen.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Pimpelmees »

Pimpelmees schreef:
DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Een gezin van acht (6 kinderen, 2 ouders) wordt in Nederland gezien als een groot gezin. In de meeste huishoudens zijn er 1 of 2 kinderen.
Maar goed, wellicht is een interessantere vraag: wat vinden wij een "groot gezin"?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Dodo »

Pimpelmees schreef:
Pimpelmees schreef:
DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Een gezin van acht (6 kinderen, 2 ouders) wordt in Nederland gezien als een groot gezin. In de meeste huishoudens zijn er 1 of 2 kinderen.
Maar goed, wellicht is een interessantere vraag: wat vinden wij een "groot gezin"?
Wat maakt het uit wat wij vinden? Voor de een is twee kinderen een hele klus, een ander kan prima een gezin van zeven kinderen managen. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht.

Streef naar een optimaal gezin, niet een maximaal of minimaal.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Pimpelmees »

Dodo schreef:
Pimpelmees schreef:
Pimpelmees schreef:
DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Een gezin van acht (6 kinderen, 2 ouders) wordt in Nederland gezien als een groot gezin. In de meeste huishoudens zijn er 1 of 2 kinderen.
Maar goed, wellicht is een interessantere vraag: wat vinden wij een "groot gezin"?
Wat maakt het uit wat wij vinden? Voor de een is twee kinderen een hele klus, een ander kan prima een gezin van zeven kinderen managen. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht.

Streef naar een optimaal gezin, niet een maximaal of minimaal.
Nu ja, ik vind het wel interessant hoor, wat jullie er van vinden. Ik bedoel mijn vraag niet in de zin van "wat is het beste aantal kinderen" (niet in morele zin dus), maar meer in de trant van "hoe ervaren jullie de grootte van een gezin". Wanneer vind je het groot, en waarom dan?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door modesto »

Mijn persoonlijke ervaring is dat hoe meer kinderen, hoe groter het gezin. Maar dat kan voor iedereen anders liggen natuurlijk.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat hoe meer kinderen, hoe groter het gezin. Maar dat kan voor iedereen anders liggen natuurlijk.
Hahaha, volgens mij wordt mijn vraag volledig belachelijk gemaakt. Ik geef toe, de vraag was aanvankelijk niet goed geformuleerd en in de herkansing eigenlijk nog slechter. Ik ga maar lekker slapen denk ik ... :)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door DDD »

Hier is helemaal niets belachelijk aan. Er zijn verschillende mensen die hier op het forum stelden dat anticonceptie onchristelijk is, maar zonder dat krijg je toch zo 15 tot 20 kinderen, als je geen borstvoeding geeft en tijdig trouwt?

Ik zie niet in waarom er bezwaar tegen zou zijn het kindertal te beperken, en daar ging het gesprek toch over?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door refo »

In de bijbelse tijd waren kinderen onderdeel van de inkomensVERWERVING.
In onze tijd valt het onder inkomensBESTEDING.

En borstvoeding als anticonceptie is gebaseerd op een fabeltje.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door DDD »

Nee hoor, zolang je niet ongesteld of zwanger wordt, werkt het. En dat duurt bij frequente borstvoeding vaak een tijdje, in ieder geval drie of vier maanden.

Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door refo »

DDD schreef:Nee hoor, zolang je niet ongesteld of zwanger wordt, werkt het. En dat duurt bij frequente borstvoeding vaak een tijdje, in ieder geval drie of vier maanden.

Maar dat geheel terzijde.
Terzijde en onjuist.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Sheba »

Toch blijf ik het vreemd vinden om het ontvangen van kinderen een zegen van de Heere te noemen. Een zegen uit Zijn Hand ontvangen... En tegelijkertijd we zelf zouden bepalen wanneer we die zegen denken en willen te kunnen ontvangen uit Zijn Hand!

Ik geloof dat God de Schepper is van het leven. En als er leven mag ontstaan, wat een ontzaggelijk groot wonder, dan heeft Hij dat leven gewild... Om welke reden dan ook.
En als omstandigheden zwaar zijn. Dan hebben wij als christelijke gemeente de plicht hierin naar elkaar om te zien. Financieel, praktisch enz.

Daarmee ontken ik niet dat een man met wijsheid met zijn vrouw moet omgaan...

Maar om financiële redenen etc aan te voeren...
Of ik moet eerst dit of dat argumenten.... Of we nu oud of jong zijn...
Etc.etc
Het klinkt allemaal wel erg ik gericht!

De maatschappij, de wereld wil ons doen geloven dat een bepaalde levensstandaard noodzakelijk is. Dat het werken op een bepaald niveau in de maatschappij door opleiding het hoogste doel is. Ipv dat een doel van het huwelijk is het dienen van Hem. Dat kan inderdaad zonder de Kleppe meubelen, verre reizen, de BlackBerry en dies wat meer.
Misschien ligt daar inderdaad een deel van het probleem. We teveel aardsgericht zijn?

(Ik hou mij overigens verder buiten deze discussie.., maar vond het weer opvallend hoe ook in refokringen inmiddels zo klein of gemakzuchtig over de zegeningen van God wordt gedacht...)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Nee hoor, zolang je niet (...) zwanger wordt, werkt het.
:jongle
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

Zucht...

Iets kan toch prima worden ontvangen als een zegening, terwijl we er zelf niet buiten staan?

Als je werk hebt is dat ook een zegen van de Heere. Toch heb je wel de verantwoordelijkheid genomen om hiervoor te solliciteren etc. En uiteraard ook meegenomen in het gebed. Dat zelfde geldt m.i. voor de kinderzegen.

Als je als vrouw vruchtbaat bent en gezond als man, dan krijg je inderdaad (natuurlijk gesproken) ongeveer elk jaar een kind. Dat zie/hoor je bijna nooit (meer). Dus dan wordt er toch gebruikt gemaakt van onthouding, iig in de vruchtbare tijd? En die onthouding kan toch bijbels gezien verantwoord zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Mara »

ZWP schreef: Als je als vrouw vruchtbaat bent en gezond als man, dan krijg je inderdaad (natuurlijk gesproken) ongeveer elk jaar een kind. Dat zie/hoor je bijna nooit (meer). Dus dan wordt er toch gebruikt gemaakt van onthouding, iig in de vruchtbare tijd? En die onthouding kan toch bijbels gezien verantwoord zijn?
Dit zie je inderdaad bijna nooit meer, maar daar liggen verschillende redenen aan ten grondslag.
Jaren geleden verscheen in de media het eerste bericht over xeno-oestrogenen in het drinkwater en dat in bepaalde landen steeds vaker teelbalkanker en onvruchtbaarheid bij jonge mannen voorkomt.
We zijn inmiddels met zn allen ver van een natuurlijke manier van leven vandaan, met onze moderne leefwijze.
Het ritme van de klok wordt niet meer gevolgd, evenals de wisselingen van de seizoenen.
Veel vrouwen geven niet of heel kort borstvoeding en gaan na 6 weken weer aan het werk.
Als een jonge vrouw hardnekkig last heeft van acné en de simpele middeltjes helpen niet, wordt de anticonceptiepil aangeboden door de huisarts, dat vindt men nu veiliger dan een antibioticakuur. Maar wat doet dat met het lichaam na die periode?
Dit alles maakt dat een vrouw gemiddeld minder kinderen krijgt dan vroeger, dat hoeft dus echt niet aan planning te liggen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Mister »

Nog een puntje aanstippen: niet iedereen krijgt een groot gezin. Ondanks dat men dat wel wil.
Extra pijnlijk is het dan om door geloofsgenoten daar nog op aangekeken te worden.
Of een gecomplimenteerd: 'het is ook wel lekker om eerst een poos samen te zijn en leuke dingen te doen'
Geluiden uit onze eigen (degelijke?) achterban.
Rondom deze thematiek worden erg veel domme uitspraken gedaan. Het zou ons zeer voorzichtig moeten maken.
Plaats reactie