Blijkbaar werk jij op de andere lokatie, aan de andere kant van het water.Luther schreef:Dat herken ik niet van onze 'stadse' school.Mara schreef:Zijn dat brugklassers?eilander schreef:Mara, er zijn echt wel verschillen. Onze kinderen hebben wel een mobieltje maar geen smartphone, als één van de zeer weinige. Er wordt absoluut geen probleem van gemaakt.Mara schreef:Het lijkt mij voor een brugpieper afschuwelijk om als enige geen mobieltje te hebben.
Een mobieltje is tegenwoordig voor 96% van de bevolking een levensbehoefte.
Ik weet wel dat de ene school met de andere kan verschillen, qua mentaliteit.
Als er veel kinderen uit een buitengebied opzitten bijvoorbeeld, die zijn minder bezig met het naar elkaar gluren van de modernste snufjes.
Dat zie je eigenlijk meer in de stad.
Smartphone: welke leeftijd?
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Jouw keuze; ik leer ze liever andere dingen.Wim Anker schreef:Ik leer mijn kinderen (vanaf zo jong mogelijk) het ook graag.
Kijk, ben ik ook eens een keer oubollig. Ik bedoelde het meer als relativering van het gehijg achter alle nieuwste ontwikkelingen aan.WimAnker schreef:Dit is oubollige retoriek waar ik - noch iemand - iets mee kan.Luther schreef:Daarnaast: een jaar of 5 geleden had vrijwel niemand een smartphone en gingen de werkzaamheden ook prima. Er zit een ontwikkeling achter, waarbij wij onderdeel worden van ontwikkelingen waarin we niet meer kunnen kiezen tussen meedoen en niet meedoen.
Ik heb het uiteraard over de apps en het gebruik daarvan. Ik zie hele nuttige agenda-apps, op de een of andere manier zie ik die mijn leerlingen het minst gebruiken, want 'stom'. Nog zoiets: toen we als proef het huiswerk digitaal aanleverden, werd het minder goed gedaan nu weer weer gewoon een papieren agenda eisen. Jongeren moeten leren handmatig te ordenen en te plannen en zich daarin niet afhankelijk maken van een technisch ding dat voor hen denkt.WimAnker schreef:Probeer nu eens goed het onderscheid te maken tussen de smartphone en de apps die er op kunnen staan. Nuttige apps zijn bovendien het leukst. Juist dat wil ik mijn kinderen leren.Luther schreef:Nutiige apps zijn niet leuk, de apps die verslavend zijn en massaal gebruikt worden zijn WhatsApp, Snapchat, Instagram, Facebook, Pinterest, Die blijken die alleen verslavend te zijn, maar ook contactarm te maken in the real life.
Dat voorkom je niet door ze al vroeg de kat op het spek te binden; het schermpje blijft altijd meer aantrekkingskracht op hen uitoefenen dan het gesprek om hen heen.WimAnker schreef:Juist dat wil ik zien te voorkomen. En daar moet m.i. mee begonnen worden als ze heel jong zijn. Net zoals - nu langzamerhand gemeengoed hoop ik - de seksuele opvoeding start vanaf een jaar of 4 a 5 en niet pas in de puberleeftijd.Luther schreef:Ik blijf het een bizar fenomeen vinden dat je op verjaardagen van jongeren de pubers vrijwel allemaal met hun smartphone in de hand ook nog aan het communiceren zijn met een wereld buiten die huiskamer.
Ik heb stellig de indruk dat dat niet het geval is.WimAnker schreef:Ik heb toch stellig de indruk dat je deze onderzoeken onjuist citeert.
Nee hoor, maar wel zijn ze door de praktijk erachter gekomen dat dit niet werkt. Ik heb meegedraaid als docent in een latopklas. De resultaten waren dramatisch! Velen jongeren hebben een diploma gehaald dat lager was dan hun binnenkomst deed vermoeden. De afleidingsdrempel is zo laag geworden, dat de theorie (even wat uitrekenen) prima is, maar de praktijk uitwijst dat dit zo niet werkt. Er zijn daarom al diverse scholen (niet de onze) waar de smartphone bij binnenkomst in de kluis moet worden opgeborgen, om er alleen in pauzes en na schooltijd weer uit te halen. En dan hebben we het nog niet eens over het maken van foto's en filmpjes van docenten en medeleerlingen en die online te zetten.Luther schreef:m.i. wordt nu onterecht - zonder spoortje bewijs - de smartphone t.o.v. het "openleggen van Gods werkelijkheid" gezet. Bovendien heb je mij niet horen zeggen dat elke les de smartphone open mag/moet liggen. Maar als er berekeningen gedaan moeten worden bij wiskunde, waarom zou men dan niet de smartphone app daarvoor mogen gebruiken? Daarna verdwijnt dat ding weer in de tas. Zijn scholen echt zo statisch dat dit niet bedacht kan worden?Luther schreef:In het onderwijs gaat het om kennis en vorming. Gebruik van digitale middelen kan zeker z'n waarde hebben in het oefenen met nieuwe stof, of het snel opzoeken. Maar onderwijs is vooral het openleggen van een deel van Gods werkelijkheid, en dat kan in ieder vakgebied. Daarbij zijn digitale apparaten vaker afleider, dan ondersteuner. En je snapt zelf uiteraard wel dat het integraal toestaan van het gebruik van de smartphone een enorme fraudeberg met zich meebrengt. Memoriseren, het leren en ontdekken van feiten verbanden, het denken, zal nog steeds met eigen hersenen moeten gebeuren.
Die claim leg ik, omdat mijn vooronderstelling is dat een smartphone een stoorzender is, en daarnaast voor een pubers de meest aantrekkelijke vorm van 'leven' is.WimAnker schreef:m.i. stel je weer - onterecht - de smartphone tegenover het bijbrengen van goddelijke zaken. Dit is een claim die m.i. niet hard te maken is. Ik zou het eerder vergelijking met de seksuele opvoeding, niet pas mee beginnen als het puberen start maar veel en veel eerder.Luther schreef:Tot een jaar of 12 kun je een jongmens zeer veel bijbrengen wat waarde heeft voor tijd en eeuwigheid, daarnaast fatsoen en behoorlijk gedrag. Als je daarmee wilt beginnen als ze 12 zijn, dan ben je te laat. Daarom wil ik tot die leeftijd sowieso geen stoorzenders in de vorm van smartphones in dat proces. Ook daarna liever niet trouwens. Een smartphone kan zeker nuttig zijn, maar schaf zo'n ding dan aan op het moment dat het nuttig wordt, en niet eerder.
Dat geldt volgens mij ook t.a.v. de televisie, of ongefilterd internet. Volgens mij ben jij van beide geen voorstander. Ik vind die leerlingen zeer verstandig, evenals die ouders, die - en ik hoor het gelukkig steeds vaker - rond 22.00 wifi eruit gooien en de regel hebben dat mobiele apparatuur altijd op de begane grond blijft. De leerlingen die niet kunnen omgaan met de smartphone zijn geen uitzonderingen.WimAnker schreef:Het is uiteraard fijn als mensen hun smartphone inleveren als ze zien dat ze er niet mee kunnen omgaan. Het is nog fijner als ze worden geleerd de stoffelijke dingen - zoals de smartphone - te gebruiken tot nut.Luther schreef:Volgens mij onderschat je enorm de verleidingen en gevaren van een smartphone. Tot mijn vreugde zie ik leerlingen om me heen die hun smartphone weer inwisselen voor een 'gewone' mobiel. Hun conclusie: Ik kan er niet afblijven, mijn cijfers dalen, ik werd gek als ik een uur niet op m'n mobiel mocht, etc......
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Dat klopt. De sfeer is daar inderdaad heel anders.Mara schreef:Blijkbaar werk jij op de andere lokatie, aan de andere kant van het water.Luther schreef:Dat herken ik niet van onze 'stadse' school.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Voor iedereen die de vooruitgang wil tegenhouden, kan ik het volgende leerzame hoorspel aanbevelen; hierin poogt dhr. O.B. Bommel nl. hetzelfde.
http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhaal32.html
http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhaal32.html
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Voor ieder denkt dat ik de vooruitgang wil tegenhouden: geenszins. Maar ik wil wel nadrukkelijk aan die kant van het bootje gaan hangen die laat zien dat er nogal zwarte kanten aan de smartphone zitten.Floppy schreef:Voor iedereen die de vooruitgang wil tegenhouden, kan ik het volgende leerzame hoorspel aanbevelen; hierin poogt dhr. O.B. Bommel nl. hetzelfde.
http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhaal32.html
Met de ontwikkeling van de smartphone is een wissel omgegaan die veel grotere gevolgen heeft voor de manier waarop we leven dan toen de auto werd uitgevonden, of de trein, of de PC, of de boekdrukkunst, of van het gewone mobieltje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Ik krijg de indruk dat jij ze niets wil leren hieromtrent en op hun 12e of 13e - als het echte pubers worden - gaat foeteren dat ze de smartphone zo fout gebruiken. En dan krijgt de smartphone de schuld van de nalatigheid.Luther schreef:Jouw keuze; ik leer ze liever andere dingen.Wim Anker schreef:Ik leer mijn kinderen (vanaf zo jong mogelijk) het ook graag.
Het verschil met televisie, of (on)gefilterd internet is dat ik dit mijn kinderen mijn visie hierover leer (vanaf 2 jaar) en dat blijft zo bij het puberen. Het blijft ook zo bij volwassenen en bij ouden van dagen. Van 0 tot 100 is de lijn gelijk. Dat geld ook voor de smartphone.Luther schreef:Dat geldt volgens mij ook t.a.v. de televisie, of ongefilterd internet. Volgens mij ben jij van beide geen voorstander. Ik vind die leerlingen zeer verstandig, evenals die ouders, die - en ik hoor het gelukkig steeds vaker - rond 22.00 wifi eruit gooien en de regel hebben dat mobiele apparatuur altijd op de begane grond blijft. De leerlingen die niet kunnen omgaan met de smartphone zijn geen uitzonderingen.
Overigens vind ik het uitzetten van wifi op een bepaalde tijd ook zeer verstandig, dat is namelijk een beheersmaatregel i.p.v. het domweg niet verstrekken van devices.
Ik kort de posting maar een beetje in, dit topic gaat over het feit vanaf hoe jong men de kinderen een smartphone moet verstrekken. Het is jammer dat de discussie zo vervuild wordt met allerlei stemmingsmakende opmerkingen.
Daarnaast wordt telkens verwezen naar de "pubers" die er zoveel foute dingen mee doen en zo slecht presteren op school met zo'n ding. De vraag is of dat niet beter gaat als de jeugd er veel eerder mee in aanraking zou komen en van jongs af aan begeleid ermee opgevoed worden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jan 2015, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Niemand die dat ontkend Luther, je doet mij onrecht door te suggereren dat ik die kanten niet zie.Luther schreef:Voor ieder denkt dat ik de vooruitgang wil tegenhouden: geenszins. Maar ik wil wel nadrukkelijk aan die kant van het bootje gaan hangen die laat zien dat er nogal zwarte kanten aan de smartphone zitten.Floppy schreef:Voor iedereen die de vooruitgang wil tegenhouden, kan ik het volgende leerzame hoorspel aanbevelen; hierin poogt dhr. O.B. Bommel nl. hetzelfde.
http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhaal32.html
Het gesprek gaat erover hoe we het beste onze kinderen kunnen leren de kwalijke kanten van de smartphone de vermijden.
Een opmerking die mij toch wel doet denken dat je niet serieus te nemen bent.Luther schreef:Met de ontwikkeling van de smartphone is een wissel omgegaan die veel grotere gevolgen heeft voor de manier waarop we leven dan toen de auto werd uitgevonden, of de trein, of de PC, of de boekdrukkunst, of van het gewone mobieltje.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jan 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Maar heel triest dat dan via een catechisatieles en een gezonden brief, de predikant er een ernstige preek over moet houden.Luther schreef:Dat klopt. De sfeer is daar inderdaad heel anders.Mara schreef:Blijkbaar werk jij op de andere lokatie, aan de andere kant van het water.Luther schreef:Dat herken ik niet van onze 'stadse' school.
Blijkbaar loopt het bij sommige ouders uit de hand. Weten ze het niet of zijn ze zo naief? (Mijn kind doet zoiets niet-houding)
Als je over een dergelijk ernstig vergrijp hoort denk je: als mijn kind zoiets zou doen, dan.....
Ja, wat dan? Welke straf pas je toe, maar hoe komt het dat mijn kind zoiets doet?
Een generatie geleden had niemand van het woord "cyberpesten" gehoord. Pas als je het van dichtbij meemaakt, zie je hoe de impact daarvan is!
Ik denk dat dit dieper gaat dan het gesproken woord, al kan dit ook ingrijpende gevolgen hebben, laat dit duidelijk zijn.
Maar alles wat via internet verspreidt wordt, of dit nu beelden of woorden zijn, blijft daar ook, dat is het erge.
En wordt razendsnel verspreid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Dat mag. Ik meen het overigens oprecht.Wim Anker schreef:Niemand die dat ontkend Luther, je doet mij onrecht door te suggereren dat ik die kanten niet zie.Luther schreef:Voor ieder denkt dat ik de vooruitgang wil tegenhouden: geenszins. Maar ik wil wel nadrukkelijk aan die kant van het bootje gaan hangen die laat zien dat er nogal zwarte kanten aan de smartphone zitten.Floppy schreef:Voor iedereen die de vooruitgang wil tegenhouden, kan ik het volgende leerzame hoorspel aanbevelen; hierin poogt dhr. O.B. Bommel nl. hetzelfde.
http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhaal32.html
Het gesprek gaat erover hoe we het beste onze kinderen kunnen leren de kwalijke kanten van de smartphone de vermijden.
Een opmerking die mij toch wel doet denken dat je niet serieus te nemen bent.Luther schreef:Met de ontwikkeling van de smartphone is een wissel omgegaan die veel grotere gevolgen heeft voor de manier waarop we leven dan toen de auto werd uitgevonden, of de trein, of de PC, of de boekdrukkunst, of van het gewone mobieltje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Heb je daar bewijs voor? Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Welke regelgeving we hier thuis ook verzinnen rond spelletjes op de PC'tijdslimieten en weet ik wat niet al: je blijft discussie houden en aantrekkingskracht.Wim Anker schreef:Ik krijg de indruk dat jij ze niets wil leren hieromtrent en op hun 12e of 13e - als het echte pubers worden - gaat foeteren dat ze de smartphone zo fout gebruiken. En dan krijgt de smartphone de schuld van de nalatigheid.Luther schreef:Jouw keuze; ik leer ze liever andere dingen.Wim Anker schreef:Ik leer mijn kinderen (vanaf zo jong mogelijk) het ook graag.
Het verschil met televisie, of (on)gefilterd internet is dat ik dit mijn kinderen mijn visie hierover leer (vanaf 2 jaar) en dat blijft zo bij het puberen. Het blijft ook zo bij volwassenen en bij ouden van dagen. Van 0 tot 100 is de lijn gelijk. Dat geld ook voor de smartphone.Luther schreef:Dat geldt volgens mij ook t.a.v. de televisie, of ongefilterd internet. Volgens mij ben jij van beide geen voorstander. Ik vind die leerlingen zeer verstandig, evenals die ouders, die - en ik hoor het gelukkig steeds vaker - rond 22.00 wifi eruit gooien en de regel hebben dat mobiele apparatuur altijd op de begane grond blijft. De leerlingen die niet kunnen omgaan met de smartphone zijn geen uitzonderingen.
Overigens vind ik het uitzetten van wifi op een bepaalde tijd ook zeer verstandig, dat is namelijk een beheersmaatregel i.p.v. het domweg niet verstrekken van devices.
Ik kort de posting maar een beetje in, dit topic gaat over het feit vanaf hoe jong men de kinderen een smartphone moet verstrekken. Het is jammer dat de discussie zo vervuild wordt met allerlei stemmingsmakende opmerkingen.
Daarnaast wordt telkens verwezen naar de "pubers" die er zoveel foute dingen mee doen en zo slecht presteren op school met zo'n ding. De vraag is of dat niet beter gaat als de jeugd er veel eerder mee in aanraking zou komen en van jongs af aan begeleid ermee opgevoed worden.
Jammer dat je elke mening die tegengesteld is aan die van jou als stemmingmakerij betiteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Helemaal eens, Mara. Maar vergeet niet dat er bij veel ouders een grote mate van opvoedingsverlegenheid is rond dit thema.Mara schreef:Maar heel triest dat dan via een catechisatieles en een gezonden brief, de predikant er een ernstige preek over moet houden.Luther schreef:Dat klopt. De sfeer is daar inderdaad heel anders.Mara schreef:Blijkbaar werk jij op de andere lokatie, aan de andere kant van het water.Luther schreef:Dat herken ik niet van onze 'stadse' school.
Blijkbaar loopt het bij sommige ouders uit de hand. Weten ze het niet of zijn ze zo naief? (Mijn kind doet zoiets niet-houding)
Als je over een dergelijk ernstig vergrijp hoort denk je: als mijn kind zoiets zou doen, dan.....
Ja, wat dan? Welke straf pas je toe, maar hoe komt het dat mijn kind zoiets doet?
Een generatie geleden had niemand van het woord "cyberpesten" gehoord. Pas als je het van dichtbij meemaakt, zie je hoe de impact daarvan is!
Ik denk dat dit dieper gaat dan het gesproken woord, al kan dit ook ingrijpende gevolgen hebben, laat dit duidelijk zijn.
Maar alles wat via internet verspreidt wordt, of dit nu beelden of woorden zijn, blijft daar ook, dat is het erge.
En wordt razendsnel verspreid.
Juist omdat door de smartphone de mogelijkheid tot het kwade zo drempelloos tot onze beschikking staat, komt eruit wat erin zit. En ik zal de laatste zijn om te zeggen: Dit doet mijn kind niet. Ik heb teveel pestgevallen moeten begeleiden / oplossen op dit punt, om ouders hierover ooit een verwijt te maken. Het komt in alle soorten van gezinnen voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Smartphone: welke leeftijd?
We zetten hem hier maar neer, vind je het goed? Ik had deze discussie nog gans niet gelezen, vandaar mijn onnozelheid.Floppy schreef:Ok; inmiddels ben ik uitgelachen. Wat vind je niet duur?Ad Anker schreef:... Ik wil er overigens een aanschaffen, niet te duur. Iemand tips?
Nee, tot nu toe heb ik een telefoon waar ik mee kan bellen en sms-en. Ik gebruik dat ding nauwelijks.
Zo'n smartphone is erg handig. Ik vind de whatsapp prachtig, vooral de groepsapp van mijn familie bijvoorbeeld. via de phone van mijn vrouw deel ik ook in die vreugde. Het snel een fotootje kunnen versturen e.d. vind ik leuk, vooral nu ik met facebook om principiële redenen gestopt ben.
Verder ben ik een druk baasje en vind ik het handig dat ik een digitale agenda op zak heb. Het gebeurt steeds vaker dat ik dingen vergeet of dubbel afspreek, dat is niet handig.
Daarnaast is je mail checken zonder dat ik daarvoor een laptop op moet starten ook wel prettig.
Maar wat zijn precies de nadelen/gevaren?
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Misschien iets om er ook bij te betrekken, als het om 'moderne media' gaat:Mara schreef:Maar heel triest dat dan via een catechisatieles en een gezonden brief, de predikant er een ernstige preek over moet houden.Luther schreef:Dat klopt. De sfeer is daar inderdaad heel anders.Mara schreef:Blijkbaar werk jij op de andere lokatie, aan de andere kant van het water.Luther schreef:Dat herken ik niet van onze 'stadse' school.
Blijkbaar loopt het bij sommige ouders uit de hand. Weten ze het niet of zijn ze zo naief? (Mijn kind doet zoiets niet-houding)
Als je over een dergelijk ernstig vergrijp hoort denk je: als mijn kind zoiets zou doen, dan.....
Ja, wat dan? Welke straf pas je toe, maar hoe komt het dat mijn kind zoiets doet?
Een generatie geleden had niemand van het woord "cyberpesten" gehoord. Pas als je het van dichtbij meemaakt, zie je hoe de impact daarvan is!
Ik denk dat dit dieper gaat dan het gesproken woord, al kan dit ook ingrijpende gevolgen hebben, laat dit duidelijk zijn.
Maar alles wat via internet verspreidt wordt, of dit nu beelden of woorden zijn, blijft daar ook, dat is het erge.
En wordt razendsnel verspreid.
Cyberpesten... is dat vergelijkbaar met een in een bepaalde hoek geduwd worden door leeftijdsgenoten? Kinderen die iets anders zijn dan anderen, die zich afwijkend gedragen, er wat anders uitzien, zonder een bepaalde opzet. Die dus in een bepaalde hoek geraken, genegeerd, onbegrepen, of metterdaad onvriendelijk worden benaderd?
Maar volgens mij is dat niet bepaald leeftijd-gerelateerd. Ook oudere mensen kunnen doordat ze onbegrepen worden soms pijnlijk getroffen worden. Men gaat zulke mensen wel eens negeren. Of erger, beschuldigen? Als je in een bepaalde hoek gedrongen wordt, zonder dat zelf te zoeken, kan dat, dacht ik, best pijnlijk zijn al ben je een oude man of vrouw. Of zie ik dat verkeerd? Het gaat er dan toch uiteindelijk om dat men iemand met afwijkende gedachten of daden niet accepteert, tegenspreekt, wat het slachtoffer het beste aanvoelt. Dan denk ik dat dit niet aan leeftijd gebonden is. Denk ook aan racisme, wat we naar mijn gevoel ook niet moeten onderschatten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Smartphone: welke leeftijd?
ik wil graag mijn eigen nummer houden, dat kan, als ik zo'n apparaat koop?Floppy schreef:Is dat een smartphone? Zo niet, dan vind ik hem nog wel wat aan de prijs....
Tip van mij: Voor ong. 100 euro is er de Motorola Moto E; voor ong. 170 de Moto G.
Hoe zit het dan met maandelijkse kosten, ik zal toch een abonnement ofzo moeten hebben.
Ik ben echt helemaal groen, zoals je merkt.
Re: Smartphone: welke leeftijd?
Ik ken geen enkel kind dat meteen buigt voor een maatregel.Luther schreef: Heb je daar bewijs voor? Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Welke regelgeving we hier thuis ook verzinnen rond spelletjes op de PC'tijdslimieten en weet ik wat niet al: je blijft discussie houden en aantrekkingskracht.
Volgens mij hoort dat ook helemaal bij het puberen, de grenzen opzoeken en liefst er soms overheen.
Vooral als het een tamelijk onbegrijpelijke regel is (dat het volgens hen al gauw is).
Humor is dat kinderen met een kookwekker naast de laptop moeten zitten, terwijl pa en moe ongelimiteerd facebooken, mailen, forummen en internetshoppen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon