Hier wordt het verbond gezien als de ‘bediening der verzoening’. Terwijl ik uitga van het verbond als de persoonlijke relatie tussen God en de zondaar. En die is er pas wanneer de zondaar tot geloof komt. Ik neem aan dat Luther c.s. dat met mij eens is.drs. H. de Jong schreef: Wat is dan het verbond? Het is de heilige ruimte waarbinnen wij voor Christus worden gezet, precies zoals dat in het oude Israël al het geval was met het stralende David(Sion)verbond binnen het Sinaïverbond.
Belangwekkend is wat drs. De Jong nog meer schrijft:
We moeten de focus niet verleggen van Christus naar het verbond, en dát is wat ik zie gebeuren. Dan krijg je zelfs tweeërlei Evangelie: één voor de verbondskinderen en voor de niet-verbondskinderen. Maar:drs. H. de Jong schreef:Binnen het Sinaïverbond kon de Israëliet niet om het David(Sion)verbond heen, hij moest kiezen, voor of tegen. Maar het verschil met toen is dat Christus als de gekomen vervulling van en David én Sion zo'n krachtige uitstraling heeft, dat elke verbondsbegrenzing van Hem uit gerelativeerd wordt. En het is dus vanwege dat stralende licht van Christus dat het verbond in het Nieuwe Testament een geringere rol speelt dan in het Oude.
Bron van deze citaten: http://www.ngk.nl/ngp/Studiemat-DeJong/ ... vdWaal.pdfdrs. H. de Jong schreef:Als een katechisant een ongelovig vriendje meebrengt naar de les, dan benader ik hem niet anders dan de rest, verbond of geen verbond. De reguliere katechisanten zijn vanwege de voorafgaande bemoeienis van de Here God wel rijker dan het gastje (hun voorrecht is velerlei in elk opzicht, Rom. 3 : 1/2), maar God heeft hen niet meer lief. Er is maar één evangelie.
Eigenlijk is dit de kern van wat ik wil zeggen over dit onderwerp.