Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door huisman »

modesto schreef:Ja, ik deel graag huiswerk uit. Jullie wekken nu trouwens wel de indruk dat je meteen klaarstaat met een oordeel over andermans eredienst, terwijl jullie geen behoefte blijken te hebben om eens kritisch naar je eigen eredienst te kijken. Dat vind ik niet zo wijs.
Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door refo »

In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.

Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door eilander »

refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.

Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Ik heb twee vragen hierover:
1. Doet nog terzake dat de preek de uitleg van de tekst, in het verband geplaatst, bevat?
2. In welke kerken aan de linkerzijde of het midden van het kerkelijk spectrum wordt er een groot cq. groter stuk Bijbel gelezen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

huisman schreef:
modesto schreef:Ja, ik deel graag huiswerk uit. Jullie wekken nu trouwens wel de indruk dat je meteen klaarstaat met een oordeel over andermans eredienst, terwijl jullie geen behoefte blijken te hebben om eens kritisch naar je eigen eredienst te kijken. Dat vind ik niet zo wijs.
Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Inderdaad! Juist omdat er op dit vlak nogal veel vermoeiende discussies mogelijk zijn in de CGK, houd ik me daar het liefst verre van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door huisman »

refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.

Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Ik heb in mijn leven vele prekenseries gehoord over hele Bijbelboeken die dan ook in de loop van de tijd gelezen werden in de eredienst . Dus jouw opmerking is veel te algemeen gesteld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door eilander »

huisman schreef:
refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.

Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Ik heb in mijn leven vele prekenseries gehoord over hele Bijbelboeken die dan ook in de loop van de tijd gelezen werden in de eredienst . Dus jouw opmerking is veel te algemeen gesteld.
Ah, nu snap ik de opmerking van refo iets beter. Ik neem nu aan dat hij bedoelt dat de predikanten hun teksten kiezen uit een select gedeelte van de Bijbel en sommige Bijbelboeken of hoofdstukken nooit bepreken. Dat is wel een punt, al is het zeker niet altijd zo.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Dipper »

Hier wel wat puntjes voor de eredienst die niet vernieuwend of hip zijn maar om Gods ontzag gaan:


-als de Twaalf artikelen van het geloof worden gelezen, ga dan in de eerste plaats staan en in de tweede plaats zeg het hardop mee. Je gelooft het immers ook.
- ga staan tijdens de schriftlezing
- buig het hoofd tijdens votum en zegen
- zet knielbanken in de kerk zodat men naar believen en vermogen kan knielen tijdens het gebed
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

En staan bij het zingen!
Bij de uitleidende zegen de handen ontvangend open, het hoofd naar boven.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Hier wel wat puntjes voor de eredienst die niet vernieuwend of hip zijn maar om Gods ontzag gaan:
-als de Twaalf artikelen van het geloof worden gelezen, ga dan in de eerste plaats staan en in de tweede plaats zeg het hardop mee. Je gelooft het immers ook.
Bij ons in de kerk moeten we gaan staan, maar gelukkig hoeven wij het niet hardop mee te zeggen.
In de gereformeerde kerk worden de 12 artikelen gezongen. Al vanaf dat ik er als kind kwam.
Dipper schreef:buig het hoofd tijdens votum en zegen
en sluit je ogen.
Wordt dat niet overal gedaan dan?
Dipper schreef:zet knielbanken in de kerk zodat men naar believen en vermogen kan knielen tijdens het gebed
Zou ik in principe niet tegenhouden, als dit ter sprake zou worden gebracht.
ejvl schreef:En staan bij het zingen!
Dat heb ik meegemaakt bij verschillende diensten, maar dan wordt het wel een soort gymnastische oefening hoor.
En omdat wij er niet mee bekend waren, moest je telkens opletten, wanneer staan, wanneer ga je weer zitten?
Nogal ingewikkeld.
ejvl schreef:Bij de uitleidende zegen de handen ontvangend open, het hoofd naar boven.
Bid jij zo aan tafel en thuis ook?
Dit lijkt me lastiger om in te voeren, daar de meesten van ons geleerd hebben: handen samen, ogen dicht, eerbiedig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Dat heb ik meegemaakt bij verschillende diensten, maar dan wordt het wel een soort gymnastische oefening hoor.
En omdat wij er niet mee bekend waren, moest je telkens opletten, wanneer staan, wanneer ga je weer zitten?
Nogal ingewikkeld.
Welnee, de predikant kondigt aan wanneer er gezongen gaat worden, zodra het orgel (of instrumenten) beginnen met geluid maken gaat de gemeente staan, na het zingen wachten totdat het weer stil is en weer gaan zitten.
Bid jij zo aan tafel en thuis ook?
Dit lijkt me lastiger om in te voeren, daar de meesten van ons geleerd hebben: handen samen, ogen dicht, eerbiedig.
De zegen is geen bidden, maar een ontvangen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

modesto schreef:
huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.
Er zijn geen kritische inzichten. Waarom wil je zo graag kritiek horen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Auto »

Luther schreef:
modesto schreef:
huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.
Er zijn geen kritische inzichten. Waarom wil je zo graag kritiek horen?
Dan kan hij het afschieten, terwijl dit over kerkdiensten in andere culturen gaat ......
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Zeemeeuw »

Ds. Lamain schreef wel eens: Je hebt mensen die van kritiek leven...
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

Ik denk dat jullie het woord "kritisch" misverstaan. Daarmee doel ik op een neutrale onderzoeking of beoordeling of waardering, met enige diepgang, van een bepaalde zaak. Kritisch ergens naar kijken houdt niet noodzakelijkerwijs een negatief oordeel in.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie