Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.modesto schreef:Ja, ik deel graag huiswerk uit. Jullie wekken nu trouwens wel de indruk dat je meteen klaarstaat met een oordeel over andermans eredienst, terwijl jullie geen behoefte blijken te hebben om eens kritisch naar je eigen eredienst te kijken. Dat vind ik niet zo wijs.
Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.
Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Ik heb twee vragen hierover:refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.
Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
1. Doet nog terzake dat de preek de uitleg van de tekst, in het verband geplaatst, bevat?
2. In welke kerken aan de linkerzijde of het midden van het kerkelijk spectrum wordt er een groot cq. groter stuk Bijbel gelezen?
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Inderdaad! Juist omdat er op dit vlak nogal veel vermoeiende discussies mogelijk zijn in de CGK, houd ik me daar het liefst verre van.huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.modesto schreef:Ja, ik deel graag huiswerk uit. Jullie wekken nu trouwens wel de indruk dat je meteen klaarstaat met een oordeel over andermans eredienst, terwijl jullie geen behoefte blijken te hebben om eens kritisch naar je eigen eredienst te kijken. Dat vind ik niet zo wijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Ik heb in mijn leven vele prekenseries gehoord over hele Bijbelboeken die dan ook in de loop van de tijd gelezen werden in de eredienst . Dus jouw opmerking is veel te algemeen gesteld.refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.
Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Ah, nu snap ik de opmerking van refo iets beter. Ik neem nu aan dat hij bedoelt dat de predikanten hun teksten kiezen uit een select gedeelte van de Bijbel en sommige Bijbelboeken of hoofdstukken nooit bepreken. Dat is wel een punt, al is het zeker niet altijd zo.huisman schreef:Ik heb in mijn leven vele prekenseries gehoord over hele Bijbelboeken die dan ook in de loop van de tijd gelezen werden in de eredienst . Dus jouw opmerking is veel te algemeen gesteld.refo schreef:In de meeste kerken aan de rechterzijde van het kerkelijk spectrum staat de dominee centraal.
Er wordt een klein stukje bijbel gelezen en een nog kleiner stukje als tekst gekozen.
Echt 'Gods Woord' centraal stellen gebeurt niet echt.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Hier wel wat puntjes voor de eredienst die niet vernieuwend of hip zijn maar om Gods ontzag gaan:
-als de Twaalf artikelen van het geloof worden gelezen, ga dan in de eerste plaats staan en in de tweede plaats zeg het hardop mee. Je gelooft het immers ook.
- ga staan tijdens de schriftlezing
- buig het hoofd tijdens votum en zegen
- zet knielbanken in de kerk zodat men naar believen en vermogen kan knielen tijdens het gebed
-als de Twaalf artikelen van het geloof worden gelezen, ga dan in de eerste plaats staan en in de tweede plaats zeg het hardop mee. Je gelooft het immers ook.
- ga staan tijdens de schriftlezing
- buig het hoofd tijdens votum en zegen
- zet knielbanken in de kerk zodat men naar believen en vermogen kan knielen tijdens het gebed
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
En staan bij het zingen!
Bij de uitleidende zegen de handen ontvangend open, het hoofd naar boven.
Bij de uitleidende zegen de handen ontvangend open, het hoofd naar boven.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Bij ons in de kerk moeten we gaan staan, maar gelukkig hoeven wij het niet hardop mee te zeggen.Dipper schreef:Hier wel wat puntjes voor de eredienst die niet vernieuwend of hip zijn maar om Gods ontzag gaan:
-als de Twaalf artikelen van het geloof worden gelezen, ga dan in de eerste plaats staan en in de tweede plaats zeg het hardop mee. Je gelooft het immers ook.
In de gereformeerde kerk worden de 12 artikelen gezongen. Al vanaf dat ik er als kind kwam.
en sluit je ogen.Dipper schreef:buig het hoofd tijdens votum en zegen
Wordt dat niet overal gedaan dan?
Zou ik in principe niet tegenhouden, als dit ter sprake zou worden gebracht.Dipper schreef:zet knielbanken in de kerk zodat men naar believen en vermogen kan knielen tijdens het gebed
Dat heb ik meegemaakt bij verschillende diensten, maar dan wordt het wel een soort gymnastische oefening hoor.ejvl schreef:En staan bij het zingen!
En omdat wij er niet mee bekend waren, moest je telkens opletten, wanneer staan, wanneer ga je weer zitten?
Nogal ingewikkeld.
Bid jij zo aan tafel en thuis ook?ejvl schreef:Bij de uitleidende zegen de handen ontvangend open, het hoofd naar boven.
Dit lijkt me lastiger om in te voeren, daar de meesten van ons geleerd hebben: handen samen, ogen dicht, eerbiedig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Welnee, de predikant kondigt aan wanneer er gezongen gaat worden, zodra het orgel (of instrumenten) beginnen met geluid maken gaat de gemeente staan, na het zingen wachten totdat het weer stil is en weer gaan zitten.Mara schreef:Dat heb ik meegemaakt bij verschillende diensten, maar dan wordt het wel een soort gymnastische oefening hoor.
En omdat wij er niet mee bekend waren, moest je telkens opletten, wanneer staan, wanneer ga je weer zitten?
Nogal ingewikkeld.
De zegen is geen bidden, maar een ontvangen.Bid jij zo aan tafel en thuis ook?
Dit lijkt me lastiger om in te voeren, daar de meesten van ons geleerd hebben: handen samen, ogen dicht, eerbiedig.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Er zijn geen kritische inzichten. Waarom wil je zo graag kritiek horen?modesto schreef:Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Dan kan hij het afschieten, terwijl dit over kerkdiensten in andere culturen gaat ......Luther schreef:Er zijn geen kritische inzichten. Waarom wil je zo graag kritiek horen?modesto schreef:Mooi dat je over de liturgie in je kerk nagedacht hebt. Maar waar zijn de kritische inzichten die daarvan het resultaat zijn? Die wil ik horen! Daar kan ik wat van leren. Of je al dan niet de status quo wilt handhaven, is eigenlijk niet zo interessant.huisman schreef:Als je zoals Luther en Huisman lid bent van de CGK heb je al lang over de liturgie in de eredienst gedacht. De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot maar dat heeft als voordeel dat elke gemeente en kerkenraad zelf bewust moet kiezen welke vorm van eredienst ze voorstaan. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een liturgisch sobere eredienst waar Gods Woord centraal staat. En als Gods Woord centraal staat dan staat de Heere Jezus centraal.
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Ds. Lamain schreef wel eens: Je hebt mensen die van kritiek leven...
Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?
Ik denk dat jullie het woord "kritisch" misverstaan. Daarmee doel ik op een neutrale onderzoeking of beoordeling of waardering, met enige diepgang, van een bepaalde zaak. Kritisch ergens naar kijken houdt niet noodzakelijkerwijs een negatief oordeel in.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum