Digitale middelen in het kerkelijk leven

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door huisman »

Nu wij het toch over "Daniël" hebben wil ik ook dit nog even kwijt.

1. De nieuwe layout vind ik mislukt. Ik word draaierig van de bladopmaak.
2. Met de nieuwe opmaak lijkt de inhoud ook steeds oppervlakkiger te worden.
3. Wij zijn al 26 jaar trouw abonnee maar het blad is geen schijn meer van de Daniel van vroeger.

Dit vind ik oprecht jammer want zoveel goede bladen voor onze jongeren zijn er niet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:Nu wij het toch over "Daniël" hebben wil ik ook dit nog even kwijt.

1. De nieuwe layout vind ik mislukt. Ik word draaierig van de bladopmaak.
2. Met de nieuwe opmaak lijkt de inhoud ook steeds oppervlakkiger te worden.
3. Wij zijn al 26 jaar trouw abonnee maar het blad is geen schijn meer van de Daniel van vroeger.

Dit vind ik oprecht jammer want zoveel goede bladen voor onze jongeren zijn er niet

Het is ook een blad voor jongeren, in de (sterk visueel ingestelde)tijd waarin zij nu leven Huisman, en jij leest het met de bril van een volwassenen. Dat moet je echt meenemen in je beoordeling.
En qua inhoud ben ik het ook niet met je eens. Er kan wel een verschuiving zijn van onderwerpen, omdat elke tijd zijn eigen actuele vragen heeft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Luther »

huisman schreef:Nu wij het toch over "Daniël" hebben wil ik ook dit nog even kwijt.

1. De nieuwe layout vind ik mislukt. Ik word draaierig van de bladopmaak.
2. Met de nieuwe opmaak lijkt de inhoud ook steeds oppervlakkiger te worden.
3. Wij zijn al 26 jaar trouw abonnee maar het blad is geen schijn meer van de Daniel van vroeger.

Dit vind ik oprecht jammer want zoveel goede bladen voor onze jongeren zijn er niet
Ik ben het voor een deel wel met @huisman eens.
Ad 1: De nieuwe opmaak sluit helemaal aan bij het flitsende van deze tijd. Het zou me een lief ding waard zijn als er een jongerenblad zou zijn dat dit een beetje achter zich laat. Het doet allemaal schreeuwerig aan. (Maar tegelijk zeg ik: ondergeschikt punt)
Ad 2: Oppervlakkiger weet ik niet, maar de stukken tekst worden met de jaren wel steeds korter. Dat is inderdaad in aansluiting op de trend van ontlezing, maar het is wel een verarming.
Ad 3: Ik lees de Daniel sinds ik kan lezen, was vroeger zelfs lid van het puzzelhoekje -12 (of het toen ook heette). Toch kan ik niet echt een overview geven van die 28 jaar, omdat ik in elke leeftijdscategorie weer op een andere manier las. Ben wel met @huisman eens dat er maar weinig goede christelijke jongerenbladen bestaan. Ben echter bang dat deze generatie niet veel heeft met 'bladen'; misschien een Daniel-app...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Auto »

Alleen dan is de vraag: lezen de jongeren dit blad nog wel of hebben ouders dit blad in huis voor de jongeren, maar lezen er zelf in?

(Dat laatste kom ik heel veel tegen)
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door DDD »

Dat laatste is het geval, vrees ik. Hoewel ik niet begrijp wat mensen er dan voor nieuws in lezen. Ik las vroeger de Daniel, maar dat gold echt lang niet voor iedereen. Ik neem hem nog steeds wel eens door, maar er staat voor volwassenen weinig bijzonders in, behalve de interviews.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Wilhelm »

Wat je zegt Luther, dat zou inderdaad een weg zijn die de verschillende jeugdorganisaties ook moeten gaan.
Een app of via social media de jongeren bereiken heeft zeker de voorkeur voor een papieren blad, dat , ben ik bang, steeds minder door jongeren gelezen wordt.

Ik denk dat het goed is als ook de Daniël meer gebruik gaat maken van Instagram, Facebook e.a. om de artikelen onder de aandacht van de jongeren te brengen. Misschien zou een app idd ook wel wat zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door huisman »

Auto schreef:Alleen dan is de vraag: lezen de jongeren dit blad nog wel of hebben ouders dit blad in huis voor de jongeren, maar lezen er zelf in?

(Dat laatste kom ik heel veel tegen)
Onze oudste kinderen zag ik toch regelmatig in de Daniël lezen. Je kon dan ook makkelijk een gesprek beginnen over het gelezene.

Luther schreef:Ik ben het voor een deel wel met @huisman eens.
Ad 1: De nieuwe opmaak sluit helemaal aan bij het flitsende van deze tijd. Het zou me een lief ding waard zijn als er een jongerenblad zou zijn dat dit een beetje achter zich laat. Het doet allemaal schreeuwerig aan. (Maar tegelijk zeg ik: ondergeschikt punt)
Ad 2: Oppervlakkiger weet ik niet, maar de stukken tekst worden met de jaren wel steeds korter. Dat is inderdaad in aansluiting op de trend van ontlezing, maar het is wel een verarming.
Ad 3: Ik lees de Daniel sinds ik kan lezen, was vroeger zelfs lid van het puzzelhoekje -12 (of het toen ook heette). Toch kan ik niet echt een overview geven van die 28 jaar, omdat ik in elke leeftijdscategorie weer op een andere manier las. Ben wel met @huisman eens dat er maar weinig goede christelijke jongerenbladen bestaan. Ben echter bang dat deze generatie niet veel heeft met 'bladen'; misschien een Daniel-app...:)
Ad 2. Korter is (bijna) altijd ook oppervlakkiger. Dat zie je in preken van 20 minuten maar ook in artikelen van een kwart pagina. Jammer dat wij in de kerken steeds willen aansluiten bij de huidige jongerencultuur terwijl juist over deze cultuur zoveel zorg is. (idd ontlezing, facebook-cultuur, informatie-neurose enz).

Als je bv ontlezing bestrijdt met kortere stukjes dan heb je de strijd al opgegeven en verloren.

Ik zie net dat @Wilhelm de strijd ook al opgegeven heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:[
Ik zie net dat @Wilhelm de strijd ook al opgegeven heeft.
Het is voor mij geen strijd meer. De slag van ontlezing is al gemaakt.
En opzich is het geen probleem als er andere vormen van communicatie voor terug komen.
Er is honderden jaren niet veel gelezen en toch werd Gods volk onderwezen.
Dus de conclusie dat het alleen mogelijk is door schriftelijke overdracht is veel te kort door de bocht.
We zijn nu een tijd ingegaan dat visuele communicatie steeds belangrijker wordt.
Ook in de maatschappij zie je dat er steeds meer wordt gecommuniceerd door symbolen (visueel) dan door tekst.

Dan kun je de strijd aangaan om daaraan niet mee te doen, maar besef wel dat dan de kans groot is dat je de aansluiting met de jeugd, (die nu eenmaal opgroeit in deze tijd) helemaal kwijt raakt.


In het verlengde van deze discussie kun je bv de vraag stellen hoe de kerkdienst er in de toekomst uit zal zien.
Zelf denk ik dat deze vorm ook gaat veranderen onder invloed van de huidige snelle tijd. Net zoals de huidige vorm weer heel anders is dan de kerkdiensten ten tijde van de kerkvaders. (maar met dit punt wordt het onderwerp wel heel breed ;) )
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:
huisman schreef:[
Ik zie net dat @Wilhelm de strijd ook al opgegeven heeft.
Het is voor mij geen strijd meer. De slag van ontlezing is al gemaakt.
En opzich is het geen probleem als er andere vormen van communicatie voor terug komen.
Er is honderden jaren niet veel gelezen en toch werd Gods volk onderwezen.
Dus de conclusie dat het alleen mogelijk is door schriftelijke overdracht is veel te kort door de bocht.
We zijn nu een tijd ingegaan dat visuele communicatie steeds belangrijker wordt.
Ook in de maatschappij zie je dat er steeds meer wordt gecommuniceerd door symbolen (visueel) dan door tekst.

Dan kun je de strijd aangaan om daaraan niet mee te doen, maar besef wel dat dan de kans groot is dat je de aansluiting met de jeugd, (die nu eenmaal opgroeit in deze tijd) helemaal kwijt raakt.
Nou, wacht even.
Mijn nickname is nog niet zo lang verleden tijd. Ik was als 'jeugd' een echte lezer. En zo waren er nog veel meer, en die zijn er nog steeds. Ik las de Daniël ook altijd.
Alleen moeten we realistisch zijn, dat we daarmee gewoon maar een deel van de jongeren bedienen. Maar laten we niet doen alsof er geen lezers meer zijn. En inderdaad, lezen mag (en moet) je ook bewust stimuleren. Al is het alleen maar omdat de Bijbel een boek is en zal blijven.

Maar wat is nou die taalfout?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:
huisman schreef:[
Ik zie net dat @Wilhelm de strijd ook al opgegeven heeft.
Het is voor mij geen strijd meer. De slag van ontlezing is al gemaakt.
En opzich is het geen probleem als er andere vormen van communicatie voor terug komen.
Er is honderden jaren niet veel gelezen en toch werd Gods volk onderwezen.
Dus de conclusie dat het alleen mogelijk is door schriftelijke overdracht is veel te kort door de bocht.
We zijn nu een tijd ingegaan dat visuele communicatie steeds belangrijker wordt.
Ook in de maatschappij zie je dat er steeds meer wordt gecommuniceerd door symbolen (visueel) dan door tekst.

Dan kun je de strijd aangaan om daaraan niet mee te doen, maar besef wel dat dan de kans groot is dat je de aansluiting met de jeugd, (die nu eenmaal opgroeit in deze tijd) helemaal kwijt raakt.
Nou, wacht even.
Mijn nickname is nog niet zo lang verleden tijd. Ik was als 'jeugd' een echte lezer. En zo waren er nog veel meer, en die zijn er nog steeds. Ik las de Daniël ook altijd.
Alleen moeten we realistisch zijn, dat we daarmee gewoon maar een deel van de jongeren bedienen. Maar laten we niet doen alsof er geen lezers meer zijn. En inderdaad, lezen mag (en moet) je ook bewust stimuleren. Al is het alleen maar omdat de Bijbel een boek is en zal blijven.

Maar wat is nou die taalfout?

Klopt, een discussie als deze wordt vaak zonder veel nuance gevoerd om je punt duidelijk te maken.
Natuurlijk moeten we jeugd blijven wijzen op het geschreven woord. Maar in het besef dat ook andere mogelijkheden gebruikt moeten worden om al de jongeren te bereiken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
huisman schreef:[
Ik zie net dat @Wilhelm de strijd ook al opgegeven heeft.
Het is voor mij geen strijd meer. De slag van ontlezing is al gemaakt.
En opzich is het geen probleem als er andere vormen van communicatie voor terug komen.
Er is honderden jaren niet veel gelezen en toch werd Gods volk onderwezen.
Dus de conclusie dat het alleen mogelijk is door schriftelijke overdracht is veel te kort door de bocht.
We zijn nu een tijd ingegaan dat visuele communicatie steeds belangrijker wordt.
Ook in de maatschappij zie je dat er steeds meer wordt gecommuniceerd door symbolen (visueel) dan door tekst.

Dan kun je de strijd aangaan om daaraan niet mee te doen, maar besef wel dat dan de kans groot is dat je de aansluiting met de jeugd, (die nu eenmaal opgroeit in deze tijd) helemaal kwijt raakt.


In het verlengde van deze discussie kun je bv de vraag stellen hoe de kerkdienst er in de toekomst uit zal zien.
Zelf denk ik dat deze vorm ook gaat veranderen onder invloed van de huidige snelle tijd. Net zoals de huidige vorm weer heel anders is dan de kerkdiensten ten tijde van de kerkvaders. (maar met dit punt wordt het onderwerp wel heel breed ;) )
Dus omdat de tijdgeest (die absoluut niet neutraal is) het voorschrijft moeten wij onze jongeren opvoeden in de voorzeide leer via apps en facebook? Zie jij dan helemaal geen gevaren van "de huidige snelle tijd." Zie jij daar niet die briesende leeuw in waar wij ons niet bij mogen aansluiten. Hoe bewaren wij onze jongeren voor deze tegenstander...door ons te assimileren aan deze tijdgeest? Is dat het "waken" uit 1 Petrus 5 ?
Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Laatst gewijzigd door huisman op 22 nov 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Ad Anker »

Mijn dochter (7) gaat nu de puzzels van de -12 maken. Ze ontdekte ze vorige week. Dat vind ik wel mooi. Ik ben al een aantal jaren abonnee, vind het geen bijzonder sterk blad of zo (lees liever de Gezinsgids) maar er staan wel mooie artikelen in. En de columns van Arnoud Proos vind ik op de een of andere manier altijd heel goed.

Ik waardeer de inspanningen van de redactie en van de JBGG, al heb ik als rechtse GG-er (althans, ik denk dat ik dat ben) wel moeite met sommige dingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Natuurlijk moeten we jeugd blijven wijzen op het geschreven woord. Maar in het besef dat ook andere mogelijkheden gebruikt moeten worden om al de jongeren te bereiken.
Hoe meer ik me met media en de kracht ervan bezig houdt, maar ook domweg met de funeste invloed op onze hersenontwikkeling en de dreigende hoeveelheid jonge dementen over een jaar of 20, 30, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat we in de kerk juist een tegencultuur moeten vormen.
Ik gebruik op catechisatie bewust geen beamer, communiceer bewust niet meer via FB, e.d., maar richt me op eenvoudige bijbelstudie met elkaar en rustig lezen wat er in het catechisatieboekje staat, en dat met aansprekende voorbeelden dicht bij het hart proberen te brengen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Natuurlijk moeten we jeugd blijven wijzen op het geschreven woord. Maar in het besef dat ook andere mogelijkheden gebruikt moeten worden om al de jongeren te bereiken.
Hoe meer ik me met media en de kracht ervan bezig houdt, maar ook domweg met de funeste invloed op onze hersenontwikkeling en de dreigende hoeveelheid jonge dementen over een jaar of 20, 30, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat we in de kerk juist een tegencultuur moeten vormen.
Ik gebruik op catechisatie bewust geen beamer, communiceer bewust niet meer via FB, e.d., maar richt me op eenvoudige bijbelstudie met elkaar en rustig lezen wat er in het catechisatieboekje staat, en dat met aansprekende voorbeelden dicht bij het hart proberen te brengen.
Helemaal mee eens. Zo moet het m.i.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:[

Dus omdat de tijdgeest (die absoluut niet neutraal is) het voorschrijft moeten wij onze jongeren opvoeden in de voorzeide leer via apps en facebook? Zie jij dan helemaal geen gevaren van "de huidige snelle tijd." Zie jij daar niet die briesende leeuw in waar wij ons niet bij mogen aansluiten. Hoe bewaren wij onze jongeren voor deze tegenstander...door ons te assimileren aan deze tijdgeest? Is dat het "waken" uit 1 Petrus 5 ?
Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Natuurlijk zie ik gevaren in de huidige snelle tijd.
Net als elke tijd zijn eigen gevaren heeft gehad, moeten wij ons zeer bewust zijn van de huidige ontwikkelingen en de gevaren daarvan onderkennen.
Alleen de communicatie middelen van deze tijd waardeer ik anders. Ik zie ze meer in de lijn met het ontstaan van de boekdrukkunst of met het inluiden van het tijdperk waarin audio overgedragen kon worden via bepaalde middelen.
Ook toen werden er zeer zware woorden gebruikt om aan te geven dat dit machten uit de duisternis zouden zijn. (en vergeet niet dat er ook nog een oudere generatie is die bv ook zo spreek over fora als deze)
Achteraf moeten we concluderen dat deze vormen ook tot grote zegen zijn geweest en nog zijn in de verspreiding van het evangelie.
Zo zie ik bv social media ook. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om met andersdenkenden in gesprek te gaan en ze in aanraking te laten komen met het evangelie.
Een andere kant is er ook zeker. Daar ben ik me terdege van bewust. Maar onthouding is het antwoord niet, zoek vooral naar juist gebruik en de mogelijkheden die het biedt.
Onze jongeren overtuig je niet om afstand te nemen van deze middelen. Zij zijn nl opgegroeid met deze communicatie middelen en weten niet anders.
Je zou eens moeten weten hoeveel goede gesprekken er worden gevoerd tussen jongeren onderling via deze media.
Plaats reactie