Ambtskleding

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Vagari »

Zijn er hier mensen die verdrietig worden van donkere kleding?

Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord. Van mensen die verdrietig worden van fel gekleurde kleding heb ik echter wel gehoord. Waarom zou je dus die mensen pijn doen?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Ambtskleding

Bericht door Vagari »

DDD schreef:Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Ik snap dat dit een grapje is maar als je eens goed nadenkt over wat een ambt is en door Wie het geschonken is, durf je dan SInterklaas er nog bij te halen?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
DDD schreef:Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Ik snap dat dit een grapje is maar als je eens goed nadenkt over wat een ambt is en door Wie het geschonken is, durf je dan SInterklaas er nog bij te halen?
Het Sinterklaasgewaad is toch in feite een Rooms ambtsgewaad?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Ambtskleding

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:
DDD schreef:Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Ik snap dat dit een grapje is maar als je eens goed nadenkt over wat een ambt is en door Wie het geschonken is, durf je dan SInterklaas er nog bij te halen?
Het Sinterklaasgewaad is toch in feite een Rooms ambtsgewaad?
Ja, een wit en paars smaakje hebben ze ook nog, nu wil ik wel gaan hebben of dat je het ambt van bedriegers wel een ambt mag noemen, ik vrees echter dat we dan wel heel erg off-topic gaan.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef:
DDD schreef:Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Ik snap dat dit een grapje is maar als je eens goed nadenkt over wat een ambt is en door Wie het geschonken is, durf je dan SInterklaas er nog bij te halen?
Het Sinterklaasgewaad is toch in feite een Rooms ambtsgewaad?
Ja, een wit en paars smaakje hebben ze ook nog, nu wil ik wel gaan hebben of dat je het ambt van bedriegers wel een ambt mag noemen, ik vrees echter dat we dan wel heel erg off-topic gaan.
In zoverre dat het Roomse ambt in onze kerken wel erkent wordt als men door een Roomse priester
is gedoopt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Ambtskleding

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
In zoverre dat het Roomse ambt in onze kerken wel erkent wordt als men door een Roomse priester
is gedoopt.
Alleen maar om dat: In naam van....
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
-DIA- schreef:
In zoverre dat het Roomse ambt in onze kerken wel erkent wordt als men door een Roomse priester
is gedoopt.
Alleen maar om dat: In naam van....
Dat geldt alleen voor wettig in het ambt staande priesters. Dat sluit dus de nooddoop uit.
We zijn het er wel over eens dat de Roomse leer een valse leer is, maar hoeveel
protestanten brengen ook niet een valse leer. Dan wordt het trekken van grenzen en
hachelijke zaak. Voor zover men in de Roomse kerk in de Naam van de Drie-enige God
is gedoopt wordt dat in onze kerken erkent.
TOEVOEGING: Daarentegen wordt een doop in de Geloof, hoop en liefde, al is die door
een protestantse ambtsdrager bediend, niet erkent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Zita »

Ik zou er niet blij van worden als de dominee zondag in een rood gewaad verschijnt, omdat ik geen goede reden kan bedenken waarom hij zou moeten afwijken van wat in onze kringen gebruikelijk is en omdat die verandering nodeloos veel aandacht op de kleding vestigt. Als ik in een kerk zou komen waar een rood gewaad voor predikanten gebruikelijk is, zou ik totaal geen bezwaar hebben tegen zo'n kledingstuk. Er staat niets over de kleur van ambtskleding in de Bijbel, dus ik maak er geen principiele zaak van.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ambtskleding

Bericht door Wilhelm »

Ik denk dat de Dia's van deze tijd ook geen moeite zouden hebben om het OT te herschrijven als het gaat om de ambtskleding van de priesters en de levieten. Veel te kleurig ;)
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ambtskleding

Bericht door Zeemeeuw »

En ik denk dat de dwaze bouwers van deze tijd neerkijken op die enkele wijze bouwer die altijd maar aan het graven en verdiepen is...
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Zeemeeuw schreef:En ik denk dat de dwaze bouwers van deze tijd neerkijken op die enkele wijze bouwer die altijd maar aan het graven en verdiepen is...
En vele dwaze bouwers zitten nog een oudvader op de veranda te lezen ook.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ambtskleding

Bericht door Zeemeeuw »

Zeker waar; zelfs de Bijbel wordt er gelezen, SV (H)SV enz.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Vagari schreef:
DDD schreef:Er bestaat toch zeker geen rode ambtskleding, Sinterklaas daargelaten?
Ik snap dat dit een grapje is maar als je eens goed nadenkt over wat een ambt is en door Wie het geschonken is, durf je dan SInterklaas er nog bij te halen?
Dat is helemaal geen grapje. Ik betwijfel of er rode liturgische kleding is. Ik heb het nooit gezien. Er zijn rode antependia en stola's, maar dat is toch wat anders?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Vagari schreef:Zijn er hier mensen die verdrietig worden van donkere kleding?

Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord. Van mensen die verdrietig worden van fel gekleurde kleding heb ik echter wel gehoord. Waarom zou je dus die mensen pijn doen?
Als je dit draadje goed had gevolgd, dan had je al van één dominee geweten dat hij daar een hekel aan heeft.

Mijn oma stoorde zich ook aan zwarte kleren, ik zelf heb er ook een hekel aan, zeker als het buiten ook nog eens donker is. Het heeft een bijzonder deprimerende uitstraling. Het maakt wel uit wat voor stropdas erbij zit.

Maar voor mij maakt het uit of de ouderlingen in het zwart op huisbezoek komen. Ik vind dat niet prettig.
Plaats reactie