HSV Studiebijbel

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ad Anker »

modesto schreef:Ik vind dat juist het aardige van deze tijd -- en goed voor het opscherpen van de geest.

En ik vind r@kc@rs $0,10 zeker terzake doende, want het beschrijft treffend het achterliggende idee van sommige reacties in deze topic & elders.
Natuurlijk, iedereen "die vasthoudt aan het oude" autistisch noemen en daarom het recht hebben die mensen niet meer serieus te nemen. Een hele sterke $0,10 van r@kc@r, moet ik zeggen...
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door ejvl »

Anker schreef:
modesto schreef:Ik vind dat juist het aardige van deze tijd -- en goed voor het opscherpen van de geest.

En ik vind r@kc@rs $0,10 zeker terzake doende, want het beschrijft treffend het achterliggende idee van sommige reacties in deze topic & elders.
Natuurlijk, iedereen "die vasthoudt aan het oude" autistisch noemen en daarom het recht hebben die mensen niet meer serieus te nemen. Een hele sterke $0,10 van r@kc@r, moet ik zeggen...
Dat zegt hij niet Anker.
Hij spreekt over velen en niet allen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:
Anker schreef:
modesto schreef:Ik vind dat juist het aardige van deze tijd -- en goed voor het opscherpen van de geest.

En ik vind r@kc@rs $0,10 zeker terzake doende, want het beschrijft treffend het achterliggende idee van sommige reacties in deze topic & elders.
Natuurlijk, iedereen "die vasthoudt aan het oude" autistisch noemen en daarom het recht hebben die mensen niet meer serieus te nemen. Een hele sterke $0,10 van r@kc@r, moet ik zeggen...
Dat zegt hij niet Anker.
Hij spreekt over velen en niet allen.
Dat weet ik nog zo net niet. Die velen zijn allen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door DDD »

Anker schreef:
ejvl schreef: Dat zegt hij niet Anker.
Hij spreekt over velen en niet allen.
Dat weet ik nog zo net niet. Die velen zijn allen.
Dat is dan typisch een voorbeeld van hetzelfde fenomeen: de mensen voor wie dit niet geldt, horen immers er niet echt bij;-)

In het RD van vandaag staat over exact dit verschijnsel een behartigenswaardig artikel van de hand van de hoofdredacteur. Het gaat weliswaar over Amerika, maar de toepassing is niet ingewikkeld te maken.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door WimA »

In ieder geval wordt de HSV Studiebijbel veel bejubeld maar weinig gelezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door refo »

Dat is wat de Engelsen zo treffend wensvol denken noemen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door WimA »

refo schreef:Dat is wat de Engelsen zo treffend wensvol denken noemen.
Ik wens het niet hoor. Werd deze bijbel maar meer gelezen. Het zou een gesprek over de inhoud ten goede komen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ad Anker »

rekcor schreef:Mijn $0,10 als aanvulling op Ewald Mackay:

Ik denk dat velen in de Ger Gez totaal niet om kunnen gaan met (theologische) onzekerheden. Er is een bijna autistische behoefte naar één Kloppend en Alomvattend Systeem (KAS) en er wordt op een bijna autische manier gedacht in zwart-wit termen. Bijv. als in de HSV Studiebijbel iets staat wat niet past in KAS, is meteen de hele HSV Studiebijbel direct onbetrouwbaar, schrikt men "heel erg" en zijn alle mensen die de HSV Studiebijbel wél waardevol vinden eigenlijk verdacht, etc.
Even een leeslesje:

Ik denk dat velen... Wie zijn die velen? Zij die behoefte hebben aan KAS.
Dus de anderen binnen diezelfde gereformeerde gezindte hebben geen behoefte aan KAS en vinden die HSV wél waardevol.

Dus allen die behoefte hebben aan KAS zijn 'bijna' autistisch. En autisten hoef je niet serieus te nemen. Daarom is dr. Steenblok bijvoorbeeld wat jaren terug ook autistisch verklaard. Een nieuwe manier van theologisch duiden, lijkt het wel.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Pimpelmees »

Anker schreef:
rekcor schreef:Mijn $0,10 als aanvulling op Ewald Mackay:

Ik denk dat velen in de Ger Gez totaal niet om kunnen gaan met (theologische) onzekerheden. Er is een bijna autistische behoefte naar één Kloppend en Alomvattend Systeem (KAS) en er wordt op een bijna autische manier gedacht in zwart-wit termen. Bijv. als in de HSV Studiebijbel iets staat wat niet past in KAS, is meteen de hele HSV Studiebijbel direct onbetrouwbaar, schrikt men "heel erg" en zijn alle mensen die de HSV Studiebijbel wél waardevol vinden eigenlijk verdacht, etc.
Even een leeslesje:

Ik denk dat velen... Wie zijn die velen? Zij die behoefte hebben aan KAS.
Dus de anderen binnen diezelfde gereformeerde gezindte hebben geen behoefte aan KAS en vinden die HSV wél waardevol.

Dus allen die behoefte hebben aan KAS zijn 'bijna' autistisch. En autisten hoef je niet serieus te nemen. Daarom is dr. Steenblok bijvoorbeeld wat jaren terug ook autistisch verklaard. Een nieuwe manier van theologisch duiden, lijkt het wel.
Helemaal mee eens. Mensen gebruiken tegenwoordig te pas en te onpas het woord "autistisch". Vaak om anderen weg te zetten.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door DDD »

Ik lees dat er dan weer totaal niet in. Bovendien hebben autistische mensen in dit soort discussies een streepje voor, want -als ze slim zijn- hebben ze een sterk rechtvaardigheidsgevoel en goede discussievaardigheden. Zo bekeken is autisme helemaal niet alleen lastig. Het heeft ook heel goede kanten.

En wie is hier eigenlijk degene die stelt dat autistische mensen als persoon niet serieus genomen moeten worden? Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben.

En het is wel goed om je te realiseren dat bepaalde kerkgenootschappen /opvattingen voor autistische mensen aantrekkelijk zijn, hoe extremer en kloppender het systeem is, hoe meer. Dat mag toch in eerlijkheid worden vastgesteld?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Zita »

Ik las elders dat het artikel over homoseksualiteit in de volgende druk wordt herzien. Ik ben benieuwd waarom en hoe.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Zeemeeuw »

Over het artikel over homoseksualiteit was het ND negatief en De Saambinder juist positief; ben ook benieuwd hoe dit herzien gaat worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Luther »

Zita schreef:Ik las elders dat het artikel over homoseksualiteit in de volgende druk wordt herzien. Ik ben benieuwd waarom en hoe.
Ik mag hopen van niet, want het was een heel goed artikel. Tekenend overigens dat de de directeur van de HGJB er in het ND de vloer mee aanveegde....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Floppy »

WimA schreef:In ieder geval wordt de HSV Studiebijbel veel bejubeld maar weinig gelezen.
Ik gebruik hem meer dan ik van te voren had gedacht. De ESV sb staat ook in de boekenkast maar die gebruikte ik niet zo veel, en daarom dacht ik dat de HSV studiebijbel hetzelfde lot beschoren zou zijn. Maar ik merk dat de switch van Engels naar Nederlands aanmerkelijk helpt bij het lezen.
Eerst zou ik de ESV hebben aangeraden vanwege de prijs en de luxere uitvoering, maar nu de HSV.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door rekcor »

Anker schreef:
rekcor schreef:Mijn $0,10 als aanvulling op Ewald Mackay:

Ik denk dat velen in de Ger Gez totaal niet om kunnen gaan met (theologische) onzekerheden. Er is een bijna autistische behoefte naar één Kloppend en Alomvattend Systeem (KAS) en er wordt op een bijna autische manier gedacht in zwart-wit termen. Bijv. als in de HSV Studiebijbel iets staat wat niet past in KAS, is meteen de hele HSV Studiebijbel direct onbetrouwbaar, schrikt men "heel erg" en zijn alle mensen die de HSV Studiebijbel wél waardevol vinden eigenlijk verdacht, etc.
Even een leeslesje:

Ik denk dat velen... Wie zijn die velen? Zij die behoefte hebben aan KAS.
Dus de anderen binnen diezelfde gereformeerde gezindte hebben geen behoefte aan KAS en vinden die HSV wél waardevol.

Dus allen die behoefte hebben aan KAS zijn 'bijna' autistisch. En autisten hoef je niet serieus te nemen. Daarom is dr. Steenblok bijvoorbeeld wat jaren terug ook autistisch verklaard. Een nieuwe manier van theologisch duiden, lijkt het wel.
Bijna autistisch is volgens autisten autistisch. Waarmee ik niet wil zeggen dat Anker autistisch is, net zo min als ik wil zeggen dat de zon van kaas is omdat beiden geel zijn. Daarnaast neem ik autistische mensen heel erg serieus, maar heeft hun manier van denken wel degelijk beperkingen. In mijn mini-analyse zijn het o.m. die beperkingen die voor veel tweespalt, verdachtmakerij, partijschap etc in de Ger. Gez. zorgen.
Plaats reactie