HSV Studiebijbel

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Mara »

refo schreef:De tekst van de mannen- en vrouwenbijbel is niet anders. De toelichting wel. Dat is geen vervuiling. Mannen en vrouwen beleven geloven heel anders.
Zo heb ik bijvoorbeeld altijd moeite met de zin: voor één kus uit Jezus mond, geef ik al die zwarte grond. Geluk is het geen bijbeltekst en misschien niet eens historisch zo gezegd.
Zo hoorde ik ook eens dat vrouwen zich gemakkelijker in Jezus armen laten nemen dan mannen.
Ook daarin zijn mannen en vrouwen verschillend.
Een dominee uit onze gezindte schijnt eens verzucht te hebben: als vrouwen ouderling mochten worden dan wist ik het wel. Om aan geschikte mannen te komen is vele malen moeilijker. Ik kan dat begrijpen met deze verschillen in beleving.
Uit ONZE gezindte?
Nou dan is er nog hoop voor de refo-feministen :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Orchidee »

Die uitspraak is helemaal niet zo vreemd, ik heb die verzuchting ook al menigmaal gehoord.
Ja, uit "onze gezindte" :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ezen »

Ik heb hem ook weleens gehoord.
Maar het kan natuurlijk wel allemaal uit één bron komen.
Spitten en niet moe worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Mara »

Ik vind het op zn minst een onhandige uitspraak, zo niet dom.
Ik heb hem nog nooit gehoord, ook niet via anderen.
In bepaalde kerken is zoiets niet eens aan de orde, dan benoemen ze gewoon een vrouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Zeemeeuw »

@Refo.
Ds. W.C. Lamain (1904-1984) schreef in zijn boek 'Rondom het kerkelijk leven' het volgende:
'Toen ik een jongen was, werd er reeds gezegd in de tijd dat de verkiezingen moesten plaatshebben: konden we maar vrouwen op de lijst plaatsen, omdat er toen hier en daar nog wel verschillende vrouwen waren die met leven en met licht bedeeld waren. (...) Vanzelf dat moet niet zo opgevat worden dat het geoorloofd zou zijn dat vrouwen een ambt in de kerk bekleden. Verre van dat. Gods Woord keurt dat af. Het is wel een droevig teken van het diepe, diepe verval in de zichtbare kerk dat de vrouw de plaats van een man gaat innemen. De vrouw moet in de gemeente zwijgen. Dat zegt Gods Woord, en dat is het einde van alle tegenspreken.'

Maar volgens mij heeft dat helemaal niets te maken met 'verschillen in beleving' of met mannen- of vrouwenbijbels...
-DIA-
Berichten: 32775
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:@Refo.
Ds. W.C. Lamain (1904-1984) schreef in zijn boek 'Rondom het kerkelijk leven' het volgende:
'Toen ik een jongen was, werd er reeds gezegd in de tijd dat de verkiezingen moesten plaatshebben: konden we maar vrouwen op de lijst plaatsen, omdat er toen hier en daar nog wel verschillende vrouwen waren die met leven en met licht bedeeld waren. (...) Vanzelf dat moet niet zo opgevat worden dat het geoorloofd zou zijn dat vrouwen een ambt in de kerk bekleden. Verre van dat. Gods Woord keurt dat af. Het is wel een droevig teken van het diepe, diepe verval in de zichtbare kerk dat de vrouw de plaats van een man gaat innemen. De vrouw moet in de gemeente zwijgen. Dat zegt Gods Woord, en dat is het einde van alle tegenspreken.'

Maar volgens mij heeft dat helemaal niets te maken met 'verschillen in beleving' of met mannen- of vrouwenbijbels...
Dat mag haast niet meer gezegd worden...
En straks komt het COC met hopen over de gemeenten die weigeren een homohuwelijk te bevestigen.
Het een staat niet los van het ander, wij hebben onze smaak en geur, ja zelfs vaak ons leven verloren.
Nu neemt de vijand het wel waar, die zal niet slapen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
pkn ouderling
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 08:28

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door pkn ouderling »

Heb ooit een zeer degelijke gereformeerde voorganger horen zeggen dat de hemel akelig leeg zou zijn zonder vrouwen. En dat zij hij met het oog op het gedrag en de houding van zijn mannelijke gemeenteleden.

Wen er overigens maar aan dat de bijbel met dezelfde tekst in vele varianten het licht gaan zien.
Daarnaast blijft mooi dat er een studiebijbel van dit niveau er aan komt. Ik hou zelf wel een slag om de arm omdat ik eerst de papierkwaliteit wil zien en voelen.
Want dat is in mijn ogen het enige wat er bij HSV uitgaven aan mankeert. De traditionele microbijbel is qua formaat en papier superieur aan wat er tot nu toe aan HSV is uitgegeven.

Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien. Er zijn meerdere vertalingen die naar Christus leiden :super
Mannetje
Berichten: 7827
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Mannetje »

pkn ouderling schreef:
Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien.
Wat is daar leuk aan?
-
pkn ouderling
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 08:28

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door pkn ouderling »

Mannetje schreef:
pkn ouderling schreef:
Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien.
Wat is daar leuk aan?
Dat mensen door bangmakerij heenprikken en dat de HSV over een heel breed draagvlak beschikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door huisman »

pkn ouderling schreef:
Mannetje schreef:
pkn ouderling schreef:
Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien.
Wat is daar leuk aan?
Dat mensen door bangmakerij heenprikken en dat de HSV over een heel breed draagvlak beschikt.
...en de SV door deze pkn ouderling is afgeschreven :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32775
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
pkn ouderling schreef:
Mannetje schreef:
pkn ouderling schreef:
Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien.
Wat is daar leuk aan?
Dat mensen door bangmakerij heenprikken en dat de HSV over een heel breed draagvlak beschikt.
...en de SV door deze pkn ouderling is afgeschreven :bobo
De Triomf van de Overwinning klinkt er onverholen in door...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Posthoorn »

Nou, -DIA- en huisman, doen jullie eens even normaal! :banghead
pkn ouderling
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 08:28

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door pkn ouderling »

-DIA- schreef:
huisman schreef: ...en de SV door deze pkn ouderling is afgeschreven :bobo
De Triomf van de Overwinning klinkt er onverholen in door...
De microbijbel waar ik aan referereer is de (in jullie ogen zaligmakende) SV, de kinderen hebben op school SV. Her en der liggen er bijbels in huis met SV. En ik pak gewoon altijd de dichtstbijzijnde.

Wellicht zeggen de reacties op mijn post meer over de reageerders! De essentie is m.i. dat het evangelie wordt verkondigt en dat kan via de diverse vertalingen en gelukkig gebeurt dat wereldwijd ook. De nederlandse superioriteitsgevoelens voor nederlandse vertalingen hebben geen enkele grond.
-DIA-
Berichten: 32775
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Nou, -DIA- en huisman, doen jullie eens even normaal! :banghead
Is het dan normaal (in onze kerken) dat een ouderling zoiets zegt|???
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ad Anker »

pkn ouderling schreef:
Onlangs nog in een GG geweest en daar stonden de HSV bijbels royaal in de banken ook leuk om eens te zien. Er zijn meerdere vertalingen die naar Christus leiden :super
Inderdaad, huisman en DIA, beetje rustig. :)
Al is zo'n opmerking ook wel weer bedoeld om reacties als deze uit te lokken. "Leuk om te zien dat HSV's royaal in de GG-banken te vinden zijn" en "super dat er meerdere vertalingen naar Christus leiden". Dan heb je het ook niet helemaal begrepen, dunkt me.
Plaats reactie