Hoed in eredienst?

Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Onbekende »

Pubers hebben haarfijn door of de spreker vanuit een levend geloof spreekt of slechts vanuit dode orthodoxie.

Idem voor docenten. Ik heb zelf docenten gehad die voor zichzelf een nauw geweten hadden en daarin niet echt aansloten op de belevingswereld van de leerlingen, maar waar toch écht iets van uitging omdat zij overduidelijk spraken vanuit een levend geloof, en dat merk je.

Je kunt nog zulke mooie woorden hebben maar als je daden daar niet mee in overeenstemming zijn dan prikt een puber daar doorheen. Dan is er meer respect voor degenen die een (te) nauw geweten hebben, maar wél consequent daarin zijn!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Barnabas »

Ambtenaar schreef: 23 okt 2023, 17:00
Mistig schreef: 23 okt 2023, 10:44 In mijn gemeente was het heel vroeger niet. Begin jaren 80 is het ingevoerd (ten tijde van ds. P. Blok), maar eind jaren 90 is het weer afgeschaft. Hierna is het niet meer ingevoerd.

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat hoofdbedekking voor vrouwen tijdens kerkelijke gelegenheden niet gebruikelijk (meer) is. En dan bedoel ik eigenlijk een eenvoudig petje of hoofddoek ofzo. Hoewel je bij ons in de gemeente niet echt grote hoeden ziet (gelukkig), maar ik blijf de hoedentraditie iets bijzonders vinden.
Volgens mij is de Bijbel helder. Het gaat over vrouwen die bidden of profeteren. Ik zie de connectie met catechese en andere kerkelijke gelegenheden niet.
Ik kom tot de conclusie dat het de verhouding tussen man en vrouw betreft in hoofdzaak. Niet om de gemeente. Het bidden en profeteren dient voor de vrouw onder gezag van de man plaats te vinden waarbij dit plaats kan vinden buiten de gemeente. In het gedeelte 1 Kor 11:2-16 zie ik geen verwijzing naar de gemeente, in het geheel niet. Bidden en profeteren wordt door Paulus gebruikt als toelichting op zijn hoofdpunt, de plaats van de vrouw onder het hoofdschap van de man, waarbij een vrouw dus toegestaan is om buiten de gemeente profetisch te handelen of te bidden. Een voorbeeld waarbij zij ondergeschikt aan de man dient te zijn. Ook Eva bevond zich buiten een kerkgebouw, of andere door grenzen beperkte plaats, maar zij was vrij om over de gehele aarde te gaan, zij was zelfs aagesteld daar samen met Adam over te heersen en ik zie geen reden waarom haar enige grens daarin opgelegd zou zijn. Maar zij moest wel ondergeschikt blijven aan Adam.
Terzijde opgemerkt dat Eva sprak met God en dat kan als bidden worden aangemerkt.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Barnabas »

Overigens moeten we wel beseffen dat het onderwerp de persoonlijke levenssfeer van onze vrouwen betreft. Niet voor niets sluit Paulus het gedeelte af met: Vers 16: "Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin."
Het gedeelte spreekt er juist over dat de vrouw onder het gezag van de man valt en dat is voor een jonge vrouw haar vader, voor een getrouwde vrouw haar man en voor een volwassen vrouw die maagd wil blijven de Heere God zelf. Daarbij geldt dat bij de keuze voor een gemeente het gezag van de oudsten meetelt en men daar binnen de kerkmuren onder valt. Dus de zaak is vooral een zaak tussen de betrokken personen. Wij kunnen er wel discussie over voeren maar moeten belijden dat wij niet geautoriseerd zijn gezag uit te oefenen over de uitvoering ervan.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

CvdW schreef: 26 okt 2023, 11:31
merel schreef: 26 okt 2023, 11:23
Inwoner schreef: 26 okt 2023, 11:09
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 10:52 Wat we eraan kunnen doen, is denk ik heel eenvoudig: een jaaropening een jaaropening laten.

En hoe ziet dat er dan concreet uit?

Of om het even wat scherp neer te zetten: welkom, toelichting op de school en haar gebruiken, roosteruitdeling, en bij de uitgang allemaal een gadget?
Dan schrappen we de schriftlezing, het gebed, het openingswoord c.q. overdenking en de rede met een maatschappelijk tintje van de voorzitter van het schoolbestuur.
Zijn we er dan?
o ja, en dan natuurlijk niet in een kerkgebouw, maar in een sportzaal o.i.d. (?)
Gewoon geen jaaropening. De toegevoegde waarde tav het schooljaar zie ik niet.
Dit vind ik wel triest. Als ouders de toegevoegde waarde niet zien van een jaaropening voor school, waarom moeten kinderen wel de toegevoegde waarde van bidden voor het eten en Bijbellezen en dankgebed na het eten zien. Wat is de toegevoegde waarde om elke week naar de kerk te gaan. Je hoort steeds hetzelfde.
(Ik schrijf dit nu vanuit de gedachte van een puber)
Waarom triest? Ik denk dat ons beeld van scholing een andere is. Jij schaart een school onder dezelfde noemer als kerk. Voor mij ligt dat anders. De meerwaarde van een jaaropening tov kerk, bijbellezen en bidden is voor mij een totaal andere. Dat ik de jaaropening niet belangrijk vind, betekent het niet dat ik de andere zaken die jij noemt niet belangrijk zou vinden.

Daarbij is de jaaropening het begin van een lange reeks aan avonden die je al naar school gaat in de weken erna. Op al die avonden wordt geopend met gebed, bijbellezen, kennismaken mentor, introductie van de klas en afsluiten van gebed. De jaaropening is wat mij betreft daarom overbodig. Ik zie daar de meerwaarde niet van in.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Wat is precies de meerwaarde van zo'n jaaropening?
Ik heb hetzelf ook nooit gehad in mijn middelbare schooltijd, heb wat dat betreft niet het gevoel dat ik iets gemist heb.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

De meerwaarde is ongeveer gelijk aan een kerkdienst op een huwelijksdag. Dat kan natuurlijk ook bij het gebed bij het ontbijt aan de orde komen, maar met een afzonderlijke bijeenkomst geef je het net een wat duidelijker accent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 26 okt 2023, 16:38 Wat is precies de meerwaarde van zo'n jaaropening?
Ik heb hetzelf ook nooit gehad in mijn middelbare schooltijd, heb wat dat betreft niet het gevoel dat ik iets gemist heb.
Weinig. Ik heb indertijd vanwege corona eenmalig digitaal meegekeken en ben halverwege afgehaakt. Uiteraard vinden anderen hun jaaropening nu wel geestelijk opbouwend. Ik zie de meerwaarde niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Wat is het bezwaar om een jaaropening gewoon in de context van de school te houden? In een kleine groep met de mentor of een andere docent.
Dan heeft het meerwaarde; anders zie ik die meerwaarde ook niet zo.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik vind dat het schoolsysteem ouders toch al te veel buitensluit van hun primaire verantwoordelijkheid om hun kinderen op te voeden. Dus zo'n gezamenlijke inspiratiebijeenkomst is mijns inziens een heel goed idee. Dat het misschien niet goed is uitgewerkt, staat daar los van.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Wat bedoel je concreet met je eerste zin, DDD?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef: 26 okt 2023, 12:59
Mannetje schreef:Jarenlang was ik als docent bij de opening waar een hoedje verplicht was. Soms kwam je een leerlinge zonder hoedje o.i.d. tegen. Dan groette je vriendelijk, maakte je even een kwinkslag over het niet-dragen van het hoedje en was je blij dat de leerling gekomen was.
Een kwinkslag: dat kun je niet echt menen toch!?
Dat zou voor mij juist een reden zijn om nooit meer te gaan.
Dat terzijde...
Effe een geintje kan niet? Even het papieren boekje met info boven haar hoofd houden als ze langsloopt is reden om nooit meer te komen? Ze keek me aan, met haar kenmerkende pretlichtjes in de ogen, en zei 'o ja sorry, die ben ik vergeten'. Of het waar is weet ik tot de dag van vandaag niet.

Maar ach, het is niet ieder gegeven om een gebbetje, of beter geintjemeteenseintje te waarderen.
-
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 26 okt 2023, 17:29 Wat bedoel je concreet met je eerste zin, DDD?
Precies wat er staat, in mijn beleving. Dat ouders veel van hun opvoedingsverantwoordelijkheden bij de school (kunnen) laten in ons opvoedingssysteem. Ik ben daar niet helemaal op tegen, integendeel. Ik ben ook voor kinderopvang, juist omdat niet alle ouders even goed met hun kinderen omgaan.

Maar ik vind het heel waardevol om gezamenlijk de cognitieve opvoeding als ouders, leerlingen en schoolpersoneel te beginnen met een bijeenkomst waarin de opbouw van Gods Koninkrijk in gezin en school centraal staat.

Ik vind dat niet vergelijkbaar met doordeweekse kerkdiensten die meestal meer van hetzelfde zijn. Niet dat ik daar perse op tegen ben, als de zondagse kerkdiensten goed zijn voorbereid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

DDD schreef: 26 okt 2023, 18:00
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 17:29 Wat bedoel je concreet met je eerste zin, DDD?
Precies wat er staat, in mijn beleving. Dat ouders veel van hun opvoedingsverantwoordelijkheden bij de school (kunnen) laten in ons opvoedingssysteem. Ik ben daar niet helemaal op tegen, integendeel. Ik ben ook voor kinderopvang, juist omdat niet alle ouders even goed met hun kinderen omgaan.

Maar ik vind het heel waardevol om gezamenlijk de cognitieve opvoeding als ouders, leerlingen en schoolpersoneel te beginnen met een bijeenkomst waarin de opbouw van Gods Koninkrijk in gezin en school centraal staat.

Ik vind dat niet vergelijkbaar met doordeweekse kerkdiensten die meestal meer van hetzelfde zijn. Niet dat ik daar perse op tegen ben, als de zondagse kerkdiensten goed zijn voorbereid.
Na de jaaropening volgen in de weken daaropvolgend voor elk leerjaar een aparte avond met opening, bijbellezen en kennismaken mentor etc. Tel daarbij de mogelijkheid om naar een identiteit avond te gaan, puberavond en aankomende week een avond ' hoe motiveer ik mijn kind'. Ik vind het nogal veel en voor mij/ ons zeer zeker niet nodig.

Daarnaast vraag ik mij af of je de rol van school qua opvoeding niet overschat. Ik kan mij vanuit mijn middelbare school geen leraar bedenken die mij op enigerlei wijze heeft beïnvloed in mijn standpunten.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Dat wisselt nogal per gezin een ook een beetje qua opleidingsniveau. Ik heb aan sommige godsdienstleraren goede herinneringen een ook wel aan andere leraren. Er was er ook een die geen verstand had van zijn eigen vakgebied. Daar kon ik het wat minder mee vinden.

Ik denk dat voor veel vmbo-leerlingen de leerkracht veel meer impact heeft.

Maar het ging mij niet zozeer om de impact van leerkrachten als zodanig. Maar de opvoeding is primair de verantwoordelijkheid van de ouders. En voor zover die opvoeding op school plaatsvindt, vind ik dat je daar best een zegen over mag vragen. Het zijn rituelen die ons bepalen bij wat wezenlijk is.
Zo'n ritueel is niet noodzakelijk, maar ook niet overbodig.

Het is net zoiets als Dankdag. Kan ook prima op een zondag, maar een aparte dag zet je er net weer wat duidelijker bij stil (als een dominee de dankdag tenminste niet misbruikt om zijn eigen treurige toekomstverwachtingen nog wat indringender aan de orde te stellen dan op zondag, zoals sommige dominees wel plegen te doen).
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

In de eerste 4 weken school gaan wij ongeveer al 5 keer naar school waarbij deze zaken ook aan bod komen. Tijdens deze avonden wordt ook het jaar geopend.Voor mij/ons meer dan genoeg.
Plaats reactie