Evangelisatie

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

huisman schreef:
RefoCalvinist schreef:
Panny schreef:Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dit vind ik toch wel grote woorden, Panny. En eigenlijk vind ik ze over het randje heen.
Nu weet ik natuurlijk niet op welke predikant(en) je hier doelt. Maar dan nog ..
Want ook in die kerken wordt er een boodschap gebracht van zonde en genade, dood en leven. Ja ook daar wordt Christus verkondigd.
Dus misschien kan je je posting toelichten?
Jonathan Edwards is op dit forum (oa door DDD) ook weggezet als hypercalvinist maar zijn rol in de Great Awakening is groot geweest.
Dat laatste is waar, maar dat eerste is onzin. Ik heb alleen vastgesteld dat één zin uit een preek naar mijn mening hypercalvinistisch was. Als ik vind dat bovenstaande opmerking tamelijk dom is, dan wil dat nog niet zeggen dat Huisman tamelijk dom is. Zo'n conclusie kun je niet op basis van één citaat trekken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Toch ben ik iedere keer weer verrast door de evangelisatiedrift die ik aantref bij onze evangelische/pinksterbroeders en -zusters. Het evangeliseren zit daar echt in de 'genen'. Sta ik volledig achter hun theologie? Nee, maar "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden". (Filippensen 1:18).

Mijn (aanvullende) hypothese voor de beperkte evangelisatie in de Ger Gez is dat we nog steeds niet gewend zijn aan het idee dat Nederland geen christelijk land meer is. Ons hele denken is nog gebaseerd op het idee dat 'God, Nederland en Oranje' nog actueel is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Evangelisatie

Bericht door Posthoorn »

rekcor schreef:Toch ben ik iedere keer weer verrast door de evangelisatiedrift die ik aantref bij onze evangelische/pinksterbroeders en -zusters. Het evangeliseren zit daar echt in de 'genen'. Sta ik volledig achter hun theologie? Nee, maar "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden". (Filippensen 1:18).
Ik blijf erop hameren: je hanteert deze tekst verkeerd (kennelijk onuitroeibaar fenomeen...).
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

Dat er in de gereformeerde gezindte veel schroom is heeft denk ik meer te maken met het feit dat er veel geestelijke duisternis is onder ons.... Er gewoon doorgeleefd kan worden terwijl men geen zekerheid heeft.... Men gelooft wel algemeen maar ...het zich niet kunnen toe-eigenen wordt verheerlijkt! Dan is het pas echt!
Of misschien heeft men wel echt niets te vertellen?
Vrees.... We zijn niet zo gewend openlijk over de dingen te spreken... ( in de kerk omdat we bang zijn erop afgerekend te worden? We ons afspiegelen aan mensen die alleen over wat God in hun leven heeft gedaan kunnen vertellen in taal die ons niet eigen is?? )
En misschien hoeft niet iedereen geroepen om op de markt te staan? Maar is hij of zij geroepen te evangeliseren in zijn of haar directe omgeving? Door praat, daad en gewaad zeg maar.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Evangelisatie

Bericht door ejvl »

Sheba schreef:Dat er in de gereformeerde gezindte veel schroom is heeft denk ik meer te maken met het feit dat er veel geestelijke duisternis is onder ons.... Er gewoon doorgeleefd kan worden terwijl men geen zekerheid heeft.... Men gelooft wel algemeen maar ...het zich niet kunnen toe-eigenen wordt verheerlijkt! Dan is het pas echt!
Of misschien heeft men wel echt niets te vertellen?
Vrees.... We zijn niet zo gewend openlijk over de dingen te spreken... ( in de kerk omdat we bang zijn erop afgerekend te worden? We ons afspiegelen aan mensen die alleen over wat God in hun leven heeft gedaan kunnen vertellen in taal die ons niet eigen is?? )
En misschien hoeft niet iedereen geroepen om op de markt te staan? Maar is hij of zij geroepen te evangeliseren in zijn of haar directe omgeving? Door praat, daad en gewaad zeg maar.
Mee eens. Toevallig sprak ik gisteren nog iemand. Diegene had een "hoopje". Het is niet zo makkelijk, je kunt niet zomaar zeggen dat...
Kennelijk zit er een enorme schroom in om te zeggen dat je God als je Vader mag hebben en Jezus Christus als schuldovernemende borg.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evangelisatie

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: Toevallig sprak ik gisteren nog iemand. Diegene had een "hoopje". Het is niet zo makkelijk, je kunt niet zomaar zeggen dat...
Kennelijk zit er een enorme schroom in om te zeggen dat je God als je Vader mag hebben en Jezus Christus als schuldovernemende borg.
Dat wordt door de prediking ook gevoed, in bepaalde kringen.

Ik las vandaag nog een gedicht van Ridderus:

‘k Word noyt een hemeling
Sonder veranderingh /
‘k Moet zijn wedergeboren;
Dit staet niet in mijn macht;
’t Is ’t werk van Christi kracht /
Voor zijne Uytverkoren


Waar zo sterk de klemtoon wordt gelegd op het gegeven dat je bekeerd moet worden, maar dat je het zelf niet kunt, is het gevaar van lijdelijkheid en fatalisme levensgroot.
Hoe vaak staat in de Bijbel niet de opdracht "Bekeert u"? Niet "Bid er maar veel om, of het je misschien ooit te beurt mag vallen", maar heel actief: bekeert u!
~~Soli Deo Gloria~~
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Toevallig sprak ik gisteren nog iemand. Diegene had een "hoopje". Het is niet zo makkelijk, je kunt niet zomaar zeggen dat...
Kennelijk zit er een enorme schroom in om te zeggen dat je God als je Vader mag hebben en Jezus Christus als schuldovernemende borg.
Dat wordt door de prediking ook gevoed, in bepaalde kringen.

Ik las vandaag nog een gedicht van Ridderus:

‘k Word noyt een hemeling
Sonder veranderingh /
‘k Moet zijn wedergeboren;
Dit staet niet in mijn macht;
’t Is ’t werk van Christi kracht /
Voor zijne Uytverkoren


Waar zo sterk de klemtoon wordt gelegd op het gegeven dat je bekeerd moet worden, maar dat je het zelf niet kunt, is het gevaar van lijdelijkheid en fatalisme levensgroot.
Hoe vaak staat in de Bijbel niet de opdracht "Bekeert u"? Niet "Bid er maar veel om, of het je misschien ooit te beurt mag vallen", maar heel actief: bekeert u!
Toch is dit gedichtje wel waarheid. Het gaat o.a. fout als we niet zien dat ons ongeloof de grootste zonde is. Wedergeboorte is en blijft Gods werk! Het bekeert u... Klinkt. Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Sheba schreef:Dat er in de gereformeerde gezindte veel schroom is heeft denk ik meer te maken met het feit dat er veel geestelijke duisternis is onder ons.... Er gewoon doorgeleefd kan worden terwijl men geen zekerheid heeft.... Men gelooft wel algemeen maar ...het zich niet kunnen toe-eigenen wordt verheerlijkt! Dan is het pas echt!
Of misschien heeft men wel echt niets te vertellen?
Vrees.... We zijn niet zo gewend openlijk over de dingen te spreken... ( in de kerk omdat we bang zijn erop afgerekend te worden? We ons afspiegelen aan mensen die alleen over wat God in hun leven heeft gedaan kunnen vertellen in taal die ons niet eigen is?? )
En misschien hoeft niet iedereen geroepen om op de markt te staan? Maar is hij of zij geroepen te evangeliseren in zijn of haar directe omgeving? Door praat, daad en gewaad zeg maar.
Mee eens. Toevallig sprak ik gisteren nog iemand. Diegene had een "hoopje". Het is niet zo makkelijk, je kunt niet zomaar zeggen dat...
Kennelijk zit er een enorme schroom in om te zeggen dat je God als je Vader mag hebben en Jezus Christus als schuldovernemende borg.
Die schroom is o.a. terecht als we het niet zelf uit Zijn mond hebben gehoord...
Die schroom is o.a. terecht als het verstandelijk is...
Christen in de christenreis, John Bunyan spreekt: Maar het is waarlijk wat anders, iets te hebben, en wat anders, te denken dat men het heeft.. (In het gesprek met onkunde)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Evangelisatie

Bericht door ejvl »

Sheba schreef:Die schroom is o.a. terecht als we het niet zelf uit Zijn mond hebben gehoord...
Die schroom is o.a. terecht als het verstandelijk is...
Christen in de christenreis, John Bunyan spreekt: Maar het is waarlijk wat anders, iets te hebben, en wat anders, te denken dat men het heeft.. (In het gesprek met onkunde)
Klopt, maar ik denk ook dat het vrijuit spreken wordt tegengehouden, want "dat zeg je zomaar niet". Onnodig in het donker.
Of als het ter sprake komt naar de punt van de schoenen staren, of tja, tja tja, moeilijk, of "dat durf ik niet te zeggen". Of wat ik al eerder zei, een hoopje.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Sheba schreef:Die schroom is o.a. terecht als we het niet zelf uit Zijn mond hebben gehoord...
Die schroom is o.a. terecht als het verstandelijk is...
Christen in de christenreis, John Bunyan spreekt: Maar het is waarlijk wat anders, iets te hebben, en wat anders, te denken dat men het heeft.. (In het gesprek met onkunde)
Klopt, maar ik denk ook dat het vrijuit spreken wordt tegengehouden, want "dat zeg je zomaar niet". Onnodig in het donker.
Of als het ter sprake komt naar de punt van de schoenen staren, of tja, tja tja, moeilijk, of "dat durf ik niet te zeggen". Of wat ik al eerder zei, een hoopje.
Zou dat vrij uit over spreken in een vertrouwde omgeving worden tegen gehouden als daar een vuur is ontstoken in je? Kan je dan nog zwijgen? Dan is het och zichtbaar? In praat, daad en gewaad?
Tegelijkertijd geloof ik ook dat waar kan zijn wat jij zegt. Maar we moeten het daar niet altijd op gooien. Maar dan is er in feite ook geen vertrouwde omgeving.
Of worden we in dit soort situaties vaak ook tegengehouden omdat er gewoon geen zekerheid is? (En daar eigenlijk wel heel goed mee kunnen leven?)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Sheba schreef:Wedergeboorte is en blijft Gods werk! Het bekeert u... Klinkt. Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Je loopt niet altijd vast hoor. Je loopt alleen vast als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij vastloopt, om dan pas weer in actie te komen. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet. Iedere bekering is uniek.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

rekcor schreef:
Sheba schreef:Wedergeboorte is en blijft Gods werk! Het bekeert u... Klinkt. Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Je loopt niet altijd vast hoor. Je loopt alleen vast als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij vastloopt, om dan pas weer in actie te komen. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet. Iedere bekering is uniek.
Met vastlopen bedoel ik er tegenaan te lopen dat je jezelf niet kan bekeren. Je ongeloof...
Om dan alleen nog maar uit te kunnen roepen Heere wees mij zondaar genadig, Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! Zolang wij nog denken geen last te hebben van de zonde van ongeloof en dat wij onszelf kunnen bekeren loop je zeker vast!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Sheba schreef:
rekcor schreef:
Sheba schreef:Wedergeboorte is en blijft Gods werk! Het bekeert u... Klinkt. Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Je loopt niet altijd vast hoor. Je loopt alleen vast als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij vastloopt, om dan pas weer in actie te komen. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet. Iedere bekering is uniek.
Met vastlopen bedoel ik er tegenaan te lopen dat je jezelf niet kan bekeren. Je ongeloof...
Om dan alleen nog maar uit te kunnen roepen Heere wees mij zondaar genadig, Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! Zolang wij nog denken geen last te hebben van de zonde van ongeloof en dat wij onszelf kunnen bekeren loop je zeker vast!
Ik begrijp je, maar ik heb het idee dat je mij niet begrijpt :).

Even vertaald naar jouw woorden, zeg ik:

"Je loopt er niet altijd tegenaan dat je jezelf niet kan bekeren hoor. Je loopt er alleen tegenaan dat je jezelf niet kan bekeren als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij er tegenaan loopt dat je jezelf niet kan bekeren. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet."
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

rekcor schreef:
Sheba schreef:
rekcor schreef:
Sheba schreef:Wedergeboorte is en blijft Gods werk! Het bekeert u... Klinkt. Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Je loopt niet altijd vast hoor. Je loopt alleen vast als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij vastloopt, om dan pas weer in actie te komen. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet. Iedere bekering is uniek.
Met vastlopen bedoel ik er tegenaan te lopen dat je jezelf niet kan bekeren. Je ongeloof...
Om dan alleen nog maar uit te kunnen roepen Heere wees mij zondaar genadig, Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! Zolang wij nog denken geen last te hebben van de zonde van ongeloof en dat wij onszelf kunnen bekeren loop je zeker vast!
Ik begrijp je, maar ik heb het idee dat je mij niet begrijpt :).

Even vertaald naar jouw woorden, zeg ik:

"Je loopt er niet altijd tegenaan dat je jezelf niet kan bekeren hoor. Je loopt er alleen tegenaan dat je jezelf niet kan bekeren als God het niet verhoedt. Maar - met eerbied gezegd - de Heere zit niet per definitie passief te wachten totdat jij er tegenaan loopt dat je jezelf niet kan bekeren. Hij kan natuurlijk redenen hebben om wel te wachten, maar het hoeft helemaal niet."
Geloof jij dat wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?
Of denk je dat dat niet voor alle mensen geldt?
En dat de Geest ons moet overtuigen daarvan?

Zie Johannes 16
.7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Laatst gewijzigd door Sheba op 18 nov 2014, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Evangelisatie

Bericht door dennis »

Vijanden worden met God verzoend. Geen vrienden.
Plaats reactie